GBS Skrevet 4. desember 2015 Skrevet 4. desember 2015 Turen var i går, men da ville ikke kamera/pc samarbeide så jeg fikk ikke lagt inn bildene. Liten tur på glattisen på Ladestien, aiai, kjekt med gode brodder iallfall... Nydelig vær og ikke et menneske å se. 7
GBS Skrevet 6. desember 2015 Skrevet 6. desember 2015 Det blåste heftig i Bymarka i morges, men sola skinte og fugler og ekorn satte stor pris på påfylling av mat i fuglekassene. Vi spiste god frokost vi også, med glovarm kakao attåt. På vei hjem skulle vi over en liten sildrebekk da jeg så disse sporene i snøen. Frosk eller padde? Er de ute og vandrer om vinteren? Har aldri sett spor etter dem før iallfall. 5
Gittiamo Skrevet 6. desember 2015 Skrevet 6. desember 2015 Den paddefrosken er vel forvirra over manglende vinter den også. I Oslo så popper det skudd på trærne fortiden, så jeg skjønner den godt jeg. Håper den ikke ble for kald på magen. 1
Populært innlegg Klingen86 Skrevet 6. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 6. desember 2015 (endret) Det regna på formiddagen, men Yr lovet bedre vær utpå dagen så jeg tok en tur opp til Styggemann og spiste middag idag Været ble som lovet og turen ble suksess Endret 6. desember 2015 av Klingen86 15
GBS Skrevet 11. desember 2015 Skrevet 11. desember 2015 I går morges gikk turen tidlig opp i Bymarka, da vi kom til skogen sprang et rådyr over veien. Det er endel is på stiene, så det ble bare en liten tur siden husbond hadde glemt broddene hjemme. Vi gikk korteste veien til et bord ved Kobberdammen, glovarm kaffe og kakao smakte godt mens vi satt der og så dagen gry. Stille og fredelig. Litt mat til fuglene ble strødd her og der. 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 12. desember 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. desember 2015 Sitt nok en gang på Torghatten opphold!! Ufattelig mye regn og vind de siste dagene 13
Gittiamo Skrevet 12. desember 2015 Skrevet 12. desember 2015 Siden alle er stressa og maser fortiden og to-do lista er alt for lang, så gjorde jeg det mest fornuftige og vimsa meg bort. 7
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 12. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 12. desember 2015 (endret) Mens jeg venter på ekte snø i høyfjellet blir det litt samling av skogtopper i nærheten til Trondheim for tiden. Lite snø under 400m, men blir fort 20-30cm pil råtten snø over 500m. Stemning på Langåsåsen (536m) Blåvær på Vedløset (578m) Endret 12. desember 2015 av Þróndeimr 10
+Miamaria Skrevet 12. desember 2015 Skrevet 12. desember 2015 Egentlig skulle jeg på tur sist fredag til lørdag, for å teste nytt telt og nye ullklær. Men så skulle jeg bare sove litt først… Vips så var det kveld. I går skulle jeg egentlig på tur til i dag, for å teste det nye teltet og ullklærne som jeg skulle teste forrige helg. Men så skulle jeg bare sove litt først… Vips, så var det kveld. Men i dag, i motsetning til lørdag forrige helg, kom jeg meg ut på tur! En kort padletur i frisk vær, sågar hagl i fleisen. Herlig. Resten i bloggen HER. 6
GBS Skrevet 12. desember 2015 Skrevet 12. desember 2015 Siden vi skulle handle likevel på Lade så tok vi frokost og kakao og kaffe på Ladestien først. Utstyrt med brodder i fleng, som vi ikke fikk bruk for. Helt isfritt på ladestien, iallfall der vi gikk, så broddene fikk ligge i sekken. Vi møtte ingen, fredelig var det og frisk luft i massevis. Fint å veksle mellom sjøluft og skogens ro. Kan ikke klage på frokostutsikten! 5
RolFoto Skrevet 12. desember 2015 Skrevet 12. desember 2015 @Miamaria Jepp, det hender det blir noen vips-øyeblikk en gang iblant En fjæreplytt på steinen der forøvrig.
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 12. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 12. desember 2015 (endret) Etter å ha jobbet nesten konstant og sittet mye inne halvannen månde var det virkelig var godt å komme seg ut. Er ingen tvil at å komme seg i naturen er sunt for mennesket. Endret 12. desember 2015 av Mørkeblå Lenken til bildet fungerte ikke. 10
Kjell Iver Skrevet 13. desember 2015 Forfatter Skrevet 13. desember 2015 Nok en tur ved Torghatten. Gutten ville på toppen - jenta ville gjennom hullet! Sistnevnte vant siden det nå er glatt og delvis isete opp bratta der. Fjellet har mange grotter og åpninger som er faste stoppesteder på veien opp. Det ligger delvis tåke inni hullet - en spesiell stemning som ikke de titusenvis av turistene som besøker stedet hver sommer får oppleve. Brunost og Solbærtoddy. Det kommer inn en sur snøbyge. Gutten holder varmen med å rive noen av de hundrevis av vardene som er bygd Vi går ned på sørsiden og det er godt å komme til bilen. 6
GBS Skrevet 13. desember 2015 Skrevet 13. desember 2015 Morgentur i Bymarka, kun vi og joggerne og 3 hunder, ikke en lussekatt å se! Fred og ro er ikke å forakte i førjulstida, vi fikk en fin start på 3.søndag i advent. Det er kommet bittelitt mer snø, men noe særlig skiføre er det ikke enda. 6
Heriks Skrevet 13. desember 2015 Skrevet 13. desember 2015 (endret) Ikke fjelltur, men det har gått oppover i alle fall I dag har vi (prøvd) å gå gamle stier ... men det kan nok fort hende stier er lettere å finne igjen om sommeren enn om vinteren. Har en gammel setersti fra gården og opp på fjellet som hadde vært artig å finne igjen. Nå fikk jeg lagt inn sporet på inreach-appen for så å bruke telefonen for å se om vi fant den. Kom forsåvidt et stykke på vei, men måtte snu før vi begynte på den virkelig ukjente biten, er ikke så kjekt å rote rundt oppe i disse liene i mørket (er bare sånn passe bratt her). Men vi var nok ikke helt på rett vei, for vi har gått endel steder i dag hvor de umulig kan ha klart å få krøtter opp, selv om de var lettere til beins før om åra (kuene altså) Men men fin tur ble det da likevel, rota rundt i gammelskogen, tok ikke med kamera så mobilen måtte gjøre jobben, og det går jo bare så som så. Får prøve å finne stien igjen til sommeren Har en plan om å kunne gå rett ut av døra og opp på fjellet. Hvor går stien? Ingen store topper i dag, men fant da litt utsikt lell. Ingen vet hvor haren hopper, men noen av dem hopper i alle fall i Nore Endret 13. desember 2015 av Heriks 9
Populært innlegg Haugelarsen Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 13. desember 2015 (endret) I natt ble det en skikkelig spontantur Lørdag kveld, vennegjengen har juleverksted, og vi lager noen heidundrandes dorullnisser og julekort. Når klokka nærmer seg halv tolv, sjekker jeg yr på mobilen og ser at skydekket kanskje klarner opp klokken ett. Adresseavisa har nemlig meldt om meteorsverm i natt. "Noen som blir med på å sove ute i natt?" spør jeg etter å ha sittet litt i mine egne tanker. Det hører ikke de andre helt riktig, og svarer at nei, de vil ikke ut på byen i natt. Jeg smiler og spør en gang til, men føyer til at det er meldt meteorstorm. En øredøvende stillhet bryter frem, men denne gangen hører de ikke feil. Stillheten fortsetter, men spørrende fjes skifter ansiktsuttrykk. Noen ansikt blir skikkelig skeptiske, noen smiler stadig bredere. "Ja, dette vil jeg! Jeg har telt", kommer det fra hun som først hørte feil. "Så bra, men jeg har lavvo", sier jeg og legger til "Hvem andre blir med?" Det ender opp med at vi er fire stykker som skal på tur, og vi avslutter juleverkstedet brått. Jeg tar på refleksvest på meg selv og hunden min. Sykkelen står utenfor, og snart er jeg hjemme. Låse opp, kveldsmat til hunden. Hva piper? Alarmen! Sånn. Noe turutstyr ligger i leiligheten, noe nede i boda. Kanskje jeg må ha en stilongs? Litt tau er kjekt å ha. Kniv, sportstape, hodelykt. Kniv ja, da må jeg definitivt ha førstehjelpsutstyr og plaster også. Ned i boda, sekk, lavvo, sovepose. Det kommer en melding "Har du ekstra liggeunderlag?" Det har jeg. Liggeunderlaget går i sekken, enda ett. Ny melding: "Eller to?" Jeg har et skumunderlag i leiligheten, det må jeg huske. Opp igjen. Vannflaske, jervehiet og et dekken, pakkpose med en ullgenser og buff. Votter er nok kjekt å ha. Sånn. Skumunderlaget, ja. Hva har jeg glemt nå? Hvor kaldt er det? Tar med ekstra ullundertøy. Hunden skal jammen få kose seg med en dentastix. Jeg slenger med en pose smash til oss på to bein. Sender melding "kjører nå". Hunden skjønner at vi skal på tur, og halen går som en propell. Tilbake igjen dit hvor juleverkstedet nå er delvis ryddet sammen. I gangen står to kofferter, hun ene skal nemlig ta fly i morgen tidlig. Vi andre forsikrer henne om at det går bra; vi kjører to biler slik at hun kan ta den ene ved morgengry. Bilen blir full, og vi henter bil nr to før vi kjører en 20-minutters tur til Bymarka. Vi er enige om at dette er litt "crazy", men skikkelig moro. Klokka er halv to, fremme på parkeringsplassen og det begynner å snø. Ikke akkurat supre værforhold, men vi er fortsatt glade for at vi var spontane og dro. De vanvittig dårlig pakkede sekkene slenges på ryggen, og vi spaserer de 100 meterne til bålplassen. Idet sekken treffer bakken letter vi på blikket, og sannelig åpner det seg en luke i skyene med glitrende stjerner. Bål tennes og lavvoen settes opp. Hodet peker like mye oppover mot Orions belte som ned på pluggene som må hamres ned i den frosne bakken. Tiden stanser. Livet nytes. En kvart stjernehimmel akkompagneres av bålknitring og lyden av fire trippende glade poter. Livet er nydelig, det er den vakreste kvarte stjernehimmelen jeg har sett på lenge. Etterhvert kryper vi i poser og jervehi. En stakkar av oss står opp bare noen timer etter vi la oss for å rekke et fly, men tekstmeldinger i ettertid forteller at det var verd det. Det tok to timer fra ideen ble klekt til vi var fremme, og det var utrolig moro. Og meteorstormen? Tja. Vi så omtrent 3 stjerneskudd, men det er langt mer enn jeg ville sett fra soverommet i leiligheten. Har kun ett bilde tilgjengelig nå, kanskje det blir en edit med noen flere bilder senere. Edit: Lagt til flere bilder Endret 13. desember 2015 av Haugelarsen Flere bilder 16
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 13. desember 2015 Finfin formiddagstur til Sveio i dag. Ble også to små ørreter på land! Fornøyd da, langt ut i desember! 14
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 13. desember 2015 Etter å ha loffa rundt på Gran Canaria i en 14 dagers tid, er jeg igjen hjemme i kalde, mørke Norge, men det nytter ikke å sitte inne og sutre, så tok meg en tur i Estenstadmarka. Må dog innrømme at jeg synes Gran Canaria tar hjem seieren når kalenderen viser nov/des. Mørkt, kaldt og lite snø får ta skylden for det. 10
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 13. desember 2015 Landet noen myke pakker iløpet av natten. Så da dro man rett ut for å teste den nye hodelykta og skiene. Meget fornøyd. 10
Populært innlegg Xperiment Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 13. desember 2015 Lørdag ettermiddag alene med Hengekøye til Bærum / Lommedalen og til Øyervann. På tjern: -6 grader på solrik toppen: 2 grader I dag vi ( @hesthov, og kollega og @Xperiment ) hadde en spektakulære turene til Mørkgonga, en smal kløft som snor seg opp i bergveggen. Stien begynner Åsaveien rett i vannkanten av Steinsfjorden og parkerningsplass er snart på veien. Vi gå først til mørkgonga-sti men det er for mye is for gå opp. Så vi tok andre stien til toppen. Mørkgonga er en dyp kløft som skjærer gjennom åssiden. En faktisk utsikt på toppen! Takk for at du var med! 14
Populært innlegg GBS Skrevet 15. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 15. desember 2015 Tidlig morgentur i skogen, lykta hadde fått nye batterier og da så jeg faktisk hvor jeg gikk Men akk og ve, ikke alltid godt lys hjelper, plutselig satt ene foten min blegg fast i et myrhull som var helt usynlig under nysnøen. Jeg halte og dro, men foten og skoen ville ikke rikke seg. Husbond kom raskt med en hjelpende hånd, men her måtte det sterkere lut til. Et skikkelig Heimlichgrep ble løsningen, og med ett løsnet foten fra skoen og vi ramlet bakover begge to, og vi kunne ikke annet enn le. Så var det å finne skoen nedi myrhullet, jeg lette i et hull, men ingen sko og husbond i et annet, og dypt nedi kjente han kanten på skoen. Begge hender måtte til for å frarøve myren sitt bytte, og den jamret fælt og sukket dypt da den måtte gi slipp på skoen. Heldigvis var vi rett ved Dreiers Minne og kom oss raskt inn og fikk fyr på ovnen. Den var ikke særlig medgjørlig, men med åpen koiedør ble vi iallfall ikke kvalt av all røyken. Og ja, det røyk fra pipa ute også, så noe røyk trakk rette vegen. Ivrig leting etter tørre sokker i sekken var resultatløs, dagstursekken har sommerinnhold enda, Men jeg fant en ekstra lue, så to luer fikk være sokker på hjemturen. Det funket ganske bra i våt sko, heldigvis er det ikke lange biten å gå til bilen! Det har kommet nysnø, såpass at det er skiføre, men yr sier at fredag blir det regn, så her får vi nyte det hvite mens vi har det. 10
a_aa Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Dro fra jobb i to-tiden for å få litt sol og naturgløtt inn på netthinnen igjen Valgte lave sko med stålpigger og små lette gamasjer og såpass tynt kledd at jeg måtte ha litt tempo for å holde varmen (riktignok med en ekstra ullskjorte sammen med kameraet i hoftesekken). Her er Askøy, Byfjorden og Sandviken sett fra Damsgårdsfjellet: På dette bildet er masten på Rundemanen til venstre og masten på Ulriken til høyre - og midt i mellom er "Vidden", som så ut til å ha minst like fint turvær som på Olsokfjellet, der jeg befant meg: Og her er varden på Olsokfjellet, med Fyllingsdalen, Flesland, Raunefjorden og en synkende sol i bakgrunnen: Flott tur! 9
Xperiment Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 (endret) Daglig skuespill på frosset natt himmelen. Fotografert ut fra vinduskarm. Endret 16. desember 2015 av Xperiment 3
Populært innlegg REs Skrevet 19. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 19. desember 2015 (endret) I går klarte jeg ikke å være hjemme lenger. Når "lunta" blir for kort og jeg begynner å smelle med dørene så er det bare en ting å gjøre, ut på tur. Jeg sendte en melding til naboen som alltid sier at han har lyst til å være med på tur, men akkurat som vanlig, var han veldig opptatt akkurat nå, men han har helt sikkert tid i neste uke. Jeg visste på forhånd hva han ville svare så da svaret tikket inn på telefonen min, hadde jeg allerede både parkert bilen og begynt på turen. Værutsiktene på YR.no var brukbare så det ble en tur til Bjørndalsfjellet. En tur jeg har gått mange ganger før, men den er akkurat passe lang og kupert, og hvis jeg ikke følger stien tilbake til veien, men finner min egen vei så er det flere fine plasser å stoppe for å lage en kopp kaffe eller noe annet varmt. Jeg hadde både vann, mat og primus i sekken. Det er lite tørr ved å finne på denne årstiden så jeg safer med primus. Men hvorfor bærer jeg vann i sekken når det er så mye vann i terrenget? Jeg har en ti liters kanne med vann i sekken rett og slett for å få litt trening i å bære sekk. Det har blitt alt for mye stillesitting i det siste og siden Turistforeningen nå melder om fint skiføre i fjellet så er det bedre å trene ryggen og beina her i lavlandet i stedet for at den første turen skal bli for tung. Bakken opp til Mattisrudla er så bratt at den får frem svetten selv om jeg ikke har sekk, så jeg tok av en genser før jeg startet oppstigningen. Turen opp gikk faktisk ganske greit selv med nesten 17 kg. på ryggen, og på toppen satte jeg meg på en stein for å få litt skikk på pust og puls. Her ble jeg forbigått av en person med treningsklær og spreke joggesko. Han lurte på om jeg trente til militæret, noe jeg tok som et komplement siden det faktisk snart er 40 år siden jeg var ferdig med førstegangstjenesten. Turen opp til Mattisrudla (Lutsifjellet) ser ikke så bratt ut, men krever sine kalorier, særlig når man har med den store ryggsekken. Jeg møtte denne karen igjen like før oppstigningen til Bjørndalsfjellet. Da hadde han vert på toppen og da jeg kom opp til varden forstod jeg hvorfor han bare hadde snudd. Det var tykk tåke og ganske frisk vind så dette var ikke noe hyggelig sted for mat og kaffe. Det var bare å trave nedover igjen. Det ble etter hvert så surt vær at jeg rett og slett droppet hele matpausen og trasket stien tilbake til Gramstad. Den nederste delen av stien var like gjørmete og våt som vanlig og vel nede ved bilen måtte jef bortom bekken og vaske både sko og buksebein før jeg krøp inn i bilen igjen. Bjørndalsfjellet som vi liker å se det, men i går var det fullstendig "whitout". Vel hjemme igjen og halvveis nede i et stort glass pils kom jeg plutselig på at det var min tur å lage middag. Resten av familien var ventende hjem hvert øyeblikk så her var "rådyra gode". Jeg er en mester til å vri meg unna ubehagelige situasjoner så jeg kastet meg over telefonen, fikk kontakt med "sjefen" som satt i bilen på vei hjem, og foreslo at det kanskje hadde vert godt med reker i stedet for middag i dag. Forslaget falt i god jord og da kunne hun bare svinge innom butikken for å handle de nødvendige ingrediensene. Og sånn ble det. Jeg kjenner i dag at det koster litt mer å dra "vannkanna" med opp til Bjørndalsfjellet enn å bære den samme sekken rundt store Stokkavann, selv om turen rundt vannet sikkert er dobbelt så lang, men på god grusvei. Endret 19. desember 2015 av REs 11
Anbefalte innlegg