Gå til innhold
  • Bli medlem

Wag bag/bærsje pose


Anbefalte innlegg

På tur må man av og til på do, og til vanlig velger jeg å grave et hull og gjøre mitt fornødene der. Men hva gjør folk om vinteren, eller hvis det er for mye stein/røtter i området?

Amerikanerne bruker jo Wag Bag til slik, rett og slett en pose man bæsjer i og bærer dritten med seg hjem. Dette har bl a vært testet i Lofoten Tester bæsjeposer for mennesker i Lofoten i sommer Jeg har forsøkt å skaffe dette her til lands, uten hell. Man kan selvfølgelig bestille fra Amazon, men innen det kommer hjem til meg koster en 25-pack mer enn en ryggsekk!

Noen som har skaffet slikt her i landet, eller er jeg bare for jålete når jeg sutrer over problemer med å finne egnet sted å grave hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få tak i bæsjeposer til hund i enhver dyrebutikk og også i mange dagligvarebutikker.

Generelt mener jeg at man bør unngå å samle avføring i plastposer av hensyn til miljøet, men i populære områder er det helt klart hensiktsmessig å samle inn dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken nettopp fordi jeg skulle sykle gjennom blant annet Lofoten, men slo det fra meg pga pris.

Jeg bruker et bidé så jeg legger ikke fra meg papir. Selv i Lofoten var det ikke noe problem å finne steder hvor kun et fåtall ferdes og grave seg et hull.

En vanlig bærepose som man igjen pakker i en ziplock eller to når man er ferdig bør jo være bra nok. Kattesand veier vel ikke all verden så hvis man vil bruke litt i posen så er jo det sikkert en god idé for å forhindre lekkasje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graver hull uansett årstid. På sommeren løser jeg gravingen med dette skohornet, enten jeg er til fots, eller på sykkel:

IMG_4231.thumb.JPG.42d3ea74fe706191bf3c16b320c5de34.JPG

og setter fyr på papiret vist det ikke er fare for å svi av hele området. Legger tilbake masse og om mulig en stein eller to oppå.

På vinterturer prøver jeg å trekke vekk fra "løype" over til områder jeg tror blir lite besøkt sommerstid.  Graver med ned så langt det går med det jeg måtte ha for hånden, setter fyr på papiret og fyller tilbake snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, gramjeger said:

Hundepose er jo greit nok til å plukke det opp med, og det er vel egentlig godt nok.

Men en Wag Bag er det meningen at man skal bæsje opp i, og da stoler jeg ikke på at jeg er flink nok til å sikte til å treffe en hundepose ;-)

Bæsj på bakken og plukk som for hunden? Med mindre man er ute og gjemmer seg for sporhunder bør det vel bære bra nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (På 10.4.2024 den 12.02):

Jeg bruker et bidé så jeg legger ikke fra meg papir

??? Bidet med på tur???? Hvordan er det mulig???

Jeg er absolutt for bidet på baderommet, selv om det i Norden anses som en sydlandsk overflødig greie - best egnet til å vaske føtter i eller ha Champagne i på hotell rommet.  Men i samråd med en erfaren pleiehjems sykepleier vil det være et enkleste, billigste hygiejne tiltak innenfor eldre omsorgen!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, elgen said:

??? Bidet med på tur???? Hvordan er det mulig???

En mulighet er f eks CuloClean, funker ved å sette den i en vanlig plastflaske og klem ut vannet til en stråle. Personlig Har jeg ikke klart å vende meg til bidet hjemme, så da er det ikke et alternativ på tur ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 10.4.2024 den 14.02):

Det får da være grenser.... gå rundt med sin egen glont i en pose på sekken eller kanskje putte den i lommen på jakken 😂 Lag et hull i bakken, eller løft opp en sten å start soyftice maskina! Vi er jo ute i naturen 🙈
 

Gjør akkurat det samme. Men denne problemstillingen er samtidig veldig relevant fordi friluftslivet i stadig større grad har blitt kanalisert. Da bæsjer mange flere mennesker på et mer konsentrert område. 
Jeg vil fortsette å legge mine levninger i jorda, men om jeg er på en mye brukt sti så må jeg finne meg i å gå lenger unna.
Og for enkelte turer med sykt mye folk, som feks Besseggen (Bæsjeggen) så er hundepose en finfin ting. Man fikser å bære dette til nærmeste søppelkasse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge stein rett oppå bæsj er noe drit for den som kommer etter og for eksempel skal ha en stein til å feste teltbardunen med. 🤮💩

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (10 minutter siden):

Gjør akkurat det samme. Men denne problemstillingen er samtidig veldig relevant fordi friluftslivet i stadig større grad har blitt kanalisert. Da bæsjer mange flere mennesker på et mer konsentrert område. 
Jeg vil fortsette å legge mine levninger i jorda, men om jeg er på en mye brukt sti så må jeg finne meg i å gå lenger unna.
Og for enkelte turer med sykt mye folk, som feks Besseggen (Bæsjeggen) så er hundepose en finfin ting. Man fikser å bære dette til nærmeste søppelkasse. 

Ja, folk har jeg mistet helt troen på når det kommer til disse tingene. På populære turist eller instagram plasser ligger det berg av drit og papir rundt hver enste stein eller bygning som er i umiddelbar nærhet. Jeg som liker å wildcampe og stelthcampe litt har hatt noen ufine opplevelser. Jeg går lett noen minutter vekk fra stien og ut i terrenget. graver hull eller flytter noe stein. Jeg klarer som regel å holde meg fra å måtte drite når jeg står midt i største turist magneten. Jeg bærer ikke egen avføring på sekken 😂 Det er jo faen meg som.å plugge opp etter en grand danois

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sykt misforstått "miljøvern" å bære hjem biologisk nedbrytbart materiale. Dritt fra dyr = gjødsel. Det bør resirkuleres. Heldigvis går jeg ikke i områder med mye folk (1). Så driter ute i en ur el. , og brenner dopapir. Alltid med en fyrstikkeske sammen med dopapir.

(1) Mye folk = dersom jeg ser andre mennesker i løpet av turen :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å legge over en stein har jeg en litt pussig opplevelse med. I 1986 var jeg på fottur på Svalbard. Langt fra folk, og ganske øde. Og av og til bare må man. Kikket meg rundt for sikkerhets skyld, siden det ikke var noe å gjemme seg bak. Løftet på en passende stor flat stein. Og oppdaget at en annen fant steinen først..
Ikke en gang på en alenetur i en øde dal på Svalbard kan man være trygg for andres dritt! 😁

 

Endret av Hege P.
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (På 12.4.2024 den 9.47):

En mulighet er f eks CuloClean, funker ved å sette den i en vanlig plastflaske og klem ut vannet til en stråle. Personlig Har jeg ikke klart å vende meg til bidet hjemme, så da er det ikke et alternativ på tur ...

Interessant - altså ebhver form for sprute - ketchupflaske kan benyttes. I Afrika har man jo ikke råd til eller mulighet for å felle et tre og gjøre det papir for å gå på do. Der forsvinner folk ut i Bbushen med en gammel konservesboks med vann. 

Ellerser jeg enig med tilsynsførende sykepleier i, at bidet på badet på pleiehjem (og hjemme) vil være det billigste, enkle hygiejne-tiltak. Men det anses likesom gåstaver for et unorsk fenomen bare for sydlandske turister.

På noe jaktforum eksisterer noen herlige videoer mv om "how to bæsje in nature". men det et problem på Turist infiserte steder bl.a. i hager på Lofoten.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 12.4.2024 den 11.07):

Jeg som liker å wildcampe og stelthcampe litt har hatt noen ufine opplevelser. 

Dette er helt OT, men hvorfor brukes disse uttrykkene her på berget? De stammer fra land hvor mann ikke har allemannsretten, og hvor det å sette opp teltet utenfor særlig dedikerte områder eller plasser er ansett som litt hysj-hysj. I England skjer jo mye av slik telting på privateide områder uten allemannsrett, og i USA er det jo mange steder kun på ferdiglagde plasser at det er lov å sette opp teltet. 

Vi har jo ikke disse begrepene her til lands fordi de er unødvendige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (2 timer siden):

Dette er helt OT, men hvorfor brukes disse uttrykkene her på berget? 

Vi har jo ikke disse begrepene her til lands fordi de er unødvendige. 

I skrivende stund telter jeg på Blefjell ved Nordstulvatn i fri natur. Regner med at jeg dermed "wildcamper"? Teltet mitt er grønt og jeg gjør lite ut av meg så mulig jeg også "stealthcamper"?

 

Selv mener jeg at jeg er på god gammeldags telttur…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (2 timer siden):

Vi har jo ikke disse begrepene her til lands fordi de er unødvendige. 

Ok! 

 

Krankman skrev (47 minutter siden):

Selv mener jeg at jeg er på god gammeldags telttur…

Treitabukker finnes det både her og i naturen 🤣 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (13 timer siden):

Treitabukker finnes det både her og i naturen 🤣 

Googlet "treitabukker" uten hell… 

Regner med at det er et nedsettende utrykk. 😂 

Etter å ha sovet på det har jeg kommet til at jeg også må akseptere alle disse engelske uttrykkene og betegnelsene. 

Endret av Krankman
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (På 12.4.2024 den 17.10):

Jeg synes det er sykt misforstått "miljøvern" å bære hjem biologisk nedbrytbart materiale. Dritt fra dyr = gjødsel. Det bør resirkuleres. Heldigvis går jeg ikke i områder med mye folk (1). Så driter ute i en ur el. , og brenner dopapir. Alltid med en fyrstikkeske sammen med dopapir.

(1) Mye folk = dersom jeg ser andre mennesker i løpet av turen :-)

Jeg er ikke så sikker på at det utelukkende er miljøvern som er begrunnelsen for slike tiltak med å ta med avføringa ut av populære turistområder, men like mye helsemessige tiltak. NINA har gitt ut et temahefte om «Sporløs turisme» i Lofoten som omhandler dette, og de har tatt vannprøver i området i ulike situasjoner, og det viser seg (som forventet) at konsentrasjonen av E. coli i vannet på slike steder er relativt høy, som igjen øker sannsynligheten for at folk blir syke. Litt uappetittlig å drikke slikt vann selv om man fosskoker det, synes jeg. Visstnok er det en del turister i Lofoten som ikke tenker så mye på dette, og benytter vann fra bekkene som drikkevann. I slike områder hadde jeg aldri funnet på å drikke av vannet selv. Utafor «allfarvei», altså i mer øde områder, så er vel dette et mindre problem.

Sporløs turisme: Vi testet hvordan vi kan redusere forsøpling og legge til rette for sporløs turisme i Lofotodden nasjonalpark

Et utdrag fra temaheftet (s. 15):

Sitat

Naturpåvirkning: vannprøver

I 2023 tok vi vannprøver hver uke i juli fra bekker som renner langs stiene til Kvalvika. Det ble tatt prøver på slutten av hver periode for å teste effekten tiltakene hadde på vannkvaliteten i Kvalvika. Vi tok vannprøver før vi ryddet opp avføring og før vi startet en ny periode (det vil si mellom kontroll og passiv, mellom passiv og aktiv, og i avslutningsfasen). Disse prøvene ble sendt inn til den lokale teststasjonen for vannkvalitet i Sortland (EcoLab). Vi tok prøvene i nærheten av «hotspots» for menneskelig avføring på to lokaliteter, samt en kontroll langt unna sti hvor det av større dyr er mest sau. Vi tok vannprøver hver uke i Kvalvika for å undersøke drikkevannskvalitet siden mange besøkende bruker bekkene som vannkilde. E. coli-bakterier er tarmbakterier fra mennesker og dyr, og påvisning av disse bakteriene i vann er et sikkert tegn på at vannet er forurenset. Slikt vann kan i tillegg inneholde flere andre  sykdomsfremkallende bakterier. Jo større konsentrasjon av menneskelig avfall og jo lavere temperaturer, jo lenger tid tar nedbrytningen. Bakterier kan leve og reprodusere seg i 51 uker eller mer.

På lokaliteten Rørholmen påviste vi svært høye nivåer av E.coli-bakterier som mest sannsynlig stammer fra menneskelig avføring i starten av juli (den første kontrollperioden). Så høye  nivåer gir en betydelig risiko for sykdom ved inntak av vannet. Etter at vi fjernet avføringen fra alle fem «hotspots», testet vi vannet igjen og fant lave nivåer av E.coli. Etter hver testperiode med toalettposene ble det målt en viss nedgang i E.coli sammenlignet med kontrollperioden.

For hver lokalitet rapporterer vi her den høyeste mengde E.coli målt i bekken ved Kvalvika sommeren 2023 i kontrollperioden. Vi rapporterer også høyeste mengde av intestinale enterokokker. Dette er en bakteriegruppe som har en lavere forekomst enn E. coli i avføring hos mennesker, men ofte høye konsentrasjoner i avføring fra husdyr, spesielt drøvtyggere. Bakteriene måles med colony forming units (cfu), som er antall kolonier detektert per 100 milliliter vann. Norges drikkevannsforskrift angir at det ikke skal påvises E. coli i offentlig drikkevann (<1 cfu/100 ml). I 2022, fant vi over 100 cfu/100 ml E.coli i Rørholmen og dette funnet gjorde at vi ønsket å overvåke vannkvaliteten i 2023. Nedenfor ser vi en nedgang i E.coli i vannkildene på Kvalvika mellom kontrollperioden (ingen toalettposer) og testperiodene med kommunikasjon via skilt og aktiv formidling (posene tilgjengelig).

Tilhørende tabell:

bilde.png.76f198c1345a37ff776ea8bdbf4fa121.png

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Dette handler ikke om miljøvern i hele tatt, men om at du ikke skal bli syk av å gå på tur i naturen. 

 

Dette kan løse seg ved å sette opp toalett på slike steder som Kvalvika (fra forskningsprosjektet over). For det er nok drift av utedo Moskenes kommune trenger mer av. Noe sier meg at det utedoet ikke akkurat vil være sterilt etter en lang turistsesong.

Screenshot_20240416_121525_Chrome.thumb.jpg.17259eebe5162ed3502fefff73059bbe.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.