Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten hund som orker å være med?


Bhh

Anbefalte innlegg

Barna begynner å bli større og vi har veldig lyst på en turvenn🐶. Er det noen som har tips til en liten rase som ikke tar så mye plass, men som likevel orker å bli med på lengre løpeturer og skiturer?

Har vokst opp med setter og det blir alt for stort i størrelsen, men aktivitetsnivået er vi komfortabel med.

Vi har lånt en liten blandings-sak av en nabo innimellom, og tenker at det i utgangspunktet er veldig fint med en så liten hund da vi ikke har plass til noe særlig med bur i bagasjerommet osv, men denne er så liten at den ikke orker å være med på  joggetur eller skitur...

Vi bor i rekkehus så vil også helst unngå en rase som er typisk "bjeffete"(hvis det er mulig å unngå). 

 

Endret av Bhh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenker i baner av en litt aktiv hund kan det jo være en tanke å se inn mot de litt mindre raser av fuglehunder? Kan for eksempel en cocker spaniel være en aktuell kandidat? Jeg har ingen erfaring med den rasen selv, men de skal vel være litt aktive hunder da de opprinnelig er apporterende fuglehunder såvidt jeg vet.

Litt vanskelig å komme med veldig gode forslag uten å vite litt mer om aktivitetsnivå og slikt, men det er nok flere forumbrukere som kan komme med forslag basert på litt mer egne erfaringer etterhvert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sjekk grundig for diverse innavls sykdommer! Lange hengeører kan være = øreproblemer med sopp, infeksjon mm. Cocker spaniel skal på verdensplan være den rase som biter sine eiere mest, men noen av disse statistikker er litt merkelige og skal kanskje tas med en klype (USA) salt. Som barn hadde vi 2 cocker spaniel.

Vi er visst et par stykker her som gjerne vil slå et slag for en norsk rase som Norsk buhund evt den mindre lundehund. Buhunden er vaktsom ,men ikke så gneldrede som ryktet tilsir.  jeg hadde Buhund i 17 år, som kunne bli med på alt og med bra pels, så man ikke trenger diverse dekken, potesokker mm. Livlige og gløgge hunder, som lærer det meste. Og passe størrelse, så den ikke skremmer Tante Agathe!

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter kommer i minst 4 versjoner som jeg kan tenke på, men tar utgangspunkt i Engelsk Setter som har en høyde på ca 65 cm og vekt på ca 30 kg.

Det finnes mange svært spreke hunder i mindre størrelse enn det.

 

Det først som slår meg er Breton, Breton har en høyde på ca 50 cm og vekt på ca 16 kg. Det er en absolutt løpemaskin som kan springe avgårde over fjelltoppene mens du går i dalføret. Krever veldig mye aktivitet og stimuli, veldig oppegående hunder som lærer mye og raskt. Dette er min absolutte favorittrase, men aktivitetsnivået de krever er ingen spøk. Det er en hund som virkelig må få lov til å ta en springetur hver dag.

Støtter også forslaget om Cocker Spaniel, eventuelt Engelsk Springer Spaniel som er litt større. Begger raser er veldig energiske, ikke helt på samme nivå som Breton men de klarer så absolutt å holde følge. Dette er noen av de mest familievennelige hundene jeg vet om, og det er også hunder som har en tendens til å holde seg i nærheten av deg selv hvis du slipper båndet. Det kan være en viktig egenskap når man er på tur.

En annen rase i samme størrelse og med bra aktivitetsnivå er Nova Scotia Duck Trolling Retriever eller Toller på norsk. Veldig behagelige hunder som er fine på tur og som bærer bra. Og Pippi som er med i videoen under må man jo bare forelske seg i. Det er sikkert et år siden jeg så den videoen og jeg husket fremdeles den fantastiske turvennen han hadde med seg.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, elgen said:

Sjekk grundig for diverse innavls sykdommer! Lange hengeører kan være = øreproblemer med sopp, infeksjon mm. Cocker spaniel skal på verdensplan være den rase som biter sine eiere mest, men noen av disse statistikker er litt merkelige og skal kanskje tas med en klype (USA) salt. Som barn hadde vi 2 cocker spaniel.

Litt usikker på hvor du har dette fra, men det er ikke helt umulig. Prøvde å finne tallene på dette men klarte ikke å finne noe.

Men spørs om det er målt opp mot rasens popularitet, mer populære hunder havnet ofte lenger opp i statistikkene rett og slett fordi det er flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev: 1 klype USA salt!! fra forsikring.

Men her:  https://www.xinsurance.com/blog/dog-breeds-most-likely-to-bite/

Flere raser er åpenbare og velkjente i denne sammenheng.

Men Chihuahua er på en pen 4. plass som mest aggresiv!! Men av en sådan størrelse at den kan håndteres.

"8. Cocker Spaniels

While you may expect some of the other dogs on this list to be no-brainers, one you may not expect is the cocker spaniel. This breed is a popular family dog for its cute face and soft ears. Despite that, cocker spaniels can bite hard or attack people when they feel threatened or get upset. Much like the other smaller breeds, they’re known to get upset easily and may not be the best dog around young kids."

Men sjekk først og fremmest for diverse innavls- sykdommer!!

Jeg syns så personlig, at fx settere kan være noe vimsete og helst være på 2 plasser samtidig. På ture i Marka har jeg hadd flere løse settere med hjem. 1 måtte overnatte inntil eieren dukket opp.

elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 timer siden):

Det først som slår meg er Breton, Breton har en høyde på ca 50 cm og vekt på ca 16 kg. Det er en absolutt løpemaskin som kan springe avgårde over fjelltoppene mens du går i dalføret. Krever veldig mye aktivitet og stimuli, veldig oppegående hunder som lærer mye og raskt. Dette er min absolutte favorittrase, men aktivitetsnivået de krever er ingen spøk. Det er en hund som virkelig må få lov til å ta en springetur hver dag.

Tiltredes! Min forrige hund var en breton. Den krevde en viss aktivitet, men samtidig klarte den seg fint gjennom to barselperioder, eksamensperioder, nye jobber, og ganske mange faser i sitt liv der jeg ikke klarte å tilby springetur daglig. Det gikk  fint det og :) Hvis dere @Bhh er komfortable med aktivitetsnivået til en setter, så tenker jeg at breton ikke blir noen stor overgang.

Min breton bjeffa aldri, men en studiekamerat hadde en breton som bjeffa ganske mye. Tror dette med bjeffing er ganske individuelt, men at enkelte raser lettere blir "bjeffete". Min erfaring er at breton jevnt over er lite bjeffete. Har møtt mange bretoner oppigjennom, og jeg kan ikke huske at noen andre, enn den til studiekompisen, har bjeffet. 

Breton er en nydelig turkompis. Jeg hadde tatt breton 10 / 10 ganger om jeg hadde tatt valget alene. Siden jeg dessverre ikke har nødvendige fullmakter innenfor husets fire vegger, må dette forhandles med de andre partene. Breton ble dessverre uaktuelt sist, mest fordi madammen synes at det var tungvint med en hund med knallsterke jaktinnstinkter (og middels lydighet?). I alle fall når man bor midt i rypeland, og rypeflokkene til tider løper rundt huset.. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi har cocker spaniel. Det er den perfekte turhund. Stor kapasitet og hun stikker aldri av. Stort sett alltid 20 til maks 50 meter unna om hun får gå fritt.

En ganske tøff hund som krever sitt av sin eier. Vi har vært svært heldig med vår som har hatt få problemer. Hun kan være alene hjemme om dagene når familien er på jobb/skole. Det har jeg skjønt ikke er helt vanlig.

 

Tror man skal ha litt flaks med hund også da de har ganske ulik personlighet disse hundene. Vår er blitt 4 år gammel og vi kunne ikke hatt bedre hund. Hun har brutt seg ut av teltet noen ganger på natta men holder seg i nærheten har jeg funnet ut når jeg har våknet. Men teltlivet med hunden har gått seg litt til. Har 9 hull i innerteltet som rekord etter en natt.

Vår er ikke aggressiv men rolig og trygg. Det er iallefall det jeg liker å tro men n=1 her så det kan godt være at andre mener noe helt annet. Hun var ganske vill første året. Og besøk kunne i den tiden ble litt vanskelig da hun kunne være masete. Det har gått over. Mine gutter var 12 og 14 når vi fikk henne så jeg har ikke erfaring med små barn.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

En annen rase i samme størrelse og med bra aktivitetsnivå er Nova Scotia Duck Trolling Retriever eller Toller på norsk. Veldig behagelige hunder som er fine på tur og som bærer bra. Og Pippi som er med i videoen under må man jo bare forelske seg i. Det er sikkert et år siden jeg så den videoen og jeg husket fremdeles den fantastiske turvennen han hadde med seg.

Vet ikke om jeg ville sagt det er en "liten" hund. I hvert fall ikke hannene (~20kg). Det er også energibomber og raske hunder uten like som krever sitt av eiere. Vår har en supertydelig av/på-knapp. Ekstremt gira ute, helt umerkbar og rolig inne (også i telt). Veldig fin på tur når rytmen er satt, men har en tendens til å slite seg selv ut litt tidlig med å være rakett. Det hadde _aldri_ skjedd at han ikke hoppet rett uti vannet ved fisking i vårt tilfelle😅 Hyling bare den ser vann er ikke unormalt for rasen.

Bærer i hvert fall veldig fint sin egen mat og utstyr (bortsett fra liggeunderlag og soveposen på vinterstid).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter dere? Har dere tenkt å bruke hunden til jakt? I såfall ja: let etter en egnet jakthund med gode linjer. Hvis nei: så gå for noe annet enn jakthund. 

Skulle jeg hatt en hund som jeg ikke skulle ha brukt på jakt, men som skulle vært god turkompis, treningskamerat og ikke så altfor stor hadde jeg trolig gått for Finsk Lapphund - https://www.nkk.no/raser/finsk-lapphund-article8174-815.html

Eller muligens en norsk Buhund - https://www.nkk.no/raser/norsk-buhund-article8184-815.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, sneakyowl said:

Vet ikke om jeg ville sagt det er en "liten" hund. I hvert fall ikke hannene (~20kg). Det er også energibomber og raske hunder uten like som krever sitt av eiere. Vår har en supertydelig av/på-knapp. Ekstremt gira ute, helt umerkbar og rolig inne (også i telt). Veldig fin på tur når rytmen er satt, men har en tendens til å slite seg selv ut litt tidlig med å være rakett. Det hadde _aldri_ skjedd at han ikke hoppet rett uti vannet ved fisking i vårt tilfelle😅 Hyling bare den ser vann er ikke unormalt for rasen.

Bærer i hvert fall veldig fint sin egen mat og utstyr (bortsett fra liggeunderlag og soveposen på vinterstid).

Jeg ville ha kalt det en medium, et lite hakk større enn Breton, hakket mindre enn Engelsk Springer Spaniel. Samtidig så syntes jeg størrelsen må være såpass hvis de skal klare å holde følge på alt slags turer, eventuelt bære egen mat osv.

Jeg nevnte jo også Cocker Spaniel som jeg vet er en fin turkompis, men hvis turen skal gå over noen dager så har jeg ikke helt den samme trua på en Cocker som en Breton eller Nova. 

Og ja, rakett med tung sekk første dagen er vel typisk for det meste av gode turhunder? 😛 Både Breton og Springer Spaniel har akkurat samme tendensen, men så skjønner de tegningen dag 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (24 minutter siden):

Jakter dere? Har dere tenkt å bruke hunden til jakt? I såfall ja: let etter en egnet jakthund med gode linjer. Hvis nei: så gå for noe annet enn jakthund. 

Skulle jeg hatt en hund som jeg ikke skulle ha brukt på jakt, men som skulle vært god turkompis, treningskamerat og ikke så altfor stor hadde jeg trolig gått for Finsk Lapphund - https://www.nkk.no/raser/finsk-lapphund-article8174-815.html

Eller muligens en norsk Buhund - https://www.nkk.no/raser/norsk-buhund-article8184-815.html

 

Vi har en liten finsk lapphund som familiehund. Ungene elsker den, den er veldig sosial og kosete og glad i være på tur. Den trekker ungene på skiturer, men ikke meg med pulk, det er den for liten og lat til å gjøre. 

IMG_0096.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder som buhund, finsk lapphund etc. er vel kjent for å være varslere - dvs bjeffer når folk kommer på besøk, folk går utenfor døra etc? Vi hadde en japansk spisshund som var en perfekt turkamerat. Medium størrelse, ca 11kg og ikke orket å gå lengre turer. Tykk pels så vinterturer var heller ikke noe problem.  Men han var også en varsler. Med en del dressur så klarer man å få de til å stort sett undertrykke instinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (3 timer siden):

Spisshunder som buhund, finsk lapphund etc. er vel kjent for å være varslere - dvs bjeffer når folk kommer på besøk, folk går utenfor døra etc? Vi hadde en japansk spisshund som var en perfekt turkamerat. Medium størrelse, ca 11kg og ikke orket å gå lengre turer. Tykk pels så vinterturer var heller ikke noe problem.  Men han var også en varsler. Med en del dressur så klarer man å få de til å stort sett undertrykke instinktet.

Sant nok, men er nok store individuelle variasjoner i de ulike rasene og. Jeg er oppvokst med en blandings spisshund (gråhund, buhund, gudveithva), en Bichon Frisė og en Fox terrier. Selv har jeg hatt/har rasene Basset Fauve de Bretagne, Engelsk setter, Vestsibirsk Laika og Welsh springer spaniel. Noen er rasetypiske og andre ikke. Noen har bjeffet på alt og noen har ikke brydd seg i det hele tatt. Dressur er helt klart lurt samt tidlig tilvenning og sosialisering av valpen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (17 timer siden):

En annen rase i samme størrelse og med bra aktivitetsnivå er Nova Scotia Duck Trolling Retriever eller Toller på norsk. Veldig behagelige hunder som er fine på tur og som bærer bra.


Flott video, og nydelig hund! Bor alene og jobber mye, så ingen hund her, men kunne tenkt meg en slik ja...en gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, zimwalker said:

Flott video, og nydelig hund! Bor alene og jobber mye, så ingen hund her, men kunne tenkt meg en slik ja...en gang.

Er enormt misunnelig selv, men kan desverre ikke ha hund selv pga allergier. Tåler fint å besøke eller klappe en hund, men grensen går ved å ha en i hus permanent.

Lever i håpet om at allergivaksiner skal fungere godt nok, en eller annen gang i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jeger, så skal jeg skaffe meg hund blir det en breton eller en kleiner münsterländer. Velger man tispe er de ganske mye mindre enn hannene. 
Hvis du vil ned i de enda mindre kan for eksempel en liten ruhåret foxterrier være morsom på tur og i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Amerikansk Cocker spaniel, gatemix av alt mulig som muligens var hund, Alaskan husky og nå har vi Jack Russel terrier. Alle disse hundene var/er ikke noe problem å ha med på tur. Jack russelen vi har nå, er kun ett år, og har ikke hatt så mange lange turer ennå, men hun elsker å være i skogen. Liker ikke pauser, så det må vi jobbe med. Størrelsesmessig er det en fin hund. Selv om de selv mener de er større enn alt annet.  Og, det er også den minst bjeffende hunden vi har hatt. Cockern var ikke helt god i hodet, og likte ikke mennesker han ikke kjente. Huskyen var den som trodde den var minst, og skulle sitte eller ligge på fanget. Blandingshunden er nok den hunden som alltid vil være referansehunden for hvordan en hund skal være. Den var alle tiders, kunne gå i timesvis. Og, var bare helt konge på alt. Likte også pauser. Men, var livredd sau, selv om det var en blanding av Border collie, elghund, buhund, også tror jeg det muligens var noe schæfer der også, og alt mulig anna muligens også. Matti Hæppilainen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Svartedauen said:

Huskyen var den som trodde den var minst, og skulle sitte eller ligge på fanget.

Det har litt sjarm når de er sånn, ikke skjønner egen størrelse. Familien til en jeg gikk på ungdomsskolen med hadde et par great danes som var på den måten, skjønte ikke at de veide noe som helst og hoppet rett opp i fanget på deg når du satt i en lenestol. Må jo bare le og gi de kosen de vil ha. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 minutter siden):

Det har litt sjarm når de er sånn, ikke skjønner egen størrelse. Familien til en jeg gikk på ungdomsskolen med hadde et par great danes som var på den måten, skjønte ikke at de veide noe som helst og hoppet rett opp i fanget på deg når du satt i en lenestol. Må jo bare le og gi de kosen de vil ha. :)

 

Hehe, ikke sant. Vi var å så på en dachs for en mannsalder siden, der hadde de også ett digert beist av en hund, snill som dagen var lang. Den bare kom ruslende bort og la hodet sitt i fanget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (På 16.2.2024 den 15.43):

Spisshunder som buhund, finsk lapphund etc. er vel kjent for å være varslere - dvs bjeffer når folk kommer på besøk, folk går utenfor døra etc? Vi hadde en japansk spisshund som var en perfekt turkamerat. Medium størrelse, ca 11kg og ikke orket å gå lengre turer. Tykk pels så vinterturer var heller ikke noe problem.  Men han var også en varsler. Med en del dressur så klarer man å få de til å stort sett undertrykke instinktet.

Det skulle stå: "Medium størrelse, ca 11kg og orket å gå lengre turer"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt en dansk-svensk gårdshund på en del turer, og det er en skikkelig fint turkompis. Kan gå langt (selvsagt avhengig av hva den er vant til) og knerter garantert alle mus som nærmer seg matlageret. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan varmt anbefale jack russell terrier; 6-8kg kraftpakke med stor kapasitet både fysisk og mentalt. Den krever dog en del mental stimuli, som kan være greit å ha i bakhodet. Er med på skiturer, fjellskiturer, teltturer, lange dagsturer og en joggetur hist og her. For en jack vil jeg anbefale å finne en oppdretter som tilbyr en linje med akkurat de egenskapene dere behøver i en hund:) dette er en gøyal rase; mye hund i liten forpakning. 

7F96F7E2-A3DE-46B6-B592-22A82EFD8B56.jpeg

IMG_2809.jpeg

341452C8-B90C-4D06-823A-1AFA5E1DE677.jpeg

Endret av Nordover
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Jack klarer også alt mulig fysisk. Kan anbefales.

Bonus med å også klare å late seg på sofaen hele dagen. Og at bilburet passer i baksetet med plass til overs til to unger.

Litt slitsomt at Schæfere er "frenemies". Hadde vært kult om den klarte å støkke noen ryper til høsten, men holder ikke pusten der.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungarsk Vizsla er kanskje litt for stor til å gå som "liten" hund?
Dansksvensk gårdshund er eit godt forslag som er nevnt tidlegare i tråden, men mellompuddel har ingen anbefalt, før no.
Med fuglehundaner har puddelen kondisen på plass og det er også ein bra familiehund som i tillegg er rekna for å være allergivenleg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.