Populært innlegg tklami Skrevet 27. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2016 Hadde en tur til vestvidda en ukes tid. Kjempe fin tur med stort sett ok vær. Og det er ingen tvil om at det er fint på vestvidda og området rundt Litlos Vi satt opp teltet når været ble som dette første dag, for plutselig så vi ingenting Så våknet vi opp til denne utsikten, bedre kan det ikke bli. Utsikt nedover vivassdalen Teltet er å skimte som en liten prikk på dette bildet. Så vi hadde en fin lang og slitsom tur som uten tvil var verdt det, for det var mye pent som festet seg til netthinna. 16
Populært innlegg Kjellis Skrevet 28. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2016 I går kveld skinte det opp etter å ha regnet kraftig tidligere på dagen. Jeg pakket sekken og gikk opp på fjellet og spiste kveldsmat, var godt å ligge i lyngen og bare nyte utsikten. Utsikt nedover Aurdalen mot Tustnafjella. Det stakk en røyskatt innom for å ta den tvilsomme fyren som satt på toppen og laget mat i nærmere øyesyn. Rakk akkurat å knipse et bilde før den stakk. Bildene er tatt medmobilen, så de er ikke av beste kvalitet. 16
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 28. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2016 Sogndalshytta - Fannaråken - Turtagrø er nå kryssa av på The bucketlist. Fin tur opp selv i regnet. Men latterlig mange som skulle opp denne dagen. Så det ble trafikkaos opp igjennom skaret. Var et lag med folk på brekurs som surra godt oppi der. Og hytta var mer enn stappfull for å si det pent. Men maten var god og det gjorde ikke så vondt å bli tråkka på der man sov på gulvet Turen ned var fantastisk da tåka endelig letta og jeg fikk skue utover Hurrungane og ta et forsiktig primalbrøl utover dalen. Hurrungane er vakker! 18
HegeJohnsen Skrevet 28. juli 2016 Skrevet 28. juli 2016 Det har blitt så populært å gå de Syv Søstre at jeg nesten ikke tør si høyt at jeg har vært i Sandnessjøen uten å gå på noen som helst søster. Derimot tok vi en kveldstur på Sandnessjøens "indrefilet", nemlig turstien i Åsen som går langs en åsrygg og kan nås til fots fra sentrum. Fin utsikt både til de Syv Søstre, sentrum og Dønna ute i sjøen. Bildet viser utsikten mot Dønna. 9
Gjest Skrevet 28. juli 2016 Skrevet 28. juli 2016 På tur i arbeidstiden! Håstølknuten 429moh Ikke helt ekstremt etter ei turnus-friuke i Jotunheimen. Men alltid koselig å spise niste med en varde. Og varden må jo sies å være imponerende!
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 29. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 29. juli 2016 Stamsundrekka i Lofoten 17
Populært innlegg +ost Skrevet 29. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 29. juli 2016 Fosenferie tur 6. Brettingen fort. Idag gikk turen tilbake til Brettingen mellom Hasselvika og Fevåg i Rissa kommune. Sist var vi på toppen, idag ville vi utforske restene etter Brettingen Fort. Etablert i 1893, utvidet og forsterket av tyskerne under andre verdenskrig og så etablert som kystfort i aktiv bruk frem til 1998, plombert av Skifte Eiendom for avhending i 2011. Fortet skal visstnok ha hatt mulighet til å holde 150 mann i aktivitet, og har hatt mannskapsrom til alt dette under bakken, men i forbindelse med salg av nedlagte forsvarsbaser er alle innganger murt igjen. Uansett et flott sted å besøke i solskinnet, og mye morro for unga. 10
REJOHN Skrevet 30. juli 2016 Skrevet 30. juli 2016 Den 19.02.2016 at 1.09, REs skrev: Den 19.02.2016 at 1.09, REs skrev: Den 29.04.2016 at 20.46, REs skrev: Den 26.07.2016 at 14.35, pahatlem skrev: Den 26.07.2016 at 14.35, pahatlem skrev: Den 26.07.2016 at 14.35, pahatlem skrev: Fem dagers rundtur i Frafjordheiene med @hllnd, Høgaleite-Degevatn-Strålausheiæ-Blåstøldalen. Traff forresten @REJOHN på vei innover mot Blåfjellenden med en flokk sauer. Hyggelig møte! Stort sett sånt vær: Tok nøyaktig en time før buksa røyk, men ble lappet sammen igjen hver kveld, kveld etter kveld: Klarnet endelig opp siste kveld, mens skyene i Blåstøldalen ennå kom blåsende opp mot campen: Og siste kvelden ble et eventyr med en vanvittig lyssterk fullmåne over Leitesvatnet: Teltekvipasje siste morgen, endelig tørre sokker og sko: Strålende tur, uansett: Dro på fiskeutstyr, kastet sluken i vannet et totalt dusin ganger uten suksess. Brukte stort sett tiden på å gå, sutre over gjørme, sutre over oppoverbakker, sutre over kalde føtter, sutre over for tynn sovepose og sutre over for lite tilgang på kjeks. Alt med godt humør! Fem dagers rundtur i Frafjordheiene med @hllnd, Høgaleite-Degevatn-Strålausheiæ-Blåstøldalen. Traff forresten @REJOHN på vei innover mot Blåfjellenden med en flokk sauer. Hyggelig møte! Stort sett sånt vær: Tok nøyaktig en time før buksa røyk, men ble lappet sammen igjen hver kveld, kveld etter kveld: Klarnet endelig opp siste kveld, mens skyene i Blåstøldalen ennå kom blåsende opp mot campen: Og siste kvelden ble et eventyr med en vanvittig lyssterk fullmåne over Leitesvatnet: Teltekvipasje siste morgen, endelig tørre sokker og sko: Strålende tur, uansett: Dro på fiskeutstyr, kastet sluken i vannet et totalt dusin ganger uten suksess. Brukte stort sett tiden på å gå, sutre over gjørme, sutre over oppoverbakker, sutre over kalde føtter, sutre over for tynn sovepose og sutre over for lite tilgang på kjeks. Alt med godt humør! Fem dagers rundtur i Frafjordheiene med @hllnd, Høgaleite-Degevatn-Strålausheiæ-Blåstøldalen. Traff forresten @REJOHN på vei innover mot Blåfjellenden med en flokk sauer. Hyggelig møte! Stort sett sånt vær: Tok nøyaktig en time før buksa røyk, men ble lappet sammen igjen hver kveld, kveld etter kveld: Klarnet endelig opp siste kveld, mens skyene i Blåstøldalen ennå kom blåsende opp mot campen: Og siste kvelden ble et eventyr med en vanvittig lyssterk fullmåne over Leitesvatnet: Teltekvipasje siste morgen, endelig tørre sokker og sko: Strålende tur, uansett: Dro på fiskeutstyr, kastet sluken i vannet et totalt dusin ganger uten suksess. Brukte stort sett tiden på å gå, sutre over gjørme, sutre over oppoverbakker, sutre over kalde føtter, sutre over for tynn sovepose og sutre over for lite tilgang på kjeks. Alt med godt humør! I dag ble det en tur til Bjørndalsfjellet. Fikk faktisk med meg naboen også. Testet ut en type turkaffe som jeg fikk av min kone for ganske lenge siden. Husker ikke helt når, men nå hadde den stått og fristet meg lenge nok. Den funka helt greit, men litt mye ameras for to kopper kaffe. Et par "strips" med nescafé gold gir bortimot samme resultat på halve tida og med mye mindre søppel. I dag ble det tur igjen, men ikke med flyktninger denne gangen. Det ble tur til Månafossen og videre inn til friluftsgården Mån sammen med en dansk venn og hans datter på 11 år. Vi var ganske heldige med været. Temperaturen var vel så vidt under null og det føk litt snø i luften, men ikke mer enn at det så vidt ble et fint "melisdryss" på fjellknausene og issvullene oppover mot fossen. Det var ikke så mye vann i fossen men den var ganske fin med all isen som hadde bygget seg opp rundt fossen og nedover i elven. Vel fremme på Mån ble det spist matpakke i kjelleren / varmestuen på hovedhuset og jeg gjorde et tappert forsøk på å steke pannekaker. http://jarenfri.no/no/steder/friluftsgarden-man/ Jeg hadde forberedt pannekakerøre i en flaske og i tillegg hadde jeg med favorittstekepanna av støpejern. Det eneste jeg hadde gjort som ikke var helt vanlig var at jeg, i et forsøk på å spare tid før jeg skulle dra, hadde laget pannekakerøre av en sånn pose som bare skal tilsettes vann. Da jeg stod og strevde med disse pannekakene kom jeg til å tenke på at dette har jeg opplevd før, og da var konklusjonen akkurat den samme som nå. ALDRI mer pannekaker fra pose. Det ble bare noe graps som til slutt ble skrapt ut av panna og lignet da mer på en haug mislykket eggerøre enn på pannekaker. Vel hjemme gjorde jeg et nytt forsøk inne på induksjonskomfyren, men selv om jeg da klarte å få frem en pannekake som lignet litt på bildet utenpå posen så fikk den ikke ståkarakter av noen av familiemedlemmene her i huset. Da får vi bare håpe at jeg husker dette neste gang jeg skal på tur med pannekakerøre og stekepanne. Pannekaker lages enklest av f.eks. 3 egg, 2 -3 ss sukker, 6 dl hvetemel og 7 dl melk. Alle de kjemikaliene som står listet opp på posene fra Toro er både unødvendige og helt uegnet til pannekaker. I dag ble det tur igjen, men ikke med flyktninger denne gangen. Det ble tur til Månafossen og videre inn til friluftsgården Mån sammen med en dansk venn og hans datter på 11 år. Vi var ganske heldige med været. Temperaturen var vel så vidt under null og det føk litt snø i luften, men ikke mer enn at det så vidt ble et fint "melisdryss" på fjellknausene og issvullene oppover mot fossen. Det var ikke så mye vann i fossen men den var ganske fin med all isen som hadde bygget seg opp rundt fossen og nedover i elven. Vel fremme på Mån ble det spist matpakke i kjelleren / varmestuen på hovedhuset og jeg gjorde et tappert forsøk på å steke pannekaker. http://jarenfri.no/no/steder/friluftsgarden-man/ Jeg hadde forberedt pannekakerøre i en flaske og i tillegg hadde jeg med favorittstekepanna av støpejern. Det eneste jeg hadde gjort som ikke var helt vanlig var at jeg, i et forsøk på å spare tid før jeg skulle dra, hadde laget pannekakerøre av en sånn pose som bare skal tilsettes vann. Da jeg stod og strevde med disse pannekakene kom jeg til å tenke på at dette har jeg opplevd før, og da var konklusjonen akkurat den samme som nå. ALDRI mer pannekaker fra pose. Det ble bare noe graps som til slutt ble skrapt ut av panna og lignet da mer på en haug mislykket eggerøre enn på pannekaker. Vel hjemme gjorde jeg et nytt forsøk inne på induksjonskomfyren, men selv om jeg da klarte å få frem en pannekake som lignet litt på bildet utenpå posen så fikk den ikke ståkarakter av noen av familiemedlemmene her i huset. Da får vi bare håpe at jeg husker dette neste gang jeg skal på tur med pannekakerøre og stekepanne. Pannekaker lages enklest av f.eks. 3 egg, 2 -3 ss sukker, 6 dl hvetemel og 7 dl melk. Alle de kjemikaliene som står listet opp på posene fra Toro er både unødvendige og helt uegnet til pannekaker. Jeg har hatt en uke på Nilsebu, og ikke sett innlegget før nå. Det var et kjekt møte, men bare så alt for kort. Vi burde hatt tid til en skikkelig prat. Sauene får ta skylden... Teltplassen ved Leitevann så skikkelig kjekk ut - jeg har ofte lurt på å legge meg litt lengre nede på selve tungen ut i vannet, (Men Blåfjellenden er for nær) Skiløypa går rett over denne tungen... Det var uansett en av de virkelig skjeldne dagene... 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 30. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2016 I går var det tid for nok en listetopp på lista Holtålen PF>100 m; Berghøgda 1246 moh i Forollhogna nasjonalpark. Sol og blå himmel med godværsskyer, men iskald vind fra vest. Startsted var Slettælet i nærheten av Øyungen i Hessdalen (ufo-land for de som tror på slikt). Tydelig, umerket sti inn til Brattbekktjønna. Deretter mer utydelig sti og etterhvert som vi begynte på stigningen opp mot østveggen av fjellet ingen sti. Hvertfall ikke som vi klarte å finne. Mye tunggått mose og lyng herfra. En liten kaffepause ved Bergtjønna som også ble benyttet til å ha på mer klær siden singlet og shorts ble vel kaldt i vinden. På toppen traff vi to karer som hadde gått en kortere vei opp fra litt lenger inn på samme veien som vi hadde parkert ved. Må prøves ved en annen anledning. 13
Populært innlegg fumigatus Skrevet 30. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2016 Nå er det slutt. Sommerferien altså. I overimorgen. I forgårs satt jeg på koietrappa med en øl: Nå sitter jeg hjemme og depper (som @Gittiamo med sin "Postfjelldepresjon") og lurer på hvorfor man trenger en dag hjemme før hverdagen begynner. Jeg gjør faktisk ikke det. Det er bare å dra tilbake. Sekken må pakkes, vi høres i morgen kveld 10
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 30. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2016 Ei natt på Uttakleiv for store og små for å få med solnedgangen 16
Gjest Skrevet 30. juli 2016 Skrevet 30. juli 2016 (endret) Det var jo etter midnatt, så det var jo "tur i dag". Men med båt og våtdrakt. Ikke fjellsko. Og uten hunder. Ikveld skal de spises, med god drikke ved siden! Endret 30. juli 2016 av Fenriken
Populært innlegg Haoverla Skrevet 30. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2016 Formiddagstur i nærmiljøet i dag. Bildene er fra Lyngbønipa og Gravdalsfjellet i Bergen 12
Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 31. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 31. juli 2016 (endret) Fantastisk i Femundsmarka Etter mye planlegging og pakking var alt klart, åttte-ni timer bilkjøring ventet. Jeg gledet meg VELDIG til å komme inn i Femundsmarka nasjonalpark for første gang. Det var så mange spørsmål jeg ville få svar på, hvordan er det å finne teltplass?, hvordan blir fiske?, hvordan er terrenget å gå i?, jeg vet at det finnes områder med mye blokkstein, men hvor? Kommer jeg til å treffe mye folk? Hvordan blir været? Alle disse spørsmålene (pluss mange flere) vil jeg få svar på i løpet av turen. Les rapporten her! Fisker på kvelden ved Skogtjønna To av ørretene på turen Havregrøt gjør susen En av Gjeddene på turen Disse reinstyra kommer man veldig nær! Les andre turer her! Endret 31. juli 2016 av Isak Knutsen 15
Populært innlegg Hege P. Skrevet 1. august 2016 Populært innlegg Skrevet 1. august 2016 Hundene og jeg har vært på bærtur igjen. I den forbindelse er det noe jeg har lyst til å nevne. Hundene tjores til et tre med langline. Det er jo båndtvang må vite. Så kommer etter noe tid matmor tuslende med en trelitersspann med blåbær. Det kommer to rådyr over myra. Hundene reagerer. Linene strammes. Matmor går på trynet, men rekker å se at hun har glemt å tjore Taran. Hun spretter med ungdommelige sprang etter to fristende rådyr. Mens matmor Hege ligger med trynet i blåbærlyngen og banner som en nordlending i snykav og blåst. Men den gode Taran Akita snur etter noenogfemti meter. Hun var grei sånn. Men hvofor snubler man oftere med fulle blåbærspann enn med tomme? Må vel finnes noe forskning på det også? Nåja, jeg fikk nå plukket opp de fleste bærene etterpå, og jeg mener å ha hørt en gang at dobbeltplukkete blåbær skal være av ekstra fin vare. Noe annet jeg har lyst til å nevne, er dette med det jeg kaller for "toalettmose". Noen ganger er den full av barnåler, men det er jeg vant til. Men maur?? Anbefales ikke. Ellers var det som vanlig en fin tur. PS: Rakk ikke ta bilder, men noen ganger kan fantasien være nok, ikke sant? 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 1. august 2016 Populært innlegg Skrevet 1. august 2016 Har vært opptil flere steder på tur i dag - riktignok snakker vi småturer . Først måtte jeg få flere klipp i Fjelltrimmen-kortet fra Rørvik idrettslag. Turen gikk først til Tjønnsøyhopen, her utsikten fra varden nordøstover mot vindturbinparken på Svartfjellet og langt der bak tunge regnskyer over Helgeland: Og her har yours truly dristet seg opp på den svimlende høyde av 150 moh, på selveste Dragstind : Avsluttet med en tur til hytta, der treprammen ble lagt på vannet med et par store steiner i - den var helt tørr, temmelig lekk og og må senkes for å få trutne en dag eller to - deretter kan det bli noen fine roturer med en sluk eller to bak akterspeilet Prøvde noen kast med stangen, fikk to napp og to små ørreter på land (som jeg slapp ut igjen) - desidert mest populært i dag var svart/gul spinner. Fine turer - godt å ha startet ferien 12
+ost Skrevet 2. august 2016 Skrevet 2. august 2016 Fosenferie tur 7, Vardeheia, søndag 31.7. Den korteste turen til nå, nesten så jeg vurderer å ikke la den telle med. Ca 3 km t/r på vei opp til telemast og steinvarde mellom Stadsbygd og Rissa i Rissa kommune. Mye bær å finne, og fornøyde unger. 9
Populært innlegg +ost Skrevet 2. august 2016 Populært innlegg Skrevet 2. august 2016 Fosenferie tur 8, overnatting på Vardeheia. Da fikk jeg endelig oppfylt løftet til nr. 2 (7), om telttur i ferien. "Fosenferie tur 7" inneholdt også ett snev av rekognosering på jakt etter mulige teltplasser, og mandag kveld var vi på vei opp igjen. Etter at teltet hadde kommet opp la vi i vei opp til toppen for å nyte solnedgangen derfra. I slike stunder er det man kan ønske seg bedre kamera og ikke minst bedre fotoevner (iPhone 6 og Camera+-appen er bra det, men dedikert kamera og ikke minst evnene hadde vært enda bedre). Tilbake i teltet kom overraskelsen -Donaldblad - frem, samt ostesmørbrød på stormkjøkkenet. Faller i smak hos de fleste unger. Natten forløp ellers greit, med unntak av en pappa som i solidaritet med ungen kjekt valgte et blått skumgummiunderlag (isteden for det oppblåsbare som det bare var med ett av) og som dermed fikk en heller kort og ubehagelig natt. Morgenen var grå, det regnet natten igjennom, men et opphold i regnværet tillot rask pakking og retur til bilen uten at jentungen ble våt, regntøyet lå nemlig igjen hjemme. 19
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 3. august 2016 Populært innlegg Skrevet 3. august 2016 Flott tur til Midtikneppen (Trælsåfjellet) - 1144 moh med min kjære i dag. Ny topp på listen Holtålen PF>100m kan krysses av På turen opp gikk vi via Raudhåmmaren hvor spor etter gruvedrift er synlige i fjellet. Hjemveien gikk over ryggen fra Midtikneppen tiil høyde 1112 moh og Fremre Kneppen (1070 moh). 13
Gittiamo Skrevet 3. august 2016 Skrevet 3. august 2016 Fjellabstinenser og postfjelldepresjoner ble forsøkt kurert med en tur til Kolsåstoppen for å spise sveler. Det var godt for sjela. Men akk så kort lykke. Endomondo påstod jeg brukte 7 minutter opp. Greit at tiden går fort i godt selskap, men jeg tror ikke den gikk så fort. 8
Populært innlegg +ost Skrevet 4. august 2016 Populært innlegg Skrevet 4. august 2016 Fosenferie tur 9. Ytre Skurvhatten. Le grand finale. Da nærmer Fosenferien seg slutten, havrelefsa og striesekken venter sydpå. Hva passer vel bedre da enn at kona foreslår et turmål jeg har sikla på i flere år? Ytre Skurvhatten er høyeste toppen i Rissa kommune med sine 623 moh. (Funfact: når Rissa slår seg sammen med Leksvika vil denne toppen fortsatt være den høyeste i den nye kommunen.) Turen starter fra parkeringsplassen i sydenden av Heitjønnet, et vann i enden av en bomvei (40 Kr) som tar av fra Fv 720 (skiltet mot Alsethmarka). Turen rett opp på toppen og ned er ca 2,6 km en vei, med ca 270 meters stigning. Det er to stialternativer opp. DNT har laget et østlig alternativ - dette er hovedsakelig myrtrasking - mens Fosen turlag har laget ett litt mer vestlig alternativ. Dette siste er litt kronglete å finne i starten, men går rett opp i høyden og gir en fantastisk utsikt hele veien. Vi valgte denne stien. Etter en tidlig stopp for lunsj i starten av turen var morroa endelig i gang. Minstejenta (5) lit seg lokke med i front. Resten av følget (10, 9 og 7 pluss to voksne til) okket seg etter opp i høyden.... Turen innover var akkurat så fantastisk som forventet. Små barneben krever mange pauser og rolig tempo, etter to timer nådde vi toppen. Der fant vi oss en plass i le og nøt en god matbit og medbrakt kaffe. Ungene gjorde som unger flest - lekte. Utsikten var maksimal, i sør så vi Trollheimen med snø på nordflankene, i øst mente vi at vi så Sylmassivet. Vestover og nordover hadde vi hele Fosen brettet ut. Returen gikk på halvannen time, og tre av fire barn sovnet i bilen etterpå. Med dette er årets Fosenturer ferdig. Neste tur blir i Oslomarka et sted. 12
Populært innlegg AK74 Skrevet 4. august 2016 Populært innlegg Skrevet 4. august 2016 Ble en fantastisk tur opp til Torstind i dag (559), Vanna Troms. Begynte i tett skodde, og endte med blanke stilla og sol. God utsikt til fjelltoppan rundt, mens resten av verden bader i tåka. Herlig stemning:) 13
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 5. august 2016 Populært innlegg Skrevet 5. august 2016 (endret) Durmålstindan, Vesterålen Gikk ifra Forkledalen Møysalen til høyre i bildet. Et fjell jeg merkelig nokk aldri blir lei av. Hadde det vært noen meter høyere ville det vært det høyeste på en øy i Skaninavia Endret 5. august 2016 av Mørkeblå 17
Populært innlegg a_aa Skrevet 5. august 2016 Populært innlegg Skrevet 5. august 2016 Bucket_List_Item_Name: De syv søstre Bucket_List_Item_Status: Checked Bucket_List_Item_Check_Date: 2016-08-04 Bucket_List_Item_Check_Time: 04:20 - 18:55 Bucket_List_Item_Images: Mot vest fra Nordre tvilling Tilbakeblikk fra Skjerdingen Sliten og mør i musklene, med den syvende og siste ventende på mitt besøk Bucket_List_Item_Emoticon: 18
HegeJohnsen Skrevet 6. august 2016 Skrevet 6. august 2016 Gårsdagens tur gikk til Elgsjøkneppen (993 moh) fra Elgsjømoen sæter. Nok en topp på lista Holtålen PF>100m kan krysses av. Ingen varde på toppen, men et flymerke (hvis det nå er det det heter). Dagens tur gikk fra hytta til Storvollhøgda (1016 m) med retur over Novola (960 moh) tilbake til hytta. 8
Anbefalte innlegg