Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan tenner du primusen din?


ubernoob

Anbefalte innlegg

Helt vanlig piezo-basert lighter. Det skal veldig mye til for å slå disse. Billige og gjenbrukbare i lang lang tid om du kun tenner primus med den, i tillegg til å være lette, robuste og pålitelige også i litt ruskevær. Varmer den bare opp i hånden noen sekunder før den skal brukes om det er kaldt. No-brainer for meg 😁
Som backup har jeg et tennstål på Leatherman Signal-en, som er med på vintertur uansett.

Edit, det ble visst ny side i tråden. For å ikke miste gjenopplivningsspørsmålet helt gjengir jeg det her :D

Marius Engelsen skrev (31 minutter siden):

Noe som vet svaret på dette? Går det an å tenne rødspriten med denne, om man har veke i skålen?

Jeg har gjort det med USB-lighter flere ganger, også på vinteren. Men USB-lighteren var ikke holdbar nok, og skikkelig dårlig når den er tom for batteri ;) 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Robinson skrev (3 timer siden):

Jeg bruker denne alltid nå. Med tennstål som backup. Har aldri sett meg tilbake etter at jeg fikk denne. 

38F0A0CD-663E-4727-85B5-05BE2B73B140_1_201_a.jpeg.2035af136afeec21851f7dbeae52af11.jpeg

Jeg har merket at mine er veldig ømfintlige for temperatur, Den skal ikke ligge lenge utenfor lommen før det ikke blir noe fyr (lavt trykk grunnet temp)

Jeg har påfyllingsstuss som kan settes på vanlige gassbokser, så planen min er å tømme lighterne* for den 'vanlige lightergassen' jeg har brukt hittils, (kun butan) og heller fylle på fra en fersk gassboks, slik at jeg får en propan / butan blanding.

* i flertall siden jeg kjøpte flere på Clas Ohlson da de har billigst normal pris på disse, og hadde ett 50% på den prisen. Så har liggende en lighter i hver av de tre sekkene som blir brukt mest, pluss en i 'oppfyringspakkposen' som blir med på bålturene. (https://www.clasohlson.com/no/Primus-PowerLighter-stormlighter/p/31-8558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 timer siden):

Jeg bruker denne alltid nå. Med tennstål som backup. Har aldri sett meg tilbake etter at jeg fikk denne. 

38F0A0CD-663E-4727-85B5-05BE2B73B140_1_201_a.jpeg.2035af136afeec21851f7dbeae52af11.jpeg

Der har du den som trolig har sviktet meg flest ganger på tur...

Ingen fare da det er rikelig med backup i turutstyret. 

Så nå går det oftest i en slik: 

image.png.09f661ce5f75e9fdc824e3bd6f3a544f.png

Og så er det alltid med noen slike: 

image.png.5fd430913444fbfe2df9c67d57a64fe1.png

Og som regel er det minst ett slik også: 

image.png.3db1b1f52997570ca752eb3d65d3e371.png


Og det som tenner primusen er det som er enklest tilgjengelig i opptenningsøyeblikket...


 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (36 minutter siden):

Der har du den som trolig har sviktet meg flest ganger på tur...

Ingen fare da det er rikelig med backup i turutstyret. 

Så nå går det oftest i en slik: 

image.png.09f661ce5f75e9fdc824e3bd6f3a544f.png



 

Samme erfaring her med Primus sin stormlighter. 
Den der SOTO-saken så kjekk ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare fortsetter med tennstål da, det virker alltid.

Det er utrolig dumt at clas ohlson har sluttet med sin «mini peistenner». Denne var helt perfekt til å tenne forvarmingsvæsken med i alle slags brennere, veide lite, tok liten plass, og var refillbar. Men kunne selvsagt gå tom for gass og virke dårligere i streng kulde som alle andre lightere, så tennstål i backup er must:IMG_3208.thumb.jpeg.c6179a8dd764daf66ae20d09f76204c1.jpeg

 

Ser power også har en meget liten USB lighter som virker bra. Men det er kun noen få butikker som har den inne:

IMG_3210.thumb.jpeg.0d46db54109d40b5e46846ab2e4fd989.jpeg

 

Når det gjelder tennstålet er Light my fire sine gode. Biltema er elendig, særlig på trange steder som i en brenner. Ungene sliter mye med å bruke tennstål til å tenne forvarmingsvæsken til brenneren, så det er ikke helt ideelt når de skal kokkelere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Der har du den som trolig har sviktet meg flest ganger på tur...

Ingen fare da det er rikelig med backup i turutstyret. 

Så nå går det oftest i en slik: 

image.png.09f661ce5f75e9fdc824e3bd6f3a544f.png

Og så er det alltid med noen slike: 

image.png.5fd430913444fbfe2df9c67d57a64fe1.png

Og som regel er det minst ett slik også: 

image.png.3db1b1f52997570ca752eb3d65d3e371.png


Og det som tenner primusen er det som er enklest tilgjengelig i opptenningsøyeblikket...


 

Samme her, jeg tror jeg reklamerte 5 ganger på stormlighter fra Primus før de ga opp å jeg fikk pengene tilbake. Jeg har 3 stykk av den Soto Pocket rocket eller hva den heter, men den lager de ikke lengre. Nå har det laget en variant hvor du kan sette en vanlig lighter inni. Ikke testet denne enda.

Fyrstikker egner seg best på hytta, men tennstål er alltid med 😇 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg at det er ikke alle som er fornøyd med Primus sin stormlighter. Det rare er at nå har jeg tre stykker av dem. En av dem ligger fast på stuebordet og er konas førstevalg for å tenne alt fra telys til å tenne opp i peisen. Den blir brukt daglig og nå om høsten flere ganger daglig. Og jeg tenner opp enten en primus eller ett bål ca en gang pr.uke ( jeg har en ukentlig ute til lunsj tur, der primus eller bål lager lunchkaffen min), og aldri, ikke én gang har jeg opplevd at den har sviktet eller ikke gjort det jeg forventer av den. Det eneste jeg må passe på er at det er gass på den. Nå må det sies at siden alt dette skjer på sørvest landet har jeg aldri brukt den i under 10 minus grader. Men noen har andre erfaringer....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (7 minutter siden):

Jeg har merket meg at det er ikke alle som er fornøyd med Primus sin stormlighter. Det rare er at nå har jeg tre stykker av dem. En av dem ligger fast på stuebordet og er konas førstevalg for å tenne alt fra telys til å tenne opp i peisen. Den blir brukt daglig og nå om høsten flere ganger daglig. Og jeg tenner opp enten en primus eller ett bål ca en gang pr.uke ( jeg har en ukentlig ute til lunsj tur, der primus eller bål lager lunchkaffen min), og aldri, ikke én gang har jeg opplevd at den har sviktet eller ikke gjort det jeg forventer av den. Det eneste jeg må passe på er at det er gass på den. Nå må det sies at siden alt dette skjer på sørvest landet har jeg aldri brukt den i under 10 minus grader. Men noen har andre erfaringer....

Jeg mistenker at de har gjort noen oppgraderinger på de. For jeg vet at det har vært et hav av reklamasjoner på disse tidligere. Men når jeg begynner å tenke meg om, så er det jo noen å siden jeg hadde problemer med mine. Primus er såpass stor at de helt sikkert har gjort noe med leverandør av komponenter og ikke fortsetter å produsere ting som går i stykker. Husker du når dine var kjøpt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 minutter siden):

Nå må det sies at siden alt dette skjer på sørvest landet har jeg aldri brukt den i under 10 minus grader. Men noen har andre erfaringer....

Jeg la en av mine i fryseren en knapp time, og resultatet var null respons i lighteren etterpå. Først etter å ha varma den opp i hånda i et par minutter klarte den å hoste ut en stødig flamme. Dette var for ordens skyld en kjøpt helt på tampen av 2021, så ganske så ny.

Aldri hatt problemer med mine i vår-, sommer- og høstsesongen dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la den ene tenneren i fryseren, 22 minus, i akkurat en time. Da jeg tok den ut og prøvde, virket den ikke. Etter å ha varmet den i hånden i 60 sekunder fikk jeg noen blaff. Etter å ha varmet den i hånden i 2 minutter, tente den og brant som normalt. Det forteller jo at de riktig lave temperaturene ikke er bra for denne lighteren. Men det forteller også at selv i 22 minus, vil det ikke være noen stor utfordring å bruke lighteren. Men selvfølgelig, i reelle 22 minus utetemperatur, vil den trenge lenger tid for å fungere enn i romtemperatur hjemme. Uansett er den perfekt for meg her i sørvest, der minusgradene aldri blir mange selv om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 14.10.2023 den 13.40):

Jeg har påfyllingsstuss som kan settes på vanlige gassbokser, så planen min er å tømme lighterne* for den 'vanlige lightergassen' jeg har brukt hittils, (kun butan) og heller fylle på fra en fersk gassboks, slik at jeg får en propan / butan blanding.

Tror du er inne på noe der. Jeg har hatt min siden 2013. Mener å huske at jeg i starten kun brukte vanlig lightergass (hadde fått kjøpt flere flasker på opphørssalg, har enda lager :-)) og da erfarte jeg titt og ofte problemer som beskrevet i tråden her. Men så fikk jeg en sånn påfyllingstuss for noen år siden ....og en ide om å få brukt opp "rester" fra de vanlige gassboksene, og kan ikke huske å ha erfart problemet siden. I hvertfall ikke i samme grad som i starten da det skapte mye frustrasjon og lighteren derfor havnet i skuffen en tid.  (men jo, den krever fortsatt litt forvarming/håndvarming når det er kaldt, om jeg ikke bærer den nær kroppen før bruk).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (46 minutter siden):

Tror du er inne på noe der. Jeg har hatt min siden 2013. Mener å huske at jeg i starten kun brukte vanlig lightergass (hadde fått kjøpt flere flasker på opphørssalg, har enda lager :-)) og da erfarte jeg titt og ofte problemer som beskrevet i tråden her. Men så fikk jeg en sånn påfyllingstuss for noen år siden ....og en ide om å få brukt opp "rester" fra de vanlige gassboksene, og kan ikke huske å ha erfart problemet siden. I hvertfall ikke i samme grad som i starten da det skapte mye frustrasjon og lighteren derfor havnet i skuffen en tid.  (men jo, den krever fortsatt litt forvarming/håndvarming når det er kaldt, om jeg ikke bærer den nær kroppen før bruk).

Da høres det kanskje ut som det kan bli en forbedring.

Jeg kjøpte påfyllingsstussen/adaptret for nettopp dette, men ville bruke opp de to boksene med Butan jeg har, men lite forbruk på lighterne så tar det jo 'år og dag', så da får jeg heller fremskynde det. Dog har det ikke vært et særlig stort problem så lenge jeg husker å legge lighteren tilbake i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (5 minutter siden):

Har dere link til den stussen?

Jeg har en fra Optimus (Optimus Refill Adapter) men fant ikke denne på noe norsk nettside i farten. 
https://www.optimusstoves.com/us/ca/899-8019206-optimus-refill-adaptor

image.png.8cf177f82d211772841143e535c5f164.png


Her Primus sin - https://www.fjellsport.no/merker/primus/primus-filling-adaptor
Og her er Soto sin - https://www.magasinet.no/soto-fyllingsadapter-gassboks-lighter

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart de der Permanent Match sakene.  Som han sier i videoen så er det et godt alternative til tradisjonelle Zippo lightere, der bensin jo fordamper etterhvert. Forsinker dette litt på en Zippo ved å tre et bit av en sykkel slange over der lokket møter kassa og litt til. Men det finnes også andre alternativer, som holder bedre på bensinen. For eks tradisjonelle IMCO lightere. Men enda bedre slik som den du viser, som er forseglet med pakning og skrulokk slik at bensinen du fyller blir der...lenge! (om ikke evig). Et annet alternativ kan feks være en Maratac Peanut XL Titanium lighter (36g) - som jeg har. . Lamnia selger denne, men til en crazy pris nå, så ville ha søkt på Ebay o.l. først dersom jeg skulle kjøpt i dag:

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kule alternativer der ute, men hva er _egentlig_ de rasjonelle fordelene over en helt enkel Bic, annet enn kulhetsfaktor?

Med en Bic med gnisthjul (?) har man gnisten å gå på om selve butanen ikke tenner pga temperatur. Jeg foretrekker med piezotenner da hjul kan være et slit med kalde fingre 😅

Personlig har jeg aldri hatt problem med å tenne lightere i temp rundt -20 etter å ha holdt de i hånden i noen sekunder (tynne eller ingen hansker).

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 timer siden):


Et annet alternativ kan feks være en Maratac Peanut XL Titanium lighter (36g) -

 

sneakyowl skrev (24 minutter siden):

men hva er _egentlig_ de rasjonelle fordelene over en helt enkel Bic, annet enn kulhetsfaktor?

 

Den store fordelen med eks. mini peistenner fra clas ohlson (som dessverre er utgått), og evighetsfyrstikk/permanent-match, er at det er veldig enkelt å tenne spriten i skålen når man skal forvarme. Eks. på optimus 111 er det ikke enkelt å få en bic lighter nedi skålen. Da pleier jeg å ta av vindskjermen og vippe brenneren opp fra kassen, men det slipper man med ett fyrtøy som man kan «stikke inn» der man vil.

På XGKII er det også ett hull man må få flammen inn i for å treffe forvarmingsvæsken.

Jeg får det til med tennstål, så det går med bic også, men det er mye enklere med noe man kan stikke inn.
 

Fyrstikker er også greit, men de er ikke glad i vann, og så har man en liten glo som noen ganger fyker avgårde og tar livet av liggeunderlag eller lager hull i teltbunnen… 

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 minutter siden):

 

Den store fordelen med eks. mini peistenner fra clas ohlson (som dessverre er utgått), og evighetsfyrstikk/permanent-match, er at det er veldig enkelt å tenne spriten i skålen når man skal forvarme. Eks. på optimus 111 er det ikke enkelt å få en bic lighter nedi skålen. Da pleier jeg å ta av vindskjermen og vippe brenneren opp fra kassen, men det slipper man med ett fyrtøy som man kan «stikke inn» der man vil.

På XGKII er det også ett hull man må få flammen inn i for å treffe forvarmingsvæsken.

Jeg får det til med tennstål, så det går med bic også, men det er mye enklere med noe man kan stikke inn.

 

Kjøper den! Tenkte nok litt snevert på mine egne gass eller bensinfyrte oppsett. I hvert fall på Omnilite er det lekende lett å tenne "ovenifra" med en lighter, selv når brenneren er nede i Trangia-stormkjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (50 minutter siden):

Det er mange kule alternativer der ute, men hva er _egentlig_ de rasjonelle fordelene over en helt enkel Bic, annet enn kulhetsfaktor?

Med en Bic med gnisthjul (?) har man gnisten å gå på om selve butanen ikke tenner pga temperatur. Jeg foretrekker med piezotenner da hjul kan være et slit med kalde fingre 😅

Personlig har jeg aldri hatt problem med å tenne lightere i temp rundt -20 etter å ha holdt de i hånden i noen sekunder (tynne eller ingen hansker).

Jeg bruker Soto sin lighter, som er vist tidligere i tråden, den er uttrekkbar og blir derfor som en peistenner i praksis. Av og til er det greit å komme til andre plasser enn du gjør med en standard lighter. Fordelen med Soto sin framfor en "standard" peistenner, er at den er sammenleggbar og ikke så lett å knekke når den pakkes i sekken.

Endret av sofasliter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.