Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil pussing av løp påvirke kulebanen?


Kikut

Anbefalte innlegg

Hadde en mindre trivelig opplevelse på reinsjakta sist høst.

Hadde en godt innskutt rifle. Som vanlig hadde jeg pusset og oljet løpet før jakta - nytt i år var at jeg også hadde gått løs med bronsebørsta inne i løpet og at jeg brukte såpass med pussepapir at det ble "trangt" å dra det gjennom løpet.

Første skuddet på jakta ble mot en stillestående bukk med breisida til på ca 70 meter. Noe nedoverhelning mot dyret. Bom. Ingen skuddreaksjon på dyret og jeg fulgte flokken lenge. Flokken gikk etter hvert inn i naboterrenget og jegere der rapporterte at de ikke så noe skadeskutt dyr. På skuddstedet var det ikke tegn til treff, intet blod eller pels. Ettersøk samme dag og påfølgende dag uten tegn til noe dyrefall. 

Altså med overveiende sannsynlighet en klar bom. Årsaker? :

- Jeg var sliten etter å ha løpt etter flokken et par kilometer, men jeg følte jeg lå godt i anlegg og så dyret fint i siktet. 

- Dårlig avtrekk i kombinasjon med svak helling nedover mot dyret? Rifla er innskutt med treffpunkt noen centimeter over siktepunkt på 100 meter. 

- Så til det overskriften beskriver: En i jaktlaget forteller at han ofte når han skyter på bane, opplever at første skudd etter pussing av løpet, er skjevt. Jeg skøyt mot blink dagen etter nevnte jaktsituasjon og hadde fin samling. Kan det være at man bør være forsiktig med "blodpuss" av rifla før man fyker til fjells, evt. da passer på å skyte av et skudd i myra før man jakter?

 

Takknemlig for alle tanker og kunnskap noen måtte ha rundt dette. God påske!

Endret av Kikut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en ny rifle med mindre kaliber som jeg har skutt mye med i høst/vinter for å bli godt kjent med den og ammunisjonen. Har pusset/ikke pusset osv ifm testskyting/innskyting og har aldri hatt avvik på første skuddet som samsvarer med det du beskriver... 

Eneste jeg har hatt av avvik er noen få cm høydeavvik (for hele serier) i forhold til forrige skyting. Disse har jeg tilskrevet at kikkert har fått et lite avvik ifm lagring i trang bag eller lignende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Aldri opplevd noe slik. "noe nedoverhelning" ? Så lenge holdet er så kort så skulle ikke hellning oppover eller nedover ha noe å si. MEN det er forskjell på å skyte "rett" frem og å skyte med løpet nedover. Tipper du har skutt over. Sakset fra "Kammeret"

Her har du eks. på en hjemmeladet 3006 Swift 165gr. Innskutt på 100m.

 

Data hentet fra Ballistic FTE prog.

 

50m 20 grader opp eller ned, ingen forandring i treffpunkt.

50m 30 grader ----II----- , ingen forandring i treffpunkt.

50m 45 grader ----II----- , en mellomting mellom ingen ting og 1 cm over siktepunkt.

 

100m 30 grader ----II-----, 1 cm over siktepunkt.

 

Dvs. i praksis akademisk liten forskjell

 

mvh

 

jenspetter

Endret av jenspetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kikut skrev:

Hadde en godt innskutt rifle. Som vanlig hadde jeg pusset og oljet løpet før jakta -

Du skyter vel ikke med oljet løp? 

Nå er det lenge siden jeg har skutt med rifle, men både i militæret og da jeg hadde egen rifle så ble alltid løpet rengjort ved å trekke en ren pusselapp gjennom, en eller to ganger, like før skyting eller jakt. Jeg vet ikke om olje i løpet vil påvirke kulebanen, men jeg er tilbøyelig til å arkivere skuddet du beskriver under "brukerfeil", altså mener jeg at det er større muligheter for at årsaken ligger hos skytteren enn hos rifle eller ammunisjon.  Jeg har bommet på sittende rype med hagle, og da lå årsaken i at kolben på våpenet var for lang for meg. Men dette gjorde seg gjeldende hver gang jeg skjøt, ikke bare en gang. Kolben ble senere justert med godt resultat for meg, ikke for rypene.

 

5510e5e9d793b3d2b8b6481abc99a9af.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noe på skjevt skudd etter puss, men marginal endring av vinkler i skytestilling kan gi "skjeve" serier, men langt unna "bom".

Anekdote: Regnvåt Kragh ga skjeve serier, oppe til høyre om jeg husker rett.

Før skyting : Tørrpuss.

Unngå generelt olje i magasin og kammer, og om det er noe må det fjernes nøye.

Tror mest på dårlig avtrekk, patron med feilladning, strå eller kvist i kulebane, dyret flyttet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske normalt med avvik i treffpunkt fra nypusset løp til neste skudd, men det er vel skjelden at dette utgjør så mye at du bommer på en rein på 70 meters hold. Her er det nok andre ting som har spilt inn. På så kort hold må det ha vært ekstremt bratt om vinkelen skulle ha ført til så stort avvik. Uansett kan det være lurt å teste på skytebanen hvor stort avviket eventuelt er ved nypussa løp, kontra tørrpusset, kontra etter første skudd..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har skutt en del skudd i løpet av en banesesong og bare trukket en oljefille gjennom løpet mellom en del økter , og så tar en skikkelig djevleutdrivelse med bronsebørste og mantelfjerner , da endrer treffpunktet  seg alltid. Mest på 223 rifla , men også på 7mm rifla. Noen cm. Ikke nok til å bomme på ringen på prøveskiva på banen , men det er rart med det. Noen ganger er det flere faktorer som spiller inn , og så kommer treffpunktendringen på 6- 7 cm på toppen. Og det blir bom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, REJOHN skrev:

Krag i regn ga stort avvik - slik jeghusker det fra 10 til ener i øverste venstre hjørne.

 

oppe til venstre var det ja. begynner å bli noen år siden jeg var aktiv med baneskyting 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Interessant lesning.

Jeg var skarpskytter (sniper) i FN-styrken, hvor jeg brukte både rifle og AG3. Mener å huske at vi måtte testskyte etter våpenpuss, men lenge siden nå.

PS: Har ikke skutt noen😊

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Tusen takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger! Bare for å konkretisere; jeg drar selvfølgelig en tørr fille gjennom løpet etter olja. Forskjellen denne gang var at jeg hadde gått hardt til verks med børster og rens..

Jeg har vel landet på at jeg sannsynligvis hadde et dårlig avtrekk, men kommer uansett til å teste dette inngående på banen før årets jakt. Kanskje det var en blanding av flere faktorer, slik noen av dere nevner. Bomskudd og i verste fall skadeskyting er alltid et lite mareritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Å fjerne mantelavleiringer, påvirker normalt treffpunktet. Og bedrer sammlingene. Olje i løpet er som du vet, ikke bra. Og du får nok ikke fjernet all olje, med en tørr pusselapp. Bruk av rensveske, er en fordel og så tørrpusse til slutt. Samme med å stille på jakt, eller i konkuranse med nypusset løp, er ofte uheldig. Kan være avhengig av våpen. Jeg bruker alltid å skyte noen skudd etter puss, før både jakt og konkuranse. Og det er vel det som anbefales av de fleste. Men alt dette, er nok ikke årsaken til din totale bomskudd. :) 

Selv rifler og hånvåpen som skyter blukuler (med fett), er det viktig å fjerne olje. Samt å skyte noen skudd, før det gjelder.

Det er krevende å løpe 2 km og kanskje med mye adrenalin i blodet, for så å avlevere gode skudd. Og forhåpnentligvis, uten "dyresjelven" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
På 24.3.2018 den 12.38, Kikut skrev:

Hei alle!

Tusen takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger! Bare for å konkretisere; jeg drar selvfølgelig en tørr fille gjennom løpet etter olja. Forskjellen denne gang var at jeg hadde gått hardt til verks med børster og rens..

Jeg har vel landet på at jeg sannsynligvis hadde et dårlig avtrekk, men kommer uansett til å teste dette inngående på banen før årets jakt. Kanskje det var en blanding av flere faktorer, slik noen av dere nevner. Bomskudd og i verste fall skadeskyting er alltid et lite mareritt.

1. Feil med patron, det er sjelden men det skjer ein sjelden gong.

2. Når du skyt nedover eller oppover utan anlegg så endrer treffpunktet seg ofte fordi du endrer korleis du tek rekylen i skulder eller/og at du endrar korleis auge-sikte ligg. 

3. Dårleg avtrekk kan utgjera mange cm.

Synes det uansett var stort avvik på dyr på 70 m. Eg hadde gjentatt pusserutinen og prøvd på skytebane eller oppsatt blink på kjend avstand. Men sjølv svært gode skytterar får av og til 9 eller 8 utan at dei såg den, så det skjer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. olje i løpet. Selv om det er små mengder, brenner ikke denne oljen? Kan dette bidra til høyere trykk, og dermed endre kulebane? Jeg tenker på når skuddet går, kruttet brenner, og muligens blir forsterket av brennende oljerester. Jeg aner ikke, bare en tanke som slo meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget/skjønt først nå at det kan være ganske så stor forskjell på første og andre skudd etter å ha pusset løpet! Har skutt inn på 8.5 rett over sentrum på blinken på 100 meter. Skjøt første skudd fra benk ned nypusset løp og traff 4.8 over sentrum litt til venstre. Neste skudd satt perfekt. Måtte avgårde på skytebanen igjen idag for å sjekke. Gikk i benk og skjøt 5.2 over sentrum litt til venstre. Dette utgjør 17-18 cm! Jeg har kun brukt boresnake til pussing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.