Jump to content

Nål og tråd til å sy telt.

Marius Engelsen

Recommended Posts

Jeg har ett 2018 modell Helsport Lofoten Pro 4.

Jeg har bestilt Xtrem stenger, og doble stangkopper. Da blir det også ett stort og godt vintertelt. (Det har samme duk som xtrem, men mangler stormklaffer og baeduneringsflak).

Stangkoppene krever av man spretter opp en søm for å skifte (stangkanalene passer to stenger). Det skal jeg nok klare fint, jeg tar meg god tid. Helt der nede er det sikkert ikke så vesentlig med hvilke nål og tråd man bruker på maskinen.

Men allikevel: Hvilke nål og tråd bør jeg bruke? Jeg klarer fint å sy med maskinen, men jeg trenger nok en link eller noe konkret produktnavn om jeg trenger en spesiell nål og tråd. Jeg vil gjøre det skikkelig når jeg først skal skifte stangkoppene.

• Like 1

Annonse

Det er vel snakk om å sprette opp en søm på webbingen/reima for å smette innpå den doble stangkoppen, og ikke å sy i telduken?

I så fall burde vel kanskje en universalnål i størrelse 90/14 med f.eks. Mara 70 (tex 40) eller Tera 80 (tex 35) være tilstrekkelig, tenker jeg, uten å være ekspert akkurat. Når du har valgt tråd er det gjerne en anbefalt nålstørrelse for den aktuelle tråden, da er det vel greit å forholde seg til den. Det er vel uansett kjekt å benytte en ny (skarp) nål. Når det kommer til å sy webbing er det vel vel så gjerne symaskina det står på – særlig nyere budsjettmasiner kan vel slite noe med dette, særlig hvis det er snakk om litt tykkelse på reimene. Hvis jeg er i tvil bruker jeg en av Husqvarna-maskinene mine med lavgir for litt ekstra «pønsj» på slikt.

Jeg har Tera 80 liggende selv, og hadde nok derfor brukt det for min egen del, i og med at sømmen ikke får særlig påkjenning (hvis jeg tenker på rett søm), og brukt en nål i størrelse 70 til 90, litt avhengig av webbingen. For Gütermann-tråd (bl.a. Mara og Tera) kan man finne litt mer info om f.eks. anbefalt nålstørrelse i dette dokumentet fra Gütermann. Stinglengden kan det også være lurt å tilpasse til nålstørrelsen – tykkere nål kan nødvendiggjøre noe lengre stinglengde, slik at det ikke blir for kort avstand mellom hullene.

Edited by Måssåbjønn
  • Like 2

Jeg trodde ikke du brydde deg om slike detaljer jeg, @Marius Engelsen:D 

Som @Måssåbjønn sier har ikke type tråd så mye å si dersom du skal sy webbing eller et sted hvor det ikke er strengt nødvendig at sømmen er "vanntett"/vannavvisende. I så fall tror jeg til og med Mara 100 i kombinasjon med en 80-universalnål vil fungere greit, og den selges i vanlige syforretninger som "Guterman sew all".

Vil du imidlertid at sømmen skal være "vanntett" eller vannavvisende ville jeg helt klart valg en bomullstråd med polyesterkjerne som trutner når den blir våt. Dette bruker Helsport, Barents, Hilleberg, Nortent. Her er Aman Rasant 75 i kombinasjon med en 85 eller 90-nål et godt alternativ. Skal du sy i teltduk vil en lengre stinglengde på 3-3.5 mm være passende. Færre hull = sterkere søm. 

• Like 1

Dere har jammen rett. Det er bare en liten søm på webbingen som må tas opp, og sys igjen. Webbingen er ganske tynn og myk, så da bare bruker jeg det jeg har :) Det blir jo veldig enkelt dette.

ole_brum skrev (30 minutter siden):

Jeg trodde ikke du brydde deg om slike detaljer jeg, @Marius Engelsen:D 

Hehe. Vel, det kommer nok an på hva man skal sy. Jeg hadde sett for meg at jeg måtte sy gjennom duken, og det er noe annet enn å lage fotposer, skifte glidelåser på klær, og den slags hobby-virksomhet jeg driver med.

ole_brum skrev (31 minutter siden):

. Skal du sy i teltduk vil en lengre stinglengde på 3-3.5 mm være passende. Færre hull = sterkere søm. 

Jeg visste faktisk ikke at færre hull gir sterkere søm. Jeg har bombardert ting med hull, skjønner jeg 🤫🤫🤫 Men det har gått bra hittil ;) 

• Like 1

ole_brum skrev (48 minutter siden):

I så fall tror jeg til og med Mara 100 i kombinasjon med en 80-universalnål vil fungere greit, og den selges i vanlige syforretninger som "Guterman sew all".

Sier meg enig i den. Sydde senest for noen dager siden tre lag med webbing med Mara 100 (sew all) og 70-nål (med stinglende i korteste laget) uten problem, holder fint enn så lenge. Tok enkelt og greit det som sto på maskina for enklest og kjappest mulig fiks, og da var undertråden av ukjent type (oransje tråd som fulgte med maskina), men alt funker i «nøden»! ;)

• Like 1