Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt vs. Billig utstyr - hvilke steder sparer dere?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Sikkert noe som er blitt diskutert i flere omganger tidligere, men kort sagt, i begynnelsen når lønningene kom inn så hadde jeg en formening om "å kjøpe kvalitet der en kunne" siden dette automatisk betydde at utsyret presterte bedre, gav mer turglede for brukeren og varte lengre. Dette resulterte derfor i at tur-utstyr var noe det ble brukt mye penger på. I de senere årene, hvor ting gradvis har blitt slitt ut og byttet med nye, og tidvis rimligere alternativer, så har man jo blitt noen erfaringer rikere. 

Hvilke ting har dere valgt å prioritere eller spare inn på?

Lister opp noen av de tingene jeg har valgt å spare inn på, samt noen ting jeg setter av litt ekstra summer til nedenfor:

  • Telt* (for sommerbruk, hvor forholdene ikke regnes som ekstreme) - Har hatt et relativt rimelig 2000 nok telt som har vært med flere turer på over en uke i hardt vær på bla. Finnmarksvidda, hardangervidda og Børgefjell uten nevneverdige problemer. Min erfaring er at telt, uansett kvalitet (tatt med en klype salt), blir fort slitt av pga. underlag osv. 
  • Øks - Har en granfors liten skogsøks som desverre har blitt lagt til siden for en Fiskars x10 grunnet turer med guttegjengen som av og til resulterer i en liten nedfiling av en slitt egg. Granfors øksa er gull verdt, men gjerrigknarken i meg skåner den til de mer ensomme turene. 
  • Kniv - Min erfaring så langt er at så lenge kniven lar seg slipe og kan holde en egg i rimlig tid så kan det være en ide å ha en relativt rimelig kniv som slipes med "jevne" mellomrom framfor å ha en dyr kniv som også kan være vanskligere å slipe. Entusiastene og bushcrafterne er nok ikke i min "casual" kategori her, hehe. Min bruk er som regel til gøtting av fisk og tidvis batonering. 
  • kjeler - Har ingen erfaring med titan osv, men erfaringsmessig er det stort sett rustfritt stål og ulike varianter av aluminium. Her endte jeg med en enkel stålkjele på 0.8l fra GSI som brukes til alt. 
  • Gassbrenner - endte med en liten toppmontert brenner fra Eagle products til rundt 150 kroner, har vært borte i dyrere alternativer hvor gjengene har vært i aluminium og har gått i stykker midt på turen. 
  • Skumliggeunderlag - Med unntak av vinterstid så er min erfaring at et billig skumliggeunderlag på sommerstid fungerer like bra. Jeg bruker nå en billig brettbar variant som ligner  av Therm-a-rest Z-lite. 

Hvor jeg har endt opp med å sette av litt pennger:

  • Sekk, sko, sovepose - Det vanlige?
  • Oppblåsbart liggeunderlag - Vært borte i tre stk, to "billige" 300-500 nok fra XXL som hadde en relativt tidlig død, men som overbeviste meg om hvor digg det er med et lett oppblåsbart liggeunderlag. Har i dag endt opp med en therm-a-rest xtherm
  • Klær* - Bruker heller en del tid på å finne noe med passform og aksepterer pris innenfor rimlighetens grenser. 
  • Hansker - Til vinter og sommer, har det endt opp med skinnhansker og vintervotter fra Hestra. 

 

Cheers!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye å spare på å handle brukt selv om man ikke filer på "kvalitetskravet". Jeg tipper jeg har spart rundt 20.000 de siste 10 årene på å kjøpe veldig pent brukte telt og lavvoer (eller fra outlet hos produsent) sammenlignet med å handle nytt til veil. pris i butikk. Samtidig har jeg sikkert spart minst 20.000 til på å ikke måtte handle akkurat "her og nå", men lagt inn prisvsarsler for "dyrt kvalitetsutstyr" jeg har funnet ut at jeg skal ha nytt til forskjellig friluftsliv og dermed handlet til gunstige priser. Gjerne innen sko/klær/optikk/våpen/sekk/sovepose/underlag osv...

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med å kjøpe brukt!
 

Og ikke minst reparere utstyr. Eks. norrøna falketind 45 liters sekken min med ødelagte spenner, mange hull i bunnen og totalt ødelagt glidelås kostet totalt 600kr ink. frakt å sende inn til norrøna for full overhaling og reparasjon. God som ny! 

Jeg kjøpte mitt 2008 modell Hilleberg Unna brukt for halv pris på finn for mange år siden. Det har veldig mange døgn både vinter og sommer i all slags vær, og er like bra enda.

Bunnduken på det tette innerteltet har fått seg flere nålehull, men disse ble tettet med noen dråper baderomssilikon fra biltema. (Barents Outdoor skifter gulvet for 700kr om man ikke vil spandere 69kr i en silikontube ;) ).

Det gir veldig lav pris per døgn. Billige kjipe saker blir gjerne byttet/kasser oftere og er vanskelig å selge brukt.

Dyrt utstyr kan oftest selges kjapt igjen for minst halv pris, så det kan kanskje tas med i regnestykket også.

Så på enkelte deler av utrustningen kan man komme godt ut av det med å gjøre en god og langvaring «investering» som koster litt, sammenlignet med billig ræl.

På andre typer utstyr er ikke «dyrt ræl» noe bedre enn «billig ræl». En morakniv, billig gassbrenner, billig øks og skumunderlag er gode eksempler på billig utstyr som gjør jobben akkurat like bra som dyrt utstyr.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Espen Ørud said:

Det er mye å spare på å handle brukt selv om man ikke filer på "kvalitetskravet". Jeg tipper jeg har spart rundt 20.000 de siste 10 årene på å kjøpe veldig pent brukte telt og lavvoer (eller fra outlet hos produsent) sammenlignet med å handle nytt til veil. pris i butikk. Samtidig har jeg sikkert spart minst 20.000 til på å ikke måtte handle akkurat "her og nå", men lagt inn prisvsarsler for "dyrt kvalitetsutstyr" jeg har funnet ut at jeg skal ha nytt til forskjellig friluftsliv og dermed handlet til gunstige priser. Gjerne innen sko/klær/optikk/våpen/sekk/sovepose/underlag osv...

 

Enig med denne, brukt utstyr, outlet hos produsent og prisvarslingstjenester fungerer topp. Priser på mye utstyr svinger stort gjennom året, så kombinert med litt tålmodighet kan man gjøre veldig gode kjøp.

Hvis man i tillegg tar godt vare på utstyret kan det gjerne selges til omtrent samme pris hvis man ikke lenger har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad jeg ender opp med å spare penger så gjør jeg det ved å kjøpe kvalitetsprodukter med en gang. Jeg bruker veldig mye prishistorikk og prisvarsel, altså at jeg ser på hva et produkt har vert på tilbud for tidligere og så venter jeg til prisen er på tilbudspris-nivå.

Men jeg gidder ikke å se etter billige varianter, det ender jeg alt for ofte opp med å angre på. Da blir det gjerne slik at man først kjøper et produkt, bare for å ende opp med at man bytter det ut med det man egentlig hadde lyst på et år senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett gjerrige på alt jeg kjøper, uansett om det er tur-utstyr eller hus :-) Kjøpt meg lite småbruk for et årsiden til en billig penge. Billig, fanatiske plass og jeg står opp hver dag med et smil rundt munnen. Pluss det er digg å sjekke lånesaldoen med jevne mellomrom uten å få hjertebank. Det handler mye om prioritering og nytteverdi. Har selvfølgelig kjøpt dyr tur-utstyr, men så lenge jeg bruker det og det har en nytteverdi for meg er det verdt pengene. Betaler gjerne ekstra for utstyr, så lenge jeg for igjen det jeg betalte for det. Men i det siste årene har det også blitt viktigere at det utstyret jeg kjøper, kan repareres og at slite deler kan byttes. Kan fint kjøpe meg billige sko og støvler, men jeg kan også bruke noen tusenlapper på ny tur-støvler. Da er det viktig at det er mulig å reparer og skifte såle. Siste par jeg kjøpte nylige er et par Hanwag. Disse skal det kunne bytte såler på :-) Har et par Aku støvler som skal inne for sålebytte.

Jeg har ikke noe problem med å kjøpe billig ustyr, så lenge det funker. Betaler gjerne et par hundrelapper i stedet for tusenlapper. Mye brukt og eldre ustyr, som ofte er av god kvalitet kan man få billig.

Så er det også lurt å la vær å kjøpe utstyr som man vet at man ikke ofte bruker, heller vurdere å leie/låne.

Klær kan man også kjøpe billig etter min mening. Mye å hente å kjøpe brukt og jeg er ofte innom brukt butikker/finn.no Teknisk bekleding er dyrt og går ofte i stykker, men kan være kjekt å ha når det er dårlig vær. Så jeg "sparer" disse klærne og bruker heller gamelt og brukt når det er fint vær. Har de siste vinteren brukt en fjellanorakk som jeg kjøpte 50 lapp på en brukt butikk. Funker fint den (har med gortex i pulken innpakka og ned lapp "åpnes ved ekstrem dårlig vær") Så utstyr som folk brukte på 80 og 90 tallet må det gå ann å bruke 2023.

Hatt en opprydding i forbindelse med flytting og ser at jeg har kjøpt alt for mye utstyr opp igjennom årene (som jeg ikke viste jeg hadde). Personlig synes jeg dette er flaut, spesielt når man ser på det overforbruket man har i dag. Men også at det er penger man har "kastet ut vinduet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar! :D


Innser at jeg burde ha endret tittel til "hvilke ting gidder man ikke kjøpe premium" eller lignende, men jeg syns nok veien denne tråden tok var mer interessant :P Må også innrømme at det er en egen godfølelse det å finne noe rimlig som fungerer vell så bra som dyrere alternativer. 

Enig i å kjøpe brukt samt vente på prisreduksjon/tilbud. Er jo ganske luksus i disse dager med å kunne følge varer via prisjakt/prisguiden og lignende :P Var selv så heldig å kjøpe mitt siste telt før hele Norge skulle på Norgesferie for noen år tilbake. Har innsett også at god planlegging mtp. reising og mat underveis, kombinert med vente til ting er på tilbud, ofte er hva som har redusert totalkonstaden på mine turer. 

Innad i vennegjengen så har vi et telt, liggeunderlag osv. som går på rundgang hver gang det er noen nye som blir med og som mangler telt. Så dele ustyr seg i mellom kan sikkert også være en ide. 

Har blitt en en god del reprasjoner igjennom åra. Baderomsilikon må jeg nok teste ut på bunnduken som foreslått over! Ellers har jeg hatt god erfaring med multiline/flettet fiskesene som sytråd på alt fra telt til tursekk. Tursekken Baltoro 95 Pro'n min bærer vel snart mangfoldige gram med fargerik fiskeline. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette pakkposer? Det holder med handlepose i plast rundt det du vil beskytte inne i sekken. Med mindre du har planer om å kaste hele sekken på sjøen da.

Dyre og "fine" sitteunderlag? Phoxx sine på XXL til Kr 19,- er kanskje de som isolerer best for pengene uansett og veier tilnærmet ingenting.

Fancy hodelykt? Black Diamond sine enkleste varianter til noen få hundrelapper funker fett om du ikke driver med jogging eller nedoverskiskjøring i mørket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Dompappen skrev (På 19.6.2023 den 17.41):

 

Så utstyr som folk brukte på 80 og 90 tallet må det gå ann å bruke 2023.

 

Det går fint an. Har fremdeles en del utstyr jeg kjøpte da, som jeg bruker nå :-) Ryggsekk, jakke, et telt, avhenger av type tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2023 at 12:30 PM, sneakyowl said:

Fancy hodelykt? Black Diamond sine enkleste varianter til noen få hundrelapper funker fett om du ikke driver med jogging eller nedoverskiskjøring i mørket.

 

Jeg er nå allikevel veldig glad i min Led Lenser H7R Core. På lav effekt varer den dagesvis på en enkelt ladning, på høy effekt noen timer. Jevnt og fint lys på alle lysstyrker, det gjør det mye enklere å mer behagelig å se. Stort sett brukes den på lav styrke, men det er veldig nyttig å ha muligheten til å lyse kraftig og langt ved behov. Feks hvis du prøver å orientere deg i nattemørket, feks for å finne et bra sted å krysse en elv eller liknende. Eller for å se ei oterfjøl som flyter rundt 100 meter unna. :)

 

Det skal heller ikke så mye til for å få noe som er langt bedre enn Black Diamond sine, H7R Core fås ofte for 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.