Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 04. nov. 2017 i Innlegg

  1. Tur i Krokskogen mens tåka ligger over Steinsfjorden
    7 poeng
  2. Du får sveive bortimot stien til solstua ved hoppbakken. Sitter der å fyrer bål.
    6 poeng
  3. Tur hjem fra jobb i dag Mobilkameraet slet kraftig med en enslig rose på toppen der, rødkanalen gikk i peak og den ser ut som et klistremerke på bildet
    4 poeng
  4. Hmmmm..... planlegger faktisk tur til Femundsmarka og kanskje også Revsjøen sommeren 2018. Kanskje vi ses!?
    3 poeng
  5. Fisketuren i dag var også en ny jakt etter høstrøya. Det ble både ørret og røye i godt selskap som du kan lese på bloggen!
    3 poeng
  6. Se heller denne serien: Hundens hemmelige liv, på nrk nettv, istedenfor å krangle her. Hundeeiere vil nikke gjenkjennende, glede seg over fantastiske historier om hunder som redder deres skadede eiere mot rovdyr, og forbløffes over hundenes mentalitet, mens dere motstandere kanskje får en annen forståelse av den, som er blitt som den er blitt fordi den har levd med mennesker i tusenvis av år og utviklet seg vekk fra den ville tilstanden ulven er i. Det er ganske fascinerende! *Sprer litt kjærlighet og glede istedenfor all denne kranglingen*
    2 poeng
  7. "Speilrefleks" er jo mer enn noe annet en betegnelse på et konsept for å fokusere og komponere når du ikke kan gjøre det ved å se bildet på flaten som faktisk skal fange bildet. Speilet ble brukt for å dirigere lyset vekk fra filmen (som bare skulle eksponeres for lyset i nøye tilmålte perioder), og til kalibrert omvei som skulle vise det samme som filmen ville motta når speilet ble fjernet fra lysets naturlige passasje. Når analog film svinner (svant?) hen, er det bare et tidsspørsmål før omveien og speilet dør. Men gammel optikk er uansett morsomt, her er noe av optikksamlingen min pr 2010, da foto var mer en selvstendig interesse for meg enn det er nå: µ4/3-fatning: A) Oly 14-42mm, f/3.5-5.6 B)' Oly 17mm f/2.8 C) Pana 20mm f/1.7 LTM-fatning: D) Voigtländer Ultron 35mm f/1.7 E) Voigtländer Nokton 50mm f/1.5 F) Voigtländer Color Heliar 75mm f/2.5 G) Voigtländer APO Lanthar 90mm f/3.5 M39-fatning (i praksis LTM-fatning): H) Jupiter-12 35mm f/2.8 (59-mod, kun reversert eller makroring) I) Jupiter-3 50mm f/1.5 (58-mod) J) Jupiter-8 50mm f/2.0 (4 stk: 56-, 57-, 58- og 77-mod) K) Industar-26m 50mm f/2.8 (60-tallet) L) Industar-50 fast 50mm f/3.5 (60-tallet) M) Industar-50 foldbar 50mm f/3.5 (60-tallet) N) Industar-61 52mm f/2,8 (60-tallet) O) Jupiter-11 135mm f/4.0 (63-mod) Modifisert M39-fatning: P) Industar-69 28mm f/2.8 (70-tallet, halvformat) Contax RF fatning (= Kiev RF fatning): Q) Jupiter-3 50mm f/1.5 (57-mod) R) Jupiter-8 50mm f/2.0 (57-mod) S) Helios-103 53mm f/1.8 (82-mod) T) Jupiter-9 85mm f/2.0 (55-mod) U) Jupiter-11 135mm f/4.0 (57-mod) T-fatning: V) Albinar 500mm f/8.0 (80-tallet, ikke på bildet - så forbasket stor at det ikke hadde vært plass til den på diagonalen engang.) Bruker fortsatt Oly E-P1, men mer og mer mobilkamera. Skal den gamle optikkken ut på tur, må nok Oly-en oppdateres, tror jeg
    2 poeng
  8. Speilløst vs speilrefleks sier lite og ingenting om kvalitet. Den forskjellen sier bare noe om selve håndteringen av kameraet eller hva man ser når man legger øyet inntil søkeren. Måten bildene eksponeres på, er i all hovedsak lik på et speilløst kamera og på et speilreflekskamera. Størrelsen på billedbrikken og kvaliteten på optikken er det som i størst grad avgjør hvilken kvalitet bildene vil ha. Noen hevder at det finnes store kvalitetsforskjeller på bilder tatt med et crop-sensorkamera og på bilder tatt med et fullformats-kamera. Så lenge blenderåpningen er liten nok til at man ikke legger merke til forskjell i dybdeskarphet (eller mangel på), så tør jeg påstå at det er omtrent umulig å se forskjell. Jeg har holdt på med foto i over 10 år og jeg er ikke i stand til å se om bilder, tatt under normale dagslysforhold, er tatt med et kamera til 4000 eller et kamera til 50 000. Det er rett og slett fordi det ikke er der man finner forskjellene på dyrt og billig utstyr. Under normale omstendigheter er dyrt og billig like bra. Det er først under krevende forhold at forskjellen mellom dyrt og billig kommer til syne. Høy ISO vil gi mindre støy på et kamera med fullformatsensor, enn på et kamera med crop-sensor. På samme måte vil stor blender gi mer dybdeskarphet på et kamera med crop-sensor. At det ene er bedre enn det andre er jeg ikke enig i, alt til sitt bruk. Vi lever i en gullalder når det kommer til fototutstyr. På bruktmarkedet bugner det av utstyr som ikke er nevneverdig dårligere enn det som selges nytt i dag. Utviklingen når det kommer til støy på høy ISO og dynamisk rekkevidde har stått omtrent helt stille i mange år. Jeg er en forkjemper for at man må bli flinkere til å lære seg å bruke det utstyret man har, da blir man også kjent med hva som er begrensningene. For mange spiller det ingen rolle at bildene har for mye støy på ISO over 3200, mens for andre har video ingenting å si. Vi har alle forskjellige behov og det siste nye er ikke nødvendigvis best for alle. Fotomiljøet har i alle tider hatt en slags rivalisering; autofokus vs manuell fokus, film vs digitalt, Canon vs Nikon, speilrefleks vs speilløst. Dette er helt tullete, det viktigste er at det utstyret du har gjør deg i stand til å ta de bildene du ønsker å ta. Jeg har et dyrt speilreflekskamera, men til tross for det bruker jeg mobilen en hel del. Jeg liker utenfordringen i begrensningene.
    2 poeng
  9. Hmm. At membranen tar kvelden så tidlig bekymrer meg litt. Jeg har forståelse for at en slik type konstruksjon gjør at det er umulig å lage den evigvarende, men samtidig så betaler man tross alt såpass mye ekstra for et par med sko med Gore Tex sammenlignet med et uten, at jeg hadde virkelig håpet at det skulle vare lenger. Takk for delt erfaring! Takk for tilbakemelding! Skoen virker egentlig ganske perfekt til formålet, men det bekymrer meg litt at noen har erfaring med at Gore Tex Membranen punkteres fort. Dårlig slitestyrke er også en egenskap som bekymrer meg litt, det er selvsagt mulig at dette er en konsekvens av å velge en lettere sko i stoff kontra en litt tyngre sko i lær. Det er absolutt noe jeg må tenke litt på. Jeg har et par Inov-8 X-Talon 212 som jeg har slitt ut. De har gått/løpt mange kilometer, men jeg må innrømme at jeg litt skuffet over at de var utslitt bare 6 måneder etter kjøp. Vil anslå at de tålte omtrent 600 km. Nå har sålen mistet sticky-effekten og skoene er glatt, limingen er også i ferd med å gi seg i forkant av skoen. Når det er sagt så har aldri vært borti en sko som gir så god følelse med underlaget man løper på og som passer foten min så bra. Dette gjør at jeg er villig til å gi Inov-8 en ny sjanse. Jeg hadde et par Haglöfs Ridge II GTX som hverdagssko på jobb, jeg synes sålen ble for stiv og dessuten ble skoene fryktelig varm under moderat aktivitet, så jeg tror jeg står over mid-versjonen. Takk for øvrige tips! Adidas er ikke et merke jeg har tenkt på en gang i denne sammenheng. Tar en kikk på dem. Takk for tips!
    2 poeng
  10. Virker som at du har fått ett sjeldent tilfelle av usikker Malamute. De tilfellene jeg har vært borti så har det løsna etterhvert Ta det med ro og la hunden få tid til å venne seg til nye familien. La gjerne forskjellige familiemedlemmer fôre hunden under ditt oppsyn og ta med en og en på f.eks turer o.l som hunden liker. Positiv forsterkning er ingen dum idè bare det ikke blir for "hysterisk" (alle skal gi hele tiden) Klikkern er ett verktøy som gir hunden signal på at den gjør noe rett akkurat når det klikkes. Altså ett treningsverktøy. Å "fortelle" en hund via en klikker at den gjør noe rett i det øyeblikket den hører klikket fungerer bra under øvelser og ting man vil lære hunden. Akkurat det samme som om man smatter eller gir ros. Men å legge opp treninga av en såpass usikker hund etter samme mønster og med samme treningsmetode som dagligdags trening hadde nok jeg styrt unna. Har du noen informasjon om hunden fra før du fikk den i hus som kansje kan gi en pekepin på hvorfor den er såpass usikker? Noe kan jo være genetisk og andre ting kan komme av negative opplevelser
    2 poeng
  11. Ja Bjarne har generalisert det, men jeg kan ikke under noen omstendigheter greie å forstå denne denne sammenlikningen: Mener du det virkelig, likestiller du kjæledyr direkte med mennesker? Ustyrtelig morsomt å lese egentlig, spesielt mtp på tonen og innholdet i innleggene dine i denne tråden. Nå kan det være at du er ironisk, men om ikke så har du jo med denne kommentaren, uten å se det/forstå det, tildels bekreftet Bjarnes påstand. For det er vel ikke hundene som parrer seg for å gjøre seg avhengige av mennesker? Om det ble sluttet å drive hundeavl, ville du da ha hatt hunder å ta hånd om? Fiffig Tommel opp! Selv om jeg finner tråden meget morsom å lese pga kommentarene fra "dyrevennene", så må jeg bemerke at selv om jeg har vokst opp med hund gjennom hele barndommen helt til jeg flyttet hjemmefra, og har venner og familie som har hund, katt og andre dyreslag, så er jeg enig med Bjarnes utsagn om at det mer eller mindre kun er selvisk handling fra menneskenes side som er grunnen til dyrehold (LES: kjæledyr) Forskjellen mellom Bjarne og meg er vel at jeg ikke har de moralske fordommene mot det. Men at det er selvisk, ja uten noe tvil. Blir jo godt støttet av alle innleggene som i utgangspunktet skulle argumentere mot "Bjarnes påstand", men som heller faktisk argumenterer for påstanden. Kan også nevne at jeg bla spiser kjøtt, kjører bil, har brukt masse penger på turutstyr og annet moro og vurderte faktisk å prøvesmake hund sist jeg var i Sør-Korea.. (De har egne hundefjøs der hunder blir avlet kun for restaurantbransjen) Det ble dog aldri noe av. Og at stort sett alt jeg gjør er av selviske grunner av forskjellig grad. Slik jeg ser det ihvertfall.
    2 poeng
  12. Jeg har ferie fra siste del av juni neste år og Femundsmarka er aktuell i og med jeg har ferie så tidlig. Siden jeg ikke er særlig skvetten av meg, synes jeg det hadde vært veldig hyggelig å dele et kaffebål i de femundske skoger 😃
    1 poeng
  13. Kjøpte denne også jeg. Har jo windburner som jeg er meget fornøyd med !!!
    1 poeng
  14. LaSportiva Core GTX kommer nok ikke jeg til å kjøpe igjen, med mindre det viser seg at de lagde en dårlig batch (som jeg endte opp med to par fra). Nærmere beskrivelser fremgår fra tråden som det er lenket til ovenfor ... Har Inov-8 Roclite 325 uten GTX, og tillegg erfaring med Roclite 288 GTX og Roclite 400 GTX som er samme konsept. Dette er støvler som gir meg lyst til å bevege meg raskt Men når det gjelder vanntetthet er min erfaring at den raskt punkteres, unntatt når ytterlaget er lær - og det var det bare 400-ern som ble produsert med. Ellers opplever jeg at 325 er liten i størrelsen, vanligvis er UK 10 akkurat stort nok, med 325 måtte jeg opp i UK 11. Salewa har jeg null erfaring med. Av andre, kan jeg tipse om Haglöf Ridge Mid GT som jeg har litt erfaring med. Foreløpig ser det bra ut. Liming mellom såle og lær (jepp, det meste er tynt lær) er ikke helt god på hælen, så man må være litt forsiktig når man skal ta de av - men i front synes de å være solide, og det er etter mitt syn mye viktigere. Altra Lone Peak Neoshell Mid og Hoka One One Tor Ultra Hi er andre vanntette ganske lette støvler som kan være verdt å se nærmere på (tror de er et hakk for maksimalistiske for meg, men sikkert ikke for andre).
    1 poeng
  15. Trakter til Devold, men denne fra Ulvang var så billig på xxl nå at jeg bare måtte kjøpe en 😉 https://www.xxl.no/ulvang-rav-100-round-neck-ulltroye-herre/p/1135025_1_style
    1 poeng
  16. Har laget en kort video fra en herlig dagstur med fisking i Fyresdal, Telemark. Høstfargene er bare helt fantastiske!
    1 poeng
  17. Har også skoen det refereres til over. Veldig lett og god på foten. Bruker de daglig fordi jeg trenger ekstra ankelstøtte og de føles nesten som joggesko. Har brukt dem mye i myr og vått terreng, de er fremdeles tette. Skal kjøpe meg et par til, så fornøyd er jeg.
    1 poeng
  18. Se denne tråden for La Sportiva Core GTX Etter å nå ha snart slitt ut dette parret siden i tidlig sommer så er jeg i hovedsak fornøyd. Men holdbarheten på GTX mebran varte ikke særlig lenge, etter 20-30 turer så begynte de å lekke vann relativt raskt. Comfort er fantastisk så nå brukes dem til dagsturer og løpeturer i terreng. Alt i alt godt fornøyd og det blir nok et nytt parr
    1 poeng
  19. Nok en avsporing, men jeg har Voile 3pin på Tind 76 skia, der bruker jeg Scarpa T4 og stive stag fra Cobra R8 eller Crispi Svartisen og wire. Da er de både fjellski og telerando light. Svartisen i 75mm er de desidert mest komfortable skoene jeg har. Har jeg fått gnagsår av BC støvlene eller noen andre støvler, kan jeg sette på et Donald plaster og labbe langt av gårde med Svartisen støvlene dagen etter som om ingen ting hadde hendt.
    1 poeng
  20. @Tessatroll, hvilke egenskaper er det som gjør at den er uaktuell (i tillegg til å dra smøringen bakover)? Kikker etter fjellski selv og har fått anbefalt Nansen som det beste, Ingstad som det eneste valget, Nansen som elendig og E109 som beste skia osv. 😄 Andre sine erfaringer og vurderinger er bra, men om jeg skulle kutta ut alle skia som er omtalt som dårlige fjellski så sitter jeg igjen med null fjellski, dvs akkurat som før. 🤔
    1 poeng
  21. Det er ikke revolusjonerende forskjeller mellom F3 og F5. F5 har en nyere plattform og er nok litt raskere i bruk og har litt fancy'ere menyer osv. Samtidig har den vel støtte for grafisk kart men tviler veldig på nytteverdien. Selve GPS og navigasjonsbiten er helt likt utenom dette. F3 har f.eks langt flere conect IQ apps tilgjengelig kontra F5. F3 er nok også mer stabil en F5 firmware messig da den har vært lengre på markedet. Mener nok at i forhold til pris forskjell så er en F3 mye mer for pengene kontra F5. Klart om du ikke bryr deg om forksjell i pris så velger du F5 Sjekk denne artikkelen også, diskuterer litt forskjellene: http://www.clevertraining.com/blog/fenix-5-vs-fenix-3-whats-difference/
    1 poeng
  22. Hei Eg nytta Åsnes sine stavar på tur over Grønland no i haust. Funka greit. Tek litt tid før skruinga "sett seg". (sikkert andre som kan forklare betre). Erfarte det samme med mine gamle Leki med samme mekanisme. Når dei er brukt ei stund låser dei bra. Fordel med lange handtak då du kan skifte grep og halde lågt/høgt etter temperaturar utan å endre høgde. Eg nytta skisko 1,5 str større enn vanleg. Hadde ikkje kartanker. Gjekk alle dager med berre liner og fotposer med unntak av ein eller to dagar. Me hadde iflg statistikken mykje ver og temperaturar samanlikna med andre haustsesongar. Våren er litt annaleis, meir stabil men kan absolutt få kulde. Sko er til sjuende og sist eigentleg berre du sjølv som kan avgjere. Men me var tre damer med varierande "fryse terskel" som gjekk utan kartanker i Crispi Svalbard over. På det kaldeste 40 effektive blå. 30 kalde utan vind på det kaldeste. Edit : forresten, gratulerer med å ha bestemt deg for å gjere eit fantastisk eventyr. Naturopplevinga mtp skjønnhet kan ein få andre stader også. Men Naturopplevinga ein får på andre måter enn berre det ein ser er nokså storslått. God tur når den tid kjem
    1 poeng
  23. Jeg syns denne kaffen er bedre. Selve perkuleringen gjør jo at det ikke blir kaffekorn sammen med vannet. Vi bruker også elektrisk perkulator og det er vel særlig mye brukt i Sverige. Jeg kunne gjerne tenkt meg en mindre modell for bålbruk. Jeg tror det er denne vi har https://www.ebay.com/itm/9-Cup-Aluminum-Percolator-Camping-Rustproof-Cookware-Coffee-Tea-Pot-Outdoor-Camp/332283437537?hash=item4d5da2e1e1:g:U8cAAOSwVJhZUlIS og 9 kopper høres lite ut, men det er i hvert fall 2 liter kaffe, så i realiteten - når vi er på hytta har vi bål på ettermiddagen og da er 2 liter kaffe for en familie noe drøyt. Man kan selvsagt koke mindre, men presskanne er absolutt et alternativ. Det var en hendig sak - blir ikke lettere enn dette..
    1 poeng
  24. 1 poeng
  25. Om helga som var så var jeg og @whistler pluss noen flere på Skrim i nydelig høstvær. En fin helg med litt godt i koppene og mange flotte røverhistorier rundt leirbålet Som eneste i turfølget fikk jeg også gjort unna en kjapp dagstur opp til Styggemann fra Øyangen på lørdagen. Utsikten fra Styggeman er alltid like spektakulær og med klarvær ser man helt utrolig mye, er en egen frihetsfølelse når man er på slike topper.
    1 poeng
  26. Med den mørke tiden så er det på tide med litt nattfoto igjen. Her er et som ble tatt nå i helga på Skrim natt til Søndag.
    1 poeng
  27. Torsdag for to uker siden, var en bra kveld på Sognefjellet
    1 poeng
  28. Spenstig prosjekt, med en god del forberedelser og planlegging så har du mye å glede deg til. Har padlet i 20 år nå (50-70 økter per/år), mye trim og en del ukesturer i feriene, men altså ikke av denne type lengde. Har NPL på sykkel og en del lengre pulketurer, som kanskje kan gi deg noe tips. Her litt oppstarttips - forberedelser ligger i detaljene - for at turen skal bli best mulig. Kroppen: Må ha treningsregime for å klare 20-40 km/dag i 100 dager. Fokuser på opptrening og teknikk. Første perioden vil du være "armpadler" etter hvert vil kroppsrotasjonen bli bedre og større muskelgrupper aktiveres, men det er først etter 4-5 år at du fått en plattform mellom nevroner, muskel avfyring og "nær" perfekt teknikk om det har vært kontinuerlig i fokus i treningsperioden. Sener og muskler kommer fortere, så kjør på! Feil teknikk og for lite trening gir deg garantert lite fremdrift, for hardt for små muskler og ledd/sene problematikk. God teknikk og styrke gir deg også kritiske reserver i strøm, vind og bølger. Om dette punktet ikke er på plass, må du redusere dagsetappene betraktelig, ta mange hviledager og padle når det er godvær. Alternativt dele prosjektet opp i mange etapper. Elementer: Du må trene deg opp under ulike forhold, søk dager med bølger og vind, mye av padlinga vil foregå med bølger inn fra siden, så du bør være komfortabel opp til 2-3 meter bølgehøyde (når kompisen din forsvinner ned i bølgedalene så er bølgehøyden rundt 80 cm) og ved vindpådrag bølger som bryter. Over tid må du klare dette avslappet, om du spenner deg går du fort tom og fremdriften forsvinner. Tenk også padlefrekvens og rytme ift bølgene. Sikkerhet: 1.rekka er god balanse - den må være topp. Så velg smalere båt i opptreninga enn den du skal bruke (51 er en fin std båt bredde som er lett å få tak i). 2. rekka er støttetak lave og høye - dette må sitte helt på automatikk. Så velg smalere båt enn den du skal bruke og legg ut i krevende men trygge forhold. Øv, øv..kast deg over og perfeksjoner opprettinga. 3. rekka er ideelt rulle, men egenredning eller kameratredning er et must om du ikke kan rulla eller rulla feiler- mange teknikker, men lær deg noen essensielle, etter hvert under realistiske forhold. Det er ikke på flatt hav og under finvær at det skjer! Anta at i dårlig vær vil sannsynligvis kompispadlere også ha problemer, så du må klare deg på egenhånd. Sikkerhet når du er i vann (tørrdrakt, utstyr, unngå tom kajakk avdrift, varslingssystem finnes det mye info av på nett). Men tenk 3 timer i kaldt vann før mulig hjelp, da har du en pekepinn på mulig scenarie og hva som bør øves på. Klarer du å slappe av i vann, er drakta tett, klarer du å håndtere nødutstyret. Komfort: Kajakken bør ikke være for bred, da blir padleåre taket for bredt og mindre effektivt og båten mye tyngre å padle. Ville sett etter noe som ligger i bredde 53-55cm og 5.20-5.5 m langt. Cockpit som passer, spesielt sete, ryggstøtte og fotstøtte/pedaler. Du bør ha tilbrakt noen lange dager i den kajakken du velger. Gjøre valg om skeg eller ror. Teste forskjellige årer, med vekt på frekvens (mindre åreblad). Jeg kan nevne at jeg før min NPL sykkel, så testet jeg ut forskjellige sykkelseter og det var første etter 12-15 mil at forskjellene kom frem OG de var store. Så testing innebærer bruk over tid i den situasjonen du skal bruke det i. Sovner beina etter 3 timer så har du ett problem. Får du begrenset eller feil ryggstøtte så hindrer du rotasjon eller kanskje får gnagsår. Min langtur kajakk har jeg bygget selv og mitt prototypesete ble til foran TV. Sitte lenge, kjenne etter, file bort, legge til. Så videre tester i kajakken til jeg hadde ett perfekt sete for rompa mi. Bare for å illustrere dette med detaljer . Lykke til!
    1 poeng
  29. Innkommende snøvær over Sørøysundet sett fra Høgnova på Sørøya....
    1 poeng
  30. Jeg har oppsettet du ønsker deg, oppfyller alle dine krav. Primus Omnilite montert i nova adapteren, slik at den kan brukes i Trangia sitt system. Jeg har senket den noen mm for å få bedre varmefordeling og mindre CO produksjon. På Omnilite kan toppen skrues av slik at du slipper at stillebrenneren sitterfast og at du må varme for å få den av. I felt blir derfor stillebrenneren til Omnifuel lite vedlikeholdsvennlig. Omnilite har hatt problemer med at dysa går delvis tett, opplevde at bensinstrålen bommet på spredeplata. Bensindysa på Omnilite er 0.32 mm, mens den på Omnifuel er 0.37 mm. Omnifuel har ikke dyseproblemet. Dysene er helt like på Omnifuel og Omnilite bortsett fra størrelsen. Gassdysa på Omnilite er 0.36 mm. For å unngå spredeplateproblematikken på Omnilite, kjøpte jeg primus sin stillebrenner CAP. Syns den ikke var spesielt bra, sett i forhold til BernieDawg sin som jeg har til Omnifuel. Kjøpte derfor BernieDawg til Omnilite om monterte den i huset til primus sin stillebrenner, det har ikke hull slik at faren for underburn er mindre. Da er det bare fint at den sitter fast. Kan enkelt skru av toppen for vedlikehold. Etter tips så har jeg nå brukt gassdysa til Omnilite på både gass og bensin. Har også laget en større primerpad i carbonfilt for å få veldig lave flammer når jeg forvarmer. Med 2,5 ml rødsprit er det ikke flammer over vindskjermen. Den er lett å regulere, har stor effekt, og simmrer meget bra, så den er bra til både snøsmelting og småputring når du lager mat. Den fungere også bra på tennvæske, men da må du bytte dyse. Forvarming her med den vanlige spredeplata. Full fyr. Stillebrenneren montert, men her i orginalhuset. Her har jeg demontert stillebrenneren fra Primus, og bruker bare huset. Hele oppsettet, hvor du også skimter carbonfilten. Vekta på brennerhuset inkl nova adapteren og BernieDawg er 266 gram. Forvarming inne i teltet, hadde litt mye rødsprit, og dette er før jeg monterte carbonfilten. Er det av interesse kan jeg finne litt linker til deg. Edit: Bruker du Rødsprit til forvarming? Enig med @whistler og @Tor-Erik-L-77 om vedlikehold. Har renset noen primuser som har vært kranglete, og de fungere 110% igjen etterpå. Bruker du ikke rødsprit til forvarming, samt blåser ut flammen på slutten blir det fort mye sot. Sot=driftsproblemer. Du bør også sjekke drivstoffet ditt, ikke normalt at filter går tett når alt er rent. Oppbevarer du drivstoff på aluflasker?
    1 poeng
  31. Jeg driver og sniker meg rundt på fjellet med hagla her nord. Og nuh ble det jammen meg fort vinter, men fint lys kom på kjøpet....
    1 poeng
  32. Noe av det som er bra syns jeg, er at han ikke er en Monsen kopi, men er seg selv. Han har til å med følelser😱, og forteller hvordan han har det, og tenker. Han bruker mye stativ, også når han går å filmer, så bildene blir veldig rolige og fine. Ikke den virringa med seg selv i hele bilde som YouTube flommer over av, og som enkelte her inne bruker også. Imponert over klippinga. Flott historie, eneste jeg kan se så langt han kunne gjort bedre er lyd når han prater. Lydsystemet som di bruker på serien "Alene" gir bedre og klarer lyd. Lite musikk også, så bildene og naturens lyder kommer frem. Beste naturprogram på lenge👍👍
    1 poeng
  33. Helsport Fjellheimen 2 Camp somewhere in Finnmark by Espen Ørud, on Flickr
    1 poeng
  34. Soloppgang sett fra Furunebba i Sunndalen i går
    1 poeng
  35. Høsten på fjellet altså....!! A not so famous one... by Espen Ørud, on Flickr
    1 poeng
  36. Panorama fra en pinakkel på Store Brekketinden, ett litt høyere nabofjell til Slogen (Slogen helt til venstre i bildet) på Sunnmøre.
    1 poeng
  37. Jepp, du kan også lage spor med den ja. Du kan også måle og beregne ruter i den. For å importere GPX track så sender du en mail til deg selv med gpx filen. Så åpner du vedlegget på telefonen med Topo Maps - da blir GPX importert i appen. Når jeg har planlagt lengre turer på PC med norgeskart eller lommekjent så importerer jeg disse i topo maps - da er det superenkelt å følge med på kartet når du går
    1 poeng
  38. Tatt på Mykland, i området der den store skogsbrannen fant sted for noen år siden. Mange flotte trær å ta bilde av
    1 poeng
  39. 1 poeng
  40. 1 poeng
  41. Er nok ikke brukt blitz nei, men er redigert litt i Lightroom etterpå Samme med dette:
    1 poeng
  42. 1 poeng
  43. Da har jeg lest boka, Redd gullet, historien om gulltransporten fra Norge april 1940. At ikke det er laget en film om dette er nesten ikke til å forstå. Den siste lastebilen med gull fra Norges bank forlot Oslo da tyske soldater marsjerte ned Karl Johan. Boka konsentrerer seg om selve gulltransporten. At transporten var mulig å gjennomføre var fordi sentralbanksjef Rygg i 1938 fikk godkjent en evakueringsplan i tilfelle krig. Dette til tross for at ingen av våre topp politikere trodde det skulle bli krig. Da krigen kom hadde Rygg gjort 48,8 tonn gull klart for transport. Dette forløpet belyses ikke i boken så dette er en svakhet. I henhold til provisorisk anordning om pengevesenet i Norge, vedtatt av regjeringen 22. april 1940, ble sentralbank sjef Rygg og direksjonen i Oslo løst fra sine verv. Norges Bank skulle formelt følge gullbeholdningen, og Arnold Ræstad ble av regjeringen utnevnt til sentralbanksjef. Dette er en av mange skampletter i vår krigshistorie. Rygg som hadde fått på plass beredskapsplanen som gjorde det mulig å starte evakueringen av gullbeholdningen fikk sparken. Andre tok æren for hans arbeid, men en bra film hadde dette blitt.
    1 poeng
  44. Hadde jeg vært moderator, ville jeg gitt korreks for et slikt personangrep. Slag under beltestedet, og mangel på sosialt gangsyn er hva det er. LAVMÅL er vel beste betegnelsen!!
    1 poeng
  45. 1 poeng
  46. Jeg er til dels enig i det Bjarne sier. Slik jeg ser det, og har erfart, så er det et flertall av hundeeiere som ikke burde ha hund, da de hverken klarer å gi hunden oppmerksomheten den fortjener, og heller ikke oppfølgingen den trenger. For mange er dyr, enten det det hund eller kanin bare noe man skaffer seg for å blidgjøre en eller annen prinsesse eller for å opprettholde et image om maskulinitet. Dette gir næring til en industri som kanskje ikke burde eksistert. Ja, vi har stort praktisk glede av dyr. Og det er mange dyr som får god oppfølging av sine eiere. Men jeg mener at det ikke nødvendigvis rettferdiggjør den industrialiseringen dyreholdet er blitt i dag. Jeg sier ikke at dere som er her inne ikke burde ha hund. Men jeg sier at det antakeligvis er en del her som ikke burde ha hund. Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at den gjennomsnittlige friluftsmann/kvinne tar bedre vare på hunden sin enn snittet av befolkningen.
    1 poeng
  47. 1 poeng
  48. Kjøpte den som Magasinet selger. Det var en brenner fra GoSystem, "GS2000 Adapt" som den heter og som vises her: www.go-system.co.uk/leisure/backpacking-stoves/adapt.html Har fått prøvd denne side om side med Trangia sin i mitt Trangia stormkjøkken, på en mild sommerettermiddag vel og merke. GoSystem brenneren funker da fint i også "opp-ned-modus", mens Trangia sin "hoster og harker" som vist på videoen jeg linket til i innlegget over. Brukte samme gassboks med de to.,Sjekket at boksen funket ok i slikt modus med Optimus Vega først. (Trangia kan ikke skylde på gassen altså). (om effekten av å snu boksen opp ned, se litt ned på denne siden: randulfvalle.no/gassbrennere-og-kulde/ ) Trangia brenneren og GoSystem sin er nokså like m.t.p regulering, begge lar seg fint justere opp og ned. GoSystem i pakkpose veiede 203g her, Trangia sin i pakkpose 195g. Så ingen forskjell å snakke om i så måte. Men Trangia sin funker altså ikke i "opp-ned-modus". Så ikke tvil her om hvilken jeg fortrekker av de to. Og som erfaringen nå viser er det ikke alltid at det mest kjente merket har det beste produktet.... GoSystem brenneren kommer dessverre ikke med støtteben/holder for å snu gassboksen opp ned, slik som noen nyere brennere gjør, som f.eks Optimus Vega som har støtteben integrert på regulatoren, du bare vipper de ut fra regulatoren/slangen når du vil bruke de, Men det bør ikke by på noe problem at en brenner ikke kommer med slikt. Finnes vel alltids noe man kan støtte en gassboks mot. Men mååå man bare ha det, så mener jeg å ha sett at det finnes separate holdere/støtteben i plast å få kjøpt(?) for slik "opp-ned-bruk".
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.