Populært innlegg steingrd Skrevet 17. november 2014 Populært innlegg Skrevet 17. november 2014 Det var på tide å ta seg en fridag igjen, og i dag bestemte jeg meg for å legge turen til en av Østmarkas mange "hemmelige" koier. Oslos Østmark har en spennende og for mange ukjent historie i alle disse koiene. Gjennom tidene har det eksistert mange koier og huker som er satt opp av folk som kanskje ikke bryr seg om alle paragrafer i den store røde lovboka. Mange er forfalt, andre er satt fyr på av grunneierne, men noen eksisterer den dag i dag, og står åpne for vandrere. Den siste tiden har jeg kartlagt en rekke av disse, og i dag tok jeg turen til en av de jeg ennå ikke hadde fått besøkt, nemlig Koia til Paul, eller Dagen som den også kalles. Jeg hadde gode anelser om hvor denne lå da den er ganske godt kjent. Dette var virkelig et flott sted! Paul satte opp denne koia i 1995 og da var han 77 år gammel! Og det er et imponerende byggverk. Her er det murt opp en peis, det er to-tre sengeplasser og en flott uteplass. Her ble jeg noen timer mens jeg fyrte bål, drakk kaffe, spiste lunsj og leste gjennom hytteboka mens tankene vandret til Paul og hva for en fyr han kan ha vært. Det hadde ikke vært mange innom i år, de siste i gjesteboka var et par karer fra et visst hengekøyetreff arrangert av Fjellforum Møtte to tømmerhoggere som var ute for å finne juletre til Losby Gods, ellers ingen. Det ble en grei tur, 16.3km sa GPSen da jeg var vel hjemme igjen og jeg rakk til og med en liten kaffe hjemme før jeg henta unga i skole og barnehage 17
REs Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 I mangel av noe bedre så ble det bare en ca. to timers sykkeltur på Nordjæren. Det har blitt for mye stillesitting i det siste så det var godt å få rørt litt på seg igjen. 1
Dag G - Evje Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 Det ble nattorientering fra Andebu til høyeste topp i Stokke 172 moh Høgståsen. 2 timer hver vei i tett skog, regn og sludd. Hadde rekkeviddeangst på slutten, men både GPS og hodelykt holdt ut. 6
Dag G - Evje Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 To ganske like kommunetopper i dag. Re og Andebu. Begge to 399 moh. Begge to først grusvei, så traktorvei og så sti. Begge to litt bestrødd med melis på toppen. Men på vei inn til Andebu's høyeste dukket dette trollet opp i tåka... 2
Dag G - Evje Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Formiddagstur til Ringsrudsåsen-835 moh, Høyeste i Gjøvik kommune. En skogsås som tusener av andre. Høyeste punkt er under toppen. Ikke så mye å skrive hjem om så dette blir nok definitivt ikke en kandidat til årets turrapport... 2
Ståle Sæther Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Hadde en fantastisk tur opp i området rundt Jengelvatnet i Børgefjell nasjonalpark. Litt slit å komme seg frem men vel fremme var det nydelig vær og gode temperaturer som inviterte til kortermet skjorte i sola samtidig som en akkurat passe sterk sønnavind sørget for at myggen var fraværende. Turen inn bydde dessuten på et unikt møte med fjellreven som kom bort til meg og spist av hånda mi under en matpause. Etter et par timers fiske hadde jeg fått på land ikke mindre enn to ørreter på godt over kiloen. Jeg skulle akkurat til å sette tennene i stekt ørret og skylle ned med en iskald boks Nordlandspils som hadde ligget til avkjøling i elva da vekkerklokka ringte. Det gikk brått opp for meg at neida, jeg er nok i Trondheim, det er en relativt trist onsdag i November, bihulebetennelsen henger fortsatt i og sommerens turopplevelser er enda langt unna.... 2
eirikw Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Formiddagstur til Ringsrudsåsen-835 moh, Høyeste i Gjøvik kommune. En skogsås som tusener av andre. Høyeste punkt er under toppen. Ikke så mye å skrive hjem om så dette blir nok definitivt ikke en kandidat til årets turrapport... Direkte fra Vestfold til Oppland?! Det er mange flotte kommunetopper i Buskerud! EirikW
Dag G - Evje Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Buskerud kommer etterhvert. Har noen, bla høyeste, Follaskarsnuten.
Dag G - Evje Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Vestre Totens Lauvhøgda-722 moh. 15 minutters spasertur fra bommen. De 16 toppene i Jotunheimen og Høgronden ville ikke vise seg i dag desverre, fra det 11.6 meter høye tårnet. 6
Dag G - Evje Skrevet 20. november 2014 Skrevet 20. november 2014 Lushaugen 812 moh høyeste i Gran kommune, Oppland. En heller slitsom 5 km tur over blaute myrer inn fra Lygna. Så dukket det heldigvis opp et mye bedre veivalg til returen. Dårlig planlegging kan det vel kalles. Hytta på toppen bar preg av dårlig vedlikehold. 1
Dag G - Evje Skrevet 20. november 2014 Skrevet 20. november 2014 Grei tur til Svarttjernshøyda 717 moh, høyeste i Jevnaker kommune. Halvtimen opp, 20 min ned fra enden av bommvegen. 10.ende kommunetopp på turneen til Gjøvik. Flott ferie. Får begynne å trene på å ta selfier. Dette var skralt resultat.. 7
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 22. november 2014 Populært innlegg Skrevet 22. november 2014 Fant mitt første røyevarp i morges, i Sveio. Det var spennende! 14
REJOHN Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 Fant mitt første røyevarp i morges, i Sveio. Det var spennende! mg] Svigerfar som var fra Haukås (i Tysvær) påsto at det tok ørreten med hendene om høsten. Du kunne jo prøve denne fiskemetoden også? 1
afe Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 I dag vart det sesongens fyrste tur på Reineskarvet. Eg tenkta meg ein tur skarvet på langs men måtte snu ved Eitrejuvet då skodda kom veltande. Skiføret var bra, sjølv om eg var borti ein og annan stein på veg nedatt. 1
Vagvær Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 Rasletind i dag. Perfekt skiføre hele veien og strålende sol fra skyfri himmel.
Populært innlegg tronn Skrevet 22. november 2014 Populært innlegg Skrevet 22. november 2014 Ikke ofte jeg poster i denne tråden lengre. Men her er en liten en. @7homas og jeg gikk på rekognoseringstur til Hauktjern i Østmarka hvor julehenget skal holdes. Ble litt klokere, men ikke så veldig mye mer Det var tidvis vanskelig føre: Og ikke minst bratt terreng: Håper mange velger å ta turen neste helg 10
Populært innlegg 7homas Skrevet 22. november 2014 Populært innlegg Skrevet 22. november 2014 Jeg har vært en tur til Hauktjern med @tronn Eirik hadde våte drømmer om sommeren 2015 med varmt klatrekurs-diplom og tau i sekken 11
Dag G - Evje Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 tronn har vært å¨tur med @7homas og @7homas har vært på tur med tronn, tydligvis.. !....
tronn Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 tronn har vært å¨tur med @7homas og @7homas har vært på tur med tronn, tydligvis.. !.... Har jeg vanskelig for å tro 2
Dag G - Evje Skrevet 22. november 2014 Skrevet 22. november 2014 To turrapporter er bedre en en og en er mye bedre enn alt dette utstyrshysteriet her inne, @tronn..... 6
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 22. november 2014 Pålogget Forfatter Populært innlegg Skrevet 22. november 2014 Årsavslutning for Barnas Turlag ute ved Torghatten. Mange smårollinger med hodelykt - bål - pølser - kakao - kaffe - ungeskrik - vindstille - friskt - solnedgang - diplom for årets turinnsats utdelt. 10
Populært innlegg larka Skrevet 23. november 2014 Populært innlegg Skrevet 23. november 2014 Flotte forhold for årets første skitur i Spåtindtraktene. 13
7homas Skrevet 23. november 2014 Skrevet 23. november 2014 tronn har vært å¨tur med @7homas og @7homas har vært på tur med tronn, tydligvis.. !.... Noe annet hadde vært overaskende. Og ikke minst litt skummelt 1
RulleRolf Skrevet 23. november 2014 Skrevet 23. november 2014 Hvor har jeg vært på tur i dag, eller kan vi si natt? Jeg padlet Nøtterøy rundt med start klokken 21,20, man skal nok ikke undervurdere padling om natten, det er utrolig flott. Se i bloggen for en rapport http://rullerolf.blogspot.no/2014/11/borti-natta.html 2
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 23. november 2014 Populært innlegg Skrevet 23. november 2014 Var å gikk irundt Grønsætrin i Dovre igår, flott vær! Sola sto opp idet jeg passerte Snøhetta Tåke-effekter Grønsætrin Utsikt mot sør, Dombås under tåka. På Grønhøi (1417m) 26
Anbefalte innlegg