Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken rekkefølge gjør du ting i når du slår leir?


Ragnar Nordvang

Anbefalte innlegg

Annonse

Ingenting låst, og kommer helt an på situasjonen, men endestasjonen et alltid et vann eller elv.  Med barn, premie og go'stemning/bonus. Alene eller med noen som er like idiot, fremme og storfisk som vaker, glem alt annet, da rigges stanga. Lang dagsmarsj, dritt vær og ingen vakende fisk, opp med telt, ræva inn, mat, drikke og teltkos. Ellers mange andre scenarioer som ved sanking først mm.

2022.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Alt avhenger.av situasjonen og om jeg er alene på tur eller med flere. Avsnittene under dreier seg om aleneturer.

Generelt liker jeg å sette opp teltet, for å ha det gjort, og for å ha en plass å oppbevare ting. Er jeg ved et vann, og jeg har belaget meg på å spise fisk på turen, kaster jeg alltid ut et "ståsnøre" aller først. Et det fint vær og fisken vaker, ja da er fiskefeberen sterkere enn kjønnsdrifta. Da er det ikke sikkert at teltet kommer opp i hele tatt. Da kan jeg fort finne på å sove i jervenduken.

Er jeg på en tur hvor formålet er å gå fra A til B, setter jeg alltid opp teltet først. Jeg lager mat på primus, og er det rett tid på døgnet koker jeg kaffe etter middag. Sanker sjeldent ved på slike turer. Har jeg med fiskestang kan jeg lete etter en fiskeplass i nærheten, men  fisking blir ofte underordnet og bortprioritert.

Men som sagt, alt i alt så handler det om situasjonen: om vær og vind, teltplass, fiskeplass, middagsrett, klokkeslett, lenge gått, osv osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå opp telt, legge ut liggeunderlag og sovepose først. Som de fleste her. Men etter dette er alltid leiren ett himla rot, så da må det ryddes og hodelykt legges øverst på soveposen. Jeg har litt for mange ganger lett etter den etter at det er blitt mørkt. Alle vet hvor lett det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger selvfølgelig på type tur/årstid osv, men jeg kan jo ta prosedyren jeg kjørte på Island-kryssing i fjor sommer for moro skyld. Etter én måned på loffen havner man greit i "dronemodus" hva gjelder rutiner etter en lang dag med vandring.

  • Sjekk værmelding om mulig - Finn ut hvilken retning vinden kommer til å ha i løpet av natten og morgenen. Dette endret seg veldig ofte på Island. Bestem hvor teltet skal ligge basert på "nåværende" vind og hva som kommer, alt etter som.
  • Av med sekken, så finne egnede steiner (~10-12 stk) med litt størrelse og vekt til å forankre teltplugger/barduner med. Disse legges ned i en ca. formasjon i forhold til der teltet skal settes opp (viktig for å ikke rote for mye om det er mye vind).
    • Gress/jord å sette teltplugger ned i på Island er sjelden vare. Sikkert 80% av leirplassene var på sand. Sånn sett er nok selvstående kuppeltelt hakket mer praktisk.
  • Teltet settes opp etter "beste" metode for oppsett i mye vind.
    • Siden teltet sannsynligvis er vått fra nedbør dagen før er det greit å få opp teltet så fort som mulig så det får luftet seg litt.
  • Er innerteltet vått - Gå over med kjøkkenhåndkle på innertelt-gulvet. Veggene og tak i innerteltet er uviktig om er vått. Det tørker fort i luften.
    • Digresjon: Kjøkkenhåndkleet var den mest nyttige og uplanlagte tingen jeg hadde med på turen. Genialt for å tørke av teltgulv og teltduk generelt som ofte blir helt fullt av sand som er umulig å få av ellers. Skylles i bekker og vann. Legges bare utenpå sekken under vandring for å tørke.
  • Børst av liggeunderlag og sekk for litt sand og få det inn i innerteltet
    • Blåser det mye er det mye sand som svever rundt i forteltet. Myggnettingen i ventilasjonsluken er ikke finmasket nok til å stoppe alt som kommer med vinden. Det tok ikke mange dagene før jeg begynte å ha alt utstyr innerteltet.
  • På med ullgenser
  • Ut med soveposen
  • Frem med gassbrenner, kjele og vann - Fyr opp én eller to Real Turmat - Avhenger av om jeg allerede har spist en på veien eller ikke.
    • Vannet er på en 3l vannpose fylt opp noen kilometer før, om det ikke er vann i nærheten av tenkt camp.
  • Hvis det ikke er noe mer vettugt å finne på for dagen så er det skift til "soveklær" og legge seg i posen. Er det mer å gjøre blir jeg sittende i vandreklærene for at de skal tørke mest mulig på kroppen.
  • Planlegg rute for neste dag på telefonen (brukte Garmin Explore-appen, sammen med Inreach). Selve ruten var allerede grovskissert, men vannstopp og neste camp er det som er vesentlig. Det er dumt å bære på 3-literen lenger enn nødvendig.

IMG_0655.thumb.JPG.87df9925494d4fda846a7766be2d8067.JPG

IMG_0959.thumb.JPG.551a6d3a9cb2ff34a2aebd1a29700b68.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det langtur der man er i bevegelse hele dagen med ny leir hver dag blir teltet som regel satt opp aller først ved framkomst. Jeg pleier da som regel å rulle ut soveposen så den får luftet seg/blåst seg opp inne i teltet. Ofte er det såpass seint på dagen at det egentlig ikke er rom til så mye sprell.

Er det overnattingstur for en natt eller korte dagsetapper avhenger det av alt mulig. Hvis jeg tror fiske biter hiver jeg meg over fiskestanga først. Hvis jeg er sulten starter jeg gjerne med matlaging. Er det varmt og flott badevann kan du garantere at du finner meg uti vannet ganske snart. Er det spesielle ting å se på vil nok de få min oppmerksomhet. Det kan være for eksempel en lom på vannet, ei fiskeørn, en våk, eller kanskje en topp rett ved man vil opp på før det blir for sent på dagen. Hvis det regner eller ser ut til å skulle komme regn blir nok telt/hengekøye/tarp prioritert. er det bærtid kan det godt hende jeg går i gang med bærpelling.

Det er altså på lengre turer at jeg lager rutiner. Det kommer litt av seg selv for man skal jo stort sett gjennom det samme ritualet hver dag. På korte turer som enkeltovernattinger eller noen dager der teltet skal stå på samme plassen, så blir det veldig ad hoc.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 29.3.2023 den 14.21):

 

  • Digresjon: Kjøkkenhåndkleet var den mest nyttige og uplanlagte tingen jeg hadde med på turen. Genialt for å tørke av teltgulv og teltduk generelt som ofte blir helt fullt av sand som er umulig å få av ellers. Skylles i bekker og vann. Legges bare utenpå sekken under vandring for å tørke.IMG_0655.thumb.JPG.87df9925494d4fda846a7766be2d8067.JPG

IMG_0959.thumb.JPG.551a6d3a9cb2ff34a2aebd1a29700b68.JPG

+1 på den

Jeg hadde også med ett vanlig kjøkkenhåndkle i bomull sist kajakktur som varte i to uker. Til dels ekstreme mengder regn til tider. Kjøkkenhåndkleet brukes til å tørke teltet, liggeunderlag og hver eneste ting og pakkpose som skal inn i teltet. Samt som håndkle etter bad.

Det er gull verdt, og adskillig bedre enn disse syntetiske microfiber håndklærne ment for friluftsbruk.

Mellom bruk henger det i telttaket eller på bardunen på teltet. Det er såpass lite at det ikke henger i veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Det er gull verdt, og adskillig bedre enn disse syntetiske microfiber håndklærne ment for friluftsbruk.

Og en god del billigere, særlig om man har en IKEA-butikk i nærheten; de selger et kjøkkenhåndkle i bomull (45×60 cm) til 5 kr: https://www.ikea.com/no/no/p/hildegun-kjokkenhandkle-rod-00484007/

Eller en oppvaskklut (25×25 cm) i bomull til 3 kr: https://www.ikea.com/no/no/p/hildegun-oppvaskklut-rod-90484036/

Eller en 10-pakning med 30×30 cm kluter i bomull til 35 kr: https://www.ikea.com/no/no/p/krama-vaskeklut-hvit-40054538/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.