Gå til innhold
  • Bli medlem

Forberedelser til sommeren - pakkgeit!


ingen87

Anbefalte innlegg

Annonse

artig. Ingen erfaring, men deler en koselig youtube kanal jeg har fulgt noen år: https://www.youtube.com/@steinwaygoat/videos

Ellers vet jeg at  Steve Despain (Firebox stove) går med geit(er?). (sluttet å følge Firebox  kanalen hans, blir for mange videoer med matlaging der han høres ut som en "gammel gris" når lager og slafser i seg maten ;-))


 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (4 timer siden):

Hvor mye vekt har du tenkt at geita skal bære? Jeg har vurdert lama, de kan i alle fall bære 40 kg.

Veldig usikker, må lese meg litt opp på det. Men tenker å begynne i det små. Kanskje 10-20 kg?  Må ikke være tyngre enn at jeg klarer å bære det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig konsept, men jeg tror du skal få prøvd tålmodigheten hvis du har tenkt å begynne med allerede voksne geiter. De vet stort sett veldig godt hva de vil og ikke vil, og jeg mistenker at å bære kløv og å følge pent med på tur sorterer under "ikke vil" Hvis ikke du har et veldig godt forhold til geitene dine og faktisk allerede har lært dem å gå i grime/leies og slikt da ...   :)

Man bør nok begynne å trene dem allerede fra de er små mistenker jeg, men for all del tenker nok det kan funke. Geiter er smarte de. 

Hvis jeg skulle dratt på noe annet firbeint på tur enn hund så hadde det blitt kløvhest ;)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (5 timer siden):

Artig konsept, men jeg tror du skal få prøvd tålmodigheten hvis du har tenkt å begynne med allerede voksne geiter. De vet stort sett veldig godt hva de vil og ikke vil, og jeg mistenker at å bære kløv og å følge pent med på tur sorterer under "ikke vil" Hvis ikke du har et veldig godt forhold til geitene dine og faktisk allerede har lært dem å gå i grime/leies og slikt da ...   :)

Man bør nok begynne å trene dem allerede fra de er små mistenker jeg, men for all del tenker nok det kan funke. Geiter er smarte de. 

Hvis jeg skulle dratt på noe annet firbeint på tur enn hund så hadde det blitt kløvhest ;)

Som mangeårig geiteavløser tenker eg det samme, men det er eit kult konsept om ein får det til å funke! 

Dersom alle skaffar seg ei turgeit så kan ein kanskje få bukt med noko gjengroing? 🤔😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de fire geitene, så er det en som jeg tror det kanskje kan fungere med. Den geita følger etter meg overalt, med og uten kraftfor. Jeg tror selve kløven kan by på noen tålmodighetsprøve, men hvis jeg først får den på, og geita finner seg i den, så tror jeg selve gåinga vil gå greit. 

Det blir veldig spennende å prøve, men veldig lave forventninger! 😅 Geitene er rene kun for å hindre gjengroing og selskap. Hadde vært kult om det funka, og så kunne vi prøvd med en til geit. Det hadde vært rått!

Endret av ingen87
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geiter er jo muntre, smarte og altetende dyr. Min ringe erfaring med geit tilsier, at de forsøkte å ete ermene og baken på min anorakk, ville inn i bilen, så jeg ville være nervøs for telt og annet geite-spisbart.

Familiens geiter på stølen i Hemsedal presterte å rømme, springe omkring på et nystøpt sementgulv i en kaksehytte under bygging. Da håndverkene vill ta tekningene til huset for å reparere var disse også oppetne i hullet i grunnmuren, hvor de ar gjemt. Så ny kopi måtte fremskaffes. Så man kan ha mye moro med geit!

Men de kan sikkert dresseres.

Elgen

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ingen transportetappe i alle fall. Turen kommer til å starte rett ut fra fjøset. Jeg tenker at geita må stå med grime og et solid tau om natta, som en hest. Folk får jo til å ta med hester, som har kronisk hjemlengsel, med på fjellturer 😅

Men tror du har et poeng i at jeg må tenke på leir og "oppstalling", slk at den ikke går løs på resten av utstyret! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Det blir nok ingen transportetappe i alle fall. Turen kommer til å starte rett ut fra fjøset. Jeg tenker at geita må stå med grime og et solid tau om natta, som en hest. Folk får jo til å ta med hester, som har kronisk hjemlengsel, med på fjellturer 😅

Men tror du har et poeng i at jeg må tenke på leir og "oppstalling", slk at den ikke går løs på resten av utstyret! 

Du må jo filme dette for oss! Kan aldri bli for geitete!

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 1/27/2024 at 8:49 AM, ingen87 said:

Det blir nok ingen transportetappe i alle fall. Turen kommer til å starte rett ut fra fjøset. Jeg tenker at geita må stå med grime og et solid tau om natta, som en hest. Folk får jo til å ta med hester, som har kronisk hjemlengsel, med på fjellturer 😅

Men tror du har et poeng i at jeg må tenke på leir og "oppstalling", slk at den ikke går løs på resten av utstyret! 

Jeg har skjønt at hestefolk på langturer har med en enkel liten strømgjerde oppsett til natta for hestene!

Og jeg vet at geiter her i bygda leies ut til å beite ned områder og har trådløst strømgjerde.

Må vel gå an å lage egen geite-leir litt vekk fra telt og utstyr?

Har forøvrig en kompis som gikk med pakkgeit for noen år tilbake, og syntes det var veldig ålreit 😊👌 så det blir nok kjempebra 🤩

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 27.1.2024 den 8.49):

Det blir nok ingen transportetappe i alle fall. Turen kommer til å starte rett ut fra fjøset. Jeg tenker at geita må stå med grime og et solid tau om natta, som en hest. Folk får jo til å ta med hester, som har kronisk hjemlengsel, med på fjellturer 😅

Men tror du har et poeng i at jeg må tenke på leir og "oppstalling", slk at den ikke går løs på resten av utstyret! 

Hvis du har Nofence så setter du veldig raskt opp et «gjerde». Men kan man ta med ei geit hvor som helst uten beiterett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en faktor som slår inn hvis turen starter rett fra fjøset, og man allerede har geitene, men hvis andre skulle begynne å tenke i samme baner så er det greit å vite at det er et omfattende regelverk både for å starte opp med, utvide antall og flytte rundt på geiter. Så det er ikke dyr man bare kan transportere land og strand rundt uten videre,  mattilsynet må oftest inn i bildet der ... også for hobbydyrehold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Det er vel ikke en faktor som slår inn hvis turen starter rett fra fjøset, og man allerede har geitene, men hvis andre skulle begynne å tenke i samme baner så er det greit å vite at det er et omfattende regelverk både for å starte opp med, utvide antall og flytte rundt på geiter. Så det er ikke dyr man bare kan transportere land og strand rundt uten videre,  mattilsynet må oftest inn i bildet der ... også for hobbydyrehold. 

Så for meg en aldri så liten clickbait i en Dagbladet artikkel: "GEIT MISSBRUKT!"

Mens en gang i fremtiden vil det kanskje stå på nettsiden til DNT: "Geiteeiere vennligst bruk de geite tilrettelagte hyttene."

Jeg er kjent for mine synske krefter, og jeg ser at noen tar domenet "Friluftsgeiter.no" i nær fremtid.

Endret av Nikke
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.