Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

Kjelen du først gikk for er jeg veldig fornøyd med (Alpha pot 2.7) til snøsmelting. Lette turkjeler er ikke ment til å kunne tåle mye herjing. Pakke de litt sikrere? :) Hverken min 2.5 Trangia Billy pot eller Alpha Pot 2.7 har en eneste bulk i seg.

Enda lettere kjeller i titan tåler desto mindre påkjennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk har vært at titan skal tåle en del, men bulker seg kanskje også lett? Synes store kjeler i tynt gods lett blir bøyd generelt. Kan bli mye vekt på f.eks. ifm. pulkvelt. Kikket på STS sigma pot, samme som Alpha men i stål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (1 time siden):

 Bestilte i stedet en titangryte fra Snønix. Skulle veie 290 g men veier 351 g. Vekta mi er ikke så unøyaktig. Gryta er fin ellers, men blir frustrert over produsenter som ikke er ærlige med tekniske spesifikasjoner.

 

 

17134363153376997005625872462242.thumb.jpg.7d00ba2f87fffc2048a39e78ea58185a.jpg

Du får si fra om du vil kvitte deg med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (10 minutter siden):

Mitt inntrykk har vært at titan skal tåle en del, men bulker seg kanskje også lett? Synes store kjeler i tynt gods lett blir bøyd generelt. Kan bli mye vekt på f.eks. ifm. pulkvelt. Kikket på STS sigma pot, samme som Alpha men i stål. 

Titan er sterkt for vekten sin, men det bulker lett det og når det er tynt nok.

Sporer litt av fra tråden, men jeg har alltid kjelen i en boks sammen med brenner og annet når det dras pulk. Sjekk Primusplate-tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, sneakyowl said:

Titan er sterkt for vekten sin, men det bulker lett det og når det er tynt nok.

Sporer litt av fra tråden, men jeg har alltid kjelen i en boks sammen med brenner og annet når det dras pulk. Sjekk Primusplate-tråden :)

Kjører Optimus 111 så har aldri pakket i boks 😊 Men kanskje lurt å pakke grytesettet med de lette tingene høyt i pulken/sleden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (På 7.4.2024 den 16.22):

2 nye pakkposer til kløven til den største hunden. Veldig fornøyd med Sea to Summit sine. De forrige ble ødelagt av en sulten husky som syntes maten inni luktet deilig. Min feil.

foroll skrev (På 7.4.2024 den 16.22):

 

I tillegg ble det et futteral til isfiskeutstyret. Har ødelagt stikker i transport før; håper å unngå det nå fremover. Dessuten er det herlig å ha ting godt organisert.

P_20240407_142312.jpg

P_20240407_143358.jpg

P_20240407_143443.jpg

P_20240407_143506.jpg

Pakkar du posane rett nedi kløven eller pakkar du meir beskyttende? Eg har pakka rett i tidlegare, men vurderer å prøve ei løysing som eg såg i ei bok (Frossen frihet) med avklipte plastkanner som passar rett nedi, for betre beskyttelse av det som ligg der. 

Futteralet var smart, kvar fekk du tak i det? Dessa stikkene ligg litt sårbart og flyt rundt nedi pulken hjå meg 😳🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Tessatroll said:

Pakkar du posane rett nedi kløven eller pakkar du meir beskyttende? Eg har pakka rett i tidlegare, men vurderer å prøve ei løysing som eg såg i ei bok (Frossen frihet) med avklipte plastkanner som passar rett nedi, for betre beskyttelse av det som ligg der. 

Futteralet var smart, kvar fekk du tak i det? Dessa stikkene ligg litt sårbart og flyt rundt nedi pulken hjå meg 😳🙉

Pakker posene rett i kløven, og de er store nok til å fylle hele rommet. Pleier å putte i posene først, og så fylle de opp. Passer på å ikke ha ting med skarpe kanter inni, eller ting som lett går i stykker. Stort sett kun hundefôr og så mye av min egen mat jeg synes det er forsvarlig for hunden å bære.

Jeg har den vanen at jeg plukker med meg all søppel jeg kommer over i fjellet, som dessverre kan være litt. Har derfor en søppelpose i hver kløvlomme også, oppå pakksekken. Da er det taskt å ta med seg ting, og kombinert med mitt eget søppel får jeg etterfylt volumet i kløven etterhvert som den tømmes. Også får huskyen muligheten til å gjøre en god gjerning på sin eiers vegne 😅

Har samme boka, men ikke testet den løsningen 😊

https://www.jaktdepotet.no/kinetic-icefishing-hold-all-pilkestikke-bagg

Bestilte futteralet fra Jaktdepotet. Ikke testet ennå. Det blir med på en ukestur på Beiarfjellet om ei ukes tid. Men er greit polstret, så bare kvaliteten holder mål blir det topp.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en del CashPoints liggende i Norrøna-butikken, så jeg prøvde meg på en utgående (?) modell i outleten; Lofoten corespunUll Long sleeve (https://www.norrona.com/en-GB/products/lofoten/lofoten-corespunull-long-sleeve-mens/?color=2295).

corespunUll-produktene kom vel i fjorårets sesong, men det ser ikke ut som om de videreføres lenger? Synd i så fall, for trøya virker veldig veldig god og solid (men grisedyr). Jeg tror det blir en favoritt på vinterturene fremover. Likte spesielt ermene/cuffsene i stretchy syntstoff som sitter ganske tett på, med tommelhull som valgfritt kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle "bare inn å kikke" på Jakt & Friluft i Arendal... Kom ut igjen med en ny Fjällräven-jakke.
https://www.fjallraven.com/no/no/herre/jakker/hverdagsjakker/sten-jacket-m?_t_q=sten+jacket

Tenker å bruke den som enkel beskyttelse mot vær og vind på turer i høyden om været/temp skulle forandre segnår man ellers bare har på en t-skjorte. Litt slik jeg bruker Singi Trekking-skjorta. Veier lite, pakker lite og luftig nok for vår, sommer og tidlig høst. Regnjakke er det ikke, så engangsponcho må nok med i sekken i tillegg om det er utrygt for regn.
Likte denne nye lyse fargen, skulle hatt en Vidda Pro også i den.. Så må kanskje handle en Vidda Pro til også nå da :P

Fikk 600,- rabatt på fullpris, så godt fornøyd :D 
20240418_161258.thumb.jpg.682648996d88eb695498bffc63f5cb3b.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (1 time siden):

Skulle "bare inn å kikke" på Jakt & Friluft i Arendal... Kom ut igjen med en ny Fjällräven-jakke.
https://www.fjallraven.com/no/no/herre/jakker/hverdagsjakker/sten-jacket-m?_t_q=sten+jacket

Tenker å bruke den som enkel beskyttelse mot vær og vind på turer i høyden om været/temp skulle forandre segnår man ellers bare har på en t-skjorte. Litt slik jeg bruker Singi Trekking-skjorta. Veier lite, pakker lite og luftig nok for vår, sommer og tidlig høst. Regnjakke er det ikke, så engangsponcho må nok med i sekken i tillegg om det er utrygt for regn.
Likte denne nye lyse fargen, skulle hatt en Vidda Pro også i den.. Så må kanskje handle en Vidda Pro til også nå da :P

Fikk 600,- rabatt på fullpris, så godt fornøyd :D 
20240418_161258.thumb.jpg.682648996d88eb695498bffc63f5cb3b.jpg

Jeg har en vidda pro i samme fargen liggende i handlekurven selv. Ser at den avviker litt fra fargen på siden deres. Kan du ta et bilde til av jakken i sin helhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

furken skrev (På 25.3.2024 den 10.24):

Plukker opp denne ettersom jeg har tittet på denne buksen jeg også.
 

Hvilke erfaringer har du gjort deg med tanke på hvor slitesterk den er, hvordan den fungerer i regnvær osv?   

Aldri testet den i skikkelig regnvær siden den har blitt brukt vinterstid å vintrene her byr ikke så ofte på regn.

Jeg syns det er mye bukse for pengene. Min holder seg veldig bra enda å den er mye brukt. Ikke hatt problemer med glidelåser.

Kommer til å kjøpe en til når denne er utslitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (15 timer siden):

Jeg har en vidda pro i samme fargen liggende i handlekurven selv. Ser at den avviker litt fra fargen på siden deres. Kan du ta et bilde til av jakken i sin helhet? 

Ikke lett å få 100% riktig på fargen på bilder merker jeg, med varierende fargetemp på lyset. Gårsdagens bilde i dagslys, dette bildet inne, Fjällräven sitt i studiolys.. Du får nok ikke en riktig gjengivelse før du ser fargen selv på buksa... men den er en mørkere sand, grå-brun-ish..

Men har lagt ved andre Fjällräven-farger øverst som en delvis sammenligning:
Dark grey, Sand, Dark navy og Deep forest.
20240420_103810-3.thumb.jpg.8657792a9625198e2ed5310ebb51c649.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (16 timer siden):

Aldri testet den i skikkelig regnvær siden den har blitt brukt vinterstid å vintrene her byr ikke så ofte på regn.

Jeg syns det er mye bukse for pengene. Min holder seg veldig bra enda å den er mye brukt. Ikke hatt problemer med glidelåser.

Kommer til å kjøpe en til når denne er utslitt :)

Takk for svar! 
Da har jeg en klar intensjon om å teste denne ut, også i regn… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (På 18.4.2024 den 12.38):

Noen som har tips? 2-3 L gryte, helst med eget håndtak. Kjekt om den kan brukes på bål

https://www.stormberg.com/no/turutstyr/turkjokken/stormkjokken/haga-gryte-25l-10959295018
 

I stål, med ditto vekt. Ikke helletut som sådan, men hellekant hele veien rundt som funker bra. Både kjele- og lokkhåndtaket kan låses i vertikal posisjon.

Kun brukt til snøsmelting på bensinbrenner så langt, men ser for meg at denne er bombesikker også på bål.

Tommel opp herfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt M77 fra førstegangstjenesten og HV i åresvis, både med papp /ull-såle og nye såler. Føler de aldri har vært særlig dempede over lengre turer men har ignorert det og spart penger ved å ikke kjøpe dedikerte fjellsko. I tillegg har jeg egentlig litt for store M77. Fikk en del gnagsår på beina sist tur og så gikk jeg en tur i terreng for en stund siden i bare joggesko. Fikk et kraftig overtråkk med hevelse over hele foten, så nå tenkte jeg at jeg kjøper meg noen skikkelige fjellsko med støtte denne gang.

Tenkte jeg ville ha Alfa igjen siden mine forrige M77 varte i 10 år før jeg kastet dem.

M77 er fine de altså, men selv med en runde bivoks og skokrem så kryper vann inn hvis du tråkker ned i dammer osv. Fordelen er at de tørker relativt fort.

Så tenkte jeg ville ha Goretex denne gangen.

Leste mye positivt om Walk King. Tenkte jeg skulle gi kunstig lær en sjangse. Så valget falt på Walk King Air A/P/S

https://www.platousport.com/produkt/alfa-walk-king-air-aps/

Platou og flere nettbutikker har salg på disse akkurat nå til ca. 2800 kr. Fikk testet de i butikk og de passet godt til mine føtter i butikken iallefall. Får se hvordan neste tur blir..

Endret av Szid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Szid skrev (23 minutter siden):

Har brukt M77 fra førstegangstjenesten og HV i åresvis, både med papp /ull-såle og nye såler. Føler de aldri har vært særlig dempede over lengre turer men har ignorert det og spart penger ved å ikke kjøpe dedikerte fjellsko. I tillegg har jeg egentlig litt for store M77. Fikk en del gnagsår på beina sist tur og så gikk jeg en tur i terreng for en stund siden i bare joggesko. Fikk et kraftig overtråkk med hevelse over hele foten, så nå tenkte jeg at jeg kjøper meg noen skikkelige fjellsko med støtte denne gang.

Tenkte jeg ville ha Alfa igjen siden mine forrige M77 varte i 10 år før jeg kastet dem.

M77 er fine de altså, men selv med en runde bivoks og skokrem så kryper vann inn hvis du tråkker ned i dammer osv. Fordelen er at de tørker relativt fort.

Så tenkte jeg ville ha Goretex denne gangen.

Leste mye positivt om Walk King. Tenkte jeg skulle gi kunstig lær en sjangse. Så valget falt på Walk King Air A/P/S

https://www.platousport.com/produkt/alfa-walk-king-air-aps/

Platou og flere nettbutikker har salg på disse akkurat nå til ca. 2800 kr. Fikk testet de i butikk og de passet godt til mine føtter i butikken iallefall. Får se hvordan neste tur blir..

Walk King har vel omtrent vært "normen" i norske fjellheimen i 25 år. Får du en størrelse som passer deg så tror jeg neppe du kan gjøre noe feil med et slikt valg. 

Har ikke forsøkt de nye modellene av kunstlær, men hadde forrige generasjon i lær og de holdt godt over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (11 minutter siden):

Walk King har vel omtrent vært "normen" i norske fjellheimen i 25 år. Får du en størrelse som passer deg så tror jeg neppe du kan gjøre noe feil med et slikt valg. 

Har ikke forsøkt de nye modellene av kunstlær, men hadde forrige generasjon i lær og de holdt godt over 10 år.

Har ikke mye erfaring med sko annet enn M77 så det var godt å høre. Ja, blir spennende å se om stoffet er like slitesterkt som lær.
👍

Endret av Szid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en bælgammal Nanokpose med glidelås på begge sider som jeg er superfornøyd med. Nå gikk jeg for denne:

https://www.xxl.no/helsport-rago-superlight-dunsovepose-gra/p/1160438_1_Style?gtmProductListName=frequently-bought-together

Litt lettere og litt lavere T-Comfort og så får vi se om sommerens turer bringer fasit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Szid skrev (8 timer siden):

Har brukt M77 fra førstegangstjenesten og HV i åresvis, både med papp /ull-såle og nye såler. Føler de aldri har vært særlig dempede over lengre turer men har ignorert det og spart penger ved å ikke kjøpe dedikerte fjellsko. I tillegg har jeg egentlig litt for store M77. Fikk en del gnagsår på beina sist tur og så gikk jeg en tur i terreng for en stund siden i bare joggesko. Fikk et kraftig overtråkk med hevelse over hele foten, så nå tenkte jeg at jeg kjøper meg noen skikkelige fjellsko med støtte denne gang.

Tenkte jeg ville ha Alfa igjen siden mine forrige M77 varte i 10 år før jeg kastet dem.

M77 er fine de altså, men selv med en runde bivoks og skokrem så kryper vann inn hvis du tråkker ned i dammer osv. Fordelen er at de tørker relativt fort.

Så tenkte jeg ville ha Goretex denne gangen.

Leste mye positivt om Walk King. Tenkte jeg skulle gi kunstig lær en sjangse. Så valget falt på Walk King Air A/P/S

https://www.platousport.com/produkt/alfa-walk-king-air-aps/

Platou og flere nettbutikker har salg på disse akkurat nå til ca. 2800 kr. Fikk testet de i butikk og de passet godt til mine føtter i butikken iallefall. Får se hvordan neste tur blir..

Bare husk at goretex-sokken i disse støvlene (og flere andre), kun går opp til rett over ankelen. Bruk gode gamasjer når du skal gå lenge i skikkelig øs pøs regnvær, så holder du deg tørr på bena :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid vært fan av mammut sine produkter alt fra klær til sko.

kjøpte for ca 3 uker siden Mammut Ducan High GTX Men Black-Dark Spicy på fjellsport.no. 50 %.

det er ikke alltid like lett og finne sko størrelse til mine frekke bein på 46 og brei rist , men disse Mammut Ducan High GTX satt som hånd i hanske. 

fargen er så som så men jeg tenkte at fuck it , hvorfor skal alt være svart \ brunt hele tiden ? 

spacer.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.