Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 04. jan. 2021 i Innlegg
-
12 dager i grensetraktene Hedmark. Hunden er alltid m på tur. Hun er trent opp for å spore rovdyr. Under disse dagene fant vi spor etter gaupe, jerv, elg, hjort, hare, mår,rev og så flere store flokker m orrfugl og storfugl. Glad jeg har hatt tilgang på hytte, da det var perioder med 17 minusgrader og mye snø. Røya var ikke veldig bitevillig, men noen middager ble det. Takker for at jeg er født i dette vakre land med sin storslagne natur. La oss alle ta vare på norsk natur også inn i fremtiden. Takk for turen.13 poeng
-
Jeg og hunden min skal gå fra lindesnes til Nordkapp den 1.6.21. Jeg har læst om andre sine erfaringer på denne turen. Planlegging av depot fremstår ikke som en mulighet for meg. Jeg ønsker å bestemme tempo og varighet av oppholdet det forskjellige steder selv. Ønsker ikke stress med å være avhengig av noe som helst. Det en nok med å forholde seg til være, tenker jeg. Jeg har 5 mnd til rådighet men har et ønske om få gjennomført turen på ca 3 mnd. Jeg har tenkt å gå til fots, uten ski el pulk. Jeg tar med forsyninger for omtrent 14 dager fra start. Sam skal bære sin tørrfôr. Fiskestanga blir med men jeg kommer ikke til å satse stort på denne. Vi skal gå mest mulig i villmarka. Ruten skal gå gjennom det fantastiske landskapet i Norge og kun i Norge. Vi skal gjennom Setedal, Hardangervidda og Jotunheimen først. Videre fortsetter vi nordover tett på det svenske grensen. Det kan bli litt ekstra utfordrende å passere Blåfjell, Børgefjell og Saltfjellet. Også med tanke på påfyll av proviant. Ønsker ikke planlegge altt i det små. Vi skal tross alt være på tur i Norge! Vi er vant med å være på tur i villmarka og har det basale på plass. Vi har allerede påbegynt målrettet trening. Det som vil være annerledes med npl er lengden på turen og mat som vi trenger å skaffe underveis. Er det noen som har erfaring med kjøp av matvarer på slik en tur og evt hvor det er best å gjøre dette. Vil sette stor pris på råd om andre ting som kan være nyttig å være forberedt på.5 poeng
-
Hei. Jeg er stadig på tur og bruker mye kniv. Jeg lager også kniver selv og får endel tilbakelemdinger fra brukerne. For min egen del så går jeg alltid på tur med en helt vanlig tollekniv, 75 mm blad. Denne er god til det aller meste. Hvis det er bålsesong så har jeg i tillegg med meg en foldesag. Det optimale ville være å ha en god foldesag og en øks men jeg dropper ofte øksa på grunn av vekta. Tidligere gikk jeg alltid rundt med en stor Strømeng kniv. Denne kan som det sies brukes til det meste, dog kan den ikke etter min mening erstatte en god øks og jeg ble til slutt lei av at den hang å dingla i beltet, tung var den også. Det siste året har jeg laget flere kniver av typen "Hunter" etter en Brusletto modell. Først synes jeg ikke noe om denne kniven men kundene vil ha den fordi den, som de sier, kan brukes til det meste. Skal du skjære brød så trenger du ikke å skjære deg en runde rundt, slik som med 75mm tollekniven. Jeg lager endel samekniver etter en Mikkelsen modell som har total lengde på ca 26 centimeter, alstå 5,5 tommer . Denne kniven er etter min mening ganske optimal som turkniv. Du kan hugge opptenningsved med den, sløye, slakte, skjære biff, brød, ost, brie, smør og alt mulig. Det blir ikke så lett å kløyve ved med den, da må man opp i machete størrelse eller helst øks. Etter min mening blir det å velge kniv "hver si løst" som vintapperen sa, han drakk mens de andre sloss. God tur.4 poeng
-
Kunnskap er ferskavare, og produktene og sammensetninger endrer seg. Så jeg tenkte jeg skulle tilføre litt ny informasjon til tråden hva angår drivstoff til brennere, siden dette er den største tråden om dette. Vinteren er på vei, så hvilke drivstoff er minst helseskadelig å bruke i teltet til snøsmeltingen i 2021? Jeg kan dele informasjonen jeg har fått fra labratoriet hos Wihelmsens Chemicals, så konkluderer folk selv. Noen brennere fungerer bedre på det ene, andre fungerer bedre på noe annet. ------------------------------------------------- 1: 4-takt alkylatbensin Inneholder lette fraksjoner, C5-C6, trenger derfor minst forvarming. Denne inneholder minst aromater (benzen er en aromat), mindre enn 1%. Evt. aromatinnhold er fra forurensing fra tanker i transportkjeden. Aromater er helseskadelige saker, så dette skal man ha minst mulig av. Men alkylatbensin avgir mest damp ved fylling og behandling, og derfor kan man puste inn mer av aromatene i avgassene. 2: Bilbensin. Inneholder 35% aromater. Bare styr unna om du vil leve ett langt liv. 3: Blåtind Fritidsparafin: Inneholder tyngre fraksjoner, C11-C14 og <2% aromater, men avgir minst damp og da puster man inn minst av aromatene og avgassene ved fylling og behandling. Trenger mer forvarming, og gir mest varme per liter drivstoff. Tåler frost ned til minst -20C eller kaldere. 4: Blåtind tennvæske: Inneholder litt lettere fraksjoner enn Fritidsparafinen, C10-C13, så den trenger litt mindre forvarming enn fritidsparafinen. Denne har også <2% aromater og gir omtrent samme varmeverdi. Tåler samme temperaturer, altså ned til minst -20C eller kaldere. I følge labratoriet er alle produktene laget til fritidsbruk, og totalt sett vil det omtrent være like helseskadelig luft av alle produktene etter forbrenning. CO, CO2 og andre uheldige avgasser vil man puste inn. ----------------------------------------------------- Personlig har jeg merket at om jeg brenner parafin på 111-bråkebrenner inni teltet får jeg fort hodepine og det lukter parafin, mens 111T stillebrenner er mye bedre innendørs. XGK II på alkylat oppfører seg også bra HVIS denne er rengjort. Er den skitten/sotete etter mye bruk vil den gi gulere flamme. Simmerlite brenner også veldig fint på alkylat, men avgir mer CO når kjelen er på brenneren og har store flammer under forvarming. Jeg har tidligerer prøve Kemetyl tennvæske på min gamle 111C, den brant gult som ett bål. Blåtind tennvæske har jeg prøvd på 111T nettopp, og den brenner isblått. Så det er lurt å følge med på hva man putter i brenneren.4 poeng
-
Det ble en svipptur opp Gaustaoppen i går siden både værmeldinga var bra, og det var forventa bra snøforhold ut fra sist ukes meldte snøvær. Fin måte å bruke siste fridag på samme med bra folk. EDIT: På slike turer er det greit å sjekke Varsom samt gjøre egne vurderinger ift skredfare. Vi valgte å ikke kjøre rennene denne dagen selv om flere andre gjorde det, og det gikk bra for dem. (https://varsom.no/snoskredvarsling/varsel/Vest-Telemark/)4 poeng
-
Hei. Jeg gikk denne turen i 2018. På den turen satset jeg på å kjøpe mat underveis. I Starten hadde jeg med meg rasjoner for en uke. Samtidig kjøpte jeg mat på DNT hyttene. På denne måten klarte jeg meg bra gjennom fjellene i SørNorge uten å måtte ta avstikkere ned i bygda for å handle. Etter Tyin var det kortere mellom butikkene (3-7 dager) helt til jeg kom til Sulitjelma. Fra Sulitjelma til Narvik pakket jeg mat for 10 dager. Etter Narvik ble det også langt mellom butikkene og jeg måtte pakke mat for en uke av gangen. Hvis du skal holde deg mest mulig i ødemarka så kan det bli langt mellom matbutikkene. Selv om du ikke vil planlegge i detalj så kan det være greit å bestemme seg på forhånd for etapper som varer i +- en uke. Et tips er å gå på google maps og søke på matbutikker. Da får du en god oversikt over hvor du kan handle mat. Min erfaring er at hvis du pakker mat for mer enn en uke så blir sekken veldig tung. Jeg liker å pakke lett og har brukt mye tid på å komme fram til en pakkeliste der sekken er så lett som mulig uten at det går utover komforten. Man bør spørre seg for hver ting man putter i sekken om den tingen erf nødvendig. Når det gjelder hva du skal handle av mat så vil jeg anbefale mest mulig tørrmat og mat med mye kalorier. Kjøp potetmos, havregryn, smør, sukker, iste-pulver, rosiner, sjokolade. Så kan du unne deg en hamburger når du kommer til en bygd. Det kan være lurt å ha et par poser med real turmat i reserve. God tur og lykke til.3 poeng
-
https://kartmannen.no/nb/ Bratthetskart for toppturgåere: Vær tryggere på tur med bratthetskart. Kartet markerer terrengetsbratthet slik at du kan vurdere skredfaren. Kjøper du N50 Norge kan du laste ned kart med og uten bratthet, alt inkludert i prisen. Skredkartet kan også installeres samtidig på GPSen. Du kan installere kartene på din GPS, som separate kart. Da har du kartene tilgjengelig til enhver tid. Kartet er utregnet fra et høydekart fra en høydemodell med 10 meters horisontal oppløsning. Det kan derfor være mindre heng som ikke er synlig i kartet.3 poeng
-
2 poeng
-
Jeg har tatt ett tykt strikktau (sykkelstrikk eller hva man kaller det) og knytt en stor løkke i ringene på pulkselen. En knute på midten av løkken også, så den blir som ett 8 tall. Da kan jeg hekte pulken i den nederste løkken ved gange, eller i den lille løkken når det går litt nedover (for ellers treffer draget meg bak i lårene av og til), eller rett i ringene ved nedoverkjøring. Så ett tykt strikk fungerer veldig bra, samtidig som man blir litt friere i bevegelsene Ville nok hatt en strikkløkke selv om jeg hadde hatt demping på draget.2 poeng
-
Masse å velge i den prisklassen. En kniv mange er fornøyd med her på forumet er Casstrøms Lars Fält. Har den selv. Veldig god kniv med god finish Monsen har jo noen modeller, bl.a Femundsmarka bør være passe størrelse. Har bare sett på de, eier ingen. Mulig andre her har testet de. I litt større størrelse bruker jeg Esee 6. Tilsvarer samekniv i størrelse. Kjempegod kniv med livstidgaranti men du får den nok ikke inn under 2000 med dagens dollarkurs. Kniv og slire er vel ca 125usd så kommer beltclip, frakt og mva oppå.2 poeng
-
Siden du allerede har en liten kniv til småarbeid, sløying og slikt, tror jeg en samekniv som Strømeng 8-tommer vil være passende for deg. Den fungerer fint til kløyving av småved, og er et mer allsidig verktøy enn ei øks. De eneste gangene jeg har syntes den har vært litt i groveste laget er når jeg skal sløye småfisk - veldig små fisk. Ellers kan den brukes til det aller meste, og den tåler røff bruk.2 poeng
-
3-4 små fjon er ikke noe å bry seg med. Min erfaring er at dunlekkasje er størst med en gang posen er ny, kanskje hullene i sømmene jobber seg litt igjen etter litt bruk. Men klart, er det mye over lang tid er det en feil på produktet. Alle mine dunprodukt har mistet noen små fjon i begynnelsen, så går det over til nesten ingenting etterhvert.2 poeng
-
Ikke årets første tur, og ikke veldig lang, men definitivt den fineste så langt. Tur på beina på skogsbilveiene inn til Linderudseter. Litt tynt med snø der vi gikk inn i skauen, men ikke mange høydemeterne innover ble det finfint føre - og mye mennesker! Ikke overraskende skulle hele Oslos befolkning ut og nyte finværet. Det hjalp veldig på trafikken å komme seg vekk fra hovedveien. Også greit å få bekrefta at det nå er greit trugeføre innover, så da bør jeg endelig få testa "rakettene" jeg kjøpte inn i høst. Vakkert på Linderudseter. Første opptenning i ny kvistbrenner. Denne funker bra, må bare huske varmereflektoren neste gang. Måtte etterhvert stikke under noen pinner for å hindre at brenneren smelta seg nedover i snøen. Fint og fast føre på skogsbilveiene også der det ikke var kjørt opp spor. Greit med snø i marka.2 poeng
-
Morsom og litt spennende video fra en kryssing av Norge langs en rett linje. Det er 3 videoer på 30 minutter hver. Ide'en til konseptet er bra og det er mye å lære av filmingen til denne karen syns jeg personlig. Når det meste annet er gjort, så må man finne på noe nytt.1 poeng
-
Jeg skal åpne verandadøra og kjøkkenvinduet, så slipper du å klatre over hele huset..1 poeng
-
1 poeng
-
he he, jo, men er ikke det bra da? Ville fort blitt kjedelig om vi ikke kunne fortsette "jakten".1 poeng
-
Valg av kniv er alltid ett kompromiss. Derfor er jo tittelen på denne tråden meningsløs, og den vil aldri ta slutt og komme til en konklusjon 😃1 poeng
-
Jeg hadde en kombinert vinter/sommer/høst tur. Brukte ski og pulk i Sør-Norge og opp til Meråker, derfra videre til fots. Jeg opprettet en side på FB for turen i 2018. Søk på "Bit for bit, bilde for bilde". Jeg startet på en ny vintertur i 2020, Denne ble ikke helt som jeg hadde tenkt, avbrutt pga korona-situasjonen og sykdom men jeg har gått to korte etapper og skal fullføre når jeg får tid. Søk på "Norge på langs vinteren 2020". Har ikke hund selv og har ikke erfaring med hund på langtur med de trenger mye næringsrik mat. Bikkjer kan være følsomme for endring av for-type. Jeg hadde med meg kart for ca 1/5 del av ruten underveis. Hadde også DNTs planleggingskart. Resten av kartene sendte jeg til og fra post i butikk. Det fungerer greit men husk at posten kan være treg noen ganger så send i god tid. Du bør postlegge minst en uke før du beregner ankomst til et sted. Jeg hadde også hele norgeskart på mobil lastet ned på telefonen og brukte dette mye. Solcelle kan fungere veldig bra når du har sola i ryggen kan panelet henge på sekken hele dagen gjerne i kombinasjon med en powerbank. Du bør teste ut solcellene først. Noen fungerer bra og andre fungerer dårlig er min erfaring.1 poeng
-
Hei! En liten digresjon, men i boken til Lars Monsen og Trond Strømdahl "Norge på langs" fikk hundene problemer på tur. Utfordringen var at tørrfor fra dagligvarebutikk ikke var energirikt nok, og for dårlig. Ha dette i tankene til Sam Ellers beskriver boken en slik tur godt, og den har gjerne mange tips du kan bruke selv om de går turen på et år og har et annet rutevalg.1 poeng
-
Det er en tidlig utgave av Omnifuel. https://m.youtube.com/watch?v=AmHCdWtkm3s1 poeng
-
Hvis det ikke gjemmer seg et forvarmingsrør inni flammen så er det vel en Omnifuel I. De hadde en lignende modell som het Himalaya men den hadde forvarmingsrør. Omnifuel II har dysene festet på beina.1 poeng
-
Batterier er eget fag skjønner jeg. Skal sjekke om jeg har batterivalg-meny. Takker for alle tips - de skal undersøkes suksessivt. Men mitt opprinnelige spørsmål: "Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?" står fortsatt ubesvart (med tilnærmet lik bruk/instillinger osv). A.1 poeng
-
Aha ja, ja jeg er samme type: Bruker vinterposen min året rundt, med varmeflaske på vinteren og gjerne jervenduk utenpå. Du har sikkert prøvd alt allerede, men fra en frysende kone til en annen frysende kone, kan jeg anbefale dunbukser (hun har selvfølgelig en skikkelig kanontykk dunjakke), det gjør livet på vintertur langt mer behagelig. Det og en mf dyr dunpose Kjekke tips her, jeg skal teste og vende tilbake med hvordan det går!1 poeng
-
Det ble Fenix 6X sapphire, bruker topo- og bratthetskart kart fra Kartmannen, det fungerer bra :)1 poeng
-
Her er hva jeg skrev om saken i 2006 og jeg bruker fortsatt samme konsept . Det eneste jeg kan legge til er at tåladdene på tilpasses skoene da læret er stivt, da unngår man snø mellom sko og tåladd. I tillegg har Berghaus kommet med isolert Yeti (til helt annen pris), som jeg vil tro er topp. til skigåing : - vanlig, men romslige telemarkskisko med tykk ullsåle nedi. - tåladder (kjøpes på forsvarsbrukt.no til kr 30) -østerdalssokk (forsvarbrukt.no til kr 50) eller sivil sokk i vadmel (anbefales da den går lengre opp og er tykkere). Hælbindingen må kunne justeres noe ut, og tåladdene må muligens klemmes eller skjæres litt ut foran for å få plass i binding. Med 80 kr i investering kan du legge til 10-15 grader på hva du ellers måtte klare i dine sko. til bivuakk (eventuelt korte gåturer) : - Ajungilak bivuakksokker nedi -Forsvarets fotposer (forsvarsbrukt.no nye 550 kr) -som såle i fotposene klippes til tykt liggeunderlag (f.eks bamse). Med dette har du separate bivuakksko som er lette å tørke og som funker like bra ved våte snøforhold, da snøposene har støpt nedre del i gummi, med varmt fleece for innvendig).1 poeng
-
Gransfors outdoor øks. Hva er deres erfaring med denne øksa, hvor tykke trær er denne øksa beregnet for å felle? Klarer den enkelt trær på 20 cm tykkelse?1 poeng
-
Forsvarets tåladder har jeg lest på forumet at noen bruker (og andre ikke liker).1 poeng
-
Alpina har også kalosjer til å ta utenpå langrenn/fjellskisko. Ullsokk anbefales ikke utenpå fjellskisko da løssnø har en tendens til å kladde seg fast i dem. Noe som gjør at skoen din da konstant vil være våt. Bergans yeti er en fin 2-for-1-løsning, men de er altfor varme i vårsolen.1 poeng
-
Lilsport kalosjer finner du i de fleste butikker som er litt gode på racingutstyr til langrenn. Mulig de kan funke om du kjøper dem for store. Ellers så bruker mange langrennsløpere bare en strikka ullsokk med hull til bindingen utenpå skoene når de trener. Lov å prøve. 🙂1 poeng
-
Berghaus yeti gamasj i ein eller annan variant (heildekkande) eller ein vanleg kalosj av typen ein nyttar utanpå langrennsstøvlar på kalde dagar? Det har vel både alpina, fischer, madshus m.fl.1 poeng
-
Om den er ultimat vil tiden vise, antagelig ikke, men det er nå en Fällkniven F1xb på vei1 poeng
-
Regnet med at noen kom med den, men hvem tenker penger når man tenker liggeunderlag? Buy once, cry once.1 poeng
-
Litt lekkasje av fjær fra en dunpose er normalt. Hekta på tur har en informativ artikkel om soveposer her: https://www.hektapatur.no/om-soveposer Sitat derfra: "En dunpose vil alltid kunne lekke litt dun (det er ikke dun, men fjær som lekker). Ikke dra ut disse, men prøv å komme til på baksiden og dra dem inn igjen i posen. Maser hullet der duna kom ut med fingrene dine så blir posen tette igjen. Det er svært sjeldent mer enn små promiller av duna i posen som lekker, så dette har lite eller ingen betydning for varmen til posen."1 poeng
-
Norrøna har nå sluppet en ansiktsmaske i samarbeid med Børge Ousland. Så hvis jeg skulle hatt en kuldemaske hadde jeg gått for denne siden Børge har 1100 x mer erfaring med slikt enn alle andre : https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/arktis/arktis-expedition-ansiktsmaske-unisex-ousland-edition/?color=7718 Edit: Gitt at det er noe slikt TS spør om når han skriver "kuldemaske" og ikke noe som varmer innpust.1 poeng
-
1 poeng
-
Jeg lastet ned GPX-ruta for Massiv langruta og fikk feil ved import i BC. De er en uoverensstemmelse mellom XML-skjemaene og innholdet i GPX-fila. Det blir litt for teknisk å komme inn på det her. Den enkleste løsningen er å ta opp fila i en tekst-editor (for eksempel notepad), finne elementet <metadata> og slette denne pluss alt fram til og med </metadata>, altså fjerne hele metadata-elementet med innhold. Det eneste du taper på dette er navnet på GPX-en din. Antakelig blir sporet hetende 1 når du importerer. Antakelig bør du endre navnet på denne etter import til noe fornuftig før du importerer neste GPX-fil. Vil du beholde navnet som oppgis i GPX-fila må du beholde <metadata>-elementet, men slette alt innholdet utenom <name>-elementet. Eksempel: <metadata><name>SignaTUR MASSIV: Langrute fra Sota Seter til Haukeliseter</name><link>https://ut.no/turforslag/1115677</link><copyright><license>http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no</license><year>2020</year></copyright></metadata> ...blir til... <metadata><name>SignaTUR MASSIV: Langrute fra Sota Seter til Haukeliseter</name></metadata> Det er de to slettede i eksemplet som er feil. <link>https://ut.no/turforslag/1115677</link> skal for eksempel være <link href="https://ut.no/turforslag/1115677"></link> og <copyright> tror jeg er ugyldig under en <metadata> Feil i filene til ut.no altså, det vil si, det er uoverensstemmelse mellom innholdet i GPX-fila og de oppgitte skjemafilene (de som står helt i starten av GPX-fila) Håper dette var til noen hjelp.1 poeng
-
Jeg har nettopp laget en kajakk, av trestrips (granbord), glassfiberduk og epoxy. Det blir en mye sterkere og stivere konstruksjon enn tilsvarende glassfiberkajakk, og vekten er ett sted mellom halvparten til 2/3 av en ren glassfiberkonstruksjon. Sammenlignet med rent treverk blir den under halve vekten for samme styrke. Hvis du leser deg opp på hvordan man lager stipkajakker, så ser du hvor lekende lett det vil være å lage former til å kopiere trepulken din, og få en ny pulk til under halve vekten! Blander du inn noen lister med mørkt treverk til pynt, f.eks., vil den se ut som ett møbel! Man måtte nok brukt litt tykkere strips enn 5mm, og lagt noen tykke strips på tverk i en pulkkonstrusjon siden den er «åpen» for å gi vridningsstivhet. En annen fordel er at den gangen den blir slitt, så vil pussing og ett nytt lag 2k lakk (eller maling), gjøre den like fin som ny. Den overflaten med lavest friksjon, er nettopp også slik type lakk Hadde jeg ikke hatt en veltefri gammel glassfiber segebadenpulk fra før, skulle jeg gjort det selv aner ikke om det har vert gjort, men jeg synes der var en god idè1 poeng
-
Hvor ofte gjør du det? Er det noe man faktisk benytter seg av, eller er det mer en sånn "kjekt å ha" som man i praksis sjelden benytter og neppe ville ha savnet noe særlig, synes du?1 poeng
-
Hei folkens! Jeg har nå hatt kanoen på vannet en ukes tid. Som dere vet strevde jeg veldig, men alt er glemt nå. Tenkte jeg skulle skrive en liten oppsummering av førsteinntrykket i tilfelle andre er interessert i samme type kano. Det står i beskrivelsen at denne passer perfekt for barnefamiliar, og jeg tror de skrev at det går fint med to voksne og to barn. Dette er mye mulig om barna er små, jeg har hatt to stykk barn på 11 år og synes da kanoen er passe full. Det blir trangt mellom årene. Jeg tror nok det ville gått med en passiv passasjer ekstra, men da blir det veldig intimt. Jeg er veldig fornøyd med kjøpet, og tror det er den perfekte kanoen for oss. Jeg har ikke hatt noen problemer med å kontrollere kanoen. Jeg synes den er veldig enkel å padle. Jeg har bare mistet kontroll ved et par anledninger hvor det har vært mye vind. Da har det vært fort gjort å gjenvinne kontroll. Kanoen går dit jeg vil den skal gå. Vi har vært ute i tett trafikk med mye båter og bølger, dette har ingen ting å si. På det verste gynger det litt ekstra godt, men det er bare artig. Jeg har også testet med hund i kanoen, og hun skulle angripe et tau som hang under en bro. Det ble et veldig spetakkel hvor hun hoppet opp pp skuldrene mine med labbene i det vi passerte. Kanoen gynget stabilt, fikk aldri følelsen av at vi kom til å velte. Setene blir brukt som ryggstøtte. Sitter mest på kne, eller på rumpe i bunn med ryggen mot setet. Det er godt å sette seg opp på de for å få bedre utsikt, men utover dette ser jeg liten nytte i setene. Gulvene er dekt med liggeunderlag og tepper. Hele familien er fornøyd med investeringen, og vi er ute på vannet hver eneste dag. Artig å oppdage nye badeplasser. Takk for alle gode tips! Her er en video fra dagens tur med litt munnspill mens vi flyter inn en stille sideelv1 poeng
-
I tillegg til det @Espen Ørud skriver, her er en vurdering av Fjellpulken Transporter vs Pariserbrett.1 poeng
-
N-paraffin, Normal paraffin er den typen paraffin som finnes i petroleum, og det vi kjenner som "Parafin" består i all hovedsak av n-paraffin. Den andre typen paraffin, iso-paraffin blir produsert i raffinerier, og brukes gjerne i drivstoff pga sine gode egenskaper (høye oktantall). Fritidsparafin, Tennvæske og White-Sprit er n-paraffin og derfor trygt å bruke i primusen. Så når primuskongen sier at n-paraffin er styggedom har han egentlig diskvalifisert seg selv fordi stort sett all parafin i handelen er n-paraffin, også Jet-A1. Han har sikkert en masse kunnskap om primuser, men organisk kjemi er nok ikke hans sterkeste side. Lampeolje kan noen ganger ha litt tyngre fraksjoner, Biltema sin har C11-C16. Det kan være en fordel fordi den da vil fordampe litt tregere, som gjør det enklere å regulere flammen og unngå for mye brennstoff og påfølgende soting i en vekebrenner. Den er ikke "tilsatt voks". Om jeg skulle spekulere i hvorfor noen opplever at primusen tetter seg ved bruk av lampeolje, kan det kanskje være at siden noen lampeoljer inneholder tyngre fraksjoner, så vil muligens forvarmingskanalene bli varmere enn ved lettere drivstoff. Men dette har jeg ikke noe belegg for, det er ren spekulasjon fra min side. Personlig prøver jeg å holde meg til lettere fraksjoner, typisk C10-C13 maks C14. De er uansett trygge med tanke på fordamping og eksplosjonsfare. Paraffiner er også kjent som Alkaner. Noen steder kan man lese at innholdet er n-alkaner, og det er bare et annet navn på n-paraffin. Paraffiner med karbontall under C5 er gass ved romtemperatur, her finner vi kjendiser som Butan (C4) og Propan (C3). Iso-butan som finnes i noen gassbokser (grøss) er iso-paraffin varianten av n-butan som har litt lavere kokepunkt enn vanlig butan, og derfor fungerer bedre ved lavere temperatur, men ellers har den omtrent samme egenskaper. Om det ikke står på flasken så ta en titt i sikkerhetsdatabladet, der står det gjerne hvilken fraksjon det er snakk om.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00