Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr på "budsjett"


Lokman

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Det er nok et hav at andre innlegg her som spør etter det samme som meg - utstyr på "budsjett". Og jeg skriver budsjett i anførselstegn, da jeg klarer å tenke meg frem til at billigst ikke alltid er bra. Spesielt om man skal ha det behagelig. Men jeg prøver meg for det, og håper folk med kunnskap og erfaring kan hjelpe meg litt.

Lang historie kort, ønsker jeg å gå til innkjøp at turutstyr. Enten til en dagstur, eller noen netter ute i skogen / på fjellet. I første omgang ser jeg for meg sen vår til tidlig høst før jeg klarer å tøffe meg opp til vinterturer.

Til å begynne med har jeg gått til innkjøp av følgende:

https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/sydvang-vandring-ultra-light-2p-telt-peacock

https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/sydvang-austfjell-insulated-air-mat-crimson

https://www.xxl.no/mammut-nordic-oti-3-season-7-195-l-sovepose-unisex-bla/p/1180720_1_style (villig til å bytte ut soveposen)

Videre trenger jeg noen tips til alt annet utstyr. Overdel, underdel, stormkjøkken, ryggsekk, sko, lue, hansker, osv, osv. Heldigvis får jeg kjøpt ulltøy fra Aclima til en veldig hyggelig pris via jobben. Men det utvalget jeg har, er kun tøy som vil sitte innerst på kroppen.

Så er også spørsmålet – trenger jeg eksempelvis turbukse til 4 000,-, eller finnes det andre tilsvarende alternativer til en hyggelig pris. Det samme med resten av utstyret. Jeg synes alle artiklene med «best i test» kan være litt forvirrende og avskrekkende. Jeg vet veldig lite om denne type utstyr, og også om samme bukse eller jakke vil fungere like fint om sommeren som på vinteren.

Jeg er i grunn litt rådvill og håper dere kan hjelpe meg med tips og triks, og helst noen spesifikke produkter som vil gi meg glede av turen-e jeg skal på. Igjen – uten å blakke meg selv. Klarer man å få ALT til 10.000,-?

På forhånd, takk for at du leser innlegget og tar deg tid til å skrive.

Endret av Lokman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lokman skrev (47 minutter siden):

Så er også spørsmålet – trenger jeg eksempelvis turbukse til 4 000,-, eller finnes det andre tilsvarende alternativer til en hyggelig pris. Det samme med resten av utstyret

Jula har en de bruker å selge på tilbud til 199,-. Den fungerer råbra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo allerede skaffet deg telt, underlag og pose, kanskje du burde skaffe deg et lett skumunderlag i tillegg. Det er godt å ha i pauser og ved bålet og kommer godt med vist det luftfylte skulle punktere. Utover det så trenger du i grunnen ikke noe spesielt hva klær angår. Med Aclima under kan du stort sett bruke det du måtte ha av fritidstøy i skapet. Du bygger kunnskap på hver tur du tar og finner etterhvert ut hva du kan sette på ønskelista.

Når det gjelder øvrig utstyr vil jeg anbefale å gå inn på de forskjellige trådene her på forumet og lese igjennom det som står der, om f eks stormkjøkken etc. Du kan også bruke søkefunksjonen. 

Det dyreste er ikke altid best og personlig har jeg ofte kjøpt rimelig utstyr fra "billig"varehus som Biltema, Jula, Spar, Bauhaus osv.

Vist du ikke pusher grenser er det ingen grunn til å overtenke friluftsliv. Bruk mest mulig av det du har og skaff ting etterhvert som behovet kommer. Og siden alt det du skaffer av utstyr skal bæres på ryggen bør du tenke vekt og flerbruk på alt du tar med deg. Men OBS! vekt koster, så noen kompromiss må en godta. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å legge litt i sko/fjellstøvler, men turbukse er noe du fint kan kjøpe billig. Har du litt tid på deg så kjøper du sko på tilbud. Du vil gjerne ha noen med stiv såle, ikke sånne billige myke såler.

Ryggsekk får du tak i brukt til god pris. Bergans med flere lager nye modeller nærmest anna hvert år, og så selges de på sjokksalg på xxl eller på finn. En god sekk sliter du jo nærmest ikke ut. Hadde styrt unna europris greier og heller kjøpt brukt / tilbud. 

Primuser får du også på finn. Bare søke etter primus, trangia, msr og slike navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det lättaste (og minst isolerande) skumunderlaget som finnes veier 140 gram og selges for 35;- på Jysk. Veldig bra å sitte på og isolerar noet R-tall extra enn bare din luftmadrass. Beskytter og veldig godt mot punktering på luftmadrassen. 

Hadde også gått for den Fire Maple-brennern om jeg var på en budget. 

En annen post som kan kosta er mat. Det er veldig mye billigare å kjöpe Toro-poser med pasta eller lignende enn å kjöpe frysetörket. Hvis du kompletterer med noe extra så får du samme näringsvärde til en firedel av prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at turbukser til godt under tusenlappen gjør samme nytten som fancy Norrønabukser gjør til tredobbel pris. Her er det hard shell eller soft shell valget står mellom, ikke nødvendigvis pris. Har begge deler selv, men foretrekker hard shell to vilmarksturer på sommerhalvåret, eller generelt egentlig. Her skal det altså være unødvendig med tunge investeringer. 
Sovepose, underlag og telt har du jo allerede. Det er jo kult :) 

Når det gjelder sekk så vil du gjerne ha en som egner seg til formålet ditt. Skal du gå mye på dagstur så rekker en 30L til det aller meste, eventuelt kan man gå for en 40L for luksusens skyld. Teltturer krever derimot minimum 60L etter min erfaring da annet blir for smått. Langturer på 7 dager + krever 80-100 Liters pakkvolum. Da skal man jo ha med fult sovesystem, primus, proviant, tøy, førstehjelpsutstyr, lykt, drivstoff etc etc. Sånt MÅ ikke være tungt, men det krever mye plass i sekken. Generelt kan man komme unna med sekk til omlag 1000-lappen om man kjøper fra Sydvang eller Urberg. Disse er helt greie i mine øyne og føles ok på ryggen. Har en Sydvang 80L som fungerte fint på helgeturer i fjor sommer. Nå har jeg forøvrig skaffet meg en Osprey som virker mye bedre på alle plan, men det er til gjengjeld 1500 kroner dyrere enn tilsvarende modell fra Sydvang. Osprey og Gregory er prima vare, men spørsmålet er om det virkelig er nødvendig til ditt bruk? 
 

Når det gjelder primus til sommerhalvåret så er det MYE å velge mellom. Personlig har jeg falt tungt for Optimus Vega da den kan snus opp ned ved behov, men den koster 800 kroner. Ønsker man heller å være økonomisk bevisst så velger man typisk Fire Maple eller annen toppmontert brenner til halve prisen. Med vindskjerm fungerer det aller meste i plussgrader :) 

Ellers så støtter jeg helhjertet ideen om skumunderlag. Knall både alene og i samspill med oppblåsbart underlag ala Sea 2 Summit. 
Glem heller ikke fiskestang og sitteunderlag. Turen blir SÅ mye bedre med dette tilbehøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokman skrev (20 timer siden):

Videre trenger jeg noen tips til alt annet utstyr. Overdel, underdel, stormkjøkken, ryggsekk, sko, lue, hansker, osv, osv. Heldigvis får jeg kjøpt ulltøy fra Aclima til en veldig hyggelig pris via jobben. Men det utvalget jeg har, er kun tøy som vil sitte innerst på kroppen.

Som andre har vært inne på så er det ingen grunn til å gjøre dette vanskelig - det er altfor lett å havne på "utstyrskjøret". Du har det du trenger for å sove godt. Du har ullundertøy. Av det andre ville jeg lagt litt i å finne godt skotøy (enten du foretrekker støvler eller lette sko) og prøvd å finne en sekk som sitter godt på ryggen.

For alt annet er det meste godt nok (kanskje med unntak av vinter i fjellet). Enkelt regntøy til å holde deg tørr. Jakke og bukse som er noenlunde vindtett. En ekstra genser som mellomlag. Jeg liker lue og vanter i ull. Om det blåser har jeg hette på jakka og enkle vindvotter å dra over vantene.

Det er heller ikke farlig å bli litt våt mens man går (blir jo svett uansett), bare sørg for å ha tørt tøy i sekken til camp-bruk.

Kjøkken (så lenge det ikke går altfor langt under null), enkel gassbrenner til å sette på toppen av beholderen, og noen Trangia-kjeler. Til vinterbruk er bensinbrenner bedre, men det kan vente til det blir aktuelt. Heller ingen grunn til å undervurdere bål!

Generelt, bruk prisguiden/prisjakt for å sjekke prishistorikk og sette opp varsler på aktuelle produkter. Og med litt tålmodighet kan du gjøre gode kjøp på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvang og Urberg lager mye bra og billig, XXL har stadig gode tilbud på merkevarer. Om du er i god fysisk form, eventuelt ikke skal så langt, gjør det ikke noe om ting og tang veier en del. Skal du langt og kroppen synger på siste verset er det veldig viktig å pakke lettest mulig. Et godt tips er å kjøpe seg vannfilter, Katadyn BeFree eller Sawyer Squeeze. Velger du da turer hvor det er vann kan du fort spare deg for to kilo vannvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, rayun said:

Nå har du jo allerede skaffet deg telt, underlag og pose, kanskje du burde skaffe deg et lett skumunderlag i tillegg. Det er godt å ha i pauser og ved bålet og kommer godt med vist det luftfylte skulle punktere. Utover det så trenger du i grunnen ikke noe spesielt hva klær angår. Med Aclima under kan du stort sett bruke det du måtte ha av fritidstøy i skapet. Du bygger kunnskap på hver tur du tar og finner etterhvert ut hva du kan sette på ønskelista.

Når det gjelder øvrig utstyr vil jeg anbefale å gå inn på de forskjellige trådene her på forumet og lese igjennom det som står der, om f eks stormkjøkken etc. Du kan også bruke søkefunksjonen. 

Det dyreste er ikke altid best og personlig har jeg ofte kjøpt rimelig utstyr fra "billig"varehus som Biltema, Jula, Spar, Bauhaus osv.

Vist du ikke pusher grenser er det ingen grunn til å overtenke friluftsliv. Bruk mest mulig av det du har og skaff ting etterhvert som behovet kommer. Og siden alt det du skaffer av utstyr skal bæres på ryggen bør du tenke vekt og flerbruk på alt du tar med deg. Men OBS! vekt koster, så noen kompromiss må en godta. 

 

Én av utfordringene mine er vel at jeg ikke har noe liggende i skapet. Det er stort sett treningsshorts og trøyer. Lenge siden jeg har brukt lange bukser - og de jeg har, har jeg vokst ganske greit ut av :P

Jeg prøvde å bruke søkefunksjonen, men fant som regel kun "top of the line" utstyr som koster litt. Men samtidig har jeg skjønt at sko er noe jeg definitivt burde investere i.

Vekt er absolutt noe jeg tenker på. Ingen grunn til å betale 1000,- ekstra for 50 gram mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Oksen said:

Det kan være lurt å legge litt i sko/fjellstøvler, men turbukse er noe du fint kan kjøpe billig. Har du litt tid på deg så kjøper du sko på tilbud. Du vil gjerne ha noen med stiv såle, ikke sånne billige myke såler.

Ryggsekk får du tak i brukt til god pris. Bergans med flere lager nye modeller nærmest anna hvert år, og så selges de på sjokksalg på xxl eller på finn. En god sekk sliter du jo nærmest ikke ut. Hadde styrt unna europris greier og heller kjøpt brukt / tilbud. 

Primuser får du også på finn. Bare søke etter primus, trangia, msr og slike navn. 

Ville du anbefalt høy hæl (som strekker seg oppover leggen), eller funker "vanlige" fjellstøvler (de som strekker seg akkurat over ankelen) like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokman skrev (5 minutter siden):

Én av utfordringene mine er vel at jeg ikke har noe liggende i skapet. Det er stort sett treningsshorts og trøyer. Lenge siden jeg har brukt lange bukser - og de jeg har, har jeg vokst ganske greit ut av :P

Jeg prøvde å bruke søkefunksjonen, men fant som regel kun "top of the line" utstyr som koster litt. Men samtidig har jeg skjønt at sko er noe jeg definitivt burde investere i.

Vekt er absolutt noe jeg tenker på. Ingen grunn til å betale 1000,- ekstra for 50 gram mindre.

Absolutt, men gode sko er ofte bra nok. Det jeg mener med dette er at forskjellen mellom fjellsko til 500 kr og 1500 er Laaaaangt større enn forskjellen mellom 1500 og 4000 kr. 
Finn balansepunktet mellom de to. Mye bra sko i 1000-2000 kr sjiktet. 

Lokman skrev (4 minutter siden):

Ville du anbefalt høy hæl (som strekker seg oppover leggen), eller funker "vanlige" fjellstøvler (de som strekker seg akkurat over ankelen) like bra?

Smak og behag. Dessuten kommer det veldig an på bruksområdet. Skal du gå i fjellet og/ eller i marka? For min egen del har jeg en preferanse i retning av høye ankler da jeg verdsetter støtten de gir. Har sårbare ankler og er plattfot. Med 30 kg på ryggen blir stabile støvler helt avgjørende både for balanse og motvirke ankelbrudd i ulendt terreng. Igjen blir vekta på sekken, terrenget du skal gå i og din egen anatomi avgjørende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokman skrev (5 timer siden):

Ville du anbefalt høy hæl (som strekker seg oppover leggen), eller funker "vanlige" fjellstøvler (de som strekker seg akkurat over ankelen) like bra?

Jeg har ett par av hver. De høye stive jaktstøvlene er nok mest for oss spesielt interesserte. De er tunge og knallharde, men til gjengjeld stabile når du bærer tungt og går ulendt. 

Mellomhøye sko er nok det som selger aller best. Funker til det aller meste, bortsett fra vading og å gå i høyt vått gress. Tror jeg ville startet her om jeg ikke var vandt med å gå i støvler. Kjøp lær og og smøre de godt, så har du noe som varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Jeg har ett par av hver. De høye stive jaktstøvlene er nok mest for oss spesielt interesserte. De er tunge og knallharde, men til gjengjeld stabile når du bærer tungt og går ulendt. 

Mellomhøye sko er nok det som selger aller best. Funker til det aller meste, bortsett fra vading og å gå i høyt vått gress. Tror jeg ville startet her om jeg ikke var vandt med å gå i støvler. Kjøp lær og og smøre de godt, så har du noe som varer. 

True that! Snakket egentlig om halvhøye støvler i mitt tilsvar til ts. Høye støvler ala Jaktstøvler har jeg ikke brukt siden jeg sist var på fuglejakt for omlag 15 år siden. Halvhøye er mye bedre for mine føtter enn hva kortehalsede støvler er, men som jeg sa: hver mann/ kvinne sitt bruksbehov. Det finnes ikke noe universielt svar på spørsmålet om fottøy. Glemte også å nevne at lavankelsko har en klar vektmessig fordel visa vie mellomlange sko. Snakker om kun noen hundre gram, men går man eksempelvis Nordlandsruta så utgjør den ekstra vekten noe helt sinnssvakt med ekstra energibehov. Man må rett og slett sette seg ned å regne over dette i forkant av strabasiøse turer. Vekt og komfort vs avstivning og sikrere sko. På undersiden har jo uansett de fleste brukbare såler så der stiller de relativt likt. 
 

Ts, velkommen til friluftslivet. Det er som du sikkert forstår et liv fylt med kompromisser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse utstyr man kan kjøpe på billig budsjett!

Jeg er glad i bomull og bruker det (nesten) utelukkende hele året. Har gortex i skapet som kommer frem 1-2 dager i løpet av året, eller som ligger gjemt i pulken på tur. Før det brukte jeg regnbukse/jakke i dritt vær.

De 3 siste årene har jeg brukt den gamle arbeidsbuksa M85 fra forsvaret. Kommer aldri til å kjøpe meg ei turbukse fra butikken. M85 er ikke helt optimal, men med litt modding sitter den som et skudd :-) 

Fjellanorakken som jeg stortsett bruker, kjøpte jeg for en 50 lapp på en bruktbutikk. Litt sying og bytting av knapper måtte til. Denne jakka kommer jeg til å bruke til den går i oppløsning eller ikke kan lengre fikses. Du finner mye brukt på finn. Selv forholdsvis nye gortex og dun jakker og det er lov å prute på prisen :-)

Kjøper også dyrt utstyr, men det er fint å kombinere det med billig utstyr, som nødvendigvis ikke er dårligt. Men ikke kjøpt dritt til en billig penge som ryker på første turen.

Du finner mye utstyr her: https://www.overskuddsmateriell.no/

Har handla mye her fra: https://www.depotsjefen.no/ Veldig pratsom, men gir god service og har ekstrem kjennskap til utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter dessverre all forng erfaring mener jeg ikke: dyrt = bra kvalitet. De fleste vet utmerket at man betaler ekstra for merkevarer fx ola-bukser. Dyre "Levis" holder ikke bedre enn billige. - Pasformen er så en annen sak.  Jeg har prøvd! - Vasker Zalo bedre enn Effekt til halve prisen?? Kanskje mer drøj - men doppelt så drøj? Holder nesten 6 mdr. uansett.

Så du kan få mye bra og lite brukt hos Fretex eller søke på Finn.  å har jeg vær ganske fornøyd med en del utstyr fra Magasinet.

Det lønner sig å ha bra støvler, sekk, sovepose og telt. Ellers kan man gå i falmet windbreaker eller anorak, som dn gamle løypebas fra DNT Drammen. OG regulere med passe ull/teknisk undertøy/gensere og ha et regnsett i tillegg.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.