Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Har bestilt meg Helsport Svalbard high 5 Camp fra outleten deres.

Nå skal jeg hjem og fortelle min bedre halvdel hva hun gir meg til jul og hvor glad jeg kommer til å bli.

På veien hjem skal jeg forsøke å komme på et godt tilsvar til hvorfor det er kjøpt når jeg hadde et klart forbud om å kjøpe flere telt før jeg hadde kvittet meg med noen av de andre... forslag? 

 

 

Vel... første tips er å ikke dele noe med din bedre halvdel om hva du kjøper (og så godt det lar seg gjøre, hva du allerede har kjøpt/har.)

 

Tips 2 er å ha det relativt rotete der du oppevarer turutstyr slik at det ikke går an å se når noe nytt har ankommet og lagt til "rotet"

 

Om ikke det overforstående funker, så hjelper det å være kreativ/tenke utenfor boksen (brukes mye i næringslivet om dagen, og betyr rett og slett å jukse/lyve.)

Feks: om din bedre halvdel spør "hva i hæl.... er det ett nytt telt" så svarer du "nei med kjære da, dette er jo teltet jeg kjøpte for xxx siden etter at jeg solgte tur utstyr x1, x2 og eventuelt x3 

siste funker ikke alltid. Spesielt om din bedre halvdel er litt oppegående 🙈

  • Liker 1
  • Hehe 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Walle skrev:

Vel... første tips er å ikke dele noe med din bedre halvdel om hva du kjøper (og så godt det lar seg gjøre, hva du allerede har kjøpt/har.)

 

Tips 2 er å ha det relativt rotete der du oppevarer turutstyr slik at det ikke går an å se når noe nytt har ankommet og lagt til "rotet"



 

Om ikke det overforstående funker, så hjelper det å være kreativ/tenke utenfor boksen (brukes mye i næringslivet om dagen, og betyr rett og slett å jukse/lyve.)

Feks: om din bedre halvdel spør "hva i hæl.... er det ett nytt telt" så svarer du "nei med kjære da, dette er jo teltet jeg kjøpte for xxx siden etter at jeg solgte tur utstyr x1, x2 og eventuelt x3 

siste funker ikke alltid. Spesielt om din bedre halvdel er litt oppegående 🙈 

Du trenger hjelp! 😂

  • Takk 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er nyttig om man skulle komme i den villfarelse å vurdere å gå ut av singelstatusen. 😂 Passet bra her nå.

Jeg klarte å stå over Freke, det vil si tilbudet hadde tatt slutt da jeg bestemte meg for å kjøpe. Så det gikk greit. Men jeg endte med å kjøpe den dyreste storm cagen. Har jo syntes den var for dyr, men så fant jeg en billigere variant og gikk for den. Det viste seg å være noe drit, så da leverte jeg tilbake, og "kjøpte meg opp" til den dyreste som egentlig var for dyr, men ikke riktig så dyr når en god del av beløpet var betalt allerede. 😂

Det er altså ikke bare partnere som må lures, noen ganger må man lure seg selv også. Det kan virke enklere. 

  • Liker 6
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Har bestilt meg Helsport Svalbard high 5 Camp fra outleten deres.

Nå skal jeg hjem og fortelle min bedre halvdel hva hun gir meg til jul og hvor glad jeg kommer til å bli.

På veien hjem skal jeg forsøke å komme på et godt tilsvar til hvorfor det er kjøpt når jeg hadde et klart forbud om å kjøpe flere telt før jeg hadde kvittet meg med noen av de andre... forslag? 

@Erlend Gudvangen Bjørkeng, jeg tok et bilde av skapet her hjemme du kan vise henne. Din bedre halvdel tar feil, du operer helt innenfor definisjonen av "normalt". 😁

20181214_094905.thumb.jpg.86ce5f7bc15bc98db3dbb02adee7f56d.jpg

(Du har mulig rom for enda et telt eller to til om du spiller dette riktig? 😂)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

(Du har mulig rom for enda et telt eller to til om du spiller dette riktig? 😂)

Det skal ikke stå på plassen :-)

Det hele gikk imidlertid overraskende bra! 

Min metode har også tildels også vært å slippe små drypp med info om at det kunne komme til å skje dersom jeg kom over et godt tilbud.

Her om dagen var jeg for eksempel veldig irritert over å ha gått glipp av et tilsvarende tilbud fordi jeg ikke handlet kjapt nok. 

Når jeg da kom over et like godt tilbud i går kunne jeg jo ikke la muligheten gå fra meg...

Jeg kjenner til metoden i forhold til at bedre halvdel ikke har kontroll på hva man har av utstyr. Min erfaring er at dette fungerer greit på mindre saker, men ikke de større sakene, slik som telt.

Hun aner ugler i mosen når jeg drar frem et rødt telt, når hun kan huske at det vi brukte sist var grønt, så da er det bedre å spille med åpne kort, og satse på at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse :-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, å spille med åpne kort er nok det smarteste på sikt. 😉

At det plutselig dukker opp et rødt telt er vel helt naturlig ettersom bruksområdet er " noe heeelt annet" enn det grønne sommerteltet, det blå superlette teltet til sine turer, treteltet til turer med vanskelig underlag eller det stooore teltet til turer da dere er mange....😂

Hvert telt til sitt bruk og hvis hun er heldig og snill, kan hun få lov til å være med 👍

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til hva jeg har kjøpt sist....

- Helsport Reinsfjell SL3 ( siden de 8 andre teltene ikke var blå )

- Katadyn vannrensepumpe ( testet det på sist tur med en kompis og måtte bare ha det )

- Helsport Sarek vintersovepose til junior ettersom den han har er litt klein når tempen synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aslak Smeland skrev:

At det plutselig dukker opp et rødt telt...

Jeg har hatt Bedre Halvdel med på tur i to forskjellige telt, uten at han merket at de faktisk var forskjellige (en Helsport Ringstind og en Reinsfjell). Samme farge på teltene, og så var det en del måneder mellom turene. Så det gikk altså greit. Men jeg har ikke turt å ta ham med ut i det lyseblå Fjällreven-teltet (Abisko Shape 3) for SÅ uoppmerksom er han ikke. Og nå vurderer jeg et Hilleberg Unna med julerabatten til Fjellsport og da kan jeg jo ikke en gang satse på blått. Men det er jo et solo-telt så jeg tenker at det kan jeg både smugle inn i huset og ut på tur. Men problemet vil jo komme når teltet skal luftes etter turen. 

Men for å komme back on topic: 

Rab dunparka som skal være julepresang: https://www.fjellsport.no/rab-microlight-parka-wmns-conker.html og noen Sydvang pakkposer på tilbud. 

 

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Arctic Fuel Pump'er, redundans i brenneroppsett til vinterturer, nye klatrehjelmer til kidsa (de har brukt mine gamle bøttehjelmer fra "2.verdenskrig" frem til nå), og en del andre friluftsrelaterte ting kamuflert inn under julegavebudsjettet. 🙄🤔

Arctic_Fuel_Pump_1.jpg.ce2edef5c18af80e1d83d58853c026ee.jpg

...håper nå bare at julespekket holder som næring frem til sommeren! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen ild i lavvu er flott! Men likevel, for kalde turer der man slipper å bære på ryggen kan det være praktisk med en liten ovn. Da slipper man røyknedslag om vinden der ute endrer seg. Og det regner ikke inn i lavvuen.
 
Man må bare huske at en ovn med røykrør må feies av og til, og ikke bankes på mens ovnen brenner. Det gjorde jeg en nemlig en gang for mange år siden, med en annen lavvu og en annen ovn. Lavvuen hadde stått en hel jaktsesong i et terreng der jeg jaktet bever, og var mye brukt.
 
Så begynte den å trekke dårlig, ovnen, og irritert ga jeg meg til å banke på røykrøret. Straks virket det som noe løsnet, og ovnen trakk som bare fy igjen. Men samtidig begynte det å høres ut som kraftig regn på utsiden. Og sekunder senere begynte det å dukke opp utallige små glødende hull rundt på hele lavvuen. Glør og sot som kom farende ut av røret og landet på duken. Og jeg satt inni en flott lavvu med utrolig god lufting, men med dårlig ly for regn.
 
Men vi forsøker igjen med ny ovn, mer erfaring, og litt slankere
lommebok. Som seg hør og bør like for jul.
 
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/lavvo-tilbehor/frisport-lavvo-ovn-mini.html?fbclid=IwAR3ZZltctOpzXibedXQu43-zhLhq340S8H6ieqr4uAhYORtX5oUbsLF9Qks

(Vurderte først en Gstove, men ble litt irritert over at varmebeskytter og gnistfanger er ekstrautstyr og må kjøpes utenom).
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige brenner døde litt i helgen... Måtte ha ny så det ble en msr dragonfly og en lyddemper fra  berniedawgs. Håper jeg blir fornøyd, for jeg ønsker ikke å bruke mer penger på turutstyr med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennstål fra biltema. 49 kroner. Har ett liggende i sekken. Ett i lomma på jakka og nå ett hengende på kroken ved ovnen. Fyrstikker og lighter er effektivt men tennstål er gøy. Heia never og tennstål. Har også en billig fulltange kniv fra biltema som jeg bruker til å lage opptenningsved i vedkurven.

Jeg innser at når veldig få andre er enig i at dette er slik en skal tenne opp så er det kanskje jeg som er rar. 

Men de gale har det godt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Æljmækk skrev:

Jeg innser at når veldig få andre er enig i at dette er slik en skal tenne opp så er det kanskje jeg som er rar. 

Da er jeg også rar. Bruker tennstål til vanlig, men gjerne en gasslighter som reserve. På tur tenner jeg gjerne ei pipe til kaffen, da foretrekker jeg lighter eller fyrstikker. En gang hadde jeg glemt lighter, men fikk fyr på pipa med tennstålet. Funker alltid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion 3 Extreme. Etter en liten sjekk med Exped pr mail (og en bekreftelse på at lengden var økt til 230 for 2018-modellen) ble det bytte av telt. Orion mot Orion. Setter stor pris på høyden og romfølelsen i dette teltet 😊

Eneste er at det nye er rødt, mens favoritteltet til min samboer var grønt. Mon tro om jeg kan overbevise henne om at hun må være fargeblind... 🤔

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 16.32, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Har bestilt meg Helsport Svalbard high 5 Camp fra outleten deres.

Nå skal jeg hjem og fortelle min bedre halvdel hva hun gir meg til jul og hvor glad jeg kommer til å bli.

På veien hjem skal jeg forsøke å komme på et godt tilsvar til hvorfor det er kjøpt når jeg hadde et klart forbud om å kjøpe flere telt før jeg hadde kvittet meg med noen av de andre... forslag? 

 

 

Dersom du har under 7 telt kan du henvise til denne: 
 



For øvrig røyk jeg på et salg av fjellsko og handlet disse nå: 
https://www.xxl.no/crispi-skarven-2-0-fjellstovel-forpris-xxl-no-2999-brun/p/1132392_1_style

Hovedsaklig for å la de stå i boden. Forhåpentlig veldig lenge. De skal være backup den dagen de jeg har takker for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

For øvrig røyk jeg på et salg av fjellsko og handlet disse nå: 
https://www.xxl.no/crispi-skarven-2-0-fjellstovel-forpris-xxl-no-2999-brun/p/1132392_1_style
Hovedsaklig for å la de stå i boden. Forhåpentlig veldig lenge. De skal være backup den dagen de jeg har takker for seg.

Sånn bare til orientering så er det ikke sikkert det er så enkelt. Jeg anbefaler å gjemme dem godt i boden, for å få det til. Jeg har nemlig gjort den varianten der, bortsett fra at det var en annen Crispi-modell. De jeg har mangler noen hekter og sånt, men er gode å gå i og vanntette ennå. Så jeg skulle slite dem ut, men kjøpte nye for å ha den dagen de ikke er tette lenger. I to størrelser, altså både for sommer og vinter.

Dette ble gjort i sommer/tidlighøst. Jeg har nå tre par i bruk. 😳

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.