Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite fotoapparat for landskap og budsjett.


Utenfor

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er ute etter lite  lomme/point and shoot kamera til maks 6-7000,- dette er absolutt maks.

Kan også vurdere andre typer kamera, også brukt anbefalinger, om de ikke er for store.

Akkurat nå ser jeg mest på Panasonic Lumix DC-TZ200 til  outletprisen 5600,-

Men det er mye informasjon og jeg har ikke peiling, det er dessverre ikke slik at mer MP jo bedre kamera.. 

Trenger  ikke mange funksjoner utover: Kompakthet, forhåpentligvis solid, lett å bruke, fanger fint det jeg retter linsen mot. 

Tenker det er greit med  muligheten for å sende bildene til printing og forstørring.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Utenfor skrev (6 minutter siden):

Som tittelen sier er ute etter lite  lomme/point and shoot kamera til maks 6-7000,- dette er absolutt maks.

Kan også vurdere andre typer kamera, også brukt anbefalinger, om de ikke er for store.

Akkurat nå ser jeg mest på Panasonic Lumix DC-TZ200 til  outletprisen 5600,-

Men det er mye informasjon og jeg har ikke peiling, det er dessverre ikke slik at mer MP jo bedre kamera.. 

Trenger  ikke mange funksjoner utover: Kompakthet, forhåpentligvis solid, lett å bruke, fanger fint det jeg retter linsen mot. 

Tenker det er greit med  muligheten for å sende bildene til printing og forstørring.  

Spar deg noen kroner å ta en kikk på Sony sitt alternativ.

https://www.japanphoto.no/produkt/sony-cyber-shot-dsc-rx100-iii?source=google&sem_shopping_alle&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAsIGrBhAAEiwAEzMlC4l4TPZNM03reBVZ76-heAB1vjj39L4cxQ5NVoQ9NTbsbISkF-e5YRoCkvcQAvD_BwE

Jeg tror faktisk ikke det finnes et bedre lomme kamera til den prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tshansen said:

Takk for svar. 

Hmm  der sier du noe, tenker jeg går for det.

Har du egen erfaring med det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det Sony-kameraet, godt fornøyd med det. Ikke allverdens zooming, men kvaliteten på bildene synes jeg er god, uten at jeg på noe vis er ekspert. Så pass at jeg gadd å bruke penger på undervannshus til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (2 timer siden):

Takk for svar. 

Hmm  der sier du noe, tenker jeg går for det.

Har du egen erfaring med det? 

Jeg har to generasjoner med dette kamera... RX 3 og 5 tror jeg (om jeg ikke husker helt feil) Jeg hadde ikke valgt noe annet lomme kamera (kanskje et fujifilm) men det blir så mye dyrere og større. Sony vinner år etter år med denne serien og dette kamera er litt av grunnen til at jeg har holdt meg til Sony de siste årene 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de virker bra og har 1" sensor. mange kompaktkamera har mindre enn det.
Mpx er ikke alt nei. Kommer mye an på bildebrikke, lystyrke på objektiv.
Se om du finner et Pana Tz100 brukt, det kostet litt mindre. Det er ganske likt Tz200 men har 10X zoom men litt bedre lysstyrke i "bunn".
Det er gode kameraer som også har litt mer avanserte muligheter og raw filer.
Mellom Sony og Pana så har Sony litt bedre lysstyrke men mindre zoom.
Jeg hadde et Pana Tz5 eller så . Synes det fungerte fint men var ike så bra i lite lys da det hadde mindre bildesensor. Med jeg likte 10X zoom som også det hadde. Men det sluttet virke etter 10 års tid.

 


 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du setter jo ganske klarer rammer med budsjettet ditt. Det er jo ganske stor forskjell på ny og moderne tech sammenlignet med eldre sensorer og eldre tech. En god sensor for 5 år siden, er fortsatt en god sensor, selv om mobil kamera er blitt bedre, så er det vel kanskje det mest uinspirerende verktøyet som finnes når det kommer til å ta bilder eller video. Jeg tar snapshot med en mobil, men jeg tar bilder med et kamera. Det er ganske stor forskjell. 

Et kamera som inspirer til å ta gjennomtenkte bilder, formidler en historie eller noe du kan "pakke" inn, har ganske mye større verdi for meg. Men jeg er godt klar over at jeg kanskje ikke klarer å forholde meg objektiv til denne problemstillingen 🙈

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, tshansen said:

Ja, du setter jo ganske klarer rammer med budsjettet ditt. Det er jo ganske stor forskjell på ny og moderne tech sammenlignet med eldre sensorer og eldre tech. En god sensor for 5 år siden, er fortsatt en god sensor, selv om mobil kamera er blitt bedre, så er det vel kanskje det mest uinspirerende verktøyet som finnes når det kommer til å ta bilder eller video. Jeg tar snapshot med en mobil, men jeg tar bilder med et kamera. Det er ganske stor forskjell. 

Et kamera som inspirer til å ta gjennomtenkte bilder, formidler en historie eller noe du kan "pakke" inn, har ganske mye større verdi for meg. Men jeg er godt klar over at jeg kanskje ikke klarer å forholde meg objektiv til denne problemstillingen 🙈

Langt derifra, jeg vil ha meninger like mye som tørre fakta 👍

Helt enig, mobilen er kanskje hovedgrunnen til at fortografering ikke er blitt noe jeg har gjort på tur.

 

2 hours ago, borgern said:

Begge de virker bra og har 1" sensor. mange kompaktkamera har mindre enn det.
Mpx er ikke alt nei. Kommer mye an på bildebrikke, lystyrke på objektiv.
Se om du finner et Pana Tz100 brukt, det kostet litt mindre. Det er ganske likt Tz200 men har 10X zoom men litt bedre lysstyrke i "bunn".
Det er gode kameraer som også har litt mer avanserte muligheter og raw filer.
Mellom Sony og Pana så har Sony litt bedre lysstyrke men mindre zoom.
Jeg hadde et Pana Tz5 eller så . Synes det fungerte fint men var ike så bra i lite lys da det hadde mindre bildesensor. Med jeg likte 10X zoom som også det hadde. Men det sluttet virke etter 10 års tid.

Uansett, jeg sitter litt på gjerde og lurer på om ikke noe slikt kunne vært like greit:

 https://www.japanphoto.no/produkt/canon-eos-r100-hus?source=japanphoto_prisjakt&source=japanphoto_prisjakt

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på forslagene om et kompaktkamera med 1" sensor. Da kan du få et forholdsvis lite kamera med relativt lyssterk sensor og brukbar zoom.

Hovedproblemet jeg ser med mobilkamera er at det er klønete å bruke. Et "ordentlig" kamera med fysiske knapper er mye raskere og enklere å betjene. Og hvertfall for meg gir et bedre brukergrensesnitt også mer fotoglede. Men klart, dagens mobiler kan utføre imponerende bildebehandling og lage pene bilder selv under vanskelig forhold.

(Et lite apropos: https://petapixel.com/2023/11/16/one-in-a-million-iphone-photo-shows-two-versions-of-the-same-woman/)

Steget opp til et systemkamera mener jeg er verdt å ta først om du er interessert i å ta kontroll over automatikken og å etterbehandle bildene. Om du bare bruker det som et glorifisert kompaktkamera vil et kompaktkamera stort sett gjøre en bedre jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan klare deg uten zoom så kan jeg anbefale Ricoh GR III (tilsvarende 28mm på fullformat) eller Ricoh GR IIIx (tilsvarende 40mm på fullformat).

Det er et supert kamera, med en overraskende stor sensor (APS-C) for et lite kompaktkamera. Flotte farger, makrofunksjon.

Jeg jobber som fotograf, og har X-versjonen på privaten. Kjøpte den brukt på Finn for ca budsjettet ditt. Altså mye kamera for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Blindgjenger said:

Jeg slenger meg på forslagene om et kompaktkamera med 1" sensor. Da kan du få et forholdsvis lite kamera med relativt lyssterk sensor og brukbar zoom.

Hovedproblemet jeg ser med mobilkamera er at det er klønete å bruke. Et "ordentlig" kamera med fysiske knapper er mye raskere og enklere å betjene. Og hvertfall for meg gir et bedre brukergrensesnitt også mer fotoglede. Men klart, dagens mobiler kan utføre imponerende bildebehandling og lage pene bilder selv under vanskelig forhold.

(Et lite apropos: https://petapixel.com/2023/11/16/one-in-a-million-iphone-photo-shows-two-versions-of-the-same-woman/)

Steget opp til et systemkamera mener jeg er verdt å ta først om du er interessert i å ta kontroll over automatikken og å etterbehandle bildene. Om du bare bruker det som et glorifisert kompaktkamera vil et kompaktkamera stort sett gjøre en bedre jobb.

 

1 hour ago, Ikigai said:

Hvis du kan klare deg uten zoom så kan jeg anbefale Ricoh GR III (tilsvarende 28mm på fullformat) eller Ricoh GR IIIx (tilsvarende 40mm på fullformat).

Det er et supert kamera, med en overraskende stor sensor (APS-C) for et lite kompaktkamera. Flotte farger, makrofunksjon.

Jeg jobber som fotograf, og har X-versjonen på privaten. Kjøpte den brukt på Finn for ca budsjettet ditt. Altså mye kamera for pengene.

Takker for alle svar. Laget denne tråden på et annet forum også, der får jeg mye av de samme svarene. Det er et stykke unna hvor google "styrte" meg, så dette setter jeg pris på😀

Det ligger dessverre ingen Ricoh GR III på Finn for tiden. 

Nå får Black Week tilbud fare, her trenger jeg å tenke meg om. 

Da står det mellom Sony RX100 III og Canon R100. 

Så om jeg skulle fange det riktige motivet, ønsker å forstørre dette til 50cm og kline det på veggen, er det  gangbart med Sony Cyber-shot DSC-RX100 III ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (1 time siden):

Hvis du kan klare deg uten zoom så kan jeg anbefale Ricoh GR III (tilsvarende 28mm på fullformat) eller Ricoh GR IIIx (tilsvarende 40mm på fullformat).

Det er et supert kamera, med en overraskende stor sensor (APS-C) for et lite kompaktkamera. Flotte farger, makrofunksjon.

Jeg jobber som fotograf, og har X-versjonen på privaten. Kjøpte den brukt på Finn for ca budsjettet ditt. Altså mye kamera for pengene.

Enig i at GR-serien er fantastisk gode kameraer, spesielt til være så små. Både bildekvalitet og brukergrensesnitt er imponerende, og konfigurasjonsmulighetene er et helt eget fagfelt (om man ønsker). Jeg har en GR II som stort sett er med overalt. Grunnen til at jeg ikke vil anbefale det som et allround-kamera til annet enn over gjennomsnittet fotointeresserte er nettopp mangelen på zoom. Det fins knapt noe bedre i denne størrelsen til landskaper eller motiver som er nær innpå, men jeg tror mange vil savne muligheten for å zoome inn litt (selv om bildekvaliteten er god nok til endel digital beskjæring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (6 minutter siden):

Så om jeg skulle fange det riktige motivet, ønsker å forstørre dette til 50cm og kline det på veggen, er det  gangbart med Sony Cyber-shot DSC-RX100 III ?

Ja, det vil jeg mene - 20 mpx fra en 1" sensor bør tåle endel mer enn det. Det uansett ikke vanlig å gå helt innpå såpass store forstørrelser, så sånn sett vil lavere oppløsning fra en mindre sensor også være godt nok. Bare tenk etter - når så du sist på et bilde på en vegg og tenkte "jeg kan se piksler!"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blindgjenger said:

Ja, det vil jeg mene - 20 mpx fra en 1" sensor bør tåle endel mer enn det. Det uansett ikke vanlig å gå helt innpå såpass store forstørrelser, så sånn sett vil lavere oppløsning fra en mindre sensor også være godt nok. Bare tenk etter - når så du sist på et bilde på en vegg og tenkte "jeg kan se piksler!"?

Etter å bladd gjennom bilder tatt med Sony DSC-RX100 III er jeg i grunn ganske imponert. Nei, ser ingen  Pixler. 

Men det er ikke så lenge siden jeg så pixler med denne.

20231125_120442.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (9 timer siden):

Så om jeg skulle fange det riktige motivet, ønsker å forstørre dette til 50cm og kline det på veggen, er det  gangbart med Sony Cyber-shot DSC-RX100 III ?

Det er ikke så lett å gi 100% rett svar på det. Jeg har sett bilde på vegg, på størrelse med en 55" TV, tatt med iPhone. Mest sannsynlig iPhone 9 eller 7. Da snakker vi knøttliten sensor. Bildet er veldig severdig, og på ingen måte pikselert. Henger over sofaen, så det betraktes på ganske nært hold. Noen bilder tåler også litt piksler/støy mens andre er mer avslørende når de forstørres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (22 timer siden):

Så om jeg skulle fange det riktige motivet, ønsker å forstørre dette til 50cm og kline det på veggen, er det  gangbart med Sony Cyber-shot DSC-RX100 III ?

Jeg har hatt Sony RX100 versjon 1 velig lenge. Har nå oppgradert til RX100 versjon 5. Vi klarte uheldigvis å knuse det gamle kameraet. Det var egentlig ikke noe grunn til å bytte. Disse kameraene er bunnsolide.

Jeg har forstørret mange av bildene mine og hengt dem opp rundt forbi i huset. De blir veldig bra. Spesielt i direkte solys. Vedlagt bilde er 60x40. Tatt med RX100 v1. Bilde av bilde er tatt med Rx1000 v5 :)

 

DSC03997.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (På 24.11.2023 den 20.37):

Det som gjør meg litt skeptisk, etter litt mer research, er at "alle" kameraene i dette segmentet begynner å bli ganske gamle. Noen hevder et godt mobilkamera gjør mye av samme jobben? 

Bilder tatt med telefon kan se bra ut de. Men her er det vel programvaren som justerer i etterkant. Jeg opplever at et "ekte" kamera fanger lyset og stemningen bedre. Det er rett og slett et mye bedre verktøy å jobbe med. Enig med @Blindgjenger at det også er enklere å betjene. Det er mer stødig i hånden og lettere å fange motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint motiv men vanskelig å se på bilde tatt av bilde🙂 Men er bildene på bloggen din, tatt med disse apparatene? Der var mye fine bilder. 

Løp på Elkjøp rett før de stengte i går.  Der kunne de matche JFotos pris, vipps-bom-bang nå er det kjøpt. 

Ligger  til lading.. Gleder meg å prøve! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var på utkikk etter det samme og endte opp med et Canon G1X iii. Har for øvrig også Ricoh GR iiix, men savna zoom på tur og ville ha noe værbestandig som Canon er, med den samme type sensoren som Ricoh (APS-C). Mange anbefaler sony, som over, men det er altså ikke værtettet og har en mye mindre sensor. 
 

G1X er ikke så populært fordi objektivet er treigt men det er jo ikke noe problem for landskap i dagslys, eventuelt med et lite stativ i mørket. Landskap på f5.6-8 blir uansett skarpest. Ikke topp batterikapasitet, men kan lades opp via powerbank. 
 

Kameraet koster 11-12.000, men grunnet dets upopularitet ville en Power-butikk bare bli kvitt det. Fikk det for 7-8000, husker ikke helt i farta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si noe om modeller, men:
- Større sensor er bedre
. Fast brennvidde er bedre enn zoom
- Til landskap er det som regel bedre med mer vidvinkel enn tele. Self kan bilder stiches sammen, men vitsen med vidvinkel er ofte å fremheve forgrunn.
- Stativ, selv et ministativ gir bedre bilder, og gir mulighet for slørete vann og bilder i skumring, ofte dte beste fotolyset.
- Filter fatning på objektiv er bra, for pola og ND filter.
Edit: Og motlysblender gir bedre kvalitet og høyere kontrast. Uten dette kan du skygge for direkte sollys inn i objektiv selv.

Endret av Flyalf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.