Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil blanding av ull og syntetisk beholde lukthemmende egenskaper?


Annetteh

Anbefalte innlegg

Skal på en lengre tur, og har bestemt meg for å gå for mest mulig ull siden det er mest luktfritt. Noen som vet om blanding av ull og syntetisk vil beholde den samme lukthemmende egenskapen? Ser at det finnes en del med blanding av for eksempel ull og technell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

Alt koker etter min erfaring ned til temperatur og/ eller aktivitetsnivå. Blir man svett eller oppholder seg tilstrekkelig i passe/ litt varmere enn passe vær så kommer lukta snikende uansett egentlig. Når det er sagt så lukter superundertøy harskere enn ull så og si bestandig. 3-4 dager bør imidlertid gå greit dersom man er relativt nydusjet ved avreise. 
 

Forventer du å fryse mye? Isåfall er det ull for alle penga. Hvis du forventer mer variert vær og i tillegg forventer å være i stor aktivitet ville jeg valgt superundertøy. Avslutningsvis vil jeg tilføye at man lukter menneske når man er i naturen. Sånn er det bare i mine øyne. Lukt blir vel kun et problem dersom man drar på telttur med ens bedre halvdel, men da er jo hun i samme situasjon som deg hvilket utligner problematikken noe.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte svaret fra min side er: Nei. Ull-mix holder mye lenger enn kun synt eller kun bomull, men ved bruk lenge nok er det vanskelig å unngå at tskjorta lukter på utsatte plasser.

På Island-kryssingen min i 2022 hadde jeg to ullmix t-skjorter (Norrøna Falketind equaliser) som jeg byttet litt på. Den som ikke ble brukt ble gjerne skylt og vasket litt der jeg kunne.

Jeg tror det ville vært uungåelig med 100% ull også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.