Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirfottøy vinter - så lett og så varmt som mulig. Noen gode tips her?


Globerotta

Anbefalte innlegg

Da har jeg såvidt begynt med vinter-telting, mulig at jeg får det til etter hvert, frysepinne som jeg er. 🥶

Trenger tips til fottøy til å labbe rundt i. Har prøvd med Helsport fotposer, men de går jeg ut av (alt for store til mine føtter i str. 37) - supplert med ullkartanker, men de veier ganske mye (410g). Finnes det noe fottøy som er varmt, og superlette? Sånn rundt en halvkilo - eller er det for optimistisk?

 

Takknemlig for alle gode tips. ☺️

 

Endret av Globerotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rab har diverse varianter av duntøfler o.l: https://rab.equipment/no/accessories-equipment/footwear

Jeg bruker Helsport fotposer, med et stykke celleplastunderlag i bunnen, sammen med Rab Expediton duntøfler.   Fungerer fint for kortere turer ut i snøen for å hente snø, pusse tenner, o.l.    Skal jeg gå rundt mye på/i snøen, som under etablering eller riving av leir, så har jeg på støvler, og fotposer utenpå støvlene.

Fotposene til Helsport er store i størrelsen.   Vanligvis bruker jeg størrelse large i klær, men måtte ha medium i fotposene:  de rekker meg til over knærne, og er vel romslige med duntøfler, men passe store med støvler på.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped har noen okei fotposer som er veldig lette.

 

https://www.fjellsport.no/merker/exped/exped-bivy-booty-olive-grey?channable=01384b6964003135312d333136350f&variantId=151-3165&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAnrOtBhDIARIsAFsSe53hv7Mp3ifgDDGeFpWKLs4AHvtAQk4okHyeemx7KEjlckJXV4gKStUaAlQKEALw_wcB

 

Lagd for å passe med disse dunsokkene. 

https://www.fjellsport.no/fottoy/telt-og-bivuakksko/exped-down-sock-charcoal-1375226

Til sammen veier de rundt det du etterspør. Tøflene er flotte å bruke i sovepose og telt, og så smetter du på ytterposen når du skal ut av teltet. Passer fint til å rusle litt rundt i leir.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Western Mountaineering Expedition Bootie og er veldig fornøyd med de. Jeg ser de har blitt sjukt dyre... tror jeg betalte rundt tusenlappen for snart 10 år siden. Har lappet de en gang med noe gorilla-tape, tror jeg bare må fortsette med det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamik Canuck ble redningen for meg, disse veier litt men veldig pakkbare da de er myke og fleksible over sålen. Valgte to størrelser større for å ha rikelig plass til varme sokker evt kartank. 

IMG_4746.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (10 minutter siden):

Kamik Canuck ble redningen for meg, disse veier litt men veldig pakkbare da de er myke og fleksible over sålen. Valgte to størrelser større for å ha rikelig plass til varme sokker evt kartank. 

IMG_4746.jpeg

De såg kjekke og varme ut. Jeg har et par Muck Boots Arctic Sport High som jeg pakker i pulken hvis jeg skal gjøre noe mer i leir enn bare å markere på nærmeste tre, men de der så veldig behagelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (2 timer siden):

Jeg har Western Mountaineering Expedition Bootie og er veldig fornøyd med de. Jeg ser de har blitt sjukt dyre... tror jeg betalte rundt tusenlappen for snart 10 år siden. Har lappet de en gang med noe gorilla-tape, tror jeg bare må fortsette med det...

Takk, har sett de, ja - men koster kr 2799!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (2 timer siden):

Kamik Canuck ble redningen for meg, disse veier litt men veldig pakkbare da de er myke og fleksible over sålen. Valgte to størrelser større for å ha rikelig plass til varme sokker evt kartank. 

IMG_4746.jpeg

Hva er vekten da? Og i hvilken str? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (2 timer siden):

Kamik Canuck ble redningen for meg, disse veier litt men veldig pakkbare da de er myke og fleksible over sålen. Valgte to størrelser større for å ha rikelig plass til varme sokker evt kartank. 

IMG_4746.jpeg

Fant de. Men, 1,4 kg blir for mye 😔

 

 

IMG_8315.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha noe som er både lett og varmt så er det bare fotposer som gjelder,

31 minutes ago, Globerotta said:

Takk, har sett de, ja - men koster kr 2799!! 

De koster 2300 hos en forhandler men Fjellsport så er det 2799, men Fjellsport har "30% på alt***" kode som betyr at den egentlige prisen er 2000 kroner.

 

Og jeg tror faktisk ikke du har kjangs til å finne noe som er lettere enn de støvlene der og samtidig såpass varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Hvis du skal ha noe som er både lett og varmt så er det bare fotposer som gjelder,

De koster 2300 hos en forhandler men Fjellsport så er det 2799, men Fjellsport har "30% på alt***" kode som betyr at den egentlige prisen er 2000 kroner.

 

Og jeg tror faktisk ikke du har kjangs til å finne noe som er lettere enn de støvlene der og samtidig såpass varmt.

Fjellsport har 30% på utstyr. De inkluderer dessverre ikke de fotposene fra WE. 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (1 time siden):

Hva med Sherpa Blizzard. Vintersko som passer til "alt" i følge "Hekta på tur". Varme støvler med 3M Thinsulate isolasjon - ned til minus 40. Lette, kun 575 gram! (størrelse 42). Vanntette og pustende. https://www.hektapatur.no/fottoy/vinterstovler/sherpa-blizzard

JAAA! De ser perfekte ut. 😁👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale for frysegrader er samiske skaller. De veier fra 300 gr avhengig av om du bruker ull kartanker eller sennagress. Noe mer komfy i kulde skal du lete lenge etter. Desverre dyre da dette er håndarbeide. Har sett de t.s. brukt fra 2000 og oppover.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (11 timer siden):

Hva med Sherpa Blizzard. Vintersko som passer til "alt" i følge "Hekta på tur". Varme støvler med 3M Thinsulate isolasjon - ned til minus 40. Lette, kun 575 gram! (størrelse 42). Vanntette og pustende. https://www.hektapatur.no/fottoy/vinterstovler/sherpa-blizzard

575 gram for paret, eller for skoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (58 minutter siden):

Det optimale for frysegrader er samiske skaller. De veier fra 300 gr avhengig av om du bruker ull kartanker eller sennagress. Noe mer komfy i kulde skal du lete lenge etter. Desverre dyre da dette er håndarbeide. Har sett de t.s. brukt fra 2000 og oppover.

Ullkartanker får du til ganske hyggelig pris herfra, https://saraduodji.no/fottoy/ 

Eller du kan lage selv, ull er ut og flere sauebønder må destruere ulla, da det ikke lønner seg å selge. Uvasket ull i løsvekt, bør du få rimelig.
(Det var i hvertfall slik for 2-3 år siden, når jeg hadde låner om å lage kartanker selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg godt for et par solide overtrekksstøvler/fotposer med enten dun-/synttøfler eller kartanker i. Jeg har Helsport sine lange i bomull som sjeldent blir brukt, men jeg har også Mittet sine - de gamle som forsvaret brukte, og de er jeg skikkelig fornøyd med. Jeg bruker fotposer mye - på jobb, utelek med jentungen, på jakt, isfiske, og når jeg er på telttur på vinteren. Fotposene blir brukt over støvler, skisko, og Exped Camp Booty, men jeg har tenkt å anskaffe meg kartanker nå i vinter for å bruke i camp. Jeg har slitt ut to par fotposer fra Mittet og nå må jeg kjøpe meg nye ila vinteren. Jeg synes allsidigheten med skikkelige fotposer veier opp for vekta på dem, og spesielt på vinterturer med telt og pulk er det viktigere å være varm enn å tenke vekt. Med skikkelige fotposer så mener jeg fotposer/overtrekksstøvler som er vanntette - i alle fall en bit opp, og som også er noe isolerte/forete.

 

 

Endret av Peacemaker
Leif
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør det vanskelig for trådstarter sin del er vektkravet og at de skal kunne labbes rundt i. Hadde det vært campsko kun for bruk inne i teltet funker nok hvilke som helst duntøfler, eventuelt med noe enkel fotfose utenpå. Skal man gå rundt i camp _må_ det nesten være høye støvler eller fotposer, med mindre du kun vintertelter i påsken hvor snøen ofte er hardpakket og man faktisk kan gå oppå den.

Det kom mange gode tips frem i denne tråden, og det endte med at jeg skaffet Mittet fotposer, ekstra innersåler og kartanker. Det er en tung løsning på totalt 1436g, men også veldig varm og praktisk i leir. Det er faktiske såler i disse fotposene, så de er helt greie å gå rundt med. Fotposer som egentlig bare er pose med noe isolasjon i bunn tror jeg du vil slite mer med i snøen.

Jeg er dog fremdeles litt på gjerdet på om jeg gidder å ta med fotposene på hver tur. Jeg har klart meg helt fint uten de før, så det er bare "mer" å dra med seg, selv om det er en liten komfortøkning der.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (9 timer siden):

JAAA! De ser perfekte ut. 😁👌🏻

Ikke for å være festbrems, men jeg er litt skeptisk til slike vintersko som påstår at de gjør alt. Vanntett, pustende og -40C... de skal ha en sykt bra membran om det ikke skal bygge seg opp kondens i -40, eller -20, eller -10. Jeg trur ikke trippleTex leverer, da hadde vi sett den membranen flere plasser.

Jeg fryser lett på føttene selv, og har prøvd Sorel, Kamik +++. Alle lover at de er vanntette, pustende og komfortable i minus masse. Litt varme er de, men det er ikke ett hav av forskjell ifht. vanlige vintersko. Mest av alt er de bare klønete å gå med. 

Jeg kjøpte Exped down socks og bivy boots, som ble foreslått lengre opp. Det er ikke Western Mountaineering nivå, men mange forhandlere har de og de er stadig på tilbud. Kjøpte mine på tampen av forrige vintersesong, så jeg har litt for lite erfaring til å si at det er en perfekt løsning, men det er iaf. lett nok og kompakt nok til at det blir med - og det er viktig. Samtidig er den todelte løsningen fleksibel; dunsokkene kan brukes til ekstra isolasjon i soveposen, samtidig som en kan stappe føttene rett i fotposene hvis en har ærend utenfor teltet.

I utgangspunktet liker jeg ullkartanker bedre enn dunsokker, men jeg går alltid uten pulk, så dunsokker endte opp som det realistiske alternativet som jeg gidder å ta med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, aico said:

Ikke for å være festbrems, men jeg er litt skeptisk til slike vintersko som påstår at de gjør alt. Vanntett, pustende og -40C... de skal ha en sykt bra membran om det ikke skal bygge seg opp kondens i -40, eller -20, eller -10. Jeg trur ikke trippleTex leverer, da hadde vi sett den membranen flere plasser.

Jeg fryser lett på føttene selv, og har prøvd Sorel, Kamik +++. Alle lover at de er vanntette, pustende og komfortable i minus masse. Litt varme er de, men det er ikke ett hav av forskjell ifht. vanlige vintersko. Mest av alt er de bare klønete å gå med. 

Jeg kjøpte Exped down socks og bivy boots, som ble foreslått lengre opp. Det er ikke Western Mountaineering nivå, men mange forhandlere har de og de er stadig på tilbud. Kjøpte mine på tampen av forrige vintersesong, så jeg har litt for lite erfaring til å si at det er en perfekt løsning, men det er iaf. lett nok og kompakt nok til at det blir med - og det er viktig. Samtidig er den todelte løsningen fleksibel; dunsokkene kan brukes til ekstra isolasjon i soveposen, samtidig som en kan stappe føttene rett i fotposene hvis en har ærend utenfor teltet.

I utgangspunktet liker jeg ullkartanker bedre enn dunsokker, men jeg går alltid uten pulk, så dunsokker endte opp som det realistiske alternativet som jeg gidder å ta med.

Har baffin til -40,  holder 3 timer i -10 med tykke ullsokker inni. 

 

Hvis du faktisk skal være ute i -40 har du andre som lover -100.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Har baffin til -40,  holder 3 timer i -10 med tykke ullsokker inni. 

 

Hvis du faktisk skal være ute i -40 har du andre som lover -100.

 

Godt poeng. 👌🏻 Men, dersom våt snø - holder vel neppe disse biviuakskoa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.