Gå til innhold
  • Bli medlem

Klesvalg om sommeren/høsten


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Heisann, folkens.

Er ny på dette forumet, og er ganske fersk når det gjelder friluftsliv også. Har rukket å passere 30 med god margin, og har først nå de siste årene begynt å fatte interesse for natur og friluftsliv. Problemet mitt er at jeg har svært lite peiling på noe som helst innen dette området. :):)

Jeg har hatt et par langturer, hhv. til Preikestolen og Gaustatoppen (ok, det er sikkert de som bare ser på det som en lett trim :)), og det som er gjengangeren er at jeg føler meg dumt kledd i forhold til det jeg holder på med. Jeg har nylig kjøpt meg en Fjellräven bukse og et par gode fjellsko, så da er jo sånn sett det "viktigste" i orden. Men jeg vet liksom ikke hva jeg bør bruke av klær på overkroppen. Å gå rundt i en bomulls-t-skjorte føles både klebrig og klamt, for å si det sånn. :) Kan noen komme med noen tips om hva slags klær som passer fint til turer i skog og mark, og til en og annen fjelltur?

Jeg beklager at jeg kommer med rimelig teite spørsmål, men jeg føler meg virkelig helt grønn på dette. Det kan jo også nevnes at jeg er ganske høyreist og relativt godt i stand, så jeg føler meg virkelig ikke vel i f.eks. kun en tettsittende pologenser. :)

Vel, nå føler jeg at jeg har ydmyket meg nok, så nå tror jeg at jeg runder av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ØysteinJ og velkommen til fjellforum.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en lett og forholdsvis tynn ull T-skjorte. Eksempler på produsenter av dette er Icebreaker, Smartwool, Houdini og Devold (det finnes også andre produsenter, men jeg har gode erfaringer spesielt Icebreaker)

Jeg bruker ulltrøyene fra Icebreaker året rundt, de holder godt på formen og er slitesterke.

Eksempel på T-skjorte:

http://www.oslosportslager.no/produkt/smartwool-ms-ss-printed-graphic-tee-ulltroye-herre-23134.aspx

eller

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=721&cid=408

En tynn, langermet trøye i syntet (gjerne med lang hals og glidelås) er også gull verdt. Jeg bruker stort sett merkene Patagonia, Hagløfs og Arcteryx her.

Eksempel på trøye:

http://www.oslosportslager.no/produkt/bitihorn-equaliser-zip-neck-fleecegenser-herre-26566.aspx

eller

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=777&cid=420

Et annet tips er også ullboxere eller undertøy i syntetutførelse, ullen blir ikke klam på samme måte som bomull og tåler en del bruk før det begynner å lukte ugreit. Syntetbøxere tørker fort og er behagelig å ha på men det blir langt hurtigere lukt i disse.

På sommerstid er også T-skjorter laget av silke et meget velegnet plagg.

Til slutt, ingen spørsmål er dumme, det er slik vi lærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for rimelig ullundertøy på Sparkjøp, Personlig er jeg normalt str M, men de er små i størrelsene og har litt pussig inndeling av størrelsene sine, så jeg bruker L/XL på ullboxerne deres.

Ullboxer: http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_24/PID-440041(SparBase).aspx

Ull T-skjorte: http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_24/PID-440040(SparBase).aspx

Ellers har Stormberg fine ulltrøyer http://www.stormberg.no/no/Produkter/Herre/Herre/Undertoy/Ull/ og selvsagt Ullmax, men styr unna sokkene deres http://www.ullmax.no/index.asp

Jeg bruker nesten bare ull. Ull T-skjorte, ull longs, ull langermet, ullsokker og ullbuff. Sommer som vinter. Utenpå ulltrøyen bruker jeg fleece. Ullgensere blir rett og slett for tunge på tur.

Jeg har mye ullundertøy og i forskjellig tykkelse, men jeg finner ingen klar sammenheng mellom pris, kvalitet, komfort og isolasjonsevne. Med unntak av 100-kronersplaggene fra supern, men disse har jeg mest brukt under vadebuksene, og der er det vel strengt tatt borrelåsen på selene som har fått dem til å rakne. Men de er verdt 100-lappen!

Har et utall "tekniske" plagg, både undertøy og trøyer, men alle er forkastet. Selv nevnte 100-kronersplagg fra Rema1000 vinner etter min mening over selv de dyreste tekniske T-skjortene fra kjente merkevareleverandører, men jeg antar mange er uenige med meg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, folkens.

jeg vet liksom ikke hva jeg bør bruke av klær på overkroppen. Å gå rundt i en bomulls-t-skjorte føles både klebrig og klamt, for å si det sånn. :) Kan noen komme med noen tips om hva slags klær som passer fint til turer i skog og mark, og til en og annen fjelltur?

Jeg beklager at jeg kommer med rimelig teite spørsmål, men jeg føler meg virkelig helt grønn på dette. Det kan jo også nevnes at jeg er ganske høyreist og relativt godt i stand, så jeg føler meg virkelig ikke vel i f.eks. kun en tettsittende pologenser.

Spørsmålet er ikke teit. Dette emnet er diskutert opp ad vegger og ned staur i flere omganger, og det er fortsatt rom for meningsutveksling. Spørsmålet blir vel aldri helt avgjort.

Mitt forslag i tillegg til ull undertøy er ull sportsskjorte (nesten umulig å finne, men ikke desto mindre best.)

Spesielt i dårlig vær - regn, vind og ned mot null, så blir det litt kaldt med bare ulltrøye. Jeg har prøvd med fleec, men det er etter min mening lite lurt å gjøre tøyet du skal ha som "sikkerhet" vått.

Jeg blir i hvert fall våt så det holder uansett hva jeg har på i slikt vær. Min erfaring er at ulltrøye under og en skjorte med høyt innhold av ull over, er det beste av mange våte og kalde kombinasjoner.

Derfor ulltrøye under ullskjorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en del syntetiske undertrøyer. Fordel med de er at de holder seg godt i vaskemaskin og tørketrommel. Men som sagt er det på flerdagsturer luktmessig ikke forsvarlig å bruke samme trøye i 2 dager. I de siste årene har jeg begynt å bruke mer og mer ull, siden det nå selges så mye merinoull som ikke klør. Jeg vasker ulltrøyene i maskinen, men tørker dem over en stol, uansett hva produsenten påstår, så stoler jeg ikke på at de ikke krymper.

Når det gjelder ytterklær, pleier jeg ofte å ta med en tynn og lett fleecetrøye som jeg kan ta over undertrøya. Om sommeren tar jeg også med en lett og tynn vindjakke/treningsjakke. Den holder mye vind ute, men ikke alt. I tillegg blir det regnjakke av pustende materiale og med lufteglidelås under armene. Om høsten dropper jeg den tynne jakken og bruker bare regnjakken.

Når jeg går tur om sommeren i et området med mye vegetasjon, går jeg ofte i et skjorte som er myggtett, samtidig som det er litt luftig. Myggene stikker rett gjennom ulltrøya eller bomullstrøya og jeg hater sånt. Jeg bruker skjorter fra fjallräven og lundhags.

Hvis du har tenkt å ta lange pauser på kalde dager, spesielt om høsten, kan du i tillegg vurdere å ta med en varmere genser eller dunjakke. Ta også alltid med lue, hansker eller hals/buff i fjellet. Til og med på sommeren kan du trenge dem.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad i Icebreaker. Jeg bestiller mine fra http://www.natureshop.co.uk/. Jeg synes det er enklere der å få en oversikt over hva som er tilgjengelig og alt kan bestilles. (Hvis de skulle mangle størrelser eller farger bestiller jeg fra http://www.natureshop.co.nz/ istedet. Det tar lenger å få dem oversendt men de har virkelig alt.

Jeg har ikke sansen for syntetisk base layer. Det lukter så fort vondt, i motsetning til Linda så synes jeg også de tynne blir fort stygge og de henger seg opp i setebelter og ujevne negler og alt mulig. Over en merino tskjorte så har jeg enten en tykkere merino langarmet eller en fleece av tykkelse ettersom været. Fleecen er gjerne litt løs slik at jeg kan ha begge merino under. Over den har jeg en Hagløfs Ozo eller en Norrøna shell avhengig av sesongen.

Tor Magnus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, men hvis du skal kjøpe ullundertøy så bør du sjekke ut Sparkjøp. De selger ull fra Janus. Et gammelt og godt merke. Kommer veldig godt ut på de fleste tester og koster ikke det hvite ut av øynene.

Det du skal være klar over hvis du vurderer syntetiske plagg, og spesielt undertøy, er at når disse plaggene er våte eller fuktige av svette og du ikke lenger er i bevegelse, så blir de iskalde. Jeg sykkler til jobben og om sommeren bruker jeg ofte slike syntetiske sykkelskjorter. 6 - 8 timer i garderoben og disse skjortene stinger helt forjæv......

Jeg bruker ofte en slik "bestefarstrøye" av ull under skalljakken, nesten hele sommeren, og trenger skjelden noe annet. En genser av ull eller fleece når du raster er lurt for å ungå å bli kald. Jeg har også alltid med meg en ull stillongs, en lue og et par hansker eller votter. Bare i tilfellet du skulle bli liggende ute noen timer eller en natt og vente på hjelp.

Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg bruker et plagg som det kan være vanskelig å få tak i, nemlig nikkers + høye gamasjer. (Ingen gidder visst å lage gode turnikkers lenger, men de kommer nok tilbake.) :-)

Fordelene med nikkersen er at hvis du plumper uti og blir våt på beina så skifter du bare sokker, trer en plastpose utenpå de tørre sokkene hvis skoene er våte på innsiden, og så er du like tørr. Ingen våt bukse som fryser til is nederst hvis det er frost. (Det hender ofte litt sent på høsten når det har begynt å legge seg is på vannpyttene.)

Hvis du går i vått sølete terreng så blir du kanskje som meg, skitten opp til knærne på innsiden av beina. Da skyller du bare gamasjene i en bekk og så er du like ren igjen.

En lang bukse funker også bra, men det er alltid en fordel å bruke gamasjer. Da unngår du lyng og småkvister i skoene, og buksa holder seg ren og tørr nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamasjer er helt konge hvis man går i snø også :)

Har hatt god bruk for det i Jotunheimen når jeg f.eks skulle ned fra Glittertind mot Spiterstulen, så kan du gå en snørenne til høyre for en bratt ur og spare beina for 2-300 høydemeter. Har også brukt det ned fra Karitind i Tafjordfjella. Uten gamasjer så hadde det vært rimelig irriterende med masse snø nedi støvlene med tilhørende sokkebytting osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. at syntettrøya blir svett når man står stille etter svetting... det stemmer. Men det kan også skje med ull. Min mann svetter mer enn gjennomsnittlig og på en skitur etter en lang oppoverbakke hender det at hans ulltrøye er ganske gjennomvåt og dermed for kaldt til å holde pause i. Historien om at ull holder på varmen holder bare til å viss prosentsats med vann og han kommer ofte over det.

En ting å motvirke dette er selvfølgelig å kle seg tynnest mulig, slik at du må bevege deg for å ha det komfortabelt. De første 10 minuttene av turen og i pausen kan du ta på deg en genser. Det andre er at det kan være lurt å ta med deg en ekstra undertrøye som du tar på halvveis på turen når du begynner på lunsjpausen. Det er mange som gjør dette og jeg har også begynt med det. Det er ikke bare fint om vinteren, men også om sommeren på turer med mange lange oppoverbakker og høyt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Linda her. Ull er langt i fra en løsning på alt. Varme kontroll er veldig viktig, ta på varme klær i tide, men ta av klær i tide og! For når det blir kaldere i været bruker jeg enten en dun vest eller en dun jakke til å ta utenpå hvis man er oppe på en topp eller tar en pause. Klærne man går i skal være for kalde til å stå i ro i.

Når det gjelder lag så tenker man gjerne slik:

Innerste lag trekker svetten vekk fra kroppen.

Lag nummer to et for isolasjon, luftig og lar svetten fordampe.

Lag nummer tre er et skall, en membran som lar fordampet svette slippe ut, men lar ikke vind og fuktighet slippe inn.

Lag nummer to kan man hoppe over hvis det ikke er så kaldt men det er mye vind eller regn. Lag nummer tre kan man hoppe over hvis det er vindstille og ikke regner.

MEN; ingen membran plagg er 100% vanntette eller vindtette! Hvis det høljer bøttevis og sideveis så kan membranplagg bli overveldet. De trenger også varmen fra kroppen din til å drive fukten ut.

Vil også bifalle Lindas forslag om å ta med ekstra undertrøye. Viktig å ha et sikkerhetsnett hvis man skulle bli bløt. Og husk at du kan tørke ting ute også om vinteren. Det er gjerne lav luftfuktighet så selv om det ikke er så varmt så blir det relativt tørt etter hvert.

PS: Har ikke akkurat profilen til en gresk gud selv, men jeg har lært meg det at jeg er heller komfortabel enn fasjonabel når det kommer til trasking i fjellet. Forøvrig er det ikke akkurat mange som er så veldig sexy når de er røde i fjeset og har store mørke flekker under armene! Undertrøyen burde gjerne følge formene dine litt for best mulig å suge svetten av huden din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for aclima, norsk ull fra Krøderen. De er kjent for netting, men de har også ulltrøyer som er veldig fine.

Det å kle seg riktig på tur er vanskelig og krever erfaring med egen temperaturregulering - det som funker fint for deg blir for varmt/kaldt for andre.

Et tips som er nevnt over, er å prøve å kle deg slik at du fryser litt de første 10 min av en tur. Da har du ofte riktig mengde klær.

Ha alltid med regntøy/regntett - men det er (ifølge meg) litt amatørmessig å sommerstid ta på seg full bukse og jakke ved første regnskur. Dersom du går med sekk blir du ofte grisesvett når du går i skallbekledning (aka regntøy) i temperatur over omtrent 10C. Gå heller videre i regnværet i ulltrøye og fjellrevenbuksa. Du holder temperaturen bedre og de andre i følget synes du er en badass viking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertrøyen burde gjerne følge formene dine litt for best mulig å suge svetten av huden din. :(

Bare for å gjøre forvirringen total. Det er ingen ting i fysikkens verden som heter sug.

"Suger" du f.eks. Cola opp gjennom et sugerør så er det trykket på utsiden av Colaen som trykker vesken opp gjennom sugerøret og undertrykk eller mangelen på trykk i munnen som sørger for at Colaen kommer der den skal.

En trøye suger ikke svette ut fra kroppen, men den transporterer fuktigheten bort fra kroppen. Altså fra varm til kald side av materialet. Hvor stor evne materialet i trøya har til å transportere fuktighet avhenger blant annet av materialets Permeabilitet. Permeabilitet er et mål for evnen materialet har til å transportere væske eller gass, gjennomstrømmelighet. I tillegg trengs energi, både til å transportere fuktigheten og til å fordampe den. Vann vil alltid forsøke å gå over til damp, og i denne fordampingsprosessen trengs det en del energi. Denne energien henter den fuktige eller våte trøya fra kroppen. Når du er i bevegelse så har du som oftest et overskudd av varme, men når du stopper så synker varmeproduksjonen og du risikerer å begynne å fryse. Du fryser på grunn av at skjorta fortsatt transporterer fuktighet som prøver å fordampe.

Ull har forholdsvis lav permeabilitet og høy isolasjonsevne mens en del syntetiske stoffer har høy permeabilitet, noe som går på bekostning av isolasjonsevnen.

Hvis du har en syntetisk trøye på deg når du går, og skifter denne f.eks. med en ulltrøye når du kommer frem til teltplassen så vil du sansynligvis være varm og god hele turen.

Et annet alternativ er at du "går deg tørr". Dvs. at du reduserer tempoet slik at du har et visst varmeoverskudd, men ikke svetter mer. Da vil klærne tørke på kroppen uten at du fryser.

Dette prinsippet førsøkte vi å bruke i militæret, men det er nok enklere i teorien enn i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for turen.

Det er skrevet så mye bra til deg om utstyr at jeg skal la dette være. I stedet vil jeg slå et slag for den posen jeg kaller "ALLTID TØRR". Den inneholder:

- sovepose og innertrekk

- et par ullsokker

- ulltrøye og ullbukse

- Forsvarets headover eller topplue.

Dette tar jeg på meg når jeg skal ned i soveposen for natten.

Neste dag SKAL alt dette ned i posen igjen, (luftes om mulig først) og du må ta på de de våte/fuktige klærne fra i går. Dette høres forferdelig ut, men er ikke så ille som det høres ut.

Selv den planlagte siste dagen lar jeg meg aldri friste til å gå i det tørre, for man vet aldri hvordan dagen ender.

I tillegg fyller jeg varmt vann i drikkeflaska, fordi jeg fryser alltid på føttene.

Ellers passer jeg alltid på å ha en kjele med drikkevann innen rekkevidde.

Så litt drittprat. Mange av oss holder oss så lenge vi kan, og litt til. Sørg for å gå på do før du legger deg. Jeg måtte ut en gang på Hardangervidda, midt på natten hvor kulingen ulte og sluddet drev. Grøss og gru.

Og ha en tisseflaske i nærheten. Kjøp en flaske av god kvalitet, med skrulokk. Husk på vid åpning. Den er god å ha om natta den. Rengjør den godt når du kommer hjem.

Forresten, det finnes i handelen mobilpissoar for kvinner.

Og så sprayer jeg alle teltpluggene orange.

Mvh

Torø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen.

Hoi, her var det MANGE gode og flotte idéer!! Jeg beklager at jeg ikke har fått vært innom og deltatt i diskusjonen. Jeg har ikke for vane å bare stille et spørsmål, la masse folk hive seg over det spørsmålet, også bare sitte passiv å se på hva som dukker opp av svar. :)

Men her var det mye bra! Jeg ser forresten absolutt hva du mener med "Heller komfortabel enn fasjonabel", logrus. Jeg har blitt overrasket over evnen min til å gi beng når jeg står svett og fæl oppe på fjellet. :lol:

Siden sist har jeg fått kjøpt meg en dagstursekk, litt sitteunderlag og slikt, og har foreløpig kjøpt noen syntetskjorter, fleecegensere og en allværsjakke/vindjakke. Jeg merker absolutt det at syntetskjorten lukter godt etter endt tur, ja!! Jeg flyttet jo nylig til Bergen, og har fått meg et par dagsturer på sensommeren over Vidden (fjellpasset mellom Fløyfjellet og Ulriksfjellet). Har satt meg et mål om å få meg en helgetur med teltovernatting i løpet av høsten - min første telttur forøvrig :) - og holder på å planlegge den nå.

Jeg innser at lærekurven for å bli en friluftperson er relativt bratt. Kom over en pakkeliste for en langtur på vinterstid, og ble helt overrasket over den logistikken det innebærer! Det må jo ha vært minst 50 forskjellige ting og tang som burde/skulle tas med! Men jeg skjønner at det er en kontinuerlig prosess, hvor en lærer hva som funker for en selv, og hva som ikke funker. F.eks. om man som meg er ganske tynn i hyssingen, så har man bare én tur ute i sterkt sollys, før en alltid husker å ta med seg et hodeplagg! :D

Takk igjen for gode råd og vink! Skal ta vare på denne tråden, og lese gjennom de gangene jeg blir rådvill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en pakkeliste for en langtur på vinterstid, og ble helt overrasket over den logistikken det innebærer! Det må jo ha vært minst 50 forskjellige ting og tang som burde/skulle tas med!

Ikke sikkert at alle 50 tingene er like nødvendige... ;)

Men det er vrient å vite hvilke før man har prøvd det ut.

Det er også MYE å hente på å slå sammen to eller tre funksjoner i samme ting.

Men jeg skjønner at det er en kontinuerlig prosess, hvor en lærer hva som funker for en selv, og hva som ikke funker.

Jepp! Alle er forskjellige med tanke på komfortnivå, hvor lett en fryser, hva en vil ha av ekstra kos og stasj, hvor tungt en orker å bære etc. Derfor må man gjøre individuell tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg likte denne tråden her.. jeg er 30+ jeg også men først nå gjøre alvor av å komme meg på tur..interessen har altid vært der..

Mange gode råd du har fått her...

Jeg liker å ha alt godt planlagt og riktig.. og kjøpe det beste første gangen (ikke nødvendigvis dyreste)

istedenfor å finne ut at mye av det var dårlig eller unødvendig..

Så det er masse bra her på forumet, men litt problemer med å orientere meg her inne enda..

så glad jeg fant denne tråden..

skulle vist mer.. noen tips om tråd?

lurer på alt fra innerpose.. vet ikke hva det er..

til sko og jakke osv osv..

Det er så viktig å ha gode klær og utstyr, spesielt nå på høsten/vinteren tenker jeg..

Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spare mye penger på å kjøpe godt (nok), fleksibelt utstyr med en gang. Noen er veldig vektfokuserte. Vi kjøper superlett, dyrt utstyr - som går lettere i stykker enn billigere utstyr. I praksis er det telt, sovepose og ryggsekk en kan spare mest vekt på (foruten å ikke ta med seg for mye).

Jeg ville sett på følgende:

Undertøy: ullnetting er det undertøyet som er mest fleksibelt. Du kan svette mye i det uten å bli våt, samtidig som det isolerer veldig godt. Meget god slitestyrke, og vaskbart i vaskemaskin.

http://www.magasinet.no/?menuid=-100915&gclid=CNDk6-SE16sCFQMYzQod7CS2Ow

Jeg ville også kjøpt en ullunderbukse og gjerne en ullt-skorte f.eks. http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=720&cid=408. Den er meget dyr, men verdt pengene. Ekstremt konfortabel mot huden. Ullt-skjorte er brukbar som eneste plagg når det er varmt, som forsterkningsplag utenpå ullnetting når det er kjempekaldt, i sovepose mm. De dyre plaggene er mer behagelige enn de som koster noen hundrelapper mindre, og holder bedre i vask.

Mellomlag: en gammel syntetskorte, en ullgenser (tykk/tynn), fleece (tykk/tynn). Her har du sikkert noe. Mye kan fås billig på salg.

Ytterlag:

1) Vann og vindtett plagg (skalljakke+bukse): Her står valget mellom Goretex eller en annen membranjakke (e-Vent, Proretex, Dermisax m.fl). Det er en haug med tråder her på forumet om slik plagg. En slik jakke skal være helt vanntett, og er "tett".

2) Ikke-vanntett bukse og jakke: du blir svett i skalljakker/bukser og bør ha alternativer. Ikke noe ok å brenne hull i skalljakka ved bålet. Jeg er ikke spesielt glad i softshell. Jeg liker bedre bommull og/eller bommul/polyesterjakker. Jeg synes heller ikke de bør være for tykke. Fjellreven har et stort utvalg av slike produkter: www.fjellrevenshop.no

3) Isolasjonsplagg: dvs. jakke og eventuelt bukse i kunststoff/dun. Mest aktuelt om vinteren.

Fjellstøvler: gå til en butikk med kompetent personalet. Støvlen må passe din fot.

Div: her ligger mye av kluet når det gjelder temperaturregulering. Jeg har sjeldent med meg mindre enn tre ulike hansker/votter mm.

Hals: ull og syntet (buff)

Hender: votter (varme, gjerne ull), vindvotter (på fjellet/vinteren), vanter (gjerne syntet, fingervanter)

Hode: supervarm lue, vanlig lue, ørevarmer

Føtter: høye og lave gamasjer, eventuelt fotposer om vinteren

Jeg kombinerer ofte hals og lue i form av en tynn balaclava. Det er nok det plagget som er mest med på tur: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2955&cid=431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.