Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeiler/Jaktradio i fjellet? Har dere med noe på tur?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å gå steder hvor få mennesker ferdes. Og ser gjerne ikke en eneste person når jeg er ute på tur.

Frykten er å havne i en ulykke, knekke et bein eller sette fast foten.

Derfor har jeg tenkt litt på nødsendere, deriblant Garmin InReach, Motorola Defy, Jaktradio, Sikringsradio eller å oppgradere iPhone til nyeste versjon slik at jeg har nøddekning der.

 

Garmin InReach er jo selvfølgelig noe som fungerer veldig bra, men det koster. Enheten koster 4500, aktivering koster $30, årsavgift $35, og i tilegg til det $15 for 10 meldinger per måned, $35 for 40 stk, og $65 for ubegrenset antall. Da kommer kostnaden fort opp i 1600 kroner i året på et absolutt minimum, i tillegg til at enheten er dyr.

Så har du Motorola Defy, som nylig ble lansert. Veldig intressant enhet som koster 1600 kroner inkludert et års abonnement. Med abonnement som koster $5, $10 or $15 per måned. Denne virker veldig intressant for min del, den er liten, lett og ha med seg og gir dekning i nødstilfeller. Men den har fått litt kritikk for dårlig dekning kontra andre enheter. Og mangler sikring mot feiltrykk, noe gjør at du kan sende nødanrop ved en feil. Dette er noe jeg regner med vil bli utbedret i en fremtidig versjon.

Det finnes også en del andre GPS baserte nødenheter, men jeg valgte ytterpunktene. Garmin er dyrest, og kanskje best, Defy er en nykommer som tilbyr et mye billigere alternativ. GPS baserte nødenheter med SMS tilbyr også mulighet for å motta værvarsel.

Ocean Signal Resqme PLB1, dette er en av de mest intressante enhetene for min del. Den er på størrelse med en fyrstikk-eske og veier 116 gram, , batteriet varer i 7 år. Men denne krever programmering, konsesjon og lisens i tillegg. Dette er en ren nødpeiler som ikke kan brukes til noe som helst annet, altså ingen værvarsel eller SMS. Men er knyttet opp mot et svært kompetent hjelpeapparat, ettersom Ocean Signal normalt brukes av mannskap på store skip for å redde sjøfolk som for eksempel faller overbord. 

Jaktradio og Sikringsradio kan jeg lite om, slik jeg forstår det gir Jaktradio tilgang til spesifikke frekvenser for eksempel via medlemskap i NJFF mens Sikringsradio har utvidet nettverk av basestasjoner som gir mye større rekkevidde. Det er sikkert mange her som benytter seg av dette i fjellet, kan dere utdype mer?

Og så til slutt, Apple iPhone, som fikk nødsatelitt når iPhone 14 kom ut. Denne er veldig intressant, men benytter et satelitt-nettverk som gjør at den (sist gang jeg sjekket) kun fungerte sør for Dovre. Har vert gratis et par år og et av problemene jeg har hørt om er at det er alt for mange falske varsler fra iPhone, og at nødetatene derfor ikke kan ta varslene seriøst med mindre de backes opp av annen informasjon. For i motsetning til dedikerte enheter så er dette noe veldig mange nordmenn har med seg hele tiden som føler til langt flere feil.

 

Noen som har noen erfaringer eller meninger å dele rundt dette temaet?

 

For min del har jeg ikke gått til anskaffelse av noe enda, men det ligger i bakhodet. På toppen av min personlige liste ligger kanskje Ocean Resque PLB1, men hvis Motorola Defy kommer i en ny versjon med sikring mot feiltrykk, så kan den fort ta førsteplassen. Ettersom den er billig i innkjøp og har et ganske så rimelig abonnement.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å sette deg inn i hvordan disse forskjellige systemene fungerer og de faktiske tekniske forskjellene, annet enn at de sier noe om nød og Sos i reklamen sammen med en pris. 

Fks har inReach og Bullit Satelites (Motorola Defy mm) veldig forskjellig antall og plassering av satellittene sine som har veldig mye å si for dekning i daler og steder du ikke har fri horisont mot sør. 

GPS satellitter har heller ingen ting å gjøre med sendingen av nødmeldingene. GPS brukes kun for å finne din posisjon for å sende den med selve nødmeldingen. 
 

Personlig stoler jeg kun på https://www.cospas-sarsat.int/en/

Endret av Barskekarsten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

881C4B7C-BD57-46AD-8CEE-59308126F60E_1_201_a.thumb.jpeg.6097dcc927f99b1d2df000507ffd0d30.jpeg

Zoleo ble mitt valg. Jeg vet absolutt ikke om den er den beste, men den var den som var å få tak i i forfjor, da jeg ville kjøpe en.  Garmin som jeg hadde hørt mest om var det ingen butikker eller norske nettbutikker som kunne levere da. Hos Platoe i Sandnes kjøpte jeg denne for rundt 4000. Den kan gjøre flere ting. Først av alt måtte jeg laste ned en app på telefonen min. Og så opprette ett abonnement   med en månedlig avgift på rundt 300. Ved oppstart måtte jeg betale i minimum 3 måneder, men etter det kan abonnementet midlertidig settes på pause. Så lenge man vil og så ofte man vll. Man kan derimot ikke betale for mindre enn en måned om gangen. Ved hjelp av appen på telefonen kan jeg sende tekstmeldinger, men ikke ringe. Jeg kan bare sende meldinger til personer som har lastet ned appen og registrert seg opp mot min Zoleo. Så jeg kan ikke kommunisere med hele verden, men med kona, ett par av ungene mine og to kamerater. Den er oppladbar, og funker i rundt 3 uker uten å måtte lades. Man kan slå den av på tur for å spare strøm, men jeg har aldri vært på så lange turer at det har vært aktuelt siden jeg fikk denne. Den har to knapper man kan trykke på. En som sender en forhåndskreven melding til kona og de to ungene som bare sier :"I am OK" med koordinater.  Jeg tror man kan lage sin egen tekst ved hjelp av appen, men jeg har aldri satt meg inn i det og har aldri brukt den knappen likevel. Den andre knappen står det SOS på og den har jeg heller aldri brukt, og planen min er at den aldri skal brukes. Da kommer redningshelikopteret. Jeg har vært fornøyd med denne, og kommunisert en del med tekstmeldinger. De koster ikke noe. Man må betale hvis man sender veldig mange. Lurer på om det var mer enn 100 på en måned. Jeg har aldri tenkt på det og tekstet alt jeg har hatt lyst til. Man kan bare sende tekst. Ikke bilder. Når man midlertidig suspenderer abonnementet ved hjelp av appen har man to valg. Man kan få det koblet fra og da betaler man ingen ting. Men det er en oppstart avgift når man vil sette Zoleoen i drift igjen. Eller midlertidig "supend " abonnementet. Da betaler man mellom 30-40 kroner pr. måned. For meg har denne fungert godt.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekningsområde for satellittbaserte meldinger med iPhone fungerer vel ikke i Norge i det hele tatt?
Jeg testet dette i høst, i Spania, med iPhone 15 Pro Max. Her i Norge får jeg bare beskjed om at jeg er utenfor dekningsområde.

Nå jobbes det også med at du skal kunne sende SMS med vanlige telefoner, men via satellitt. Dette er kun på prototype stadiet, men interresant utvikling å følge med på. Selv bruker jeg en Inreach, for værmeldinger, sporing og statuser. Heldigvis ikke hatt bruk for nødfunksjon. Aktiverer månedsabonnement for de månedene jeg skal på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par uhell på en og samme tur i 2015 (turrapport her på forumet) som resulterte i at jeg fikk en Spot i gave av familien. Har ingen egen erfaring med andre nøddingser, men Spot´en har fungert 100% på daglige Ok-meldinger og en håndfull "nå må jeg hentes" til familien. 

Selv om telefon stadig fungerer flere steder, fins det fortsatt steder uten dekning. Med en nødsender i lomma er både jeg og familien mye roligere og det er vel det jeg kanskje liker best i det daglige. 

Aner ikke innkjøpspris på sånne sendere, men de 3 siste årene har årsabb. koster rett under 250 euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Inreach i bruk i en rekke år. Siden før Garnin kjøpte opp Delorme. 

Hovedsaklig brukt i Finnmark både sommer og vinter.

Aldri hatt noen problemer.

Veldig fornøyd med muligheten for lokal værmelding. Har flere ganger sluppet unna å gå i uvær ved å få ny melding og vente et par timer til det er meldt roligere...

 

Behørig omtalt andre steder i forumet hvorfor jeg valgte denne fremfor kombienheter fordi jeg ikke vil blande sikkerhet med f.eks navigasjon. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker inreach mini. Det trenger ikke bli så dyrt hvis man skrur av abonnementet de månedene man ikke drar på sånne turer hvor inreachen trengs. I mitt tilfelle har abonnementet en tendens til å rulle å gå hele året siden jeg er på tur både sommer og vinter, men kostnadene forsvinner i det store sluket, så merker ikke noe til det. Inreachen har også mulighet for værmelding, som er fint å ha vinterstid. Været pleier å stemme sånn ca med det som meldes på yr.no. 
 

det er også fint å ha muligheten til å skrive meldinger hjem fra enheten uten å måtte gå via en telefon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, sofasliter said:

Dekningsområde for satellittbaserte meldinger med iPhone fungerer vel ikke i Norge i det hele tatt?
Jeg testet dette i høst, i Spania, med iPhone 15 Pro Max. Her i Norge får jeg bare beskjed om at jeg er utenfor dekningsområde.

Nå jobbes det også med at du skal kunne sende SMS med vanlige telefoner, men via satellitt. Dette er kun på prototype stadiet, men interresant utvikling å følge med på. Selv bruker jeg en Inreach, for værmeldinger, sporing og statuser. Heldigvis ikke hatt bruk for nødfunksjon. Aktiverer månedsabonnement for de månedene jeg skal på tur.

image.thumb.png.f351b9df340044b84e7eae6b92c23d83.png

 

Kan se ut som om det er tilfelle, jeg så på et annet kart som ble lagt ut like etter at funksjonen ble lansert og da var enkelte deler av norge dekket, men det er tydeligvis ikke tilfelle nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF´s blad Jakt & Fiske lagdei mai (se link) en reportasje (skrevet av Randulf Valle) om satelittkommunikatorer/nødpeilesendere. Der forteller jeg om en av mine erfaringer med min enhet.

Er ute året rundt og bruker Garmin InReach Mini. Har også lastet ned appen Earthmate på telefon, som gjør at du kan skrive på telefonen i stedet for på InReach´en, som ikke akkurat er så enkel å skrive med. Bruker du ikke Earthmate er det greitt å benytte seg av de forhåndsdefinerte meldingene, og ha krystallklare avtaler med de hjemme for å unngå unødvendige redningsaksjoner. 

Fordelene er kjente. Meget bra dekning overalt på den nordlige halvkule, meget bra batterikapasitet. Tåler røff behandling, fukt og påkjenninger. Trengs ikke være påskrudd hele tiden heller. Og kostnadene er uansett verdt det, så spesielt dyrt er det heller ikke. Et par flasker whisky ila året cirka. 

Endret av Veidemannsblod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her, så bruker jeg InReach Mini (første utgaven) og er meget fornøyd.
God batteritid, om man husker å slå av div automatiske greier. Jeg har den IKKE koblet opp mot tlf eller klokke annet om jeg trenger det, dette for å spare strøm, på alle enhetene.
Jeg har kun på sporing hvert 10. min, og kobler den opp mot tlf hvis jeg trenger å sende mld. De hjemme får streng beskjed om å ikke sende masse mld i retur, kun nødvendig info og korte svar for å ikke bruke opp de mld man har i abn. Setter abn. på pause i vinterhalvåret, da jeg er mest ute på lengere turer vår/sommer/høst. Og da er det kun årsprisen som gjelder, som man jo betaler uansett. Enkel i bruk, men skulle man lure på noe er det massevis av videoer på Youtube som kan hjelpe.

Ser man under kategorien "Navigasjon og elektronikk" her inne, finner man mye info om de fleste du spør etter, da de har egne tråder..
https://www.fjellforum.no/forum/47-navigasjon-og-elektronikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Garmin Inreach mini, kjøpt "ubrukt" på finn.no til 2000,- 

Kjører billigste abonnement, settes på pause når den ikke er i bruk. Abonnementet kan også oppgraderes med et tastetrykk.

Garmins værmelding stemmer aldri for meg, så den tjenesten bruker jeg ikke. Mulig den fungerer bedre andre steder enn hvor jeg ferdes.

Min er innstilt på bare minimum av innstillingrt for å ha lengst mulig batteritid.

Jeg har gjort det klart hjemme at det ikke blir noen vane at jeg skal sende sms hjem. Hvis man begynner med dette så blir det at noen sitter der å venter på en melding som sier at alt er bra.  Hvis meldingen uteblir så begynner de som er hjemme å bekymre seg for at noe er galt.  Å sende en melding er fort gjort å glemme!

Som Espen sier så vil jeg heller ikke blande nødpeiler med kombi navigasjons enheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker garmin inreach mini 2. Koblet opp med garmin app på telefon så fungerer dette fantastisk for meg. Offline garminkart i appen, meldinger via appen - og via enhet. 

Har ikke prøvd noe annet alternativ, så kan ikke sammenligne! 

Har heller ikke lest om andre tjenester, men så vidt jeg forstår har man også grei dekning iht selve redningen hvis det skulle skje ett sted hvor det koster... 🤷‍♂️

Har den mest med pga kronisk sykdom og bekymret familie 😊👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen av dere som har erfaring med hva som skjer hvis man trykker på sos-knappen på en Garmin eller en Spot? Har lest litt om hva som i teorien skal skje på mon Garmin, men er spent på hva 1. håndserfaringene er. Ringer de f.eks pårørende for å sjekke status før de rykker ut? 

Leste noe en gang også om at redningsetatene var irritert på Garmin Inreach da noen turisten visstnok hadde trykket på SOS knappen fordi de var for slitne til å hjem fra en hyttetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Lavvosolberg said:

Er det forresten noen av dere som har erfaring med hva som skjer hvis man trykker på sos-knappen på en Garmin eller en Spot? Har lest litt om hva som i teorien skal skje på mon Garmin, men er spent på hva 1. håndserfaringene er. Ringer de f.eks pårørende for å sjekke status før de rykker ut? 

Leste noe en gang også om at redningsetatene var irritert på Garmin Inreach da noen turisten visstnok hadde trykket på SOS knappen fordi de var for slitne til å hjem fra en hyttetur.

Denne videoen beskriver det ganske godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (31 minutter siden):

Denne videoen beskriver det ganske godt. 

Ja dette viser at redningssentralen til Garmin er på ballen, og det er jo veldig bra. Spørsmålet videre blir jo hva HRS gjør når de blir oppringt av Garmin. Jeg vil jo tro at man ikke har dekning på telefonen når man trykker på sos knappen, ellers hadde man bare ringt etter hjelp selv. F.eks. hvor mange forsøk gjør HRS på å få bekreftet at det er en nødsituasjon før de rykker ut? Og dersom de ikke får noen tilbakemelding, f.eks hvis situasjonen er så kritisk at man ikke kan sitte å trykke på garmin-enheten, kommer de likevel da? Det hadde vært spennende å høre fra noen som har trykket på knappen hva som faktisk skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 timer siden):

 

Ocean Signal Resqme PLB1, dette er en av de mest intressante enhetene for min del. Den er på størrelse med en fyrstikk-eske og veier 116 gram, , batteriet varer i 7 år. Men denne krever programmering, konsesjon og lisens i tillegg. Dette er en ren nødpeiler som ikke kan brukes til noe som helst annet, altså ingen værvarsel eller SMS. Men er knyttet opp mot et svært kompetent hjelpeapparat, ettersom Ocean Signal normalt brukes av mannskap på store skip for å redde sjøfolk som for eksempel faller overbord. 

 

Har denne på padlevesten i padlesesongen, og på skulderstroppen på sekken i skisesongen.

Den har alltid fullt batteri, er alltid aktivert, og festet slik at den er tilgjengelig om jeg får hoften ute av ledd i en steinrøys, ligger på toppen av ett snøskred, eller driver avgårde til havs. Den sender radiosignal, i tillegg til GPS, posisjon, slik at man blir funnet om man flytter seg etter den er løst ut.

Den tåler samtidig alt, og er med på hundrevis av ruller i sjøen uten å ta skade av det.

En dings man må ta av for å lade, må aktiveres i tide og utide, er ikke med på alle turer - og ligger da gjerne hjemme når man skulle hatt den.

(Har også maritim VHF radio på padlevesten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

settes på pause når den ikke er i bruk.

Nettopp dette er en av grunnene til at jeg gikk for PLB. Jeg driver med friluftsliv hele året, og er mye på turer alene.

De fleste ulykker skjer på «vanlige dagsturer», og da er det greit med en enhet som alltid er aktiv og aldri skal lades. Den kan nemlig tas med på alle slags turer, og glemmes ikke om den har fast plass utenpå vesten/sekken.

(I det våte element (havpadling), virker heller ikke en våt smarttelefon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Lavvosolberg said:

Ja dette viser at redningssentralen til Garmin er på ballen, og det er jo veldig bra. Spørsmålet videre blir jo hva HRS gjør når de blir oppringt av Garmin. Jeg vil jo tro at man ikke har dekning på telefonen når man trykker på sos knappen, ellers hadde man bare ringt etter hjelp selv. F.eks. hvor mange forsøk gjør HRS på å få bekreftet at det er en nødsituasjon før de rykker ut? Og dersom de ikke får noen tilbakemelding, f.eks hvis situasjonen er så kritisk at man ikke kan sitte å trykke på garmin-enheten, kommer de likevel da? Det hadde vært spennende å høre fra noen som har trykket på knappen hva som faktisk skjedde.

IERCC (International Emergency Response Coordination Centre) sender en bekreftelse på mottatt nødvarsel til din garmin inreach og vil som regel etterspørre mer informasjon om nødsituasjonen. Du kan da respondere enten via telefon koblet til inreach eller direkte på din inreach. Dersom de ikke mottar noen melding tilbake vil de uansett varsle HRS (Hovedredningssentralen), som i de fleste tilfeller videre vil varsle politiets operasjonssentral. Politiets operasjonssentral (LRS- Lokal redningssentral) har ledelsen på redningsaksjoner på land. IERCC vil også varsle din(e) nødkontakter som du har lagt inn.

Det kan være lurt å gi beskjed på forhånd at din(e) nødkontakter ringer inn til LRS på 112 ved mottatt nødvarsel. På den måten vil LRS kunne innhente så mye relevant informasjon som mulig om deg, din helse, turerfaring, rute etc. Dette letter deres arbeid og sørger for raskest og best mulig hjelp til den som har trykket på nødknappen. 

Håper det var oppklarende :)   

 

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Nettopp dette er en av grunnene til at jeg gikk for PLB. Jeg driver med friluftsliv hele året, og er mye på turer alene.

De fleste ulykker skjer på «vanlige dagsturer», og da er det greit med en enhet som alltid er aktiv og aldri skal lades. Den kan nemlig tas med på alle slags turer, og glemmes ikke om den har fast plass utenpå vesten/sekken.

(I det våte element (havpadling), virker heller ikke en våt smarttelefon).

Det har du nok helt rett i! Jeg har perioder som er relativt rolige. Uansett om jeg setter den på pause er det bare et tastetrykk for å aktivere den. 

Skal være helt ærlig jeg ikke har sjekket opp alt av nødpeilere som finnes, men siden jeg har flere garmin produkter fra før var det veldig "lett" å gå for en inreach. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lavvosolberg said:

Er det forresten noen av dere som har erfaring med hva som skjer hvis man trykker på sos-knappen på en Garmin eller en Spot? Har lest litt om hva som i teorien skal skje på mon Garmin, men er spent på hva 1. håndserfaringene er. Ringer de f.eks pårørende for å sjekke status før de rykker ut? 

Leste noe en gang også om at redningsetatene var irritert på Garmin Inreach da noen turisten visstnok hadde trykket på SOS knappen fordi de var for slitne til å hjem fra en hyttetur.

De kontakter politiet / brannvesen eller andre redningstjenester.

 

Og hvis du trykker på knappen på en Garmin Inreach uten at det er et reelt nødstilfelle risikerer du å bli erstatningspliktig på akkurat samme måte som hvis du ringer til brannvesen og melder brann uten at det faktisk er brann eller god grunn til å tro at det er det.

Men siden inreach også har mulighet for meldinger så vil de alltid spørre deg hva som er galt, hvor du er osv. Og det er ingen begrensing på antall meldinger i en nødsituasjon. 

Men hvis de rykker ut med helikopter for å redde en person som bare var sliten kan den personen forvente en regning som gjerne blir på mellom 30 og 70 tusen kroner. Et ambulanse helikopter er ikke billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet fra PLB nødpeilesender til en InReach mini mye på bakgrunn av muligheten av å kunne kommunisere. Var på en tur der jeg hadde en PLB og en annen hadde en InReach mini. Vi ente opp med å trenge hjelp og valgte å bruke InReach mini. Utrolig bra å ha muligheten til å kommunisere med Hovedredningssentralen. De kunne gi beskjed at meldingen var mottatt, at de var på vei og at vi skulle bli der vi var. Vi kunne i tillegg gi dem nyttig informasjon. 

Etter denne opplevelsen valgte jeg å bytte nødenhet. Jeg har abonnement som surrer og går hele året. Det er ikke gratis med en PLB heller, men ikke like kostbart som en InReach.

Det er ingen kostnader i Norge knyttet til redningsoppdrag slik jeg har forstått det.

Endret av Odin1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste vil nok en satellittkommunikator være det beste alternativet. Personlig hadde jeg valgt InReach Mini 2 eller InReach Messenger av de som finnes på markedet nå. Jeg heller nok mest mot Mini 2 siden de fleste turene mine har begrenset varighet, og jeg nok vil ha mer nytte av enklere betjening og større display.

PLB havner på andreplass her. Mangelen på 2-veiskommunikasjon er hovedårsaken. Det er full utrykning eller ingenting. Av og til trenger man bare en 2. opinion eller gode råd. Eller en værmelding som lover bedre forhold om kort tid.
Noen andre betraktninger om PLB, som ikke baserer seg på erfaring - bare min forutinntatthet;
- Disse enhetene og infrastrukturen rundt, selv om de fungerer over alt, ble først og fremst utviklet for maritime behov. Med unntak av redningshelikopter, er jeg redd letemannskaper for landredning i liten grad har utstyr for å lokalisere PLB/EPIRB. 
- Som konsekvens av første punkt føler jeg at 24 timers operasjonstid kan bli i minste laget for fjellredning.
- Antenne som må trekkes ut forutsetter en viss grad av funksjonsevne i begge hender (dog mulig at det holder med en hånd og ett fungerende gebiss, ikke testet).
- Oppsummert: om hovedbruken var på sjø, kunne en slik enhet vikariert på en og annen fjelltur, men mitt behov er 99,5% på land, så da foretrekker jeg en satellittkommunikator. 

VHF i form av jakt- eller skringsradio kan du se bort i fra til denne type bruk. 

Dedikerte kommunikasjonsenheter for satellitt vil nok i stor grad forsvinne fra privatmarkedet på sikt, etterhvert som også denne funksjonen blir vanlig i mobiltelefoner, men p.t. er ikke dette ett fullgodt alternativ.

Kostnad blir alltid en del av vurderingen, men ingen av løsningene er veldig kostbare i det store bildet. For noe som virkelig kan utgjøre forskjellen på liv og død ville jeg valgt den løsningen som passer best med behovet, uavhengig av pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):


- Antenne som må trekkes ut forutsetter en viss grad av funksjonsevne i begge hender (dog mulig at det holder med en hånd og ett fungerende gebiss, ikke testet).
-

Null problem med en hånd og hansker, på ocean signal plb.

aico skrev (1 time siden):

Føler jeg at 24 timers operasjonstid kan bli i minste laget for fjellredning.

Redningstjenesten glemmer vel ikke GPS-posisjonen din om enheten du bruker går tom for batteri… uansett type.

aico skrev (1 time siden):

Med unntak av redningshelikopter, er jeg redd letemannskaper for landredning i liten grad har utstyr for å lokalisere PLB/EPIRB. 

Såvidt jeg har fått med meg har både redningsskøyter of scooterpatruljer slikt utstyr. Har du noen kilde som tilsier at det bare er helikopter som har slikt? Uansett, er det en stor fordel med radiopeiligen og stroben som PLBen er utstyrt med. Både i mørke, og dårlig sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):
aico skrev (1 time siden):


- Antenne som må trekkes ut forutsetter en viss grad av funksjonsevne i begge hender (dog mulig at det holder med en hånd og ett fungerende gebiss, ikke testet).
-

Null problem med en hånd og hansker, på ocean signal plb.

Det er jo bra

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):
aico skrev (1 time siden):

Føler jeg at 24 timers operasjonstid kan bli i minste laget for fjellredning.

Redningstjenesten glemmer vel ikke GPS-posisjonen din om enheten du bruker går tom for batteri… uansett type.

Sannsynligvis far fetched scenario, men det er ikke gitt at du kan forbli i samme posisjon helt til du er funnet.

Marius Engelsen skrev (29 minutter siden):
aico skrev (1 time siden):

Med unntak av redningshelikopter, er jeg redd letemannskaper for landredning i liten grad har utstyr for å lokalisere PLB/EPIRB. 

Såvidt jeg har fått med meg har både redningsskøyter of scooterpatruljer slikt utstyr. Har du noen kilde som tilsier at det bare er helikopter som har slikt? Uansett, er det en stor fordel med radiopeiligen og stroben som PLBen er utstyrt med. Både i mørke, og dårlig sikt.

Som jeg erkjente så var dette mer basert på antagelser og forutinntatthet enn egen erfaring og faktasjekk :)

Det er heller ikke ett forsøk på å undergrave PLB som nødsender. Jeg har tatt mitt valg og bare deler noen betraktninger som jeg ville sett nærmere på hvis jeg vurderte PLB primært til bruk i fjellet. Med ditt bruksmønster, som inkluderer mye padling, så stiller det seg litt annerledes og jeg ville sannsynligvis valgt en PLB selv.

Helikopter og sjøgående fartøy med SAR funksjon har ikke de samme begrensninger mtp. plass, vekt og tilgang på strøm som vil være tilfelle for landbaserte søk med snøscooter, ATV o.l.
Nå aner jeg ikke hvor kompakt en PLB med fornuftig følsomhet kan lages, men dette er ikke utsyr jeg kan huske å ha sett ifm. søk på land. Nå har jeg bare lett etter personer med ukjent posisjon/personer uten PLB/nødsender for satellitt, så det kan ha noe med saken å gjøre, men jeg har gjort noen kjappe google-søk som sier meg at dette ikke er utstyr som er lett å anskaffe, så at det er veldig utbredt tviler jeg på.

Jeg var faktisk ganske sikker på at peileutstyr for PLB var standardutstyr på alle luft- og sjøgående fartøy med SAR-funksjon, men I følge HRS sin veileder for samhandling virker det som heller ikke dette er tilfellet:

Sitat

Enkelte helikoptre og fly i Norge kan peile etter signal fra nødpeilesendere fra luften, og dermed bidra til å lokalisere en nødstedt dersom man ikke har god nok posisjon i utgangspunktet. Det finnes også peileutstyr om bord på enkelte fartøy, blant annet enkelte redningsskøyter og standby fartøy i offshoreindustrien som kan peile etter nødpeilesendere på sjøen.

Igjen, om det ikke er standardutrustning på disse fartøyene, så gir det meg grunn til å tvile på at dette er vanlig blant bakkemannskaper på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.