Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet på hytte til hyttetur på vinteren. (Altså uten telt, primus (og sovepose?))


mindviruz

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på ett scenario da jeg var på tur for litt siden.

Se for deg følgende:

Du er på skitur i 5-10 minusgrader på vinteren. Du har med en del utstyr, bla. en spade, dunjakke, ullgenser, vindsekk, lakenpose og ett skumunderlag. 3 liter vann i drikkesystemet, og en oldenflaske på 0,7 liter vann. Du skal fram til en hytte, men du gikk deg bort og må overnatte ute i vindsekken.

Du tenker på å legge deg nedi vindsekken oppå skumunderlaget, og ta på deg alle klærene du har. Du er er tom for vann og sinssykt tørst, helt uttørket i kjeften og bare nødt til å få noe å drikke på.

Hva gjør du?

1. Klarer man å holde varmen med ytterklær, genser og dunjakke? Eller bør man alltid ha med seg en tykk vintersovepose eller en sommersovepose i tilfelle man må sove ute?

2. Tjener man mye varme på å grave seg ned i forhold til å ligge ett lunt sted i vindsekken?

2. Hvordan skal man få tak i vann? Vann er tungt å bære, og jeg ser for meg at å drasse på mye reservevann er uaktuelt. Det å ha med en primus for å smelte vann, bare "i tilfelle" har jeg intrykk av at ingen heller gjør, siden det er meningen man skal sove på hytten i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må ha sovepose, evt ei dunbukse i tillegg til jakka. Det er veldig mye å tjene på å grave seg ned. Vindsekken isolerer ikke, men nedi snøen kan man komme opp i nesten null. Termos med varmt vann må medbringes hvis man ikke har med brenner.

Jeg vil si det er direkte uforsvarlig å gå med den lista du setter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha sovepose, evt ei dunbukse i tillegg til jakka. Det er veldig mye å tjene på å grave seg ned. Vindsekken isolerer ikke, men nedi snøen kan man komme opp i nesten null. Termos med varmt vann må medbringes hvis man ikke har med brenner.

Jeg vil si det er direkte uforsvarlig å gå med den lista du setter opp.

Heisann :)

Ja, hvis ingen har noen smarte Macgyver-knep, så ser jeg at dette kan bli uforsvarlig dersom man må overnatte ute. Hva mener du er minimum av sikkerhetsutstyr på en hytte til hytte tur?

Forstår jeg deg rett hvis jeg tror du mener at det som er uforsvarlig er å:

-Dra på hytte til hytte tur uten sovepose (evt. dunbukse i tillegg).

-Dra uten primus eller thermos.

-(eller var det mer?)

Mener du at sovepose bør være en tykk vinterpose, eller kan man ta med sen tynnere pose siden man kun skal bruke denne i nødstilfeller, og kan sove med alle klærene på i tillegg?

Hva mener du man kan bruke thermosen til? Spe på med snø i drikkesystemet/flasken, og smelte dette med varmt vann fra thermos? Og hvis det var riktig gjettet. Ca hvor mange liter flytende vann tror du man kan få fra en liter varmt vann fra thermos blandet med snø?

Hva mener du er viktigst av thermos og brenner. Med samme vekten til en thermos med varmt vann kan man ta med seg eks. en simmetlite, liten kjele og ca 0,5 liter brivstoff. Da får man jo en del snø smeltet om til vann (hvis det ikke blåser for mye), gjerne mer enn det man kan smelte med thermosen. Men om jeg gjettet rett med poenget med thermos i stedet for en primus, så er thermosen mye enklere og raskere i bruk.

Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror uten att jeg skal si det med sikkerhet att jeg tror ikke folk som går hytte til hytte (en typisk DNT "bruker") har med seg sovepose til vinterbruk og mye ekstra sikkerhet utstyr.

Hvis jeg skulle ha godt fra hytte til hytte selv ville jeg nok tatt med meg BD firstlight (http://www.blackdiam...irstlight-tent/) (veier ikke stort og ta veldig liten plass) og http://www.oslosport...enner-5507.aspx det er pga den veier liten hadde nok og tatt med meg 1 liter bensin og lille kosette mitt (traniga sak som akuratt simmerliten passer i tar veldig liten plass 1 liter kjelle osv) Dun jakke hadde og vært pakke med (http://www.sportsnet...id=2262&cid=216) veier eller ikke stort,jeg hadde nok og tatt med meg liggunerlagt (http://www.fjellspor...mpaign=prisjakt) det er jo kjekt og ha uansett til små pauser osv. siden jeg skulle ligge på hytte hadde jeg nok tatt med meg http://www.helsport....ler/Haukeli_dun

til mat hadde jeg tatt med meg litt dry tech og så klart en lite termos.

mange ville nok ikke gjort det her når man går hytte til hytte,men jeg syns det er greit og ha med seg litt ekstra ting,siden BD veie så lite og er oppe på 1 min er det enklere og sette opp det enn og bruke mye krefter på og grave seg plass når man skal spise lunsj osv,så kan man få lit varme i kroppen.

Tror ikke det ville blitt noe særlig bra overnatting i -10 men tror nå jeg skulle klart meg fint ;)

Det her blir og veldig teoritisk da jeg aldri har prøvd "hytte til hytte tur" har kun brukt telt på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar.

Selv har jeg en simmerlite primus, slik den du linket til. Men med en liter bensin, så har du jo nok bensin til å smelte snø i dagesvis. Slik jeg har lest på forumet her, så skulle ca. 4 dl holde mer enn nok til å smelte drikkevann til to personer ett helt ekstra døgn

Men jeg synes kanskje at teltet som veier 1,5 kg var litt mye å ha med på hytte til hytte tur når man kan ha en vindsekk stor nok til 2 personer som veier 260 gram http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Turutstyr/Diverse---turutstyr/Annet/Exped-Bivybag-Duo-UL-Terracotta--141982-p0000078826.aspx . Den skal jo kun brukes i nøden, og vektforskjellen er på 1,24 kg er ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lista di er fin jeg, ville ikke tatt med mer om jeg skulle gå hytte til hytte og var sånn noenlunde trygg på formen, altså at jeg visste at jeg under normale omstendigheter ville komme frem til hytta. Noe av gleden med å gå hytte til hytte er jo at sekken kan være ekstremt lett.

Det eneste jeg ville vurdert er å ta med noe varmere enn en sommersovepose. Også er det viktig at termosen virkelig holder drikken varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lista di er fin jeg, ville ikke tatt med mer om jeg skulle gå hytte til hytte og var sånn noenlunde trygg på formen, altså at jeg visste at jeg under normale omstendigheter ville komme frem til hytta. Noe av gleden med å gå hytte til hytte er jo at sekken kan være ekstremt lett.

Det eneste jeg ville vurdert er å ta med noe varmere enn en sommersovepose. Også er det viktig at termosen virkelig holder drikken varm.

Ja, tung sekk på hytte til hytte tur om vinteren blir likson ikke helt det samme ;)

Nå blir listen over utstyr for å klare seg en natt ute på hytte-til-hytte tur om vinteren:

-Spade

-Vindsekk

-Liggeunderlag i skum

-Sovepose

-En kvalitetsthermos, eller en primus. I tillegg til vanlig mengde drikke i drikkesystemet.

-Reservemat til en ekstra natt ute

-Litt varme klær (ullgenser, dunjakke..)

+Alt det andre man ellers ville hatt med seg.

Men jeg er fremdeles ganske nyskjerrig på hvor mye drikkevann man kan få ut av en liter varmt vann i en thermos som man blander ut med snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To til tre liter vann per liter varm drikke vil jeg anslå, men det er bare basert på mine personlige erfaringer. Liggeunderlaget bør vel heller ikke være av de absolutt tynneste. Ville for min egen del ikke hatt med meg noe liggeunderlag med lavere r-verdi enn ca. 2,5 og en sovepose med -10 som komforttemperatur. Dette blir selvsagt ikke veldig behagelig om du må overnatte ute, men du overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke kokt noe på primusen i sterk vind. Bruk thermos. Dunpose som klarer -10 ville jeg valgt. Vindsekk er ok, men jeg synes fjellduk er bedre ( men dobbel vekt).

Enig med det du sier om Primus og Thermos. Thermosen er sikkert mye bedre å bruke inni vindsekken i stiv kuling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er fremdeles ganske nyskjerrig på hvor mye drikkevann man kan få ut av en liter varmt vann i en thermos som man blander ut med snø...

Poenget med thermos er ikke å blande ut til kaldt drikkevann, men å drikke noe varmt.. Å få i seg noe varmt er med på å spare energi. Den største faren er nedkjøling. Man bør være utstyrt for å tåle et døgn eller to ute om ting går galt (brekker beinet eller noe sånt). Man må rasjonere varmtvannet sånn at det fremdeles er igjen noe helt til man når hytta man skal til. Det må alltid være litt ekstra margin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig i tråden :-) Men ville bare kommentere en ting og det gjelder "drikkesystem" - regner med det er type camelbak som omtales som drikkesystem. Jeg har en vinterutgave, den er forsåvidt grei å bruke ned til ca -5, blir det kaldere må den være godt pakket inn og man skal være nøye med å blåse vannet ut av slangen når du har drukket. Er det riktig kaldt som i den norske fjellheimen i januar, Februar og til dels Mars så er de ganske ubrukelig. Da er det bedre med vannflaske. Har du flaske med stor åpning kan du etterfylle med snø og ha den inntil kroppen mens du går, dermed smelter du snø. Dog ikke anbefalt å bruke kroppsvarme til snøsmelting mens man er i ro :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er fremdeles ganske nyskjerrig på hvor mye drikkevann man kan få ut av en liter varmt vann i en thermos som man blander ut med snø...

Hvis vannet i termosen din holder 90 grader (da har du en god termos) og snøen du skal smelte er -5 grader så kan du lage tilsammen 2,1 liter isvann av 1 liter varmvann. Sannsynligvis er faren for nedkjøling større enn faren for å dø av tørst så dette vil være et veldig dårlig bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig i tråden :smile: Men ville bare kommentere en ting og det gjelder "drikkesystem" - regner med det er type camelbak som omtales som drikkesystem. Jeg har en vinterutgave, den er forsåvidt grei å bruke ned til ca -5, blir det kaldere må den være godt pakket inn og man skal være nøye med å blåse vannet ut av slangen når du har drukket. Er det riktig kaldt som i den norske fjellheimen i januar, Februar og til dels Mars så er de ganske ubrukelig. Da er det bedre med vannflaske. Har du flaske med stor åpning kan du etterfylle med snø og ha den inntil kroppen mens du går, dermed smelter du snø. Dog ikke anbefalt å bruke kroppsvarme til snøsmelting mens man er i ro :smile:

Jeg tenkte på typen "camelback" som man har i en pose i sekken. De fleste sekker er laget til for dette.

Jeg har begrenset erfaring fra lengre turer i vinterfjellet. Men jeg opplever at under marsj blir vannet i pose smålunkent siden den ligger innerst mot ryggen. Dette kan helt sikkert variere fra sekk til sekk. Noen har også en ren "drikkesekk" som de har hengende på magen/brystet under jakken, slik at vannet holder seg flytende.

Men uansett kan man får problemer med at slangen fryser. Denne kan man evt. tine opp i thermosen, selv om det er plagsomt.

Men en vannflaske med stor åpning er en veldig god idè å ha med seg ja. Hvis man vil gjøre det lettest mulig kan man kanskje ha en tom isteflaske i sekken som reserve. De har jo stor åpning, og veier bare noen få gram. Og grei størrelse til å putte i innerlommen hvis man må smelte vann.

De skikkelige drikkeflaskene er nok mer solide, og lettere å betjene. Så i stedet for drikkesystem ville jeg har valgt en slik. Men som tilleggsflaske eller reserve så kan en tom isteflaske kanskje fungere fint.

Det er ihvertfall det jeg tenker da :)

Hvis vannet i termosen din holder 90 grader (da har du en god termos) og snøen du skal smelte er -5 grader så kan du lage tilsammen 2,1 liter isvann av 1 liter varmvann. Sannsynligvis er faren for nedkjøling større enn faren for å dø av tørst så dette vil være et veldig dårlig bytte.

Ja, jeg vet ikke hvor lenge man kan klare seg uten drikkevann hvis man blir nødt til å gå ett langt og tungt stykke for å komme seg ned fra fjellet. Da trenger man sikkert en del væske, men man kan vel fryse i hjel fortere ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Den liste der er sat op i starten ser fin ud som personligt udstyr efter min mening. Jeg ville dog regne en sovepose pr 2 til 3 personer, og her taler vi vinter pose. En primus vil også være en bra ide, men det bliver fort tungt.

Der er en grund til at en af fjellvet reglerne siger grav dig ned i tide. Det er meget varmer i sne end i vindsækken. Og hvis du bliver fanget ude en nat så ikke noget med at ligge på underlaget, sid på det, det giver meget mindre overflad kontakt og hvis du har gravet dig ned eller sidder i en vindsæk vil luften uden om dig isolere bedre end en kold overflade, hvis du sidder i vindsækken vend ryggen mod vinden med sækken på, den isolere også. Og husk hvis du bliver kold, bevægelse er kroppens måde at skabe varme så i gang med at jobbe på den flatte mave til strandsæsonen.

Når det kommer til vann er dette dit mindste problem i tilfælde der du er gået vild på fjellet og må improvisere en overnatning. Mennesker klare sig fint nogle dage uden vann. Det er som nævn kulden du skal passe på, altså gem vannet på termosen til du er rigtig kold og så tag en kop.

Jeg ville hvis du er i tvivl om du kan klare dig ude med det udstyr du har med tage en tur i haven eller den næsmest skov en kold og vind fyldt nat og se hvordan det er. Det trænger ikke at være behageligt at overnat med det du har med, men du skal kunne klare dig.

Og så husk at sige fra om hvor du går, når du går fra hytte til hytte og hvis du må grave dig ned på grund af vejr, skader, udstyrs fejl eller andet, sæt mærke op som er godt synligt, så har de som søger efter dig bedst mulig chance for at finde dig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg en liten spritbrennet og/eller en liten skismørebrenner (gass). Med dette utstyret er det lett å smelte snø og å lage mat. Blir været dårlig så må det en spade til for å få gravet en grop av ett eller annet salg. Vindsekk er obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg en liten spritbrennet og/eller en liten skismørebrenner (gass). Med dette utstyret er det lett å smelte snø og å lage mat. Blir været dårlig så må det en spade til for å få gravet en grop av ett eller annet salg. Vindsekk er obligatorisk.

Hvordan virker sprit som brænsel ved meget lave temperaturer?

For gas har jeg erfaringer med ikke virker når vi runder -15 om ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er nødvendig med en del utstyr på fleredagers turer, men er alt dette nødvendig for en kjapp helgetur?

Mitt normale "sikkerhetsutstyr" for slike kjappe turer er ekstra klær og noe mat. Og jeg har da gått vinterturer i noen år.

(Jeg tar selvsagt ikke ut om værmeldingen er dårlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er nødvendigt kommer an på område og din erfaring. Her mener jeg erfaring med at klare dig ude med det udstyr du har med. Især til fjells kan vi ikke regne med at vejret bliver som det er varslet og det betyder at vi altid på være udstyret for at håndte de vi kan komme udfor. Den liste som er skrevet øverst, plus en soveposer pr 2 til 3 personer og evt en brænder ligger tæt på det jeg vil sige er minimun for at færdes på fjellet vinterstid med et vis rum for at noget går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er nødvendigt kommer an på område og din erfaring. Her mener jeg erfaring med at klare dig ude med det udstyr du har med. Især til fjells kan vi ikke regne med at vejret bliver som det er varslet og det betyder at vi altid på være udstyret for at håndte de vi kan komme udfor. Den liste som er skrevet øverst, plus en soveposer pr 2 til 3 personer og evt en brænder ligger tæt på det jeg vil sige er minimun for at færdes på fjellet vinterstid med et vis rum for at noget går galt.

Hei.

Hvorfor mener du at man bør ha en sovepose per 2-3 personer, og ikke en per person?

Hvis man er 3 kraftige mannfolk på tur, ser jeg ikke helt hvordan en sovepose skal romme mer enn en person...?

Og er soveposen fremdeles nødvendig dersom man har med seg en vindsekk og en varm dunjakke? Kan dunjakken og vindsekken erstatte soveposen, dersom man allikevel har tenkt å sitte, og ikke ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dog regne en sovepose pr 2 til 3 personer, og her taler vi vinter pose. <...> Der er en grund til at en af fjellvet reglerne siger grav dig ned i tide. Det er meget varmer i sne end i vindsækken.

Vintersovepose er ikkje naudsynt i ei snøhule. Det vil vera mykje betre å ha ein tynn sovepose pr person, enn ein alt for varm sovepose pr 2 eller 3 mann. I tillegg kjem eit minimum av tørre klede, sjølv har eg alltid (uansett årstid) ekstra stillongs, ulltrøye og sokkar i sekken. Det er i alle fall mitt syn på saken.

Men så går eg heller aldri i så store grupper at dette er aktuelt å dele ein sovepose på to personar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvorfor mener du at man bør ha en sovepose per 2-3 personer, og ikke en per person?

Hvis man er 3 kraftige mannfolk på tur, ser jeg ikke helt hvordan en sovepose skal romme mer enn en person...?

Og er soveposen fremdeles nødvendig dersom man har med seg en vindsekk og en varm dunjakke? Kan dunjakken og vindsekken erstatte soveposen, dersom man allikevel har tenkt å sitte, og ikke ligge?

Dette er ei vurering kvar enkelt må ta sjølv. Premissane må vera å overleve ei natt eller fleire i snøhule, ikkje nødvendigvis med all verdas komfort. Ein alt for tung sekk, er ikkje nokon fordel. Det kan heller føre til at ein må overnatte i snøen fordi det vert for slitsomt å trosse forholda ved å fortsetje.

Astrup og Peary la att soveposane då dei kryssa Grønland. Vurderinga var at kleda dei hadde på seg var varme nok til å sova i: http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2006090400039#&struct=DIVP27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jeg vurder det udifra at det ikke vil blive sådan at alle har mulighed for at sove samtidigt, som andre også har nævnt er dette kun for det tilfælde at der er sket noget uforudset og vi derfor ikke er kommet frem. At planlægge efter at kunne grave sig ned forudsætter et forholdvis godt kendskab til det område man skal færdes i, selv sagt hvis jeg viste at der var masser af gode steder at grave mig ned ville jeg havde en lettere sovepose pr person. Men i det tilfælde at jeg blev fanget ude og ikke kan grave mig ned vil jeg heller bruge en halv nat i en god pose og en halv nat med at holde varmen, end en hele nat i sommerposen hvor jeg rimeligt sikkert kommer til fryse. Dette er min personlig holdning, dertil kommer at min erfaring siger mig at en vinter pose pr 3 personer er noget lettere end 3 poser, som afe nævner er det heller ikke vits med for tung sæk.

Om man tage dunjakke og vindsæk ville jeg også havde et par dun bukser med, selv om jeg planlage at sidde op, det bliver utroligt fort koldt på beiner hvis man sidder stille.

Som afe også nævner er tørt tøj lige vigtigt som sove pose og andet udstyr, især hvis der skal bruges kræfter på at grave. Jeg betragter det tøj som afe nævner som er rigtigt godt og dækkende udvalg.

At nogen går over Grønland for en del år siden uden pose siger efter min meningen ingen ting om hvad man tager med at sikkerheds utstyr på fjellet idag. De havde en helt viden om hvad de selv kan klare og hvad de skal gør hvis der sker noget end de flest af os.

Herfra vil jeg også lede at det bedste kan være at tage en tur ud og overnatte med det man har i dagturs sækken. Da ved du om det er indenfor hvad du føler er sikkert, gør det tæt på hjem eller andre sted du kan gå ind hvis det trænges. Jeg overnatte i telt i vinter i en 3 sæsonspose med konfort på rundt -7. Temperaturen lå ned på minus 22 rundt solopgang og det var ikke nogen bra nat, jeg havde det kaldt selv med at mit uld og extra tøj på og min ski støvler som lå i bunden af posen var fine og frosne da jeg stod op. Jeg vågnede ca. hver halve time og tog mavebøjninger for at holde varmen, at have lidt varmt vann på termosen var konge i løbet af natten. At gøre det som mig på fjellet et stykke fra hytte trænger man jo ikke men for mig var det en vældig bra erfaring med hvad jeg kan klare og hvordan jeg reager.

Min holdning er vel at det er op til den enkelt hvad de vil havde med. I starten kan man prøve sig frem ud fra andres råd og med tiden finder man sine egne løsninger. Fjellet stiller krav til os og dem må vi kunne håndter, om vi håndtere dem på den ene eller anden måde er i den forbindelse mindre interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.