Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiltak for villreinen - forslag om å stenge turisthytter Hardangervidda

Anbefalte innlegg

Skrevet
Robinson skrev (12 minutter siden):

Jeg skulle likt å se hvordan de skal gå fram for å fjerne stier fra ett kart. De hadde møtt utfordringer hadde de ringt på døren min med korrekturlakk i hånden og bedt om å få korrigerere kartene mine. Samme med alle kart appene, tror neppe det lar seg gjøre å fjerne noe i en håndvending der heller. Men de kan male over de røde bokstavene og kanskje rive varder. Trafikken blir nok mest redusert ved å stenge hytter. Hvis bare de som trives best i telt vandrer, blir trafikken mindre. Ingen tvil om det. 

Når stigane er fjerna frå turrutebasen (https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/turrutebasen/d1422d17-6d95-4ef1-96ab-8af31744dd63), forsvinn dei som merka stig frå kart-appar, online-kart og nytrykk av fysiske kart etter kort tid. 

Sjølve stigen vil fortsatt vera der i lang tid, men bruene vert fjerna og dei raude T-ane vert ikkje vedlikehaldne og vil falme bort med tida.

Og heile poenget med å redusere tilrettelegginga i sårbare område, er at trafikken vert mindre, sjølv om kven som helst fortsatt kan gå kvar dei vil. Merka stigar og skiløyper er (skremmande) effektivt for å styre trafikken. Basert på turrapportar på dette forumet, ser det ut til at også ein stor del av dei som ligg i telt, vel å følge dei merka rutene.

• Liker 4
  • Takk 1
Annonse
Skrevet (endret)
Robinson skrev (34 minutter siden):

Hvis bare de som trives best i telt vandrer, blir trafikken mindre. Ingen tvil om det. 

Jepp, vil påstå hardnakka at 70 % på tur, gjør det fordi det er tilrettelagt for det, tar du dette bort, vil disse holde seg hjemme eller dra ett annet sted. 95 % går på sti, slutter man å merke og vedlikeholde stien, samt lar det gro igjen, så er det få folk på tur. Dette ser jeg her jeg bor. Så med andre ord, veldig effektivt tiltak. Skal man gå utenfor kjent sti nettverk, krever det lokal kunnskap eller ekstreme ferdigheter på kart og kompass, noe de færreste har eller gidde å bruke tid på.

Endret av Dompappen
Skrevet (endret)

Du kom meg i forveien @Skal bare...

Dette har jeg jobbet mye med, og har hatt møter med både Bodø & omegn turistforening og Kartverket om akkurat dette temaet. Jeg har holdt foredrag på BOTs rutetilsynsmøte om stiene på Saltfjellet. Jeg har jobbet med besøksforvaltning i Saltfjellet, og der har man områder som ser slik ut:
image.png.e24b869be3bc10b43b8b6a9e6409b96c.png

Et spindelvev av stier. Det er ingen god grunn til at stiene skal gå så tett, fra mer eller mindre start- og endepunkt. Det gjør det vanskelig å kanalisere de besøkende. Tilrettelegging blir og utfordrende som igjen går ut over opplevelsen av nasjonalparken. 

Her er et utklipp fra besøksstrategien:

Sitat

I Saltfjellet er det et omfattende stinett med over 440 km merkede stier. I enkelte områder går stier parallelt gjennom samme fjellområde, og noen stier går gjennom sårbare naturområder med fjellrevhi, kalvingsland og rovfuglreir. Ingen av stiene benyttes i et slikt omfang i dag at det truer naturverdier i området, men økt besøk vil i fremtiden kanaliseres til de stiene hvor vi vet naturverdiene tåler det.

De merkede stiene klassifiseres i to kategorier:

Kategori A) Fremhevede stier i merkevaren for Norges nasjonalparker

Kategori B) Viktige for lokale brukere

A-stier skal markedsføres sammen med nasjonalparken, og man skal kunne forvente en økning i besøket langs disse stiene. Dette er stier som vil bli synlig på merkevarekart som igjen brukes i brosjyrer, nettside og informasjonsplakater. Det er også stier som skal anbefales av informasjonssentrene rundt nasjonalparken. Det forventes økt trafikk på disse stiene. Ved enden av disse stiene skal det i alle tilfeller være startpunkter med hovedplakater og temaplakater. Det skal skiltes til disse stedene fra riksvei og fylkesvei. A-stier vil sammenfalle med de foreslåtte innfallsportene, og områder som tåler økt bruk.

Så i alt materiell som følger nasjonalparken, vil det kun være disse stiene som er synlige. De andre må folk finne ut av selv, og jeg håper at flere av de forsvinner når de ikke blir brukt. 

image.png.7badcdbe0f57e22773afef6467b40fe0.png

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet
Dompappen skrev (27 minutter siden):

Skal man gå utenfor kjent sti nettverk, krever det lokal kunnskap eller ekstreme ferdigheter på kart og kompass, noe de færreste har eller gidde å bruke tid på.

Det du kaller "ekstreme ferdigheter" er i grunn barnelærdom for i alle fall meg, og for mange av min generasjon. Og det er ikke vanskelig å lære seg heller.  Folk har vandret regelmessig  i fjellene våre lenge før vi fikk kart appene, og egentlig lenge før vi fikk kart også. Men opp i denne diskusjonen, ser jeg ikke noe som helst negativt med tiltak som gjøres for å minske trafikken. For de går ikke ut over meg, og kanskje jeg kan få oppleve å slutte å ergre meg over de som bruker vannbøttene i steinbuer som søppeldunker. 

Skrevet

När jag gick i Breeheimen i Juli/Aug så var det några flockar av vildren ca 50-100 st individer i varje som gick på snö endast några 10 tal meter från markerad led.

De ser dig långt före du ser dem speciellt om du har färgglada kläder.

När man ser dem så stannar man tills de gått undan från området du planerar att beträda.

Oftast är det flera hundra meter som är det närmaste du kommer vildren,men i Sv fjällen är det tamren och de kan gå fram till tältet om du är tyst och har stängt tältet ev för att leta mat om du har något som doftar mat.

När du är utanför tältet kan de stå 10-20 m från dig och vara nyfikna.

De och får har gjort att jag filtrerar Allt vatten med ytterst få undantag när man inte orkar packa upp utr och vänta på att vattnet ska rinna igenom filtret.

Skrevet
Håkan S skrev (2 timer siden):

När jag gick i Breeheimen i Juli/Aug så var det några flockar av vildren ca 50-100 st individer i varje som gick på snö endast några 10 tal meter från markerad led.

De ser dig långt före du ser dem speciellt om du har färgglada kläder.

När man ser dem så stannar man tills de gått undan från området du planerar att beträda.

Oftast är det flera hundra meter som är det närmaste du kommer vildren,men i Sv fjällen är det tamren och de kan gå fram till tältet om du är tyst och har stängt tältet ev för att leta mat om du har något som doftar mat.

När du är utanför tältet kan de stå 10-20 m från dig och vara nyfikna.

De och får har gjort att jag filtrerar Allt vatten med ytterst få undantag när man inte orkar packa upp utr och vänta på att vattnet ska rinna igenom filtret.

Korleis rein oppfører seg varierer stort frå område til område. Det handlar om kvar den er i "forvillingsløpet", og om han i det heile har vore tam i eit område. I Breheimen har ein både villrein og tamrein tilhøyrande Lom tamreinlag, så kjem det litt an på kva delar av Breheimen dj var i, kva du sannsynlegvis såg. 

I Snøhetta vest til dømes, ville du sannsynlegvis (men ingen regel, som det sjeldan er i naturen), hatt ei anna oppleving. Der oppfører reinen seg annleis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.