Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 12. april 2021 i alle områder
-
Femundsmarka igjen - på en perfekt søndag. Minus 5 ved turstart, skyfri himmel og en varmende sol. Nesten ikke mennesker å se, men mye dyrespor. Helt vindstille på Femunden, hvem skulle ha trodd det var mulig? Mer snø nå enn i påska 😀Klarte å tulle med ruta på vei tilbake til Synnvervika fordi jeg bare fulgte et gammelt skispor uten å følge med. Kunne fort ha havna på Langen i stedet for, så det ble nedkjøring gjennom skogen i stedet for på veien gjennom hyttefeltet. ☺️7 poeng
-
Etter ei litt grå og blaut påske, fikk vi 1,5 dag med sol i Troms. Fredag hadde jeg jobb, men kjappet meg til Finnsteinhaugen og Rundhaugen i en litt lang lunsjpause, og lørdag samme vei - men gikk da videre mellom Storvasstinden og Pertinden til Storvannet i Balsfjord, over Lago. Midt på der har vi utsikt til de to tindene, samt Rassevarre og Fugltind over fjorden. Og en hel haug andre tinder rundtom. Tror halve bygda var i det området de to dagene, sola var etterlengta! MÅ jo ikke være finvær for å gå til fjells, men herreminhatt så godt det var med sol i fjeset!6 poeng
-
Bare for ref. til trådstarter, så kan man blant annet lage et fint "tarp tent" med den kvadratiske tarpen til DD. Det som er vesentlig med DD sin i det tilfellet er at den har en forsterket linje over midten og under bardunfestene langs denne. Da skal man ikke trenge å engste seg like mye over at eventuell stav eller stokk skal ødelegge den. Ikke prøvd selv, men det ser veldig snedig og praktisk ut om man bruker vandrestav på tur og vil prøve noe litt annerledes.3 poeng
-
Har ikke sett episodene, men leste om denne vinneren. Kjente meg igjenn ett utsagn. Når alt dras ned til de Basic ting får man litt ferie fra alt annet og seg selv. La oss si det enkelt: hvis du er lei deg, fordi du ikke får ei jente du liker, en jobb du ville ha, eller noe sånt. Da er løsninga mi å gå til nederste trinn av Maslows behovspyramide, helt ned til primærbehovene; skaffe mat, vann, varme og søvn. For hvis dine oppgaver i løpet av dagen er å skaffe det, da fordufter de andre problemene. https://www.nrk.no/nordland/xl/fisker-isak-dreyer-_26_-fra-bodo-vant-norges-toffeste-pa-nrk-med-jorgine-vasstrand-_funkygine_-1.154474252 poeng
-
Jeg synes det er mest praktisk med kvadratisk, behøver ikke å snu og vende for finne riktig retning. Størrelse må du avgjøre selv. For typ 2-3 pers er 3*3 stort nok, men det kommer an på formålet med tarpet. Bardunfeste i midten er viktig for meg. Om det er trær rundt fester jeg en lang paracord i midten, binder en liten kubbe i andre enden og kaster kubben over en grein, så får man hevet midten av tarpen. Godt med paracord er også bra å ha.2 poeng
-
Jeg har vel tilgode å se en 60 cm kajakk som er sjøsterk. En bred kajakk følger vannoverflaten, en smalere kajakk følger mer tyngdekraften. Så bølgene velter en bred og stabil kajakk, mens en smal og rank kajakk holdes lettere på rett kjøl. Enkleste måten å forklare det på er vel denne måten:2 poeng
-
Hva med "gladpack-folie"? Kan brukes til nesten alt. Plasten er steril og setter seg ikke fast. Visstnok veldig bra for brannsår. Jeg har alltid med meg halvdelen av en slik rull.2 poeng
-
Enig. DD 3x3 har en haug (19?) festeløkker, inkl 3 langs mønet. Til de vanligste oppsettene trengs ikke alle disse ekstra festene, men siden det spørres etter en "allround-tarp" er det hvertfall ikke noen ulempe. Ikke det at det er allverdens forskjell på tarper. De dyrere er gjerne litt lettere og/eller mer slitesterke, men til mitt moderate bruk holder det lenge med noe rimeligere.2 poeng
-
Veldig happy i den fra Revir https://www.revir.no/collections/tarp 4x3m Det følger med 8 barduner, og plenty med festepunkter. Det er ikke priset ut, men er sikkert ikke vekt-champion2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
Jeg valgte kvadratisk for å slippe å forholde meg til lang-/kortside. Når det gjelder størrelse så mener jeg det er greit å få den stor nok, men ikke unødvendig stor. En større tarp er litt mer krevende å få satt opp, krever litt mer plass mellom trær. For meg er 3x3 en fin størrelse - god plass til to. Skulle jeg hatt bare til meg kunne jeg godt hatt noe mindre, men da blir det fort rektangulært. Men jeg ser folk er veldig fornøyd med større rektangulære også. Alt til sitt bruk. Nok line er også et poeng. Et alternativ til paracord er 2,8mm line i "polyestersilke" fra Biltema. 85 kr for 65 meter, 150 kg bruddstyrke. https://www.biltema.no/en-no/boat/ropes/polyester-silk-lines/polyester-silk-line-20000176921 poeng
-
Den leste vi her hjemme også, og jeg kjenner meg i hvert fall igjen. Det er mangt fra hverdagen som brått blir forvandla til ubetydelige småting (noe de også ofte faktisk er, men hodet spinner de større) når fokuset ligger på å holde meg varm / komfortabel, mett, utørst og å få søvn. I tillegg gir det meg en dyp glede og mestringsfølelse å pusle på med disse primærbehovene. Jeg blir mer bevisst på de, og jobber mer direkte med de enn hjemme i hverdagen - sjøl om det å jobbe, heve lønn, betale regninger, handle på butikken osv jo også gjøres for å dekke de samme primærbehovene. Det føles bare ikke like direkte. Varmen fra bålet man har brukt tid på å samle sammen ved til og få i gang oppleves og verdsettes på et annet nivå enn å sette seg ned i den varme stua hjemme, sjøl om det og er digg nok. Når dette er sagt, jeg vil absolutt poengtere at jeg er glad for at ikke livet mitt i all hovedsak er en kamp om å dekke primærbehovene, altså! Ikke ment som romantisering av tilværelsen for alle de i verden som faktisk har det sånn. Turlivet hjelper meg generelt med å se perspektiver og beholde roen. Når det koker litt og hjernen spinner rundt altfor mange mer eller mindre viktige ting, er det terapi å komme opp på fjellet som ligger der slik det "alltid" har gjort. Da prøver jeg å være litt som fjellet, eller fjellbjørka - puste med magen, stå 'an av, bøye litt av i de verste kasta, kjenne meg trygg på at livet går videre, jeg er den jeg er, og jeg kommer meg gjennom det.1 poeng
-
Mange spørsmål er bra! Liggeretning i HH - køya er sydd for at hodet/føtter skal ut mot der bardunfestene er på siden. Det har ingenting å si på retning. Feste og oppheng - her er to kjappe youtubesøk for mulige alternativer til endring av bl.a. oppheng. Søker du finner du sikkert haugevis med andre. Du er ikke det første som leter etter alternativer her. https://www.youtube.com/watch?v=kZEJzgqruGw og https://www.youtube.com/watch?v=5032Rn8KF_I Liggeunderlag: det meste går, jeg brukte gjerne et oppblåsbart som jeg bare fylte med ca 70-80% luft. Da former det seg bedre etter køya og glir ikke like lett unna.1 poeng
-
1 poeng
-
@tshansen, ja, det kan sikkert stemme. Hvis jeg husker rett var dette rådet fra exped ang downmat (som jeg fulgte "for å være sikker"). Enklere å lagre det sammenrullet i pose.1 poeng
-
Oppbevarer min med ventil åpen og liggende utrullet åppå et skap (såvidt jeg husker fant jeg ikke noe på amok om dette da jeg lette etter slik info, så jeg bare følger exped sitt råd om opppbevaring - utrullet med åpne ventiler).1 poeng
-
Oppbevarer fjøl sammenrullet med ventilen lukket. Slik som når du fikk den. henger den over en snor noen dager så den får luftet og tørket etter tur 👏🏻👍🏻1 poeng
-
Har brukt denne de siste 5-6 årene. Alle andre soveposer blir liggende hjemme hver gang. https://cumulus.equipment/intl_en/quilts-and-comforters-comforter-l500.html Brukes som dyne med stoltrekk på exped synmat 7 ul som madrass.1 poeng
-
Etter min mening er dette det beste alternativet til en rimelig penge: https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/tarp/dd-tarp, kan evt gå opp i størrelse, eller gå for Superlightvarianten for å gjøre det lettere.1 poeng
-
1 poeng
-
Jo, dette har du nok rett i. I UTM-koordinatene oppgir man først sone, så øst og til sist nord. Det står riktig over innfyllingsfeltene, men i eksemplene i feltene skal ordene nord og øst bytte plass (men tallene står på riktig plass)1 poeng
-
1 poeng
-
Denne gikk meg hus forbi dessverre, så beklager sent svar... Endte opp med å komme i kontakt med en som solgte Grorudsagen på Finn, så slapp bryet med å lage selv1 poeng
-
At skoene passer er selvfølgelig viktig, meg jeg tror at sokker og sokketype kanskje er en litt undervurdert faktor. Jeg får problemer med ullsokker f.eks, sansynligvis fordi de har grovere tekstur enn syntetisk og derfor gnager mer. Neste sesong kommer jeg til å gå opp 1-2 størrelser på skoa og forsøke å gå med syntetisk innerst med ullsokk utenpå.1 poeng
-
Gero i Lillestrøm tror jeg gjør dette. Du kan jo prøve å ta kontakt med dem.1 poeng
-
Problemet i dag er ikke at andre dømmer deg eller andre som latsabber, problemet er at du lar deg styre eller påvirke av at andre kaller deg latsabb, eller du antar at folk ser på deg som en latsabb for at de ikke kjenner til sykdomshistorikken din. Hvorfor i alle dager er vi kommet dit at vi skal føle så voldsomt på hva alle og en hver måtte mene om oss? ref innlegg i den andre tråden. I disse dager er det sjeldent det som blir sagt som er et problem. Hvordan det blir tolket derimot er et større problem. Jeg har kommet til et punkt i livet hvor det er kortere rullebane foran meg, enn bak meg. Min aller høyeste valuta er TID! Så hvordan jeg bruker tiden MIN, skal du, eller alle andre drite 100 - 0 i! At folk har meninger om det, syntes hit eller dit om det... ja det kunne ikke brydd meg mindre. Men lar du hodet ditt styres av hva andre syntes eller tror om meg, så har du strengt talt et større problem en å være en latsabb 😆1 poeng
-
Tja, arbeidet er viktig her til lands. Hvis du bare glaner ut i lufta og mediterer over et gresstrå, så er du jo lat, eller enda verre, rik. Jeg har nå i lengre perioder hatt telefonen av og føler til tider på om det ikke snart er på tide å snike seg ut fra dette tettstedet av levende døde. "Smarttelefonen" er overalt og i bruk hele tiden. Hvis jeg kunne tro at folk brukte dem for å finne fakta og lære nye ting, så hadde det vært fint, men det virker ikke akkurat sånn.1 poeng
-
Ja, informasjon og grafiske inntrykk gjennom Internett og TV, media generelt gir nok litt "speed" i kroppen. Spesielt når den "sosiale" delen av hjernen blir satt høyt i fokus. Noen virker å periodevis endrer hele sin person til en/ei som gjør ALT for å være "oppdatert" eller et "midtpunkt". Har jeg basisbehovene dekket og kan vandre, fiske og skue utover fin natur er jeg en lykkelig kar. Såvel om det koster meg tusenvis av likes.1 poeng
-
Ja, blant annet. Såkalte sosiale medier (FB, instagram og de derre) er nøye uttenkt for å gjøre folk avhengige, og trigge dopaminnivået. Og et resultat av det er at mange har mistet evnen til å gjøre ingenting. De er livredde for å kjede seg. De takler ikke stillhet og absolutt ro, og bare la tankene flyte fritt. Noe må skje hele tiden, det er ikke nok å sitte å se inn i bålet og tenke lange tanker. Det er trist, og jeg tror ikke folk har godt av det på sikt.1 poeng
-
For noen år siden gikk jeg og en venninne Hadrian’s Wall Path i England. På en av dagene var det et gufsete vær, det hadde regnet og over muren blåste det en kraftig vind fra nord. Likefullt var stemningen over landskapet atmosfærisk. Fra toppen av knausene kunne vi se muren bukte seg videre forbi et sparsommelig landskap med små gårder spredt rundt her og der. I den tause utsikten, bare avbrutt av vindens uling, kunne vi bare forestille oss hvordan det var for en romersk soldat å være utstasjonert her. Her ved Romerrikets ende, og med barbarene hylende på den andre siden av muren. Ved starten av The Pennine Way i Edale. Underveis passerte vi et enslig skilt, som sto der alene ved siden av Hadrian’s Mur og pekte ut mot et øde hei-landskap. På skiltet sto det The Pennine Way og jeg visste med en gang at en gang ville jeg begi meg ut på den enslige stien over heden. The Pennine Way er en langdistanse-rute som går fra Edale i Derbyshire til Kirk Yetholm akkurat over grensen til Skottland. Ruten var hjertebarnet til Tom Stephenson, som allerede i 1935 drømte om ‘en lang og grønn rute’, noe ala det Statene hadde i sin Appalachian Trail. Tom Stephenson var en britisk journalist som også var tilknyttet The Ramblers’ Association og en ivrig forkjemper for at vandrere skulle ha rettigheter til å kunne ferdes ute i naturen. I april 1965 ble The Pennine Way offisielt åpnet, som den første langdistanse-ruten i England. Det skulle altså ta 30 år for drømmen å bli en virkelighet. Det skulle ta seks år fra jeg sto og så ut over det tomme hei-landskapet, til jeg befant meg i Edale, klar for å gjøre alvor ut av min drøm. Foran meg lå rundt 430km og ventet. Kinder Scout. Vale of Edale er en nydelig og sjarmerende dal som ligger i midten av Peak District, en av de tre nasjonalparkene som ruten passerer gjennom. Å komme seg dit er relativt enkelt. Fra Oslo fløy jeg til Manchester, hvorfra det går et lite lokalt tog som passerer Edale på sin vei til Sheffield. Et kjent syn på The Pennine Way, broer av stein over de våteste myrene, her opp mot Black Hill. Ruten starter i Peak District, og siden det er i England, som seg hør og bør utenfor dørene til en pub, The Old Nag’s Head. Fra Edale møter vandrerne på det første hinderet omtrent med en gang, der ruten går over Kinder Scout, den tar seg opp mot det golde landskapet på en stigning kjent som Jacob’s Ladder. Kinder Scout var og åstedet for den første masse overtredelsen av privat land, i etterkant kjent som ‘the Kinder Scout mass trespass’, på veien passer jeg stedet. Dette skjedde i 1932, og de kom aldri så langt som til toppen. Tidene har forandret seg, men fortsatt er det steder og ruter som er utilgjengelige for vandrere. Vandringen over Kinder Scout er en nydelig tur, med både god utsikt og over et goldt landskap, men det er mange folk ute. Noe som skulle endre seg når jeg kom ned fra platået og bega meg over de vidstrakte myrene i retning Dark Peak, da gikk jeg helt alene. Utsikt mot Stoodley Pike fra ovenfor Hebden Bridge. På den første natten ligger jeg i telt på Bleaklow Head, en topp med et like blekt og goldt landskap som navnet tilsier. Neste morgen våkner jeg til tett tåke og mye vind, heldigvis skulle det lette når jeg begynte å gå. For overnatting på The Pennine Way hadde jeg bragt med meg et telt, men reglene for hva som er lov og hva som ikke er lov når det gjelder telting i England er ganske så diffuse. Hovedregelen er at det ikke er lov, men at hvis man gjør det litt utenom allfarvei og ikke er til sjenanse for andre, spesielt grunneierne, så sees det litt mellom øynene på. Likefullt hører jeg historier om vandrere som har blitt vekket opp av illsinte grunneiere med hagle. Det er uansett et godt tilbud med overnattingssteder underveis på ruten, det blir til at jeg veksler mellom å overnatte på ungdomsherberger, puber, gjestehus og hoteller, utenom de nettene jeg tilbringer i teltet. På toppen av Malham Cove. The Pennine Way er kjent for sine myrer. Når jeg hadde luftet mine tanker om å gå The Pennine Way med andre engelske vandrere som jeg hadde møtt på mine tidligere turer i England, hadde jeg blitt møtt med at ruten var en ‘slog’. En betegnelse på en vanskelig og slitsom vandring, ofte med en følelse av å ikke gjøre stor fremgang. Disse vandringene over myrene får ofte skylden for det. I boken ‘Walking Home’ skildrer den engelske dikteren Simon Armitage vårens imøtekomst med synet av slitne og gjørmete vandrere som kommer ned fra lyngheien, fulle av skitt etter å ha vandret med beina dypt nedi myrene på toppen. Black Hill var beryktet for sine myrer, der vandrerne fort kunne finne seg å måtte gå i myr opp til midjen. Nå ligger det store flate steiner over myrene, for å hjelpe vandrerne, men selv steinene er på vei til å synke sakte ned i torven. Hull Pot med Pen-y-Ghent i bakgrunnen. Skiftet mellom å gå på de harde flate steinene og det myke og våte underlaget til myrene gjør at jeg får problemer med føttene. I Hebden Bridge får jeg den første blodblemmen på den ene foten min, i Gargrave noen få dager senere får jeg den andre. Det gjør at jeg må ta det litt roligere på resten av turen. Denne delen av The Pennine Way, etter at Dark Peak har blitt tilbakelagt, består av et mer undulerende kulturlandskap forbi små pittoreske engelske landsbyer, men utenom det erke-engelske heilandskapet kommer jeg ikke utenom, Vandrerne møter ikke bare myrer på sin vei. England er ikke viden kjent for sine fjell, men landskapet er ikke akkurat helt flatt heller. Fra den lille landsbyen Malham går The Pennine Way opp til Malham Cove, en imponerende klippe som stiger rundt 70 meter til værs. Et flott syn å vandre opp mot, men det er toppen av Malham Cove som er det virkelig interessante. Her vandrer jeg på toppen av steiner som av utseende best kan beskrives som å se ut som toppen av jeksler, så intrikate er mønstrene som har dannet seg i de kalkrike steinene. På vei ned fra Great Shunner Fell. Vær er noe man må regne med om man vandrer i England og The Pennine Way er intet unntak. En interessant observasjon når man vandrer i England er fraværet av trær og skog, ikke det at de finnes, for det gjør de, men landskapet er merkverdig nakent. Det gjør at vind og regn får ekstra godt tak, og vinden møter da lite motstand på sin vei, det er lite som bremser den opp underveis. Våt og kald ankommer jeg The Golden Lion Hotel i Horton in Ribblesdale på den sjuende dagen, da hadde jeg vandret gjennom regn og vind over Fountains Fell og Pen-y-Ghent. Hotellet var stappfullt, puben likeså, men de hadde en ledig seng igjen på sovesalen. Det fristet ikke å overnatte i teltet på den like stappfulle campingplassen. Det var lørdag og folk hadde ankommet i hopetall for å gjennomføre The Yorkshire Three Peaks Challenge. High Force. Vær skulle også være i fokus på det som skulle bli den aller beste av dagene jeg hadde på The Pennine Way, tre dager senere. Jeg lå i telt i den lille landsbyen Hardraw, dagen før hadde jeg blitt advart av de lokale at det var uvær på vei. Grytidlig om morgenen starter jeg å gå for å unngå det meste av uværet, men lykken står meg bi. Over Great Shunner Fell går jeg med mørke skyer rundt meg, med sollys filtrert gjennom skylaget, men over meg kom det ikke noe regn. Vakkert. Når jeg ankommer Keld, etter en flott tur over Kisdon, er jeg fortsatt uberørt av uværet. Keld er en landsby med spredte hus, hvor The Pennine Way og The Coast To Coast Walk møtes, og er kjent for noen flotte fosser. Unnslippe uværet skulle jeg likevel ikke gjøre, når jeg går opp fra Keld er det en mørk vegg som baner seg frem på himmelen bak meg. Over de øde heiene setter jeg opp farten, jaget fram av uværet, men rundt en halvtime før jeg ankommer Tan Hill Inn må jeg gi tapt. Søkkvåt går jeg inn dørene til den høyestliggende puben i England. Ute regner det etterhvert så mye at en steinbro kollapser i en landsby ikke så langt unna. To motorsyklister står i baren og betaler for pilsen med gjennomvåte pund-sedler, de hadde kjørt over samme bro før den kollapset, med vann til godt over midjen. Vertinnen tørker sedlene med hårføneren. Inne spraker det fra peisen. High Cup of tea Nick. Om kvelden ved, vel, High Cup Nick. En annen tanke med The Pennine Way var at det skulle være en rute som krevde at man måtte bruke kart og kompass for å finne fram. Dette har endret seg med tiden, men da først og fremst i henhold til moderne hjelpemidler. Ruten er veimerket i begge retninger fra start til slutt, men man vil ikke finne veimerker rundt hvert hjørne for å si det sånn. Allerede på den første dagen, over Kinder Scout merket jeg fort hvor vanskelig det ville ha vært å finne rett vei hvis tåken hadde ligget lavt over terrenget, der jeg kom over flere stikryss uten noen som helst form for merking hvor ruten gikk. Glad jeg hadde med meg guideboken fra Cicerone, som i tillegg kommer med en nyttig og komprimert kartbok som inneholder alle kartene man trenger for å finne fram. Flere steder langs ruten møter jeg bare på en vag sti over enger og jorder. High Cup Nick. På den tolvte dagen setter jeg opp teltet mitt ved High Cup Nick. Det hadde vært en nydelig dag og vandring, med flere flotte fosser i fokus (Low Force, High Force og Cauldron Snout), men mest av alt det litt eiendommelige landskapet jeg går igjennom. Med alle de nakne åsryggene som stiger opp av bakken får jeg følelsen av å vandre høyt oppe i et alpint landskap, selv om en knapt holder seg rundt 500 meter over havet. Det er fraværet av trærne som fører til denne følelsen, vanligvis på denne høyden ville åsene vært dekket av trær. High Cup Nick er et annet geologisk og landskapsmessig høydepunkt på The Pennine Way. Fra der ruten går ser det ut som om noen har tatt en iskremskje og skrapet ut en del av fjellet nedenfor, igjen ligger det en symmetrisk dal med doleritt- og kalksteinsformasjoner langs sidene. På toppen av Cross Fell. Mest spenning på ruten er knyttet til turen over Cross Fell, det høyeste punktet på The Pennine Way med sine 893moh. Cross Fell innehar også rekorden for dårlig vær i England. Over her har utallige vandrere gått seg bort når vinden har blåst som verst og tåken ligget tykt om landskapet. Og det er ikke vanskelig å forstå, veimerker er det få av og stiene er av og til diffuse. Etappen fra Dufton over Cross Fell til enten Garrigil eller Alston er regnet som den hardeste og tøffeste på ruten, det er også den lengste etappen. Fra teltplassen min ved High Cup Nick hadde jeg gått ned til Dufton og derfra videre i nesten jevn stigning opp til Cross Fell, over de omtrent like høye Knock Fell og Great Dun Fell. Været var overskyet, men heldigvis var det ikke tåke. I horisonten kunne jeg se solstrålene bli filtrert over Lake District. Etter å ha gått over Cross Fell overnattet jeg i Greg’s Hut, en liten og spartansk steinbu som før ble brukt av gruvearbeiderne til å sove i når gruvene her var i drift. Jeg fikk steinbua for meg selv, om kvelden sitter jeg inne og slapper av, utenfor gløder det et varmt lys gjennom vinduene fra stearinlysene innenfor. Greg's Hut. Turen går mot slutten når jeg igjen kommer til Hadrian’s Mur. Her gjør The Pennine Way en slags ‘best of’ av Hadrian’s Wall Path, for meg er det en vandring ned memory lane. Det er lite som har endret seg siden jeg gikk her for seks år siden, bortsett fra at det er betydelig flere folk som går ruten. Etter to sløve dager langs muren står jeg igjen ved siden av skiltet og speider ut mot det øde heilandskapet, men nå virker det ikke like øde lengre, ikke etter de øde og golde områdene jeg allerede har gått igjennom. Idet jeg setter mine føtter på den enslige stien, begynner det å regne. Hadrian's Wall Path. Det siste hinderet på The Pennine Way er The Cheviots som ligger på grensen til Skottland. Fra Byrness er det om lag 45km til Kirk Yetholm og enden på ruten, det er ikke noe sted imellom. De fleste vandrerne går ned fra åsryggen til overnattingssteder som finnes i dalene nedenfor, andre telter ett sted underveis og enkelte få går hele strekningen i ett. Noen dropper kanskje også å ta turen opp til The Cheviot (815moh), selv om ruten går opp til toppen (og ned igjen). Vandringen over The Cheviots er nydelig, over et rullende grønt åslandskap. På den siste natten på ruten var planen min å telte ved siden av den lille nødbua på Auchope Rigg, men det blir til at jeg overnatter i den. En storm kommer inn fra havet og når jeg ankommer den lille bua har vinden allerede økt kraftig. Utover kvelden øker vinden i intensitet og jeg er glad for å sitte god og varm inne i den, mens det knirker og knaker rundt meg. Om natten våkner jeg opp av at vinden uler enda kraftigere, utenfor styrtregner det. Sau, The Cheviots. Siste dagen er en kald og våt affære. Jeg blir omtrent tatt av vinden idet jeg setter foten ut av døren fra nødbua og resten av turen ned til Kirk Yetholm blir en liten kamp mot elementene, da vinden og regnet konstant pisker meg i ansiktet. Fra pub til pub kan det sies, fra det ene våte elementet til det andre, endepunktet til The Pennine Way er ved The Border Hotel i Kirk Yetholm. Jeg ankommer når været endelig har lettet litt og når jeg sitter inne og slapper av etter å ha erkjent at jeg har fullført The Pennine Way, dukker til og med solen opp på himmelen. Det kaller jeg å avslutte en flott vandring i godt vær. I regnvær ned mot Kirk Yetholm. Det er mange som har påstått at det finnes penere og mer naturskjønne ruter i England enn The Pennine Way, men det er likefullt en veldig flott tur som tar deg gjennom noe av det beste av natur som England kan by på. I enhver beskrivelse av ruten burde det fremgå at den går gjennom tre nasjonalparker (Peak District, Yorkshire Dales, Northumberland), samt North Pennines Area of Outstanding Natural Beauty. For de som er ute etter litt mer utfordringer så sies det og at The Pennine Way er den hardeste og tøffeste ruten i England. Vel tilbake i Norge har jeg ikke angret et sekund på et jeg gikk ruten. For en dag for dag beskrivelse av vandringen, gå inn på bloggen min på følgende lenke (på engelsk): https://tarjeinskrede.blogspot.com/2019/07/the-pennine-way.html.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00