Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL Sommeren 2023 - Tips til trening...?


Anbefalte innlegg

Som ingressen tilsier er jeg ute etter nyttige trenings- og planleggingstips god tid i forveien av min drøm om å gå Nordland på langs. Jeg er normalvektig og vandt med dagsturer på opptil flere mil. Denne sommeren har jeg også tilegnet meg sårt tiltrengt erfaring med overnatting i telt under tregrensa. Denne høsten skal jeg også gå i fjellet, og til vinteren har jeg store planer for telting i vintervær. 

Mitt spørsmål er egentlig som følger: hva bør jeg ha i bakhodet før neste års NPL tur? Hva bør jeg legge inn av trening og hvilket ekstrautstyr bør jeg eventuelt investere i (Jeg har basic: flere typer telt, sovepose, liggeunderlag, god sekk og gode sko)? Er det noe spesifikt jeg bør tenke på allerede nå? 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skaubjønn på truger skrev (9 minutter siden):

Mitt spørsmål er egentlig som følger: hva bør jeg ha i bakhodet før neste års NPL tur?

Veldig mange som går NPL havner på vei - på grunn av behovet for å proviantere f.eks, eller av andre grunner. Rutevalg er viktig og prinsipp om stivalg . mest fjell/skog/natur eller mest progress - dvs vei. Hvor mange etapper? Traff en kar som hadde gått NPL uten å ligge i telt annet enn over Børgefjell - litt spesielt..

Hvor god tid har du på prosjektet? Skal du gå kun i Norge eller krysse landegrenser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å gå hele turen ila neste sommer. Tenker videre å ligge i telt hele turen og bære ca 35-40 kg på ryggen ved oppstart. Har 30 -40 dager til rådighet, men ønsker å holde turen nærmere 30 enn 40 dager. Tenker å gå raskeste rute, men er ikke redd for å krysse grenser dersom det bidrar til å gjøre turen mer raskgått. Fiske er en del av opplevelsen, men ikke hovedårsaken til at jeg ønsker å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (29 minutter siden):

Tenker å gå hele turen ila neste sommer. Tenker videre å ligge i telt hele turen og bære ca 35-40 kg på ryggen ved oppstart. Har 30 -40 dager til rådighet, men ønsker å holde turen nærmere 30 enn 40 dager. Tenker å gå raskeste rute, men er ikke redd for å krysse grenser dersom det bidrar til å gjøre turen mer raskgått. Fiske er en del av opplevelsen, men ikke hovedårsaken til at jeg ønsker å gå. 

Jeg tenkte det var Norge på langs - ref tittelen :)

... Nordland er kortere ja. Det er vel bare å glede seg det. Har ikke så mye mer å bidra med. Jeg gikk selv inn i Sverige, men de områdene man da ikke får besøkt er selve indrefileten av fylket. Jeg ville kanskje tenkt litt utenfor boksen og ikke valgt selve nordlandsruta flere steder. Spesielt siden du skal gå med telt.

Det er noen som går store deler av ruta på 2 uker https://www.nrk.no/nordland/spring-14-maraton-pa-14-dagar-1.16050920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Jeg tenkte det var Norge på langs - ref tittelen :)

... Nordland er kortere ja. Det er vel bare å glede seg det. Har ikke så mye mer å bidra med. Jeg gikk selv inn i Sverige, men de områdene man da ikke får besøkt er selve indrefileten av fylket. Jeg ville kanskje tenkt litt utenfor boksen og ikke valgt selve nordlandsruta flere steder. Spesielt siden du skal gå med telt.

Det er noen som går store deler av ruta på 2 uker https://www.nrk.no/nordland/spring-14-maraton-pa-14-dagar-1.16050920

Tusen takk! Beklager misvisende tittel. Det slo meg faktisk ikke at NPL pekte i retning av Norge på langs, lol. Da vet jeg bedre til en annen gang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir god på det man trener på. Så opptrening til langtur bør omfatte en hel del gåing. Men pass på at man holder seg under terskelen for belastningsskader og ikke overdriver før tur.

For min egen del hjelper også generell styrketrening. Det gjør at jeg blir seigere og jeg klarer lengre distanser uten å få vondter. Så sikkert ikke dumt å supplere med litt generell styrketrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vill vekt der i starten. Treningen din bør definitivt inneholde mye gåing på tur med tung sekk tilsvarende hva du tenker å gå med.

Jeg personlig ville nok om mulig startet turen med litt lettere sekk ~20 kg, for å heller proviantere opp mer når kroppen er vant til rytmen av å gå langt med tyngre last hver dag. Istedenfor å risikere å bli helt nedkjørt første uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Litt vill vekt der i starten. Treningen din bør definitivt inneholde mye gåing på tur med tung sekk tilsvarende hva du tenker å gå med.

Jeg personlig ville nok om mulig startet turen med litt lettere sekk ~20 kg, for å heller proviantere opp mer når kroppen er vant til rytmen av å gå langt med tyngre last hver dag. Istedenfor å risikere å bli helt nedkjørt første uka.

Hei, og takk for svar. Kan absolutt være at jeg følger tips om lettere sekk. Har tenkt litt på ulike oppsett for turen, hvor enkelte medfører mye proviant og få avbrudd for handling underveis, aka tung sekk. Andre alternativer er å handle mer underveis og alltid ha en lettere sekk. Har også vurdert å gå halvparten tidlig på sommeren for deretter å gå resten mot høsten. Dette med trening er et must. Skal begynne med NPL som mål allerede i høst. Det gir meg jo bare et påskudd for å være mye ute også i vinter, hvilket jo er utelukkende positivt. Er ikke helt vintertypen, men det kan jo endre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.