Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

I dag ble det faktisk innkjøp av enda en øks 🙈 

Ikke for at jeg nødvendigvis måtte ha en, men jeg tenkte jeg skulle lage en liten review eller sammenligning mellom de mange øksene jeg foretrekker og jeg vet av erfaring at jeg alltid får så sjukt mye spørsmål om Fiskars og kvalitet vs pris etc. 

Så da tenker jeg det er en gylden mulighet til å ta den med eller sammenligne det opp mot de mye dyrere og mer tradisjonelle øksene. 
https://www.fiskars.no/produkter/hage/okser/x-series-x18-universaloks-str.-s-1069103

Jeg liker spesielt godt det nye designet på X serien. Den nye X18 er litt kortere enn den lille skogsøksen til Gränsfors Bruk. Jeg liker den nye formane på hodet, og svingen på enden av skaftet. Alle som har brukt eller eid en Fiskars vet at stålet er noe mykt og krever langt oftere sliping, men det hevdes at de har gjort forbedringer på stålet. Men det gjenstår å prøve. 

IMG_4927.thumb.JPG.dfce923f2dc90da084667f813d54d72d.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

I dag ble det faktisk innkjøp av enda en øks 🙈 

Jeg har også et lite utvalg av Fiskars, men denne var ny for meg. Enig i at de er litt myke i stålet, men di blir brukt til det meste. Skafte må tåle det utroligste! 
Men bruker X7 øksa en god del, til å sjekke kvaliteten på isen😂 i NVE isvarslingas regi.

Men må si at jeg er utrolig fornøyd med Gränfors, selv den minste funker utrolig bra. Men for en pris på de… 

Har en liten elektrisk slipestein så når jeg må slipe er det ikke noe krise.

Gleder meg til rapport🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldri så liten smell. Jeg har snakket høyt og varmt om hvor fornøyd jeg er med på Norrøna Svalbard Flex1-buksene for vinterbruk, men etter siste langtur i ganske milde forhold fant jeg ut at når buksen først er blitt litt fuktig for dagen, så skal det mye til for å tørke den igjen, og den blir et kjøleelement å sitte på med om man prøver å kroppstørke den. Kanskje det ligger noe i å bruke Gore-Tex på benene likevel? Jeg har jo siklet litt på Arktis Biben en stund, så etter å ha prøvd den på i butikk ble det kjøp. Etter prisen å regne bør denne holde livet ut 😅

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (18 timer siden):

 Jeg har jo siklet litt på Arktis Biben en stund, så etter å ha prøvd den på i butikk ble det kjøp. Etter prisen å regne bør denne holde livet ut 😅

Jeg har min fra 1994 fremdeles.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DNB sitt lokketilbud med 25% ekstra rabatt hos Helsport så måtte jeg teste Rago Superlight Down soveposen som jeg har siklet på en stund. Trengte forsåvidt også en ny 3-sesongs sovepose. Opprinnelig pris på 6100kr men til den nette sum av 2300kr så slo jeg til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasOH skrev (8 timer siden):

Med DNB sitt lokketilbud med 25% ekstra rabatt hos Helsport så måtte jeg teste Rago Superlight Down soveposen som jeg har siklet på en stund. Trengte forsåvidt også en ny 3-sesongs sovepose. Opprinnelig pris på 6100kr men til den nette sum av 2300kr så slo jeg til. 

Den kjøpte eg og! Har leita ei stund etter ny pose ettersom den gamle har kuldebruer og lek litt vel masse dun no, så tilbodet no var perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasOH skrev (9 timer siden):

Med DNB sitt lokketilbud med 25% ekstra rabatt hos Helsport så måtte jeg teste Rago Superlight Down soveposen som jeg har siklet på en stund. Trengte forsåvidt også en ny 3-sesongs sovepose. Opprinnelig pris på 6100kr men til den nette sum av 2300kr så slo jeg til. 

Hvor? Jeg ser ikke noe Rago Superlight Down til 2300 kr noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strilaliv skrev (25 minutter siden):

Eg kjøpte damevarianten, med 25% avslag på denne prisen 

Men lang unisex (ikkje vanleg) er og på 25% rabatt på outletpris med DNB-kode 

I see. Men jeg skjønner ikke hvor du har fått kjøpt den. På Helsport.no så finner jeg ingen nettbutikk eller noe sted å klikke "Kjøp".
Jeg skjønner tilbudet sikkert er over, men jeg forstår ikke hvor dere har fått kjøpt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (12 minutter siden):

I see. Men jeg skjønner ikke hvor du har fått kjøpt den. På Helsport.no så finner jeg ingen nettbutikk eller noe sted å klikke "Kjøp".
Jeg skjønner tilbudet sikkert er over, men jeg forstår ikke hvor dere har fått kjøpt disse.

Velg .no og ikke .com, eller så er det et valg om å velge Norge en plass. Virker som om siden sliter litt med å skjønne hvor man er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (29 minutter siden):

I see. Men jeg skjønner ikke hvor du har fått kjøpt den. På Helsport.no så finner jeg ingen nettbutikk eller noe sted å klikke "Kjøp".
Jeg skjønner tilbudet sikkert er over, men jeg forstår ikke hvor dere har fått kjøpt disse.

https://www.helsport.com/no/soveposer/soveposer/rago-superlight-long/?item=600-360-V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 3.4.2024 den 19.00):

En aldri så liten smell. Jeg har snakket høyt og varmt om hvor fornøyd jeg er med på Norrøna Svalbard Flex1-buksene for vinterbruk, men etter siste langtur i ganske milde forhold fant jeg ut at når buksen først er blitt litt fuktig for dagen, så skal det mye til for å tørke den igjen, og den blir et kjøleelement å sitte på med om man prøver å kroppstørke den. Kanskje det ligger noe i å bruke Gore-Tex på benene likevel? Jeg har jo siklet litt på Arktis Biben en stund, så etter å ha prøvd den på i butikk ble det kjøp. Etter prisen å regne bør denne holde livet ut 😅

Som vestlending med 38 av mine snart 43 år på Sunnmøre og med ein kjærleik for bre, så har goretex som bekledning på turar utan tørkemoglegheit nesten alltid vore svaret for meg. Dette til tross for at det i ein del kretser er utskjelt og har fått mange fine "kjælenamn" 🤣 😅 no bur eg på innlandet. Eg brukar gotexen eit hakk mindre, men skal eg i fjellet over dagar blir den med. Det er dei einaste plagga som ikkje "taper seg" på tur synes eg, og eg veit nøyaktig kva som venter meg, også under skiftande verforhold.

Å brekke på meg bomull eller noko anna fuktig om morgonen vert berre altfor energikrevende både mtp å varme opp/gå tørt, og berre rett og slett ubehageleg...om goretexen skulle ise til, så held det stort sett å banke den, brette den saman og legge den mellom liggeunderlaga. Så er den god som ny neste morgon. 

Eg er altså av den sjeldne arten gtx-entusiast 😬

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den mest spennende handelen.

3 Nalgene flasker, etter at de jeg har hatt har tatt kvelden én etter én i tåpelige uhell.

2 nye pakkposer til kløven til den største hunden. Veldig fornøyd med Sea to Summit sine. De forrige ble ødelagt av en sulten husky som syntes maten inni luktet deilig. Min feil.

Nytt sett ullnetting. Brukt Aclima i mange år, men nysgjerrigheten gjorde at der ble Brynje denne gangen.

Én pakke med 6 Hilleberg snøplugger. Har 6 stk fra før. Har testet Helsport sine, Aliexpress, treplugger og diverse annet. Ingenting har tålt så mye som Hilleberg sine, så når jeg trengte flere nå var valget åpenbart.

I tillegg ble det et futteral til isfiskeutstyret. Har ødelagt stikker i transport før; håper å unngå det nå fremover. Dessuten er det herlig å ha ting godt organisert.

P_20240407_142312.jpg

P_20240407_143358.jpg

P_20240407_143443.jpg

P_20240407_143506.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (På 15.3.2024 den 13.58):

Jeg betalte 2209,- på outnorth.no, de hadde bare rød men det tåler jeg. Det kan se ut som de er tomme nå også. 😆

Outnorth hadde tilgjengelig igjen i granite. Bestilte den til hyggelig pris. Ble fjernet igjen på nettsiden etter jeg bestilte. Kom i går og førsteinntrykket er meget bra. Spent på hva de tåler av juling og bærekomfort. Fine detaljer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på jakt etter ny snøsmeltegryte. Bestilte først Sea to Summit Alpha Pot i 2.7 L fra XXL som ble slengt pakket i en pakkpose og kom frem bulket så den ikke stod flatt. Bestilte i stedet en titangryte fra Snønix. Skulle veie 290 g men veier 351 g. Vekta mi er ikke så unøyaktig. Gryta er fin ellers, men blir frustrert over produsenter som ikke er ærlige med tekniske spesifikasjoner.

Noen som har tips? 2-3 L gryte, helst med eget håndtak. Kjekt om den kan brukes på bål. Skal kun brukes til snøsmelting og koking av vann til hundefôr. Gjerne med helletur. Hatt Trangia 2,5 L billy pot før men blir lett bulkete så lokket passer dårlig.

 

17134363153376997005625872462242.thumb.jpg.7d00ba2f87fffc2048a39e78ea58185a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (9 minutter siden):

Noen som har tips? 2-3 L gryte, helst med eget håndtak. Kjekt om den kan brukes på bål. Skal kun brukes til snøsmelting og koking av vann til hundefôr. Gjerne med helletur. Hatt Trangia 2,5 L billy pot før men blir lett bulkete så lokket passer dårlig.

17134363153376997005625872462242.thumb.jpg.7d00ba2f87fffc2048a39e78ea58185a.jpg

https://www.aliexpress.com/item/1005002520454243.html
Jeg kjøpte en slik. Kun 2.1L. Jeg testet den med MSR XGK2 brenner og kokte 1L vann på 4:45s. Ca like lang tid som en tidligere koketest med 2.8L titankjele og MSR heatexchanger.

(Jeg tror ikke MSR heatexchanger har så mye for seg annet enn at den varme luften holder seg langs siden av kjelen. Jeg tror ikke det er så veldig mye utveksling av varme mellom metallet i varmeveksleren og kjelen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Tenkte en uten varmeveksler pga kullosfare. Har kikket på MSR Big Titan, men diameteren er litt for liten for 1,5 L Trangia-grytene fra 25-settet, som er de jeg lager mat i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.