Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers - Min første tur - Sliter litt med å planlegge utstyr/mat/pakking


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Hei

Fra før har jeg bare hatt dagsturer i marka, og siden jeg nå har så mye ekstra ferie og avspassering vil jeg gjerne prøve meg på norge på tvers med overnatting i telt. Planen er at jeg skal gå turen i slutten av i juni.

Jeg har lest diverse artikler på pakking av utstyr men jeg blir litt overveldet ford det virker så ekstremt mye. Her er det jeg har så langt:

Sko 
https://www.mammut.com/no/en/outlet/products/3030-04630/trovat-tour-high-gtx-men

Bør jeg ha med et par ekstra tursko?
 


Klær
x2 Ullundertøy Helly Hansen Lifa Merino
x2 Ullsokker
x1 Skalljakke - https://www.stormberg.com/no/herre/jakker/skalljakker/biegga-resirkulert-skalljakke-10946690001
x1 Turbukse/tights - https://www.stormberg.com/no/herre/bukser/turtights/hellerfjellet-turtights-10387995105
x1 Regnbukse - Bør jeg heller gå til innkjøp av en god skallbukse her?

Bør jeg ha en dunjakke? Noen som har tips til en?
Bør jeg ha fleece? Ullgenser? 
Holder det med ull og skaljakke eller må jeg ha et mellomlag ref fleece over
Hva med Ull-shorts og ulltskjorter?
 


Utstyr
Sekk - Osprey Aether Plus 100
Kniv
Lighter
Telt - Har dette fra før, men har vurdert noe større? https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/enmannstelt/falkeberg-kraken-1 
Stormkjøkken - https://eagleproducts.com/produkt/stormkjokken-stormy/
1 eller 2 gass patroner?
Sovepose - https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/soveposer/urberg-3-season-sleeping-bag-g5-black-beauty-asphalt
Bamse liggeunderlag - https://www.fjellsport.no/merker/mammut/mammut-bamse-extreme-grey-451597
Powerbank
Solkrem
Solbriller
Tannbørster
Zip Poser til mat og skifteklær etc
Myggmiddel
Mygglue?
 

Mat har jeg kontroll på tror jeg. Er det noe åpenbare mangler her?

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutes ago, henrikhoe said:

Bør jeg ha med et par ekstra tursko?

Mange tar med seg vadesko/campsko. Feks Crocks

 

Quote

Bør jeg ha en dunjakke? Noen som har tips til en?

https://www.fjellsport.no/merker/rab/rab-mythic-vest-marmalade?channable=01384b6964003135342d3232353143&variantId=154-2251&gad_source=1

Jeg har forelsket meg i vester til sommerbruk, Har den ovenfor, men jeg ga 999 kroner for den ikke 2100. Gir veldig mye varme ved behov, men samtidig reduseres sannsynligheten for at man svetter når de er uten ermer. 

 

Har også denne: https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/lyngen/lyngen-alpha90-isolasjon-vest-herre/?color=2295&size=M&countryCode=NO&gad_source=1 Som er en mye tynnere vest med hette, hette på vesten er faktisk veldig komfortabelt til allround-bruk.

 

Quote


Lighter

+backup, kjøp en fyrstikkeske, ta ut feks 10-20 fyrstikker, klipp opp esken for å få med tennflaten. Eventuelt kjøp noen stormfyrstikker. 10 ekstra fyrstikker kan utgjøre en stor forskjell hvis lighteren slutter å fungere.

 

Quote

 

Fyfyfyfy... 😛 Vi er da i 2024, ikke 1984.. Og i 2024 bruker vi oppblåsbare liggerunderlag. Må ha unne oss litt komfort.

 

Det kan også være greit å supplementere med feks et brettbart liggeunderlag som Thermarest Z-Lite Sol, som da kan brukes til liggeunderlag om natten og sittepute/stol om dagen.

 

image.png.b05ddfebab86bd47bcbfa23ab3b93b84.png

Quote

Mygglue?

 

Mygghatt er det beste når det er mye mygg, da får man dem litt vekk fra huden. Eventuelt så fungerer også små myggnettinger godt i kombinasjon med caps.  https://www.fjellsport.no/turutstyr/mygg-insekter/sea-to-summit-mosq-headnet-black

Og caps er det siste jeg vil nevne, caps hjelper veldig både i sol, regn og i kombinasjon med myggnetting. En god caps er derfor gull å ha med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du vil på tur! 

Jeg vil foreslå at du lager deg en pakkeliste. Bruk f.eks. nettsiden http://lighterpack.com. Her får du tematisert det du har med, og kan supplere med vekt også, da får du bedre oversikt over hva du eventuelt blir nødt til å bære. 

Jeg liker å gå med ulltrøye innerst, sommeren igjennom. Når jeg har gått meg varm, trenger jeg som regel bare ett plagg utenpå, om noe i det hele tatt. Da blir isolasjonslagene jeg har med brukt i leir. Dvs ekstra ulltrøye, kanskje en skjorte, og så dun eller fleece/tykk ull. Det holder altså med ett ytre isolasjonslag. Ulltrøya som jeg går i luftes frem til neste dag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

 


Jeg har forelsket meg i vester til sommerbruk,

Vest er det absolutt dårligste plagget jeg har prøvd, både som mellomlag og forsterkningsplagg. Det mangler isolasjon på armene, hvor det er veldig mye varmetap og de er veldig utsatt i vinden, og på ryggen vil man aldri være kald dersom man går med sekk. Skuldre og midje er beskyttet av stropper og magebelte, så vesten hjelper kun på bryst og øvre av mage. Ville heller hatt løse armer, om det hadde funnes noe sånt som er praktisk mulig å bruke, framfor vest.

Dersom @henrikhoe ikke har gode erfaringer med vest fra før, ikke ta dette med på tur. Dette må prøves først.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Mange tar med seg vadesko/campsko. Feks Crocks

 

https://www.fjellsport.no/merker/rab/rab-mythic-vest-marmalade?channable=01384b6964003135342d3232353143&variantId=154-2251&gad_source=1

Jeg har forelsket meg i vester til sommerbruk, Har den ovenfor, men jeg ga 999 kroner for den ikke 2100. Gir veldig mye varme ved behov, men samtidig reduseres sannsynligheten for at man svetter når de er uten ermer. 

 

Har også denne: https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/lyngen/lyngen-alpha90-isolasjon-vest-herre/?color=2295&size=M&countryCode=NO&gad_source=1 Som er en mye tynnere vest med hette, hette på vesten er faktisk veldig komfortabelt til allround-bruk.

 

+backup, kjøp en fyrstikkeske, ta ut feks 10-20 fyrstikker, klipp opp esken for å få med tennflaten. Eventuelt kjøp noen stormfyrstikker. 10 ekstra fyrstikker kan utgjøre en stor forskjell hvis lighteren slutter å fungere.

 

 

Fyfyfyfy... 😛 Vi er da i 2024, ikke 1984.. Og i 2024 bruker vi oppblåsbare liggerunderlag. Må ha unne oss litt komfort.

 

Det kan også være greit å supplementere med feks et brettbart liggeunderlag som Thermarest Z-Lite Sol, som da kan brukes til liggeunderlag om natten og sittepute/stol om dagen.

 

image.png.b05ddfebab86bd47bcbfa23ab3b93b84.png

 

Mygghatt er det beste når det er mye mygg, da får man dem litt vekk fra huden. Eventuelt så fungerer også små myggnettinger godt i kombinasjon med caps.  https://www.fjellsport.no/turutstyr/mygg-insekter/sea-to-summit-mosq-headnet-black

Og caps er det siste jeg vil nevne, caps hjelper veldig både i sol, regn og i kombinasjon med myggnetting. En god caps er derfor gull å ha med seg.

Takk for mange gode tips. Vet at Bamse underlaget er sikkert 20 år gmamelt, men det er en ny hobby, som også koster litt. Så er i det små oppgradert utstyret, og fokusert på sekk, sko har vært fokuset.

dumt spørsmål, men har man da brettbart underlag under det oppblåsbare for å beskytte det oppblåsbare?

Takk ellers for veldig gode tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (36 minutter siden):

Så bra at du vil på tur! 

Jeg vil foreslå at du lager deg en pakkeliste. Bruk f.eks. nettsiden http://lighterpack.com. Her får du tematisert det du har med, og kan supplere med vekt også, da får du bedre oversikt over hva du eventuelt blir nødt til å bære. 

Jeg liker å gå med ulltrøye innerst, sommeren igjennom. Når jeg har gått meg varm, trenger jeg som regel bare ett plagg utenpå, om noe i det hele tatt. Da blir isolasjonslagene jeg har med brukt i leir. Dvs ekstra ulltrøye, kanskje en skjorte, og så dun eller fleece/tykk ull. Det holder altså med ett ytre isolasjonslag. Ulltrøya som jeg går i luftes frem til neste dag. 

 

Takk for tips. og for nettsiden, den skal jeg teste ut. Ja tur har vært gullverdt midt opp i en skillsmisse etc. Utrolig hva turgåing kan gjøre både mentalt og fysisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, henrikhoe said:

Takk for mange gode tips. Vet at Bamse underlaget er sikkert 20 år gmamelt, men det er en ny hobby, som også koster litt. Så er i det små oppgradert utstyret, og fokusert på sekk, sko har vært fokuset.

dumt spørsmål, men har man da brettbart underlag under det oppblåsbare for å beskytte det oppblåsbare?:)

Man kan ha det brettbare under, og det vil da både beskytte og isolere. Men det er ikke nødvendig.

Men jeg vil si at et oppblåsbart liggeunderlag er såpass viktig at det bør være med. Når du skal gå mange dager på rad så er det viktig å få seg en god natts søvn. Jeg ville også hatt med en oppblåsbar sovepute, men det kan du også klare deg uten ved å lage en pute av klær eller liknende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha med en isolasjonsjakke, enten dun eller syntetisk, med hette til bruk i leir. Uten blir det ganske kjipt i leiren med mindre du kryper rett ned i posen, som selvsagt er det letteste alternativet. Kan spare mye vekt med å bare ha en liten gassbrenner og en kjele, ikke et helt kjøkkensett. Noe særlig til kniv trenger du heller ikke med mindre du skal fiske. Tynn billig regnbukse er godt å ha, jeg bruker min mest i leir. Liggeunderlag er individuelt, jeg bruker et kort og tynt selvoppblåsbart sammen med et enda kortere og tynnere skumunderlag. Min største frykt er punktert underlag, derfor valget. Har du mindre angst enn meg så kjøp et oppblåsbart. Mat er i grunn det vanskeligste å finne ut av, hva liker kroppen etter flere dager med mye gåing? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Fiskepadde skrev (1 time siden):

Jeg liker å ha med en isolasjonsjakke, enten dun eller syntetisk, med hette til bruk i leir. Uten blir det ganske kjipt i leiren med mindre du kryper rett ned i posen, som selvsagt er det letteste alternativet. Kan spare mye vekt med å bare ha en liten gassbrenner og en kjele, ikke et helt kjøkkensett. Noe særlig til kniv trenger du heller ikke med mindre du skal fiske. Tynn billig regnbukse er godt å ha, jeg bruker min mest i leir. Liggeunderlag er individuelt, jeg bruker et kort og tynt selvoppblåsbart sammen med et enda kortere og tynnere skumunderlag. Min største frykt er punktert underlag, derfor valget. Har du mindre angst enn meg så kjøp et oppblåsbart. Mat er i grunn det vanskeligste å finne ut av, hva liker kroppen etter flere dager med mye gåing? 

Har du noe tips til dunjakke som du har vært fornøyd med? Ja har vurdert å spare litt ned på kjøkkenet. Det er sikkert noe sånn her du tenker på?
https://www.fjellsport.no/turutstyr/turkjokken/turbrennere/jetboil-zip-carbon

Skal komme tilbake det med mat når jeg kommer til mai/juni for å se om jeg er på rett spor

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, henrikhoe said:

Har du noe tips til dunjakke som du har vært fornøyd med? Ja har vurdert å spare litt ned på kjøkkenet. Det er sikkert noe sånn her du tenker på?
https://www.fjellsport.no/turutstyr/turkjokken/turbrennere/jetboil-zip-carbon

Skal komme tilbake det med mat når jeg kommer til mai/juni for å se om jeg er på rett spor

Noe så enkelt som dette og så bruke ene kjelen du har allerede: https://www.xxl.no/fire-maple-fms-300-titanium-stove-gassbrenner/p/1176367_1_Style?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwtqmwBhBVEiwAL-WAYaLwom_UVBtIdaYAzKVKPaUf8lLaXR6vVX5w-KBsIdbGQFxh2WSARRoC-LIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Jeg liker min syntetiske fra Cumulus, men det er ikke store forskjellen så kjøp noe som koster det du har lyst å bruke på en jakke. Skal jo bare ligge stappet i sekken mesteparten av tiden så trenger ikke bruke så mye penger på akkurat dette plagget med minde det skal være ultralett, og da har du mye annet som er enklere å spare noen kilo på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, henrikhoe said:

 Det er sikkert noe sånn her du tenker på? https://www.fjellsport.no/turutstyr/turkjokken/turbrennere/jetboil-zip-carbon

Skal komme tilbake det med mat når jeg kommer til mai/juni for å se om jeg er på rett spor

Tingen med slike brennere er at da lager du ikke mat lengre, du koker bare vann til ferdige måltider. På det meste koker du deg et egg, eller litt suppe.

 

Og til slik bruk har du feks denne: https://www.vpg.no/Jetboil-Stash/319271/?gad_source=1 Med den brenneren og potten kan du fyre til alle måltider en hel uke med en enkelt 100g gassboks. 200 gram for brenner, 10 gram for en lighter og så en 100g gassboks (som vil veie nesten 200g)...

 

Men da er du også avhengig av at alle måltider kun krever at du koker vann... Og på langtur så ønsker mange muligheten til å gjøre litt mer enn som så, lage seg litt skikkelig mat.

 

En annen ting du forøvrig kan vurdere er vandrestaver, vandrestaver har gjort underverker for min del og jeg hadde helt klart brukt dem på langtur. De blir mye mer behagelig å gå med dem, og du går minst 20% fortere i terrenget same at du er tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge på tvers kan vel være alt fra snaut 2km til i overkant av 400km, men når det er sagt er det stort sett mengde mat som varierer. Tenk vekt i alt du tar med og lag en liste, gjerne LighterPack, eller et regneark Excel/Numbers etc, eller rett og slett penn og papir. Poenget er å bevisstgjøre at alt veier, samt som sjekkliste at du har med deg det du  ha med.

Hva ønsker du av turen? Skal det være en ren vandring, eller skal det kombineres med fiske, toppturer, etc. Skal du tilberede måltider, eller skal det være div "tørrmat" som bare krever varmtvann. Svaret vil avgjøre valg av kjøkken. og husk å teste kjøkkenet før avreise. Det har vært tilfeller av brenner og gassboks-kompabilitet.   

Ser du alt har et telt og det veier ikke mye, men det er veeeldig lavt med de utfordringer det kan gi, gitt din alder, personlengde, lengde på sovepose. Er det mulig å oppbevare sekk og utstyr / tilberede mat/drikke i forteltet i dårlig vær?

Liggeunderlaget kan gjerne være celleplast vist du er vant med det. Skal du ha luftfylt bør du uansett ha med en aller annen form for beskyttelse under luftfylt og som nødløsning ved eventuell punktering. Celleplast er veldig greit å bruke i pauser også. Luftfylte er kalde vist de ikke har en form for innvendig isolasjon. Luftfylte er generelt gode å ligge på og jo lettere de er, jo dyrere blir dem.

Dunjakke? vil jeg si er litt personlig preferanse og kanskje hvor i Norge du skal krysse og hva slags vær det er forventet å få.

Kan være greit med en eller annen form for navigasjon selv om en skulle velge å følge merket rute.

Et lite egenkomponert lommeapotek med det en kan tenke er relevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i alle fall skaffet et oppblåsbart liggeunderlag og vurdert å få meg et telt som er høyere enn 60 cm. Å sove komfortabelt og ha sittehøyde i teltet gjør at du kan glede deg til camp etter en strabasiøs dag. Om du ser på finn eller leter etter gode tilbud er jeg sikker på at det ikke trenger å koste mye. 

Sekk, sko og liggeunderlag, de tingene som skal gnage og gnure mot kroppen over lengre tid, er viktig å finne gode løsninger på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge på tvers kan være så mangt, men i slutten av juni er det svært gode sjanser for horder av blodsugere på deler av strekningen. Myggnetting til å ha over hodet/lua er gull verdt.

Er du vant med tynt underlag, så bruk det. Hvis ikke, invester for all del i oppblåsbart som flere nevner over.

Vedvarende regn - du kommer til å bli våt uansett. En skikkelig regnbukse og skalljakke høres ut som en god kombinasjon, men du kan gå greit med våte legger og bruke en poncho/fjellduk. Bonus er at du slipper våt sekk, minus er at det blir flagring i vind.
Fjellduk er forresten fornuftig uansett. Mye greiere å ta en pause i dårlig vær og du har en nødløsning til teltet dersom ting virkelig slår seg vrange.

Artig telt! Er du komfortabel med det, så bruk det. I og med at det er lavt og smalt, så vil det være greit å finne le i sterk vind. Jeg må bare ha nevnt at "superlett" er det ikke...

Pakkliste må du ha. Før en komplett liste over hva du skal ha med og vei alt sammen. Ikke nødvendigvis for å spare gram, men for å ta beslutninger om hva du har med. Sekken er sikkert fin, men den har en innebygget felle i at den har god plass. Dersom du starter med den sekken full, så har du problemer (eller sterk rygg og stål i beina). Halvfull... ja, da går det nok an.

Under gange i slutten av juni vil du sannsynligvis bare trenge en trøye, eventuelt en vindjakke/skalljakke/poncho over. Blir det kaldt drar du frem den andre ulltrøya og går med alt yttertøy over. Dun/fleece/ull er mest aktuelt i leir og/eller som pysj på natten. Hvis du planlegger å kose deg i leir, så ta med ekstra lag - det blir fort kaldt når du stopper og sola forsvinner. Om du derimot spiser underveis og slår opp teltet først når du stuper i posen... vel, da trenger du bare ett mellomlag.
Ull og fleece er helt greit. Dun er en fin investering dersom du har et par tusenlapper til overs på budsjettet.

Hvordan har du tenkt å spise underveis? Det vil ha betydning for hva du trenger av kjøkken. Jeg trenger bare varmt nok vann til en pose frysetørret og da vil den stormkjøkken-varianten være i overkant. Andre legger mer arbeide i matlagingen. Ha gjerne med litt mat du kan hive i deg uten oppvarmning. Stormkjøkken i storm er en ganske miserabel affære (gitt teltet) - bedre å ligge tørt og varmt i telet og knaske på hva det nå var du tok med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Litt avhengig av hvor du vil på tvers kan det i slutten av juni bli alt fra ganske bra varmt sommervær til meget regnfullt! Det kan også være snøflekker her og der og nattemperatur ned til 0 C.

Støvler skal først og fremmest PASSE og gås noe inn, så du unngår gnagsår og blemmer. 

Et par lei/vadesko er bra Crocs/piratutgaver av disse. Ha et sett tørrt undertøy og et sett gå-undertøy (blir vått/fuktig av svette eller regn!) Evt plus et sett "teknisk" sybtet hvis du orker å bære. Velg hva du er vant og komfortabel med  å bruke. Man kan kombinere syntet innerst/ull ytterst, hvis det er kalt.

Skalljakke - ja ok men man svetter noe i de uansett. Tynn lett vindjakke + en lett regnjakkke elle nevnte poncho kan være et bra alternativ.

Vandrethights har vel litt trange lommer ellers ikkert OK og tørker sikkert rask.

Dunjakkke en våt sommer?? Nei! heller dobbelt undertøy + tynne genser + fleecejakke under den nevnte lette regnjakke/vindjakke. En våt dun jakkke varmer IKKE og blir ikke tørr igjen på en telttur. Evt en fiberfyllt jakke. Jeg har ikke varmejakke med på sommertur, men hiver på hva jeg har av ekstra klær. 

lett Regnbukse = bra!

Ullshorts bruker jeg bare vinter. SE langtidsværmeldingen innen du drar. Zippoffbukser kan være alternativ til vandre thights, hvis sol og varme. Jeg liker å gå i kortbukse.

Osprey sekker er bra men ganske dyre vanlegvis.

Teltet er vel OK, hvis du kan leve uten sittehøyde. Jeg kan ikke! Så jeg må ha telt med sittehøyde > 1 m!

Hvis du ligger bra på et bamseunderlag er det slitesterkt, varmt nok, rimelig i pris og gnistsikkert ved bål. Da jeg var ung lå jeg bra på Bamse og tilsvarende. Senere er jeg blitt mer komfortabel.

Ordentlig stormkjøkken er bra og gir læ og bedre varmeutnyttelse enn løse gassbrennere. Og du kan gjøre ordentlig mat på de, hvis du fanger fisk elller vil bruke noe rimeligere enn frysetørket, FX diverse Toro suppleret med tørket kjøtt, spekemat. ølpølse i stumper mm. Havregrøt: havregryn er tørre fra fødselen + tørrmelk + rosiner + sukker + kanel + smør i hotelpakninger overheldesbare med kokende vann. Du trenger ikke koke grauten som mama sier, men bar la den stå og trekke. Oppvaken blir sp mye lettere og grauten ikke lettbetong. Enn trenger ikke kjøpe dyr frysetørket graut.

Soveposen er varm nok, men ganske tung. Du kan finne syntet poser med tilsvarende varme knap  500 g lettere.

Hat/caps til å skygge og holde regnhetten opp/ut er bra. Kan gjerne suppleres med et myggenett.

Spørsmålet er: hvor mye har du av dette eller må du ut og kjøpe?? Det viktigste for gamle fjellmenn i falmet anorakk er en bra sekk, bra støvler. Så kan den vinntette grilldressen fra -90-tallet og genser, fleecejakke + regnklær fungere utmerket. Så må du velge passe telt- og liggekomfort til din kropps alder.  

Ellers sjekk her på Selges Fjellforum,  på Finn, bruktbutikker.

God tur

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse-underlag og kun det funker fjell vår sommer og høst!
Du trenger virkelig ikke mer, og det isolerer godt for seg selv.

Det er bare på vinterturer jeg bruker et oppblåsbart underlag i tillegg til Bergans Extreme (identisk som Bamse mer eller mindre).

Til eksempel gikk jeg Island på tvers med kun et "Bamse"-underlag en måned i strekk og ville ikke gjort om på det om jeg skulle gått turen igjen.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha prioritert å bruke penger på nytt kokesystem, det du har er mer enn bra nok. Jeg ville ha vurdert å investert i ett lett oppblåsbart liggeunderlag (gjerne med R verdi over 4), for økt komfort i tillegg til skumunderlaget du allerede har dersom du tenker at overnattingsturer er noe du kommer til å fortsette med.

Hvor mye gass du trenger er litt vanskelig å svare på, En 500g boks/uke er veldig komfortabelt med 3 varme måltider/dag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oppblåsbart, med R3 (ca), fra Exped Medium lengde og Wide, ultralett. Liker den ekstra bredden som gjør at armene ikke ramler utenfor når jeg ligger på ryggen. Bestilte nylig Exped R3 MW, men mumie formet (smalner mot fotenden) fra Bikeshop, til 1299, nå er prisen økt til 2099,-. Lønner seg å start letingen etter gode tilbud i god tid før tur. Kombiner bamseunderlaget med ett oppblåsbart med litt R-verdi så har du en god seng på turen. 

R-verdi for liggeunderlag legges sammen når du har flere på hverandre.

Og som andre har sagt, bruk feks lighterpack til å lage pakkeliste med kategorier, da er det lettere å se hvor du kan spare inn vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å svare alle, men takker så mye for mange gode tips. For å presisere hvilken norge på tvers jeg skal gå så er det denne

https://www.dnt.no/turtips/turomrader/sylan/signatur-norge-pa-tvers/

Når det gjelder underlag skal jeg ta en overnatting nå i April, for å kjenne på om oppblåsbart trengs. Er lenge siden jeg har overnattet i telt, og mulig det blir litt overkill med så mange overnattinger på rad. Men det er litt sånn jeg er som person. Går all out. 

Nr det gjelder mat, så tenkte jeg å bare bruke frysetørket turmat. Energibarer, og tørket frukt og nøtter. 

Når det gjelder alder har jeg rukket å bli 36 år. Telt og Sovepose fikk jeg i julegave i år, og vet at kvaliteten ikke er allverden, og vekten er høy, men det blir en evig prioriteringskamp om hva jeg bør kjøpe inn, fordi sånn som noen nevner så blir det fort en del kostnader. Nytt telt, sovepose, sekk osv kan jo fort bli 10 000 kr. Så har som sagt prioritert gode klær (mangler fortsatt litt), god sekk, sko etc. 

Veldig godt tips med crocs eller noen andre form for sko i leir. Jeg må teste teltet merker jeg for å se om det blir for lite. Det er ikke ting jeg har tenkt på, men hadde jo vært godt å hatt et telte man kunne sitte i. 

Ellers takk for synspunkter rundt klær, jakker og kokesystem. Ser at jeg ikke trenger et helt stormkjøkken for det jeg har tenkt å spise. Ellers godt tips stil myggnetting/caps, som jeg også tenkte å ha med meg. Og til slutt, veldig bra tips med turstaver, også en ting jeg ikke har tenkt på. Men hvis det også øker fremdriften i ulent terreng så bør det vurderes. Merker jeg må sette meg opp en liste hva jeg trenger også prioritere utifra budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk den turen med familien for ein del år sidan. Det er ein veldig fin tur, ver obs på at lengst vest er det ein del myr og klegg.

Det er terrengmessig lettgått, så tre kg til eller frå gjer ikkje størst utslag her, tenker eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.

Om du trenger mer utstyr er finn.no og pinsj gode steder å lete.

Brettbart skumunderlag har vert nevnt i tråden, til å kombinere med oppblåsbart underlag (fint som gulv i teltet, kokeunderlag, sitteunderlag ute etc.). Jeg har med ett halvt vikafjell bretti som du får for 100kr på sport outlet (trenger ikke fullengde). Urberg brettbart er vel samme underlaget.

Jeg har gått "7-summits" gjennom jotunheimen, med staver. Ingen andre brukte staver. Jeg fikk temmelig vondt i knærne, selv så mye som jeg gikk med staver og trente til dette målrettet og lang tid i forkant. Brukte stavene svært aktivt for å avlaste i begynnelsen for at knærne skulle holde. Selv det å heise seg forsiktig ned i steinuren, ved hjelp av stavene, hjalp ikke. Siste halvdel av turen droppet jeg stavene, og da ble det bedre. Uten staver kunne jeg holde høyere fart nedover, og dermed "gli" litt kjappere nedover uten å trenge å bremse lite mye og stoppe opp for å plassere neste stav. Så dette med stavbruk er det absolutt ingen fasit på. Noen bruker bare èn stav.

Ang. teltet, så er det såpass lavt at du må ligge/rulle/åle deg fram. Med vått vær kan det bli veldig kjipt og bløtt, du kommer borti teltduken som er full av kondens hele tiden. En liten lett tarp som du spenner over inngangen (ved hjelp av vandrestaver/greiner) gjør at du kan få ett sted å sitte og/eller lage mat når det regner/blåser, og du kan gå inn/ut uten at du blir våt. Da kan det funke.

Jeg er tilhenger av å bruke det man har, men man må være helt ærlig å si at høyden i dette teltet er veldig lav. Med høyeste høyde på 60 cm er det faktisk så man knapt kan ligge på siden, og med oppblåsbart underlag må du nok ligge på ryggen. Pakklett.no har kinesiske teltmodeller i budsjettklassen som, utrolig nok, er brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har gått "7-summits" gjennom jotunheimen, med staver. Ingen andre brukte staver. Jeg fikk temmelig vondt i knærne, selv så mye som jeg gikk med staver og trente til dette målrettet og lang tid i forkant. Brukte stavene svært aktivt for å avlaste i begynnelsen for at knærne skulle holde. Selv det å heise seg forsiktig ned i steinuren, ved hjelp av stavene, hjalp ikke. Siste halvdel av turen droppet jeg stavene, og da ble det bedre. Uten staver kunne jeg holde høyere fart nedover, og dermed "gli" litt kjappere nedover uten å trenge å bremse lite mye og stoppe opp for å plassere neste stav. Så dette med stavbruk er det absolutt ingen fasit på. Noen bruker bare èn stav.

En stav er nesten like bra som to, det hjelper enormt.

Og ja, det er variende erfaringer med dem, men som en person som har kneskade så kan jeg rett og slett ikke gå uten.

Var også borti en kar i 50 årene i fjor som kom seg opp uten staver, men på vei ned så begynte han å slite og hvis han ikke hadde fått låne mine staver så hadde det sannsynligvis blitt nødvendig med helikopterevakuering.

Om ikke noe annet så er det verdt å prøve, de som liker staver blir ofte helt avhengige. Og spesielt på veien nedover utgjør det en enorm forskjell. Og som nevnt så holder de som bruker stavere en høyere hastighet, leste noe forskning på området men det var for et par år siden og viste at de som brukte staver brukte gikk ca 20% fortere.

https://www.outsideonline.com/outdoor-gear/run/top-trail-running-poles/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Nedalshytta i sommer. Der var det flere som kom innom som hadde gått samme rute som TS har tenkt å gå. De som ikke hadde plassert bil på svenskegrensa/i Stugudalen fikk seg en stygg overraskelse da de skulle tilbake til sivilisasjonen (aka Trøndelags med bebodde trakter lenger vest). Bussforbindelsen mellom Stugudalen/Vektarstua og Selbu/Stjørdal var vel nærmest for parodisk å regne. Jeg anbefaler TS å sjekke nøye opp hva som faktisk går av busser, når, hvor og hvordan. På en bortgjemt side hos Trondheims Turistforening (TT) fant jeg NÅ følgende opplysning: https://www.dnt.no/dnt-der-du-er/trondhjems-turistforening/aktuelt/gront-kort/. Se nederst på siden om hvordan man kan komme seg til Nedalshytta med Buss, det går sikkert greit å bruke informasjonen om man ønsker å dra motsatt vei også. 

Jeg ser også at TT nå har lagt ut informasjon om reisemuligheter for Norge på Tvers her: https://www.dnt.no/turtips/turomrader/sylan/signatur-norge-pa-tvers/reisealternativer-npt/. Denne informasjonen lå IKKE der i sommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (51 minutter siden):

Og som nevnt så holder de som bruker stavere en høyere hastighet, leste noe forskning på området men det var for et par år siden og viste at de som brukte staver brukte gikk ca 20% fortere.

https://www.outsideonline.com/outdoor-gear/run/top-trail-running-poles/

Akkurat denne påstanden om høyere hastighet med staver, når man skal gå fjelltur med sekk som det snakkes om her, tar jeg med en stor klype salt. Jeg går ihvertfall ikke fortere med staver, selv om jeg aktivt gikk inn for å trene med staver.
 

20% fortere er også veldig mye. Det høres helt urealistisk ut.

Jeg skjønner selvsagt at noen foretrekker staver, men det er absolutt ingen fasit at man sparer knær (eller musklene omkring knærne) eller går fortere med staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med staver är kanske sånne som går fortare, helt enkelt? 

 

Jeg bruker staver fordi det er deilig å ha noe å gjöre med händerna men mest fordi jeg også får mindre ödem i armarna som jag annars får när sekken strammer om skuldrerne. 

Jeg syns stavene er farlige i ur der de sklir på steinene. Jeg bruker dem heller ikke i bratte nedoverbakker, det går for langsomt da og blir for mye å koordinere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.