Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Tom42

Anbefalte innlegg

På ‎07‎.‎09‎.‎2018 den 13.41, Hege P. skrev:

Gratulerer med kvistbrenner! Den lærer du fort å bruke.
Hvilken type er det? På YouTube finner du veldig mange videoer med omtale og bruk av de fleste. Har du vedovn hjemme har du nok også ved. Kanskje noe mindre tennved også? I vått vær kan det være greit å ta med seg noen tørre fliser fra vedkassa eller vedskjulet. Enkelt å tenne, for så å fylle på med det du finner på turen. 

Lurt å gjøre klar det du skal brenne før du tenner opp, slik at du slipper å stresse med å finne og kutte til kvist når fyringen er i gang. Da risikerer du at hele "komfyren" slukner mens du sanker mer kvist. Og en aktiv kvistbrenner skal man heller ikke forlate uten tilsyn. :)

Det ble en Emberlit på meg :) Ja de er ganske kjappe til å slukke, det har jeg alt erfart. Det er også helt supert tenker jeg. Det gjør at det er overkommelig å tenne seg ett bål, uten å måtte ha veldig lang tid til å sørge for at det er slukket.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du ha større kammer og lenger brennetid, så vil eg anbefale Silverfire Scout. Putt pellets i den og du kan småkoke leeeeeeeenge.

Men ja, skal det berre kokast vant eller halde ting varmt ei lita stund er dei alle minste ovnane perfekte.

Vil du grille i tillegg er det Firebox som er tingen.

Alt til sin bruk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gira på en kvistbrenner, men ser det finnes veldig mange alternativer. Kan dere med erfaring fortelle litt om de forskjellige fordeler og ulemper?

Mine kriterier er at den er lett og sammeleggbar.

Funker Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight Outdoor Pocket Stove? Eller den for lav?

 

Bilderesultat for Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight Outdoor Pocket Stove

Endret av ozprey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ozprey skrev:

Funker Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight Outdoor Pocket Stove? 

Det finnes mye info på YouTube om denne og tilsvarende ovner. Felles for mange av disse er at de som tester og legger ut ikke har spesielt god peiling, og ovnen er like ny som på bilde ditt! = lite erfaring!

DA6E3106-1888-40CF-A74C-1F6DEAEF63B1.thumb.jpeg.8e3ff1519f1a56f2c8c00dd69e7c013d.jpeg

De bør i de minste ha denne fargen for å være litt brukt. 

Generelt kan man si at alle funker bare veden du putter oppi er tørr nok. 

Det er en kvistbrenner og det blir normalt brukt alt for tykk ved, og ikke tynne kvister. 

Jo høyere, mere langt rør form - jo bedre trekk. Jo mere trekk jo bedre brennere det. Tenk litt vind på bål. Flammen lager trekken.

Legge veden i kryss funker også bedre enn å legge di rett inn. Det må komme til luft på alle kanter, da brenner det best. 

Får noia av amerikanske lange navn som «Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight Outdoor Pocket Stove» 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 10.54, ozprey skrev:

Mine kriterier er at den er lett og sammeleggbar.

Bilderesultat for Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight Outdoor Pocket Stove

Eg brukar Firebox Nano titanium, men er den for liten, så er Bushbox LF titanium fin. Begge to har hengslar, så dei er lettare å sette opp. Berre å apne opp, i staden for å måtte fikle med separate delar.

Om du spesifiserar bruken litt meir, så kan eg vere meir spesifik. Det er ein grunn til at eg har fleire.

 

Dei små ovnane kan godt gjere ein stor jobb. Det som kan vere eit minus er først og fremst at du må bruke mindre kvistar og mate rofte/kontinuerleg. Litt større ovnar kan gå leeeeenge med riktig brensel.

Skal det brukast panne over og du vil ha litt i både pose og sekk, midt i mellom ovn liksom, så held eg ein knapp på Silverfire Scout. Bruk i så fall dei ekstra kronene på den mest solide varianten.

Om dette er den primære bruken, så er det primære plusset med dei mindre effektive og åpne ovnane at du kan lettare fyre opp med litt større ved. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tronn skrev:

Her er grunnen til at jeg ikke har kondemnert gass/bensinbrennerne helt enda. Tanken av å fyre opp det der i innertelt/yttertelt, ja, det funker bare ikke :P

Men kvistbrenner har helt klart skyhøy hyggefaktor!

_DSC4320.jpg

Har samme erfaring selv. Vedbrenner er sjarmerende tungvint på dagsturer, men på teltturer er det gassbrenneren som plukkes frem (må ha et par kaffekopper før jeg kryper ut av soveposen). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid! I vinter har jeg lyst til å teste den største kvistbrenneren min i min lille tremanns  Venor-lavvu som har ligget ubrukt siden 2010. Den er av en bomull/polyester blanding og veier ca. tre kg. uten plugger og midtstang, så jeg venter på pulkføre. :)

Bare litt dumt at det blir litt kronglete med hengekøye i lavvu..

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hege P. skrev:

Alt til sin tid! I vinter har jeg lyst til å teste den største kvistbrenneren min i min lille tremanns  Venor-lavvu som har ligget ubrukt siden 2010. Den er av en bomull/polyester blanding og veier ca. tre kg. uten plugger og midtstang, så jeg venter på pulkføre. :)

Bare litt dumt at det blir litt kronglete med hengekøye i lavvu..

Hadde det gått med hengekøye i lavvo så hadde jeg solgt leiligheten ;-) 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.9.2018 den 14.55, Jan Erik Hansen skrev:

Har samme erfaring selv. Vedbrenner er sjarmerende tungvint på dagsturer, men på teltturer er det gassbrenneren som plukkes frem (må ha et par kaffekopper før jeg kryper ut av soveposen). 

Vedbrenneren er sjarmerende på kvelden når man koker vann til termosen som man igjen bruker til morgenkaffen ;)

 

#morgenlat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎09‎.‎2018 den 14.34, tronn skrev:

Her er grunnen til at jeg ikke har kondemnert gass/bensinbrennerne helt enda. Tanken av å fyre opp det der i innertelt/yttertelt, ja, det funker bare ikke :P

Men kvistbrenner har helt klart skyhøy hyggefaktor!

_DSC4320.jpg

Det der er alt for stor ved etter min mening, og også en grunn til at det ryker mye. Jeg fyrte kvistbrenneren min i lavvoen nylig, men da bare på sånne tørrpinner som fins inntil stammen nederst på grana. Ingen var tykkere enn 5 mm. Så godt som ingen røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hege P. skrev:

Noen som har testet grillkull i en kvistbrenner? Uansett ikke til bruk i et vanlig telt, men muligens i åpningen til forteltet? Jeg tenker på at grillkull ikke avgir gnister som kan skade teltduken.

Har ikke testet i kvistbrenner, men har du tenkt å prøve grillkull, test selve kullet hjemme først. "Effekt" grillkull fra Europris kan lage "gnistregn", flankert med et grått sotlag er ikke dette noe du vil ha i teltet.

Ting som gløder og ikke brenner produserer tildels mye større mengder CO enn noe som brenner rent, grillkull er således en CO-generator av rang så vær obs på dette.

Avhengig av hvor mye trekk du får kan nok grillkull i en kvistbrenner gi en enorm effekt, se bare på hvor "freaking hot" en Weber sylindrisk grilltenner blir. Kullet gir mer varme når det er i tenneren enn etter det er tømt i grillen fordi det er god trekk i tennsylinderen.

En "Lotusgrill" f.eks har en liten nettingkurv til grillkull, og med en vifte i bunnen gir det ganske bra fres med en liten mengde kull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Omnilite skrev:

Avhengig av hvor mye trekk du får kan nok grillkull i en kvistbrenner gi en enorm effekt, se bare på hvor "freaking hot" en Weber sylindrisk grilltenner blir. Kullet gir mer varme når det er i tenneren enn etter det er tømt i grillen fordi det er god trekk i tennsylinderen

Stemmer. Det fant jeg ut for mange år siden, da jeg fyrte opp lavvuovnen med grillkull. Ovnen ble så varm at den var hvitglødene og så nesten ut til å ville smelte. Og ikke var det mulig å dempe ved å stenge trekken. Hadde mest lyst til å hive hele ovnen ut av lavvuen, men kunne ikke berøre den. Ble sittende ute og vente på bedre tider. Inne i lavvuen var det badstu. Ute var det minus 10. ;)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Truant76 skrev:

Vedbrenneren er sjarmerende på kvelden når man koker vann til termosen som man igjen bruker til morgenkaffen ;)

 

#morgenlat

Huff huff, der fikk du meg til å føle meg som en gammel stabukk :P

Hadde faktisk ikke tenkt tanken på at jeg kunne bruke termos. Mest fordi jeg ikke har med termos på sommeren. Men holder en knapp på gassbrenneren om sommeren når teltet er med. Eller, hadde det ikke vært for vekten hadde begge blitt med. 

På vinteren er termosen med, men da er det bål som gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Huff huff, der fikk du meg til å føle meg som en gammel stabukk :P

Hadde faktisk ikke tenkt tanken på at jeg kunne bruke termos. Mest fordi jeg ikke har med termos på sommeren. Men holder en knapp på gassbrenneren om sommeren når teltet er med. Eller, hadde det ikke vært for vekten hadde begge blitt med. 

På vinteren er termosen med, men da er det bål som gjelder. 

Jeg er på en måte enig i at termos på sommeren ikke nødvendigvis er det mest nødvendige utstyret, men det er en av mine typiske "luksus" ting å ha med, i den forstand at siden jeg baserer meg på kvistbrenner som eneste varmekilde utenom vanlig bål så kan jeg få morgenkaffe i det jeg våkner opp uten å måtte fyre opp brenneren, og i de tilfeller der jeg våkner til regn/dårlig vær så kan jeg ta kaffen ev. en rett i koppen i teltet uten å gå ut av soveposen. En del ganger blir det varme vannet også brukt til å få tatt en vask av hender før matlaging osv. siden vi stort sett er en gruppe på 4-5 som reiser sammen der vi lager en del felles mat, og da er det greit med litt hygiene.

 

Tror egentlig ikke du er en stabukk, du har bare litt andre rutiner som du trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg er på en måte enig i at termos på sommeren ikke nødvendigvis er det mest nødvendige utstyret, men det er en av mine typiske "luksus" ting å ha med, i den forstand at siden jeg baserer meg på kvistbrenner som eneste varmekilde utenom vanlig bål så kan jeg få morgenkaffe i det jeg våkner opp uten å måtte fyre opp brenneren, og i de tilfeller der jeg våkner til regn/dårlig vær så kan jeg ta kaffen ev. en rett i koppen i teltet uten å gå ut av soveposen. En del ganger blir det varme vannet også brukt til å få tatt en vask av hender før matlaging osv. siden vi stort sett er en gruppe på 4-5 som reiser sammen der vi lager en del felles mat, og da er det greit med litt hygiene.

  

Tror egentlig ikke du er en stabukk, du har bare litt andre rutiner som du trives med :)

Hehe. Rutiner er det mange av, og en ting kan sies om de er at de forandrer seg hele tiden. Prøver nye ting, og fungerer det så fungerer det.

Liker kvistbrenneren, men velger gassbrenner på teltturer. Er tross alt litt enklere å justere varmen når det skal kokkeleres og steikes fisk. Men de gangene begge er med har jeg ikke angret, så lenge det ikke regner. kvistbrenneren har jo den bonuseffekten at den holder noen av insektene unna.

Termos hadde foresten blitt litt knapt for mine "morgenrutiner". Først 1-2 kopper kaffe, så havregrøt, så en kopp eller to til med kaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
På 16.10.2018 den 14.25, Odd-Arne skrev:

Om materialet tåler det, så er det fleire kvistbrennarar som fungerar med kull. Ein "gasifier" vil antageleg ikkje gjere det, men der kan pellets vere eit alternativ.

For den som måtte ha interesse: Han som lager Fireboxstove (www.fireboxstove.com) forsøkte i 2013 å lage en "ren" titanium versjon av den største modellen deres (5 tommeren, 12,7x 19cm). En av testene han mente brenneren måtte bestå var at stålet ikke skulle deformeres ("warp") dersom han fylte brenneren med kullbriketter og lot den brenne ut. Det gikk ikke, så derfor skrinla han den planen. Bushcraftessentials har på sin side har "løst" utfordringen med deformering av titanium stålet i sin største modell (Bushbox XL, 12,5x19cm) ved at: " All parts with high thermal stress (bottom plate, trivets) are made from stainless steel to make sure they do not warp."

Men om de brukte samme "stress-test" som Fireboxstove gjorde i 2013 (lot den brenne ut fylt med kullbriketter) med deres XL utgave i titanium før denne gikk i produksjon vites ikke. Vet heller ikke om Fireboxstove prøvde samme tykkelse av titanium stålet som Bushcraftessentials senere endte opp med.  Men moralen blir nå at visse type stål (som titanium) deformeres lettere enn andre (som rustfritt), og jo mer så jo tynnere stålet er og/eller større overflatene er. Og det blir jo et problem dersom deler som skal passe sammen, hengslet eller ikke, ikke gjør det lengre.

PS: Noen av oss her inne som har handlet Bushbox brenneren produsert  av Bushcraftessentials har gjort det via den danske Bushcraftbutikken . (Jeg forsøkte selv i 2017 å handle direkte hos Bushcraftessentials i Tyskland,  men de forstod ikke konseptet med å trekke fra tysk moms ved eksport til Norge, eller det vil si det mente de ikke kunne gjøre det tross mine henvisninger til EU sine regler, så der ga jeg opp. Mulig de har skjønt det nå, men det vet ikke jeg.)

Jeg har selv ikke XL modellen deres (titanium/stål) , men det litt mindre LF
modellen (10x14cm) i titanium (LF står for "large foldable"). Men har aldri forsøkt denne med kull. Det er jeg derimot prøvd med den originale Folding Firebox Stove i rustfritt stål, og den deformerte ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, zimwalker skrev:

For den som måtte ha interesse: Han som lager Fireboxstove (www.fireboxstove.com) forsøkte i 2013 å lage en "ren" titanium versjon av den største modellen deres (5 tommeren, 12,7x 19cm). En av testene han mente brenneren måtte bestå var at stålet ikke skulle deformeres ("warp") dersom han fylte brenneren med kullbriketter og lot den brenne ut. Det gikk ikke, så derfor skrinla han den planen. Bushcraftessentials har på sin side har "løst" utfordringen med deformering av titanium stålet i sin største modell (Bushbox XL, 12,5x19cm) ved at: " All parts with high thermal stress (bottom plate, trivets) are made from stainless steel to make sure they do not warp."

Men om de brukte samme "stress-test" som Fireboxstove gjorde i 2013 (lot den brenne ut fylt med kullbriketter) med deres XL utgave i titanium før denne gikk i produksjon vites ikke. Vet heller ikke om Fireboxstove prøvde samme tykkelse av titanium stålet som Bushcraftessentials senere endte opp med.  Men moralen blir nå at visse type stål (som titanium) deformeres lettere enn andre (som rustfritt), og jo mer så jo tynnere stålet er og/eller større overflatene er. Og det blir jo et problem dersom deler som skal passe sammen, hengslet eller ikke, ikke gjør det lengre.

PS: Noen av oss her inne som har handlet Bushbox brenneren produsert  av Bushcraftessentials har gjort det via den danske Bushcraftbutikken . (Jeg forsøkte selv i 2017 å handle direkte hos Bushcraftessentials i Tyskland,  men de forstod ikke konseptet med å trekke fra tysk moms ved eksport til Norge, eller det vil si det mente de ikke kunne gjøre det tross mine henvisninger til EU sine regler, så der ga jeg opp. Mulig de har skjønt det nå, men det vet ikke jeg.)

Jeg har selv ikke XL modellen deres (titanium/stål) , men det litt mindre LF
modellen (10x14cm) i titanium (LF står for "large foldable"). Men har aldri forsøkt denne med kull. Det er jeg derimot prøvd med den originale Folding Firebox Stove i rustfritt stål, og den deformerte ikke.

Jeg har kjørt Bushboxen (XL i titan) ganske hardt over flere timer i strekk. Minimalt med deformering på selve boxen, men grillristen (som er i stål) har en tendens til å bue ganske godt dersom den ikke er festet skikkelig. Dog ikke et problem for jeg bøyer den tilbake med hendene når den er blitt kald. 

Man får også en nydelig patina på bushboxen. Blå-lilla :) Lager ikke merke på bakken, så bra for naturen. Bruker av og til vindskjerm som fundament på ugjevn bakke. 

Jeg kjøpte via hjemmesiden. Husker ikke hvordan det ble med fratrekk på tysk moms. Var super keen på å få den i hus, hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.