Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotposer/overtrekkssko - Med plass til skisko eller kartank? Begge?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ikke hatt noe behov for type fotposer/overtrekkssko på vintertur, men for en kommende tur hvor det mye sannsynligvis blir litt postering for å se etter isbjørn tror jeg dette blir nødvendig utstyr for å ikke ende opp med isblokker i skiskoene.

Jeg har kokt valgene ned til to alternativer:

  1. Fotposer store nok til skiskoene for å bare dra på utenpå skiskoene. Må regne med at disse ikke alltid er tørre.
  2. Fotposer store nok til kartanker og tykke ullsokker. Bør/må holdes tørre på innsiden.

Litt avhengig av fotpose-typene tenker jeg å isolere ytterligere med tilklipt liggeunderlag e.l. for ekstra isolasjon fra bakken.

Hva er best? Jeg regner med at fotposer + kartanker er varmere og mer komfortabelt enn klamme skisko i fotposene. Vil størrelsen på fotposene kunne være den samme for begge valgene? Hvordan er det å gå med fotposer + kartanker uten noe sko inni? Jeg ser for meg at man må treffe ganske riktig med størrelsen for at man ikke skal ende opp med å svømme i fotposene i så fall. Hvis jeg plutselig må opp og skremme bort isbjørn er det helt greit om fottøyet ikke hindrer meg unødvendig.

Eventuelt andre faktorer som taler for at det ene alternativet er bedre enn det andre? Gjerne for andre bruksscenarier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Neos Navigator 5 pluss kartanker, og det funker bra. Disse synes jeg man får stramma greit over vrista/ankelen, slik at man slipper «svømming». Jeg har gått for denne løsningen, dog til mindre krevende bruk enn deg, fordi jeg ikke ønska snø/våte skisko inn i de varme og tørre fotposene. Et pause-/leirplagg altså. Vet at flere av jegeravdelingene hos Forsvaret i nord har kjørt samme opplegg i mange år, og det har funka godt.

Jeg hadde i alle fall gått for løsning uten skisko inni dersom fotposene ikke må kjapt av/på, og at de er på en stund av gangen. Tror til nød jeg kan få skiskoa mine ned i fotpsene også, men bruker heller kartanker og strammer litt ekstra med spenna. Å gå med sånne fotposer blir litt spesielt i starten uansett, fordi man ikke får samme fleksinga i sålen som en vanlig sko. Med tilvenning er det helt greit å gå med kartanker + fotposer, tar ikke mange minutter før man har «steget» inne.

Har også et par eller to ekstra med innleggssåler til fotposene fordi de praktisk talt var gratis på et tilbud. Alternativt kan liggeunderlag klippes til som du sier, det har de pleid å gjøre i Forsvaret :)

Endret av Måssåbjønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (40 minutter siden):

Jeg har Neos Navigator 5 pluss kartanker, og det funker bra. Disse synes jeg man får stramma greit over vrista/ankelen, slik at man slipper «svømming». Jeg har gått for denne løsningen, dog til mindre krevende bruk enn deg, fordi jeg ikke ønska snø/våte skisko inn i de varme og tørre fotposene. Et pause-/leirplagg altså. Vet at flere av jegeravdelingene hos Forsvaret i nord har kjørt samme opplegg i mange år, og det har funka godt.

Jeg hadde i alle fall gått for løsning uten skisko inni dersom fotposene ikke må kjapt av/på, og at de er på en stund av gangen. Tror til nød jeg kan få skiskoa mine ned i fotpsene også, men bruker heller kartanker og strammer litt ekstra med spenna. Å gå med sånne fotposer blir litt spesielt i starten uansett, fordi man ikke får samme fleksinga i sålen som en vanlig sko. Med tilvenning er det helt greit å gå med kartanker + fotposer, tar ikke mange minutter før man har «steget» inne.

Har også et par eller to ekstra med innleggssåler til fotposene fordi de praktisk talt var gratis på et tilbud. Alternativt kan liggeunderlag klippes til som du sier, det har de pleid å gjøre i Forsvaret :)

Takk for input! Jeg ser vel for meg at når jeg først har fotposer i pulken så kommer de kun til å bli brukt i camp (ikke pauser), og da er det kanskje ikke store poenget å legge opp for muligheten for å kunne dra de utenpå skiskoene. I hvert fall hvis den stillesittende komforten er vesentlig høyere med tørre fotposer og kartanker. Og så lenge kartankene er tørre og fine kan jeg også bruke kun de (uten fotposene) inne i teltet før man går ned i posen.

Jeg tror jeg har blitt overbevist om en retning her, men lar diskusjonen gå videre hvis det er flere innspill :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gode erfaring med 2 lag filtsålar (sålen i fotposane er så godt som totalt uisolert.) og tjukke ullsokkar i forsvarets fotposar. Det er heilt greitt til å rusle rundt i leiren, men ikkje noko eg går langt med. Ettersom fotposane er merkt med storleik for marsstøvlane inni, brukar eg posar med str 41/42 til denne bruken, sjølv om eg brukar skistøvlar i str 46.

Det er uendeleg meir komfortabelt å ha tørre sokkar og plass til å røre på tærne rett i fotposane, enn å ha på seg stive, frosne skistøvlar i posane.

Så lenge det er ganske garantert kuldegrader og tørr snø, ville eg vurdere skallar i staden for.

Endret av Skal bare...
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Neos Navigator 5 "fotposer". De er greie de altså, isolerer godt, er dundersolide og har skikkelig vibramsåle. Men de tar mye plass og veier like mye, eller nesten like mye som et par vanlige vinterstøvler, og er litt hassel med stramming og knapper, så denne vinteren tenker jeg enten å bruke et par Sorel-støvler eller komboen dunsokker og bivuakksko fra Exped på pulkturene, litt avhengig av hvor mye tid som skal tilbringes utenfor teltet. Ellers funker Helsports fotposer fint til å trekke over skiskoene for min del, i pauser og etablering av camp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv kartanker med helsport fotpose, samt klipt liggeunderlag som såle inni fotposen. Dette varmer bra og fungerer som mine campsko når ting må være litt pakkbart på vintertur. 
 

Eneste problemet med denne løsningen for min del er at fotposene trekker til seg snø, som etterhvert smelter og gjør fotposene fuktige. I finvær på vinterfjellet med sol så rekker disse å tørke mellom slagene , men skulle gjerne funnet en løsning på fotposer som ikke blir våte på innsiden.. De bør også være pakkbare, derav ingen fotpose på størrelse med en alfa støvel.. Tips taes imot med takk 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært litt vinglepetter ifht fotposer. Er så mange situasjoner jeg kunne tenkt meg litt mer varme på føttene, men ikke lett å finne en løsning som favner alt, og det blir mye stæsj hvis hver bruk krever egen løsning.

Beit i det sure eplet tidligere i høst å kjøpte Exped dunsokker og Bivy boots. Dette er en lettvektsløsning til telt/camp bruk, og kanskje ikke det beste for isbjørnvakt. Ideelt sett skulle det vært enda lettere og mer pakkbart, men nå har jeg prokrastinert lenge nok. Klarte ikke tanken på å gå en ny vinter i møte uten en potensiell løsning på kalde-føtter-problemet. Det var forholdsvis billig og lett tilgjengelig, så da får jeg heller havne på optimaliseringskjøret senere hvis jeg ser at dette funker. Drømmen, fra et komfortperspektiv, er ullkartanker, men det blir nok for tungt og plasskrevende i mange tilfeller.

Andre situasjoner som jeg får ta etterhvert er skiturer med isfisking eller andre lange pauser samt posteringsjakt på sen høst/tidlig vinter. Her trur jeg noe ala Mittet fotposer kan funke, men jeg frykter jeg må ha to ulike par for skisko og jaktstøvler. Ikke rart det dukker opp forumtråder om at vi nordmenn har alt for mye turutstyr 🤪

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker de "små" Neos Adventure som kamikker i camp på vintertur med Neos isolasjonssåle +  liggeunderlan + filtsåle og dobbeltraggsokker/kartanker. Veldig behagelig varmt og bra. Men noe løse til å gå langt med eller springe fra isbjørn.

Jeg bruker str 46 i sko og mine Neos kan så brukes av Elginnen med str. 41 skisko, hvis hun skulle fryse. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Mittet sine fotposer jeg selv har i kikkerten. Protex.no selger både de og Kartanker, så jeg har sendt dem spørsmål om anbefaling på størrelsesvalg av de to for best mulig varme uten å miste muligheten til å bevege seg fullstendig.

Jeg har ikke tenkt så mye på det, men at snø fester seg til Helsport-posene gjør i hvert fall de temmelig uaktuelle for meg.

Jeg fant for øvrig denne posten/tråden i går, som ga en del nyttige erfaringer:

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Det er Mittet sine fotposer jeg selv har i kikkerten. Protex.no selger både de og Kartanker, så jeg har sendt dem spørsmål om anbefaling på størrelsesvalg av de to for best mulig varme uten å miste muligheten til å bevege seg fullstendig.

Var hos Protex jeg havnet jeg også når jeg googlet. Del gjerne svaret om de svarer!  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (8 timer siden):

Takk for tråden din Snikende ugle og alle som deler erfaring. Anbefaling av kartanker noen?

Skaffet mine kartanker fra Harjosokken (ser ut som nettbutikken ikke er åpen akkurat nå, den har vært åpen i sesong tidligere), men usikker på om de driver på lenger. Var i alle fall betraktelig billigere enn mange andre alternativer, da de kosta 499 per par. Forsvaret har brukt kartanker fra Sara Doudji, og en bekjent som har disse synes de er varme i alle fall. Koster dog nærmere 1000 kr per par. Synes mine fra Harjo har vært gode, men ikke brukt under særlig ekstreme forhold for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 timer siden):

Var hos Protex jeg havnet jeg også når jeg googlet. Del gjerne svaret om de svarer!  :)

For meg med str. 44 føtter og tanke om å bruke 2x par ullsokker (ett tynt og et tykt) fikk jeg anbefalt kartanker i 45-46 størrelsen og fotposene i 45-46 størrelsen, med en baktanke om at romsligheten er viktig for varmen. Det følger visst med ekstra innleggssåler som isolerer noe i fotposene, men jeg fikk også tips om å eventuelt fylle på med filtsåler med reflekterende aluminium i bunn i største størrelse for å klippe til etter behov. Billig nok til å bare prøve ut.

Tenker jeg prøver ut den kombinasjonen. Melder tilbake her om det ble helt skivebom 😁

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (8 timer siden):

Skaffet mine kartanker fra Harjosokken (ser ut som nettbutikken ikke er åpen akkurat nå, den har vært åpen i sesong tidligere), men usikker på om de driver på lenger. Var i alle fall betraktelig billigere enn mange andre alternativer, da de kosta 499 per par. Forsvaret har brukt kartanker fra Sara Doudji, og en bekjent som har disse synes de er varme i alle fall. Koster dog nærmere 1000 kr per par. Synes mine fra Harjo har vært gode, men ikke brukt under særlig ekstreme forhold for min del.

Googlet igjen. Ligger på fra ca 8-900 ja og helt oppi 1500 for de dyreste. I hovedsak tre produsenter som også selger direkte,

Sara Duodji
https://saraduodji.no/fottoy/

Berit Mienna
https://www.miennas.no/categories/kartanker

Tovashop
https://www.tovashop.no/categories/kartankvoksen

Alle disse finner man igjen hos noen forhandlere også.

Edit: Glemte Protex her, som enten lager sine egne, videreselger for andre eller importerer?
https://protex.no/produkt/kartanker/ 

Og gjør-det-selv oppskrift her på forumet:
https://www.fjellforum.no/topic/41734-tove-kartanker/
 

Sitat

ETYMOLOGI: fra russisk katanki (flertall) 'filtstøvler'
BETYDNING OG BRUK: (stiv og tykk) tovet ullsokk; filtstøvel
(Kilde: Det Norske Akademis Ordbok)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

For meg med str. 44 føtter og tanke om å bruke 2x par ullsokker (ett tynt og et tykt) fikk jeg anbefalt kartanker i 45-46 størrelsen og fotposene i 45-46 størrelsen, med en baktanke om at romsligheten er viktig for varmen.

Hos Sara Duodji finner man en tabell som angir såle-lengden for Mittet fotpose vs samme for hennes kartanker
https://saraduodji.no/produkt/fotposer/
 

sneakyowl skrev (3 timer siden):

fikk også tips om å eventuelt fylle på med filtsåler med reflekterende aluminium i bunn i største størrelse for å klippe til etter behov. Billig nok til å bare prøve ut.

Kjøpte nettopp noe reflekterende aluminium på rull hos Biltema, ment for husbruk, bl.a. bruk på vegg bak panelovn - som reflektor mm. Kan sikkert limes på en vanlig filtsåle. Men har jo sett at det også selges innleggssåler (ull eller filt) ferdig med alu også.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden, med tilstøtende avleggere får allerede lommeboka til å skjelve.

Men det gjør absolutt ingenting. Til forskjell fra mange andre kjøp som rettferdiggjøres med en potensiell marginal forbedring av turopplevelsen, så er varme føtter i en helt annen liga ifht. hvordan det påvirker turopplevelsen. 
Og takket være denne tråden + de andre som jeg også har lest og funnet mye nyttig informasjon i tidligere, så fikk jeg en påminnelse før årets fryse-sesong har kommet ordentlig i gang. Så til forskjell fra tidligere år, der jeg gjerne 3-4 dager før avreise til en eller annen vintertur kommer på at det er stort forbedringspotensiale på fottøy-fronten, desperat tråler nettet etter noe som kan funke, som kanskje kommer fram tidsnok og som ikke koster en arm og ei nyre, så kan jeg i år ta meg god tid og med litt flaks handle til priser forbeholdt mørke, enslige netthandlere.

Helt sikker på resultatet er en aldri før en har prøvd, men finner jeg riktig løsning her så er det verdt mye mer enn pengene som ble brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (22 minutter siden):

Denne tråden, med tilstøtende avleggere får allerede lommeboka til å skjelve.

Men det gjør absolutt ingenting. Til forskjell fra mange andre kjøp som rettferdiggjøres med en potensiell marginal forbedring av turopplevelsen, så er varme føtter i en helt annen liga ifht. hvordan det påvirker turopplevelsen. 
Og takket være denne tråden + de andre som jeg også har lest og funnet mye nyttig informasjon i tidligere, så fikk jeg en påminnelse før årets fryse-sesong har kommet ordentlig i gang. Så til forskjell fra tidligere år, der jeg gjerne 3-4 dager før avreise til en eller annen vintertur kommer på at det er stort forbedringspotensiale på fottøy-fronten, desperat tråler nettet etter noe som kan funke, som kanskje kommer fram tidsnok og som ikke koster en arm og ei nyre, så kan jeg i år ta meg god tid og med litt flaks handle til priser forbeholdt mørke, enslige netthandlere.

Helt sikker på resultatet er en aldri før en har prøvd, men finner jeg riktig løsning her så er det verdt mye mer enn pengene som ble brukt.

Enig, det ble fort dyrt dette - Men er det noe som fryser fort hos meg så er det føttene. Selv om jeg kvier meg for å legge til mer "drit" i pulken på "vanlige" turer så kommer jeg helt sikkert til å bruke de nye fotposene, ikke bare på Svalbard under isbjørnpostering:D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både fotposer i dun frå western mountaineering til turane som ikkje tillet volumet i vanlege fotposar, og fotposer med kartank. Har hatt fotposer til å dra utanpå skisko.

Det som blir mest brukt er dei to første (solgte difor fotposane som var store nok til å dra utanpå skisko).

Forsvarets/Mittet med såle klipt ut av liggeunderlag, ein såle av tova ull og kartank nedi er ein vinnar til isbjørnvakt.

Dunposane er supre til typ holde varmen på føtene når det er min tur med kjøkkentjeneste, ut på do osv når det er "tørre" vintertilhøve. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for den "enkle" varianten jeg også. Det vil si fotposer + kartanker (+strømper/lester). Om jeg skulle hatt plass til skistøvler/fjellsko i fotposene, måtte de bli så stor at de trolig ville bli "for stor" til bruk uten sko/støvler. At det kunne bli for mye luft å varme opp, og at jeg kunne risikere å snuble med kun kartanker i de. Bestilte hos Protex. Billigst der nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å klargjøre utstyret til vinteren. Tok et bilde av min løsning for bivuakksko på vinterfjellet.

Såle av liggeunderlag går i fotposen. Så går neversålen i bun av kartanken. På beina har jeg en tykk og lang ullsokk fra Ulvang.

Vekta blir litt over 700 gram pr. fot med alt inkludert. så rundt 1500g totalt. Det veier litt, men jeg synes varmen det gir veier opp for vekta. Det er også lett å tørke og tåler ganske mye fukt før det går ut over isoleringsevnen.

 

DSC03996.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Mittet-poser (45-46), kartanker (45-46) og ekstra filtsåler i hus i dag. Som Protex nevnte så fulgte det med noen semi-tykke såler til fotposene også.

Med to par ullsokker (et semi-tynt og et tykke raggsokker) nede i kombinasjonen passet det hele ganske bra uten at det ble trangt på noen måte. Ikke noe problem å gå rundt i i stua i hvert fall. Tester ut varmeevnen på tur uten å klippe til noe ekstra sitte/liggeunderlag i bunn, men om det skulle være behov for mer bunnisolasjon så virker det som om det er nok plass til det i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ramlet ett par Lundhags expedition guide BC ned i postkassa i dag.

Det var voldsomme greier. Bruker 43/44 til vanlig og bestilte Exp. BC i 45. Det er sykt mye sko på foten, men innerskoa sitter da perfekt (som i ikke stramt) med en tynn og en tykk ullsokk på, så såpass stor bør den nok være.

Skal teste denne litt i kombinasjon med Exped Bivy boots og dunsokker på teltturer nå i vinter før jeg bestemmer meg for hvilken fotpose størrelse-kombo jeg går for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 24.11.2023 den 19.54):

Går for den "enkle" varianten jeg også. Det vil si fotposer + kartanker (+strømper/lester). Om jeg skulle hatt plass til skistøvler/fjellsko i fotposene, måtte de bli så stor at de trolig ville bli "for stor" til bruk uten sko/støvler. At det kunne bli for mye luft å varme opp, og at jeg kunne risikere å snuble med kun kartanker i de. Bestilte hos Protex. Billigst der nå.

Fikk Mittet + kartanker i posten i går. Begge i str 45/46, var i tvil - men tenkte det burde holde for bruk uten sko. Men feil. Må nok opp en størrelse for kartankene om jeg skal ha noe mer tynne strømper på beina.  Når det gjelder Mittet, må selvsagt opp i størrelse der også, men er i tvil om jeg kanskje må gå en annen vei ,for eks Neos Adventurer (Navigator syns jeg blir for dyr). For Mittet i str 45/46 der klarte jeg ikke å lukke helt opp uten annet på meg en joggebukser. Har for tykke legger m.a.o.(*), og er da i tvil om en størrelse opp hjelper på akkurat det, og neste størrelse opp blir trolig "snublefot". Hmm. 

*) har f.eks. vært umulig for meg å finne dressbukser som passer når trenden har vært veldig smale ben ned mot leggene.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.