Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo i telt eller ikke?


Nikke

Anbefalte innlegg

Når vi var flere på tur i «gamle dager» fylte vi stort sett opp teltet/teltene med folk. Det var flott sosialt sett, men også utfordrende med for eksempel 4 svette karer der noen (de fleste) både snorket og prompa. Når karen i midten måtte ut å pisse i 4-mannsteltet midt på natta våknet jo alle. Det hadde uansett sin sjarm. Et annet aspekt her er at på den tiden var det begrenset utvalg telt å velge i. Økonomi var også en faktor, men kanskje mest at det ikke var en kultur for det.

I dag bruker jeg solotelt selv på de fleste turene med andre, bortsett fra turer med egen sønn, samt en årlig tur med en gammel kompis. Synes fremdeles det er flott sosialt. På fellesturer bruker vi som oftest en tarp som det sosiale knutepunktet. Hvordan er det med dere, er det mange som sover alene i eget telt selv om man er på tur med andre? Alltid sover i samme telt med andre? Eller varierer det basert på bekjentskap/familie, sesong eller andre faktorer? Eller kan man nå snakke om at å sove solo nå er en etablert kultur nærmest uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sover alltid alene (bortsett fra familien) på sommertur. Da sette vi opp tarp ute som vi samles under når det er regn og vind. På vinteren ender vi ofte opp å ligge flere i samme telt da det ofte blir kaldt på vidda i Finnmark og vi trekker inn i teltet for å fyre opp og varme oss. Men jeg føler jeg er for gammel til å ligge å holdes våken av andre folk som snorker, så jeg ligger aller helst alene på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur med andre, som ikke er egen famile, så sover jeg i eget telt. Pleier også ha med alt jeg trenger for å klare meg på egen hånd.

Vinter er litt anderledes, da er det innafor med flere i teltet, to voksne i ett 3-mannstelt er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste nevner. Alltid alene med mindre det er kjæreste, eventuelt på vinterstid om det bare er én person mer da er det litt mer sosialt å dele telt.

Jeg liker å ha "alt" utstyr selv, uansett hvor mange som er med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig helt som de andre skriver. Med mindre jeg har med meg noen som ikke har utstyr og/eller telt, da deler vi og jeg tar med telt til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja tja.. Her er det jo en del "hvisser", men som de fleste over meg har skrevet, sverger jeg til solotelt (evt hengekøye/fjellduk) når jeg er på tur med andre enn familie. 

Nå har jeg ikke teltet så alt for ofte med folk utenfor familien. De gangene jeg har vært på tur med kompiser har vi ofte tatt med lavvo, eventuelt leid hytte. Disse turene har alltid dreid seg om jakt eller fisking. De aller fleste vandreturer med telt har jeg gått alene, eller sammen med kjæreste.

I senere tid, der jeg har delt telt, har det vært fordi de andre i turfølget ikke eier telt selv. På slike turer stiller jeg med telt, kokeutstyr og annet utstyr til felles bruk, og så har de andre ordnet med mat/drikke. I studietida var dette mer regelen enn unntaket, men nå har de fleste jeg kunne dratt på tur med, egne solotelt.

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene med mindre det er kjæreste, ser virkelig ikke noen grunn til å dele utenom det.

Når det kommer til turer med flere personer er jeg i grunn veldig fan av denne løsningen. To telt, inngangene mot hverandre, tarp i mellom. Da får man et flott uteområde mellom teltene til feks matlaging.

image.thumb.png.9c762d6e691cc6b896069ab8e33fdd6c.png

 

Bildet er fra en av videoene til Villmarkslivet Productions. Verdt å nevne at jeg ikke er superglad i teltene som er avbildet..

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TS skriver så er det litt forskjell på telt-turer med venner i tenårene og tidlig 20-åra sammenlignet med telt-turer i voksen alder.

Intimsonen var vesentlig mindre, neste ikke-eksisterende og behovet for komfort var tilsvarende mye lavere. 3, 4, ja til og med 5 personer i ett 4-mannstelt på vintertur var overkommelig den gangen, og jeg ville aldri vært foruten de opplevelsene. 

Nå for tiden er det bare unntaksvis jeg deler telt med noen utenfor nærmeste familie, ingenting er hugd i stein og det hender fortsatt jeg deler telt/lavvo med andre voksne, men foretrekker vanligvis solo-telting nå for tiden.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en sunn(?) variasjon mellom fellestelting og solotelting på fellesturer.

Noen turer er det vektmessige fordeler som gjør at man deler utstyr til bolig og kokkelering. Andre ganger det sosiale og comforten. 

Nå turene varierer mellom vandringer og camp-baserte så er det gjerne fornuftig variasjon.

På camp-baserte med kort bærestrekning så opererer vi endog med enda et alternativ: Hver sin bolig + en felles som gjerne benyttes til sosialisering, varme, tørk, matlaging om det ikke er vær til det ute. Da typisk i form av lavvo med ovn.

 

Det blir overraskende trivelig i en lavvo med trivelige kompiser...

https://www.instagram.com/p/BXz9UVIHZOA/?igsh=MWoyejN2Z3l1bjZkbg==

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke opplevd dette dilemmaet så mye, bortsett fra en gang da jeg og en kamerat var på tur i Femundsmarka i 2016. Da var det et tungt 3-p fra Helsport som ble brukt, siden det var det eneste jeg hadde, så vi hadde god plass da vi lå i hver vår side og hadde ledig plass mellom oss. Dette solgte jeg, og kjøpte solo-telt, og nå sitter jeg med 4 solo-telt da jeg alltid er på tur alene. Og skulle det bli noe kompistur igjen, så blir det nok med solo-telt da også, uansett.
Og skulle man delt telt, så måtte det evt hadde hatt med seg en stor lavvo eller noe lign. som dette teltet.

Er også fan av oppsettet med tarp mellom to telt, men da med riktig telt slik som Jan Monsen og Mattis bruker i videoene fra turen i Junkerfjella 😜
Nå planlegger jeg og samme kompis ny tur til sommeren, så spørs om ikke han må overtales til å kjøpe et solotelt :D 
telttarp.jpg.fe6f67f041beda4c798b47ce3ecc7ab4.jpg


Og skulle jeg få meg dame, så blir det Hilleberg Allak 2 eller 3p :D 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.