Gå til innhold
  • Bli medlem

Flaske til rødsprit til forvarming


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
11 timer siden, Omnilite skrev:

Denne er nok mye brukt

259355.jpg.b67e7f20277fd489867370b78ba4c4e8.jpg

Bruker denne, den passer oppi kassen til Optimus 111C 👍

Dog, jeg har forsterket flasken med litt teip, for å hindre lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra militæret at vi hadde en liten plastflaske med en lang, litt bøyd metallrør som bare ga en viss mengde rødsprit når vi helte rødsprit på primusen. Noe i likhet med sånne sukkerdispensor.

Jeg fant disse på nettet, men her er røret av plast og de er visst beregnet på Petromax lamper.

594e8a4046271_2715_Rdspritflaske_for_Hiker_small.JPG.1bf9cfba88d8fbcab9e09f0ffd15d39c.JPG594e8a447768e_2714_Rdspritflaske__for_Hiker_small.JPG.c759cb73051725a87c670f312826b26b.JPG

Her fant jeg den rette typen. Det var den hvite med rød kork bakerst i samlingen som jeg husker fra militæret.

spritk_02.JPG.6dbea8088143040ff1cb575ea4513c08.JPG

Men det går jo å lage sin egen.

20161005_e5fae6.jpg.3cc329ec74630c87e91841cd612fe3df.jpg

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Om denne er liten og lett nok for deg vet jeg ikke. http://www.outnorth.no/trangia/fuel-bottle-0-3l?gclid=CjwKCAiA1uHSBRBUEiwAkBCtzXypPH1gQRF66KBofo5CF-i4wBu_JHKDfTBGX1fslYa42S3n98mtbhoCNa8QAvD_BwE

Jeg bruker en slik til min Optimus 8R. Er jo helletut på flaska men ikke så lang. Valgte en slik fordi jeg bruker den ved forvarming og for etterfylling da tank på 8R er liten. Har også 0,5 versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kjøpte 50ml og 100ml øyedråpeflasker fra e-bay. Stort bedre tror jeg ikke er mulig å få, form og størrelse er bra, kan åpnes og lukkes med hansker på, søler ikke når du snur de, før du presser ut strålen og de er dønn tette 👍

Har kjøpt alkohol-fuel flasker med flip-top lokk tidligere, men de er ikke tett ved store tempratursvigninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Kjøpte 50ml og 100ml øyedråpeflasker fra e-bay. Stort bedre tror jeg ikke er mulig å få, form og størrelse er bra, kan åpnes og lukkes med hansker på, søler ikke når du snur de, før du presser ut strålen og de er dønn tette 👍

Har kjøpt alkohol-fuel flasker med flip-top lokk tidligere, men de er ikke tett ved store tempratursvigninger.

 

100ml passer perfekt i en optimus 111 kasse. Lokket berører akkurat kassen, så den ligger fint i ro under transport.

8C1F03E7-43C5-4B3E-A6F7-C4F51341A497.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius Engelsen skrev:

100ml passer perfekt i en optimus 111 kasse. Lokket berører akkurat kassen, så den ligger fint i ro under transport.

8C1F03E7-43C5-4B3E-A6F7-C4F51341A497.jpeg

Har selv bestilt disse men ikke fått testet enda. Godt å se det fungerte! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.6.2017 den 21.14, Phoney skrev:

100 ml vape juice flaske funker for meg, litt pes å fylle på da jeg ikke har funnet noen trakt som er liten nok

https://www.aliexpress.com/item/10Pcs-Pack-Plastic-Mini-Essential-oil-Funnel-Cream-plastic-Funnel-Filter-Cup-Best-selling-plastic-Funnel/32804279135.html

 

Har også bestilt disse, så blir spennende å se hvordan de holder:

https://www.aliexpress.com/item/5Pcs-Empty-Plastic-Squeezable-Eye-Dropper-E-Juice-Liquid-Sample-Drop-Refillable-Bottles-Multicolor-Caps-5/32856221489.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakser fra tidligere tråd: 5160-optimus-111-hvor-mange-eier-denne/?page=6&tab=comments#comment-378885

På 13.2.2017 den 20.16, zimwalker skrev:

Kjekt med små flasker.  Et alternativ til flaske til å helle fra er å ta med ei lita sprøyte fra apoteket for litt "presisjonspåfylling".En 2ml plastsprøyte (tar 2,5ml) uten nål går dessuten fint ned i tankhullet på Svea 123 om man vil hente opp litt bensin til forvarmingen (eller om man vil hente litt parafin fra 111 tanken - f.eks. for å få fart på bålet).  Unngår  da også at man fyller på for mye om man fyrer i telt/fortelt. Bruker den også til rødsprit av samme grunn, for bedre kontroll med mengden. Har derfor alltid ei slik i sekken, tar null plass og veier like lite. Har man bensinbrenner med flaske som tank kan man eventuelt bruke en litt større sprøyte.

og har du ei slik sprøyte med er det ikke så nøye hvilken beholder/flaske man har rødspriten sin i. Man tager hva man haver - kan man si.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips til de som er ute etter en liten trakt til fylling av mindre brennere. Jeg fant noen på ebay som passer utmerket til Svea'n min. Søk på "Mini Stainless Steel Liquid Funnel Wide Mouth Kitchen Oil Canning Tool" så dukker de opp som perler på en snor og billige er de også.

spacer.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ubernoob skrev:

Sprøyte er ikke dumt, men hvordan fyller du på sprøyten fra flasken uten søl? Suge opp fungerer vel bare fint så lenge flaska er full?

Om du insisterer på at flasken må stå rett opp og ned så klarer du deg bare med fulle flasker ja.  Men om du tillater deg å bikke flasken tilstrekkelig er det ikke noe problem. Sprøyta i den ene hånden, flasken i den andre. Blir det vanskelig når flasken nærmer seg helt tom finnes det alltids en kork eller noe annet du kan helle over i og suge opp derfra med sprøyta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg pleier å oppbevare drivstoff på en slik til den type brenner:

D1F63736-3D82-4850-A83E-DFD417615071.jpeg

Trangia sine flasker med sikkerhetsventil er fine de. Men det finnes jo rimeligere alternativer dersom man gjør det til en regel å aldri helle direkte fra flasken  til brenneren. Hell over i noe annet, i små doser, i en kork om ikke annet (eller bruke en sprøyte, se innlegg lengre opp) og derfra over til brenneren, så unngår man overraskelsene som sikkerhetsventilen på Trangia flaskene beskytter en mot.  Varer jeg normalt har  i husholdingen og derfor alltid har tomme flasker av - som jeg bruker til rødsprit når spritkjøkkenet skal ut på tur- kan være: Hvedings Eddikessens eller f.eks. 750ml Antiback flaske. Litt solide plastflasker m.a.o.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.