Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved beregning av f.eks lynvern på master og tårn så benyttes det såkalte kuler eller bobler. Før lyn lades ut mot jord nær bakken så bygges det opp såkalte kuler over bakkenivå med ladning. Når ladningen i kulen overstiger et vist nivå så vil nedslag kunne skje innenfor hele kulens areal. Dvs utladning vil skje der det er minst motstand til jord potensiale. Dvs at utladning innen for kulen søker i alle retninger og kan således f.eks søke opp til en metallstang om den er innenfor kulens område og ikke nødvendigvis bare nedover. 

Størrelsen på kulene som dannes kan være alt fra noen meter i diameter til flere 10 talls meter. Klassifisering av lynvern anlegg gjøres ved og beskytte gitt installasjon ut fra dette. Jo større kule man beregner for jo bedre og strengere blir lynvern klassifisering. Samtidig finnes det oversikter for hele landet med statistikk for median verdier med antall lynnedslag for et gitt område som også brukes i vurdering. (1/år/km2)

Standard som benyttes i Norge er EN 62305 og angir LPL/LPS klasse fra I-IV

Ble det passe nerdete? 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn midt inne i nerdingen her så vil jeg også minne om at det er langt flere personer som vinner førstepremie i lotto hvert år en personer som blir truffet av lyn. Og med minimalt av kunnskap om hva man bør gjøre når  det foregår oppbygging elektrisitet i naturen, så er det enda mindre sannsynlighet for å vinne i lyn-lotto.

Er det ikke da like greit å ikke bekymre seg for det? (På samme måte som at jeg aldri forventer å vinne i lotto. 😄)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
29 minutter siden, Terka skrev:

Sånn midt inne i nerdingen her så vil jeg også minne om at det er langt flere personer som vinner førstepremie i lotto hvert år en personer som blir truffet av lyn. Og med minimalt av kunnskap om hva man bør gjøre når  det foregår oppbygging elektrisitet i naturen, så er det enda mindre sannsynlighet for å vinne i lyn-lotto.

Er det ikke da like greit å ikke bekymre seg for det? (På samme måte som at jeg aldri forventer å vinne i lotto. 😄)

Jo, man kan jo alltids lene seg på "lotto"-kortet i alle sammenhenger, hvis man foretrekker det.
Det var 157 lottomillionærer i Norge i 2018. 
Til sammenligning finnes følgende tall: 

13 personer døde av snøskred i Norge i 18/19 sesongen
3 døde av å gå gjennom isen i Norge 17/18 sesongen
70 personer som kjørte eller satt på i bil døde i trafikken i 2018
20 gående/syklende/akende personer døde i trafikken i 2018
102 personer døde av drukning i 2018

Så det er vesentlig flere personer som blir lottomillionærer hvert år enn som dør av diverse aktiviteter man ofte er innom når man utøver friluftsliv. Likevel tar jeg på meg klær på snaufjellet vinterstid, selv om jeg vet om mange flere lottomillionærer enn folk som har frøset i hjel i fjellheimen her til lands.

Endret av Vallers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
34 minutter siden, Vallers skrev:

Så det er vesentlig flere personer som blir lottomillionærer hvert år enn som dør av diverse aktiviteter man ofte er innom når man utøver friluftsliv. Likevel tar jeg på meg klær på snaufjellet vinterstid, selv om jeg vet om mange flere lottomillionærer enn folk som har frøset i hjel i fjellheimen her til lands.

Jess, på samme måte som man faktisk må huske å tippe lotto for å vinne i lotto så er det også diverse ting man bør gjøre når man er på tur. (Som jeg også skriver om mtp "minimal kunskap".)

Poenget er at du kan pakke deg inn i så mye klær du vill på vinteren,og samtidig være superbekymra og føle deg 100% sikker på at du vil fryse i hjel. Eller du kan se objektivt på det og vurdere hva riskoen er så lenge du tar fornutige valg/forhåndsregler. (Riktige klær på vinteren osv.)

Endret av Terka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får legge inn litt skremsel også da, siden jeg mener sannsynligheten er liten for å bli truffet i den norske fjellheimen. 😉

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider