Gå til innhold
  • Bli medlem

Etter Norge på Tvers hva kan vare en bra neste tur?


Fjell-finnere

Anbefalte innlegg

Annonse

Island på tvers er definitivt en fin tur, men avhenger mye på egen rute- og logistikkplanlegging. Krysset der selv fra nordligste til sydligste punkt i 2022.

Fra Norge på tvers og til "Neste" ville jeg heller anbefalt typ Hardangervidda på tvers, eller diverse turer igjennom Jotunheimen som er en god del enklere å bare sette i gang med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Kristian V. skrev (På 2.1.2024 den 22.03):

Kanskje ikke akkurat mer krevende, men hva med Kungsleden i Sverige? Man kan jo legge til mer og ta en tur innom andre steder, feks krysse over til Norge og gå nedover og innom Børgefjell, Junkerdal Nasjonalpark, Saltfjellet osv..

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/omraden/kungsleden/

Bra tips. Vandrer man mer på høyden den leden enn man gjør Norge på tvers kanskje?

Er det lov at fiska når man går den leden? Ser fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 1.1.2024 den 21.50):

Island på tvers er definitivt en fin tur, men avhenger mye på egen rute- og logistikkplanlegging. Krysset der selv fra nordligste til sydligste punkt i 2022.

Fra Norge på tvers og til "Neste" ville jeg heller anbefalt typ Hardangervidda på tvers, eller diverse turer igjennom Jotunheimen som er en god del enklere å bare sette i gang med :)

Mm triveligt. Jeg har vaert der og det er kjempefint. Hvor lang tid tok det ca? Dyrt at flyge dit? Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale "Jotunheimstien" som en tur som er litt mer krevende enn "Norge på tvers". Da går du fra Oslo til Gjendesheim, en tur på 380 km i nokså lettgått terreng (gode stier og grusveier) med gode muligheter til å innlosjere i buer/hytter hvis du ikke vil ligge i telt. På Jotunheimstien vil du oppleve både skog og fjell, og du vil ha gode muligheter til å fiske. https://www.dnt.no/turtips/turomrader/jotunheimen/jotunheimstien/

Jeg gikk denne turen på 13 dager i 2009, men da var turen stipulert til 320 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikw skrev (11 minutter siden):

Sogn og Fjordane rundt langs fylkesgrensa. Mye av det andre har jo vært gjort før! 

Det hørtes ut som en fin tur. Jeg har tidligere planlagt å gå Valdres rundt - Valdres sin omkrets langs kommune og fylkesgrenser, men det har dessverre ikke blitt noe av enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (15 timer siden):

Mm høres intressant ut. Hvilken tid på året er den best? Mitt i sommeren? Hvor fort blir det kaldt der? September er fortsatt soligt og fint der?

August er nok den beste tida. Gjerne midten/skolestarttida. Midt på sommeren kan det enda være ganske solid vannføring i en del av elvene/bekkene som ikke er tilrettelagt med bruer.. Når man kommer ut i september banker kong vinter på døra, men treffer du med været, kan du nok få de flotteste naturopplevelsene i denne måneden. Det er bare litt mer "gambling". 

Værmessig bør du nok uansett være forberedt på det meste Turen starter ved Svartisen, et av landets våteste steder, og ender opp i Saltdal som til gjengjeld er et av de tørreste stedene i Norge. Det er også langt nord så i dårlig vær kan det være sludd og vinterlig, mens det i godt vær kan være 30 grader og uutholdelig. Denne variasjonen i vær og topografi gir store variasjoner i naturen og opplevelser :) 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kristian V. skrev (På 2.1.2024 den 22.03):

Kanskje ikke akkurat mer krevende, men hva med Kungsleden i Sverige? Man kan jo legge til mer og ta en tur innom andre steder, feks krysse over til Norge og gå nedover og innom Børgefjell, Junkerdal Nasjonalpark, Saltfjellet osv..

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/omraden/kungsleden/

Anbefaler Børgefjell!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)
Peacemaker skrev (På 16.1.2024 den 22.26):

Jeg vil anbefale "Jotunheimstien" som en tur som er litt mer krevende enn "Norge på tvers". Da går du fra Oslo til Gjendesheim, en tur på 380 km i nokså lettgått terreng (gode stier og grusveier) med gode muligheter til å innlosjere i buer/hytter hvis du ikke vil ligge i telt. På Jotunheimstien vil du oppleve både skog og fjell, og du vil ha gode muligheter til å fiske. https://www.dnt.no/turtips/turomrader/jotunheimen/jotunheimstien/

Jeg gikk denne turen på 13 dager i 2009, men da var turen stipulert til 320 km.

Hvilken tid på året er den fin at gå? Gikk du om sommern? 👍

Sitter fortsatt og lurer på om det blir Kungsleden via Børgefjell eller Jotunheimstien :). Tror Nordland blir litt mye meck for meg. Det blir neste år kanskje. Toget går vel bare til Bodö i Norge? Skal man lengre opp er det de dyre flygen ikke sant?

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (Akkurat nå):

Hvilken tid på året er den fin at gå? Gikk du om sommern? 👍

Ja, jeg gikk på sommeren. Jeg anser denne som en tur for barmarkssesongen. Du kan lese mer om Jotunheimstien her: https://www.dnt.no/turtips/turomrader/jotunheimen/jotunheimstien/

Når jeg gikk turen i 2009 så var turen estimert til å være 320 km lang, nå ser jeg den er estimert til å være 380 km, men jeg har lest at flere har lagt sammen dagsetappene og kommet frem til at den er ca. 350 km lang.

Jeg brukte 13 dager på turen (noen dager gikk jeg dobble etapper). Jeg sov noe i telt og noe i DNT hytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kikker jeg litt på Ryfylkeheiene. Mitt eneste kjennskap til dette området er det jeg har sett når jeg har kjørt over Suleskar på vei til Stavanger. Området ser lekkert ut. Ta bussen til Haukeliseter og gå mot sør. 

Er det noen her som har vært der? Ser DNT har en av sine signatur ruter der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (10 timer siden):

Selv kikker jeg litt på Ryfylkeheiene.

Da er vi to! Kanskje ikke så populært for mange, og kanskje litt glemt pga andre mer populære og kjente steder.
Men det er en av grunnene det står på min liste, lite folk (forhåpentligvis). Nærmeste jeg har vært var en impulstur til Tjønndalen, og et par km innover der. Men angrer jo nå i senere tid at jeg ikke gikk lenger inn på vidda. Bor såpass nærme (Tvedestrand) at det blir ikke så langt å reise heller, så burde jo egentlig vært der mye, for lenge siden...
Håper bare ikke det er like mye sau i store deler av området, slik jeg så det var langs Suleskarvegen en høst jeg var oppi der på jobb.

Rett sør for Håheller turisthytte ligger jo og den populære "Rågeloni" langs elva, ikke så langt fra hovedveien. Kan være en fin plass å campe, hvis det er ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (11 timer siden):

Hvilken tid på året er den fin at gå? Gikk du om sommern? 👍

Sitter fortsatt og lurer på om det blir Kungsleden via Børgefjell eller Jotunheimstien :). Tror Nordland blir litt mye meck for meg. Det blir neste år kanskje. Toget går vel bare til Bodö i Norge? Skal man lengre opp er det de dyre flygen ikke sant?

Toget går til Bodø ja, men du kan jo feks gå av på både Lønsdal og Røkland å ha kort vei inn i Saltfjellet. 

Fra Fauske går det busser til Narvik, som skal korrespondere med togene til Fauske. Kanskje ikke optimalt, og ikke mange avganger, men et greit alternativ til svindyre fly. 

Tog til Lønsdal. Nordlandsruta til Sulitjelma.  Buss til Fauske. Tog hjem. Kanskje i korteste laget, men en fin tur som enkelt lar seg gjennomføre med kollektivtransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (På 12.3.2024 den 11.20):

Selv kikker jeg litt på Ryfylkeheiene. Mitt eneste kjennskap til dette området er det jeg har sett når jeg har kjørt over Suleskar på vei til Stavanger. Området ser lekkert ut. Ta bussen til Haukeliseter og gå mot sør. 

Er det noen her som har vært der? Ser DNT har en av sine signatur ruter der. 

Det er et fint fjellområde, men mye digre regulerte vann med voldsomme reguleringssoner, særlig tidlig i sesongen. Mer villmark om man velger Austheiene i stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Peacemaker skrev (På 12.3.2024 den 10.42):

Ja, jeg gikk på sommeren. Jeg anser denne som en tur for barmarkssesongen. Du kan lese mer om Jotunheimstien her: https://www.dnt.no/turtips/turomrader/jotunheimen/jotunheimstien/

Når jeg gikk turen i 2009 så var turen estimert til å være 320 km lang, nå ser jeg den er estimert til å være 380 km, men jeg har lest at flere har lagt sammen dagsetappene og kommet frem til at den er ca. 350 km lang.

Jeg brukte 13 dager på turen (noen dager gikk jeg dobble etapper). Jeg sov noe i telt og noe i DNT hytter.

Hmm denne ser intressant ut. Den kan jeg også gå i september ikke sant? Siden den går relativt langt ned i Norge. Dette med når det hele kommer at skje kommer ju an litt på hva jeg får til med penger, ferie og sånt. Men det meste luter åt september.

Hvor tung var pakningen din når du starta denne turen? Og hvor mange dager må man beregne om man er litt uheldig med vaer? Sånn 17 dager eller noe?

Lurer også på om noen vet en fin rute som går fra Norge inn i Sverige? Vi har ju mest skog i Sverige dessverre :) :) Men tänkte om noen vet om en fin tur som begynner i Norge og slutter i Sverige eller går andre veien? Likte det med Norge på tvers nemlig.

Kungsleden og Nordland på tvers må nok vente til neste år, siden jeg har litt dårligt med penger i år, og det blir noe reiser, losji og sånt om jeg skal opp dit.

Er også intressert i Hardangervidda på tvers. Vil gerne høre mer om denne turen om noen kan fortelle om den. Er denne turen mye oppover gåendes i berg og sånt? Fint fiske?

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (5 minutter siden):

Hmm denne ser intressant ut. Den kan jeg også gå i september ikke sant? Siden den går relativt langt ned i Norge. Dette med når det hele kommer at skje kommer ju an litt på hva jeg får til med penger, ferie og sånt. Men det meste luter åt september.

Hvor tung var pakningen din når du starta denne turen? Og hvor mange dager må man beregne om man er litt uheldig med vaer? Sånn 17 dager eller noe?

Det burde ikke være noe problem å gå denne i september annet enn at du kan bli overrasket av kuldegrader og snøvær.

Min sekk veide 35 kg, men er lett å komme ned i vekt hvis du baserer deg på å sove og spise på DNT hytter. 

Er sikkert lurt å sette av 17 dager til turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.