Terka Skrevet 2. juli 2018 Skrevet 2. juli 2018 2 hours ago, tshansen said: Du er i Rosendal å koser deg ja! Det er vel Fonna vi ser på ene bildet der? 👏🏻👏🏻 Stemmer. 😊 Dvs er ute på Halsnøy nå siden kneet skal få kvile. 3'dje siste bilde (det med telt) er tatt herfra og inn mot fastlandet, fjellområder i bakgrunnen er Norefjell Englafjell, Varhaug Mjelkhaug, Valedalen, og Horgo. Snille fjell ytterst i kommunen og ein del "villere" lenger inne i kommunen. (Er vokst opp her i Kvinnherad kommune). 2
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 2. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 2. juli 2018 Det ble jentetur med kajakker i helgen. @Åsa L og jeg padlet ut fra Tjøme, surra litt rundt, og endte opp på Hvalø. Passet bra for en Blåhval 🐳 Men å nyte ro og fred i naturen er jaggu ikke lett der. Var mye trafikk og ikke like lett å bestemme naboer til camp 😂 men det var virkelig godt å komme seg ut på skjæret igjen. Her jeg har valfarta rundt i barndommen, og sola gikk aldri ned, men ga oss et fantastisk skue. Liker padling altså 😀 23
Populært innlegg Terka Skrevet 3. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2018 Fikk skvist inn en ettermiddagstur i går. Litt snillere turterreng en dagen før og målet denne gangen var Mjelkhaug på 1005 moh. Det fine oppover langs kysten på Vestlandet er at nesten alle turer starter fra mellom 1 og 100 meter over sjøen, så du får fort noen høydemeter i beina 😄. Fin utsikt frå Mjelkhaug Ser også inn mot området jeg var på tur i dagen før. I områder er det to hytter for fri bruk, Varhaugselet og Olderbotn. Med ved og gass. Fint å ha ildsjeler som helst slikt på dugnad Varhaugselet: Olderbotn: 26
Populært innlegg pejourdan Skrevet 3. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2018 Første overnattingstur for jentungen på 10 måneder. Lettgått tur inn til Viglesdalen i Ryfylke-heiene med familien og et vennepar.https://www.ut.no/hytte/3.2339/ Strålende vær med innslag av bading, fisking og kos. Diverse iPhone-bilder: 19
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 3. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2018 Var på hyggelig kaffebesøk hos @Kjell Iver i går, litt utveksling av erfaringer og utstyr. Jeg hadde en raskt demo oppsett av Zpacks Duplexteltet i hagen hans, slik at både ham og hans fru fikk se på mitt yndlings lettpakkertelt. Bruker et bilde fra i dag 10-12 grader og regnbyger/tåke da ingen av oss tok noen bilder i går. Alltid hyggelig å treffe likesinnede fra forumet. 😀 12 1
Gjest Turlyst Skrevet 4. juli 2018 Skrevet 4. juli 2018 Etappen til Sandhaug var ganske tung i dag. Kjente det i kroppen etter gårsdagen lange etappe. Virket som hytta var flyttet siden forrigetur😄 Været er nydelig, litt varmt men partier som vanligvis er gjørmete og myrete var knusktørre. Møtte ingen på turen i dag. Edit: måtte få wifi-koden for å komme på nett 😄
Populært innlegg Phoney Skrevet 5. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 5. juli 2018 Hadde noen dager ved Høydalsvatnet med mål om å dra opp "blå" ørret. Startet ikke helt bra, ble liggende bak en spesialtransport over Valdresflye, 40 km/t over et lengre strekke + at traileren kjørte seg fast over broa over Bygdin Når jeg kom frem viste det seg at liggeunderlaget hadde et "stort" hull. Repkit var med, men limet var gått over til nesten fast form. Sportstape funket ikke noe særlig Våknet dagen etter sånn passe trøtt, ikke noe skygge så følte meg ganske kokt rundt kl 6. Stod opp, fikk i meg noe mat og kaffe før fiskelykken ble prøvd... ikke så mye som ett napp. Ruslet en tur innover til (Høydal?)setra. Veldig varmt, men veldig vakkert område med turkise vannet mot det grønne landskapet. Tilbake til teltet fikk jeg spent opp en tarp for å få en litt mer behagelig morgen, samt gi dyra en plass med skygge... ikke at de brydde seg så veldig Ble litt mer fisking, uten resultat. Våknet neste morgen med vondt i ryggen, sår hals og rennende nese så bestemte meg for å pakke sammen og dra hjem. Prøvde fiskelykken før jeg satt meg i bilen uten hell. Har lyst å dra tilbake til dette vakre stedet, men helst med litt mindre bra vær 🙉 Selv etter å ha brukt solkrem og caps har jeg nå skille etter konstant bruk av solbriller :S 18
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 5. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 5. juli 2018 Flott nes som her Langenes som ligger i Foldsjøen i Trøndelag. Dette vannet er ødelagt av gjedde satt ut i 88/89, men prøvde lykken allikevel - ingen fisk, men kastet av en sluk. Bedre do-vers her enn i Finnemarka! Enkelt med Fjordland til middag, men denne likte jeg ikke smaken på. Nattbål, som brant fint, hadde sanket for mye ved og når jeg skulle legge meg, tok to jenter som også lå på samme sted i hengekøyer over bålet. 6-7 timer seinere blåste det litt opp, jeg rotet litt rundt i aska, la på litt tørr kvist, og det tok fyr av seg selv! Havregrøt til frokost idag. Varmt med 25 grader på formiddagen. Duplexteltet gjør nytta, var tåke i natt. 17
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 5. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 5. juli 2018 I år kom den Nordnorske sommeren på søndag og varte til mandag. Søndag gikk med til plenklipp så da var løsninga å avslutte arbeidsdagen litt tidlig på mandag. Målet blei Middagsfjellet på Kvaløya i retning Grøtfjord. Deilig og varmt for en forfrossen kropp. Etter en nesten 3 km lang ryggvandring har vi bare siste kneika opp til 678 moh igjen. Selvfølgelig må det serveres middag på Middagsfjellet! Når det er lenge siden forrige sesong er Real helt greit. @TerjeH var grei og bar opp vann til maten, mens jeg hadde glømt å ta med nok drikkevann til meg sjølv til en så varm dag. Vi var her i fjor også, i regn og skodde og så ikke en døyt. I dag kunne vi observere både Breitinden og Hollendaren (en av de mange...) Skifjell for de som liker det litt bratt. Da var det bare 150 meter igjen til bilen. Og 100 høydemetre. 21
Populært innlegg +tshansen Skrevet 5. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 5. juli 2018 Hadde oss en tur opp til Preikestolen hin dagen 👍🏻 Jeg må si jeg er mektig imponert over jobben de sherpaen har gjort! Respekt! Å såret i naturen er langt ifra så gale jeg hadde trodd det skulle være på en såpass trafikkert plass! Heller minimalt med søppel å spore også 👏🏻 16
Populært innlegg +tshansen Skrevet 6. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2018 Hadde oss en tur med båten til Lysøen og Ole Bull sitt rike! Trasket litt rundt på øyen her la med småen å fikk smake på både kultur og lokale bær 😉 utrolig fint her ute med masse stier man kan følge rundt om på øyen til de forskjellige ytterpunktene. boligen til Ole Bull som nå er museum fantastisk søte og gode markjordbær egen grotte på stedet 👍🏻 Til stor begeistring for store og små en av de mange utsiktspunktene ene bygget her er ført opp helt uten bruk av spiker 😳😳 rett og slett kjempetøft og meget imponerende 10
Populært innlegg elossius Skrevet 6. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2018 Når dattera mi dro på overnatting med klatreskolen så ble far "litt" misunnelig. Så da reiste han også på overnatting. Det så iallefall ut som at de koste seg. Opp på kvelden og rett på jobb i dag. 12
Populært innlegg TOT Skrevet 6. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2018 En natt på DNT- hytte i Østmarka. To voksne, fire barn, en kano og en packraft. På grunn av tørken, var det langt mellom blåbærene, så det måtte jobbes hardt for å skaffe topping til pannekakene. Fin tur! 12
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 6. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2018 Jammen skulle det ikke bli godvær på torsdag også! @TerjeH fikk beskjed om å stable om på dagens møter slik at vi kunne avslutte dagen tidlig. (Hvem kaller inn til møter i juli?!?). Dagen opprant med skydekke ned til 200 meter, men "han skein han av". Dagens mål var en i utgangspunktet navnløs topp 794 på Kattfjordeidet, men i anledning Ti-på-topp og krav til publikumsvennlighet har den fått navnet Soria Morias fortopp. Dryge 600 høydemetre fordelt på 4 km burde ikke være avskrekkende, men det blei en tung tur siden terrenget bare besto av blokk-ur som krevde både høye kneløft og freske fraspark. Foreløbig med lette fjed. Vi skal opp på venstre side av elva og innover mot høyre. Navnløs skitopp 884 til venstre. Etter mye pust og pes er de siste 100 høydemetrene i sikte. Godt og turistvennlig merket i den verste stigningen. Her er det greit å ha gode sko og tørrvær. Belønningen: Utsikt mot Ersfjord og (fra høyre) Buren, Store Blåmann, Hollendaren (ev dem) og Styrmannstinden. Utsikt mot første del av Soria Moria-traversen: Leirholstinden og Storsteinnestindan. Ja, da var det bare returen igjen. Ser i alle fall veien i det fjerne. Slik kan man også tilbringe en finværsettermiddag. 20
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2018 Overnatting i Tufsingdal, lite vann i elva, varmt og fint å bade. Så ikke noe til fisken, har den gått i dvale pga varmen? Ikke så tørt ned i dalen som oppå fjellet. Der var det ekstremt tørt. Laget mat inni gapahuken som var der, men det var bare sittebenker, så natta ble i Duplex🤗 11
Populært innlegg a_aa Skrevet 7. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 7. juli 2018 Ikke helt innertier sånn rent tematisk på fjellforum.no dette innlegget, men hallo; det inneholder noe som likner et telt Så det så. En gammel kompis inviterte på tur med snekken sin, en 24 foter med marsjfart på bedagelige 6 knop. Vi avtalte å starte fredag etter jobb - og selv om været da var dårligere enn meldt tidligere i uken, var vi ikke pinglete nok til å avlyse. Jeg øynet muligheten for at den første juli-overnattingen kunne finne sted på en øy langt ute i havgaper - Hissøya (Link) på vestsiden av Sotra. Det var såpass nordavind når vi startet fra Bergen i nordlig retning mot Solsviksundet, at vi funderte på å endre plan og finne et annet overnattingssted - men som vanlig når det er nordavind sommerstid; den stilner hen mot kvelden. Så vi ankom smilende Hissøya i ti-tiden på kvelden, tidsnok til at vi fikk tatt en tur der jeg fant meg en fin plass å sette opp Trailstar-en, før vi returnerte til båten for et glimrende biffmåltid med joviale mengder velsmakende fluider. Sånn i ettiden tuslet jeg lettere bedugget med hodelykt mot min overnattingsplass med utsikt, mens kapteinen ble igjen på skuta og overnattet der. Sov godt inntil solen vekket meg i sekstiden, tok på sovemaske og sov et par-tre timer til. På formiddagen hadde vi en rådslagning om vi skulle ta sjansen på å gå videre sørover, og etter tips fra en kjentmann vi kom i prat med, la vi avgårde. Var to strekninger på ca 1 nm hver der vi fikk kjenne på storhavets luner (ved et tilfelle ble det litt uplanlagt redistribusjon av løst materiell og personell) - men det gikk bra Og for å unngå eksponerte strekk, gikk vi inn i alle muligheter for "indre led" vi kunne finne - spennende trangt/grunt og mange perler å oppdage der. Da vi kom til Glesvær ble det middag på kafeen, før ferden gikk ned Austefjorden og så mot Bergen - en flott tur på rundt 60 nm til sammen (Link). 18
Populært innlegg Vidar Brenden Skrevet 8. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 8. juli 2018 Jeg har tidligere snakket varmt om turmulighetene på de greske øyene som utgjør Kykladene, og jeg gjentar gjerne: kombiner strandliv og turliv på Sifnos og Amorgos. Anbefaler å gå når vinden er over 4 beaufort, ikke som slik som da vi i går tok en 11 km lang tur i kupert terreng uten et eneste vindgust. For første gang i mitt turliv var jeg preget av overoppheting, dog ikke verre enn at litt avslapping i skyggen rettet på det 😃 10
Populært innlegg endred Skrevet 8. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 8. juli 2018 (endret) Ut for å teste mitt nye ego-telt og fisket i et lokalt vann.. Bok og hvilepuls så lenge solen var oppe:-) Teltet var knall, men storfisken uteble. Endret 8. juli 2018 av endred 15
+Memento mori Skrevet 8. juli 2018 Skrevet 8. juli 2018 Det måtte bli en tur i kveld, så mye Multebjønn.... Så å gå i skogen nå er nok ikke trygt🤗 Vi hadde noen lengre turer i fjor, og noen GPS punkter er mer verdifulle enn andre! Nesten litt høststemning med løvfall og mye modne bær. Ekstremt tørt i marka nå. Kaffe på termos må til i disse dager. 8
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 10. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 10. juli 2018 En lang kveldstur for å lete etter multer på et par nye myrer. Fant nok til at jeg kan gi bort til min far. Lett å gå i tørre myrer for tida. Møtte ingen i kveld. Ellers er nattehimmelen flotte for tia, burde sovet på en fjelltopp, men det må bli i ferien til konemor. 10
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 10. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 10. juli 2018 Har vært en tur med ei venninne og hennes to pluss en unge. De gikk kyststi mens jeg padlet, så møttes vi her på denne passelig fine stranden, Åsand. Fin tur, det startet i småregn (særdeles våt tåke) tross varslet sa null niks nedbør, men klarnet opp i morges og ble kanonfint. Fin tur. 15
Populært innlegg tonymakkaroni Skrevet 11. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 11. juli 2018 (endret) På tur rundt Hamarøya. Nå er det å vente ut tidevannet så siste del av turen blir litt enklere 😊 Har blitt målt vannhastighet på godt over 20 knop her, jeg håper på litt mindre Endret 11. juli 2018 av tonymakkaroni 17
Populært innlegg AK74 Skrevet 11. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 11. juli 2018 Tur over de 7 søstre i dag. Fantastisk vær, nesten for varmt for en slik tur😎 Godt fornøyd med 9, 38 timer fra første parkering på Søvik, til siste på Breimo. Forrige tur i 2013. Anbefales😄 16
a_aa Skrevet 11. juli 2018 Skrevet 11. juli 2018 17 minutter siden, AK74 skrev: Godt fornøyd med 9, 38 timer Det er jo kjempesprekt! Jeg var fornøyd med 14,5 timer i 2016, og hadde liknende vær som deg. En av de desidert mest minneverdige turene jeg har gått 1
Anbefalte innlegg