Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av svette klær på vinterfjellet


Anbefalte innlegg

Hei,

Nok engang henvender meg jeg her - og satser på gode tips fra fjellvante turfolk. :)

Jeg skal på skiekspedisjon på Svalbard - 10 netter i eget telt. Er relativ fersk på vintertelting, så dette kan fort gå gæli. 😬 Jeg svetter en god del når maskineriet er varmt - og blir da også veldig kald når jeg stopper opp. Jeg regulerer selvfølgelig med å ta av og på klær når jeg er i gang, men vått blir jeg, lell. Har fått med meg at det ikke er vits å ta på seg tørre klær før teltet er oppe, men ta på seg dunjakka mm til man har kommet i orden. Men, hvordan tørker jeg de svette klærene når det er minus 20 ute? Tørking i soveposen er ikke aktuelt. Er det mulig å få til noe tørk i foreltet med multifuelbrenner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha klærne på deg i camp, under de varme plaggene som tykk genser og dunjakke. Da tørker de frem til leggetid hvor du så skifter til _helt_ tørt før du går ned i soveposen.

Sokker er greit å få byttet med en gang man er i camp, men luft ut og tørk føttene skikkelig før du tar på de tørre. De fuktige sokkene kan du legge over skulderen, enten innerst og under ullundertøyet eller mellom ullundertøylag (f.eks en ull-tskjorte og ullundertrøye om du bruker begge deler). Den siste metoden tørker mye fortere synes jeg.

Tørking med brenner ville jeg styrt unna om du ikke er svært vant med multifuel-fyring inne i telt fra før. Det går også mye fuel for en ganske ineffektiv tørk med mindre man holder plaggene like over brenneren hele tiden. Tørke på kropp er best 😁

Det er vanskelig å følge visdomsordene selv i blant, men om du ikke er kald før du skal starte etappen for dagen - Da har du på for mye klær ;) Jeg ser for meg at på en gruppetur med ukjente vil terskelen være temmelig høy for å be om en teknisk pause bare noen minutter etter start.

I år prøver jeg ut Børge Ouslands store tips om å bruke en tynn dunvest utenpå skalljakka fra start. Det gjør starten noe mer komfortabel, og det er superkjapt å dra den av seg når man begynner å bli varm og motsatt ved korte pauser. Kan anbefales for enkel tempregulering.

Endret av sneakyowl
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det være på så lenge som mulig. Er det tørt nok til å sove i gjør jeg det også. Tar det kun av hvis det er får fuktig til soveposen. Våte klær tørker ikke i soveposen, det blir bare vått, kaldt og ekkelt.

Kan gjerne ha de på mens jeg fyrer brenner i teltet en stund.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netting innerst. Det tørkar på kroppen når du driv leirarbeid.

Dunvest gir mykje varme når lukka og tilnærma ingen når open. Stilmessig skrekkeleg men skrekkeleg funksjonelt 😆

Brukar du eit mellomlag syntet i leir (til dømes fleecegenser over netting) trekker det fukt vekk frå innerste lag/netting. Stinkar høgg men er effektivt for flytte fukt.

På føttene typ liner innerst (Bridgedale er min favoritt), polpose mellom og tjukkare sokk utanpå (smart wool mountain et eller anna veldig tjukt). Det held den tjukke sokken tørr. Når du slår leir og krabbar i teltet dreg du av alt, skiftar til tørr liner og telt/sovesokkar (tjukke i fleece frå Chlas er geniale). På med fotposar. Tøy som er småfuktig men ikkje direkte vått er fint å legge mellom skumplastunderlag og downmat, om du har skumplasten på toppen.

Evt i posen. Tørkar fint i fotenden saman med ei Nalgeneflaske med varmevatn.

Og som skrive over her, det skal vere hustrig før du startar gå. 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (16 timer siden):

Jeg regulerer selvfølgelig med å ta av og på klær når jeg er i gang, men vått blir jeg, lell.

Som andre har påpekt her, er det god varmeregulering som vil gjøre størst utslag her. Jo mer radikalt du går til verks mht å regulere temperatur, jo bedre. Det er nok også litt å gå på mht å ta det mer med ro og ikke sprenge på med alt du har av krefter. Dette er sikkert vanskeligere å regulere på en gruppetur, men fortsatt noe å ha i bakhodet. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg svetter også en del, særlig ved pulk-trekk. Jeg regulerer ved å være påkledt ved start, så jeg akkurat er litt kall, men ikke fryser. Så får jeg varmen, når jeg setter i gang. Men Svalbard er utenfor min erfarings sone! Tørker omtrent som @sneakyowl beskriver. Netting er sikkert bra. Ellers bruker jeg ofte kombo av syntet/ull, som engelske klatrere ofte har som favoritt.

Elgen 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLDR, ikke forsøk å tørke de våte klærne. Skift til tørt. Ta på de våte klærne neste morgen.

Min fremgangsmåte, brukt på lange turer på svalbard og andre steder:
Bytter til tørt tøy etter at teltet er oppe. Legger de våte klærne (brynje-nettingen) i en tett pose (drybag). Tar på frosne klær på morgenen rett før jeg går ut av teltet. Litt kaldt første 5 min, men det går helt fint. Prioriterer heller restitusjon og varme på kvelden i teltet.
Bruker fuktsperre (brødposer f eks) innenfor sokkene i skoene slik at sko og sokker holdes tørre.
Blander ikke våte og tørre klær, da ender man bare med at alt er vått etterhvert.
Lar ikke våte ting ligge og slenge rundt i teltet, da blir soveposen etterhvert tilsvarende fuktig.
Tørking av klær på kropp etter at man er kommet til camp tar lang tid og krever en del energi og ubehag, og egentlig ikke noe poeng når det uansett blir svett igjen så fort man begynner å gå.
Tørking av klær med brenner i teltet tar meget lang tid så fort det er snakk om noe mer enn kun en hals eller lignende. I mellomtiden økes fuktigheten i teltet og det er høyere risiko ved å ha en åpen flamme over lengre tid inne i teltet.
Har sluttet å bruke ull-undertøy, syntetisk brynjenetting oppleves minst like varmt og tørker mye raskere.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vatn skrev (1 time siden):


Har sluttet å bruke ull-undertøy, syntetisk brynjenetting oppleves minst like varmt og tørker mye raskere.

Syntetisk undertøy virker bra. Det varmeste jeg har er ett polartec undertøy fra Weezle beregnet for dykking. Det er fuktig på utsiden mot skallplaggene, og helt tørt mot huden (det er tykt).

Men hovedgrunnen til å bruke ull er faktisk lukt synes jeg. Det lukter mye mindre svette og gammel fukt, spesielt på lengre turer.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (22 timer siden):

Netting innerst. Det tørkar på kroppen når du driv leirarbeid.

Dunvest gir mykje varme når lukka og tilnærma ingen når open. Stilmessig skrekkeleg men skrekkeleg funksjonelt 😆

Brukar du eit mellomlag syntet i leir (til dømes fleecegenser over netting) trekker det fukt vekk frå innerste lag/netting. Stinkar høgg men er effektivt for flytte fukt.

På føttene typ liner innerst (Bridgedale er min favoritt), polpose på føttene og tjukkare sokk utanpå (smart wool mountain et eller anna veldig tjukt). Det held den tjukke sokken tørr, når du slår leir og krabbar i teltet dreg du av alt, skiftar til tørr liner og telt/sovesokkar (tjukke i fleece frå Chlas er geniale). På med fotposar. Tøy som er småfuktig men ikkje direkte vått er fint å legge mellom skumplastunderlag og downmat, om du har skumplasten på toppen.

Evt i posen. Tørkar fint i fotenden saman med ei Nalgeneflaske med varmevatn.

Og som skrive over her, det skal vere hustrig før du startar gå. 

Supre råd, tusen takk! 👌🏻 Skal sjekke ut produktene du nevner. 
 

Vet forresten at du har brukt Crispi Svalbard - fornøyd med de? Jeg vurderer enten de eller Alfa Outback. Sistnevnte er visstnok favoritten til de aller fleste. De virker stivere og tyngre - men muligens mer forseggjorte. 😙
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips her og vi har sikkert alle litt ulike erfaringer og rutiner. Nå svetter ikke jeg spesielt mye (og prøver å regulere påkledning slik at jeg ikke har på for mye under mars), men jeg har fått meg rutine med å ha en tørr, tynn ulltrøye lett tilgjengelig. Når dagsetappen er over, av med klær på overkropp, kjapp risting av ulltrøye, på med tørr og så den fuktige på utsiden av den og så ytterligere camp-påkledning utenpå der. Da tørker den uten at det er ubehagelig fuktig på overkroppen og noe fuktighet på overkroppen forsvinner ved luftingen også. Sokker sliter jeg mere med, her går jeg med de fuktige sokkene til jeg tar av støvler/skisko og henger de til lufting i telter og tar de på fuktige/frosne dagen etter.

alle turledere på gruppeturer bør ha obligatorisk teknisk pause etter 15 min slik t alle får regulert påkledning, særlig på turer hvor erfaringsnivået er ulikt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (1 time siden):

Supre råd, tusen takk! 👌🏻 Skal sjekke ut produktene du nevner. 
 

Vet forresten at du har brukt Crispi Svalbard - fornøyd med de? Jeg vurderer enten de eller Alfa Outback. Sistnevnte er visstnok favoritten til de aller fleste. De virker stivere og tyngre - men muligens mer forseggjorte. 😙
 

 

Eg har utprega Crispiføter, Alfa for meg = trykksmerter og til slutt betennelse i akilles.

Veldig nøgd med Crispi Svalbard. Kjøpte dei til ein Grønlandstur og har nytta dei mykje sidan.

Veit ikkje om eg har inntrykk av at Alfa er meir forseggjort. Det eg veit er at Crispi nesten alltid er meir vridningsstive= meir støtte for føtter, til dømes over endelause kilometer med sastrugi (som der fort kan vere på Grønland om ein møter rette forholda). 

Til sjuande og sist er det som passar føtene dine best rett svar. Trur ikkje du trør feil hverken med Alfa eller Crispi. Det er fort gjort å grave seg ned i detaljar i denne utstyrsjungelen, mens sanninga er at dersom ein kjøper anerkjente merker hjå særiøse aktørar så vil ein få det meste til å funke greit.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manko skrev (1 time siden):

Mye gode tips her og vi har sikkert alle litt ulike erfaringer og rutiner. Nå svetter ikke jeg spesielt mye (og prøver å regulere påkledning slik at jeg ikke har på for mye under mars), men jeg har fått meg rutine med å ha en tørr, tynn ulltrøye lett tilgjengelig. Når dagsetappen er over, av med klær på overkropp, kjapp risting av ulltrøye, på med tørr og så den fuktige på utsiden av den og så ytterligere camp-påkledning utenpå der. Da tørker den uten at det er ubehagelig fuktig på overkroppen og noe fuktighet på overkroppen forsvinner ved luftingen også. Sokker sliter jeg mere med, her går jeg med de fuktige sokkene til jeg tar av støvler/skisko og henger de til lufting i telter og tar de på fuktige/frosne dagen etter.

Jeg synes også det fungerer bra å ta på tørr trøye innerst, så fuktig(e) trøye(r) utenpå, deretter mer tøy etter behov.

Fuktige sokker pleier jeg tørke ved å trekke dem utenpå 1l Nalgene-flaske med vamt vann, som også fungerer som varmeflaske i soveposen.   For å unngå (for mye) fukt i posen, hender det jeg tar Nalgene-flaske med sokker utenpå i forteltet, da damper det bra.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vatn skrev (På 30.1.2024 den 10.23):

TLDR, ikke forsøk å tørke de våte klærne. Skift til tørt. Ta på de våte klærne neste morgen.

Min fremgangsmåte, brukt på lange turer på svalbard og andre steder:
Bytter til tørt tøy etter at teltet er oppe. Legger de våte klærne (brynje-nettingen) i en tett pose (drybag). Tar på frosne klær på morgenen rett før jeg går ut av teltet. Litt kaldt første 5 min, men det går helt fint. Prioriterer heller restitusjon og varme på kvelden i teltet.
Bruker fuktsperre (brødposer f eks) innenfor sokkene i skoene slik at sko og sokker holdes tørre.
Blander ikke våte og tørre klær, da ender man bare med at alt er vått etterhvert.
Lar ikke våte ting ligge og slenge rundt i teltet, da blir soveposen etterhvert tilsvarende fuktig.
Tørking av klær på kropp etter at man er kommet til camp tar lang tid og krever en del energi og ubehag, og egentlig ikke noe poeng når det uansett blir svett igjen så fort man begynner å gå.
Tørking av klær med brenner i teltet tar meget lang tid så fort det er snakk om noe mer enn kun en hals eller lignende. I mellomtiden økes fuktigheten i teltet og det er høyere risiko ved å ha en åpen flamme over lengre tid inne i teltet.
Har sluttet å bruke ull-undertøy, syntetisk brynjenetting oppleves minst like varmt og tørker mye raskere.

Ok, dette var motsatt av hva andre har svart. Men syntetiske klær er visstnok tingen, da. Jeg har hele tiden kjøpt ull - også å gå i. Men syntet nettingundertøy og fleece muligems da til å gå i - og så ull når teltet er oppe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (12 timer siden):

Jeg synes også det fungerer bra å ta på tørr trøye innerst, så fuktig(e) trøye(r) utenpå, deretter mer tøy etter behov.

Fuktige sokker pleier jeg tørke ved å trekke dem utenpå 1l Nalgene-flaske med vamt vann, som også fungerer som varmeflaske i soveposen.   For å unngå (for mye) fukt i posen, hender det jeg tar Nalgene-flaske med sokker utenpå i forteltet, da damper det bra.

Det var smart med Nalgene flasker, burde hatt to små slike da.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (20 minutter siden):

Men syntetiske klær er visstnok tingen, da. Jeg har hele tiden kjøpt ull - også å gå i. Men syntet nettingundertøy og fleece muligems da til å gå i - og så ull når teltet er oppe.

 

Du kan ta det helt med ro, og trenger ikke å kjøpe noe nytt før det gamle er oppbrukt!

Om du bruker ull eller syntet innerst, ytterst eller imellom har stort sett nesten ingenting å si. Det er i hovedsak tykkelsen på plagget som sier noe om isolasjonsevnen.

Når det gjelder lukt er ull vanligvis bedre.

Når det gjeld fuktopptak er det ofte syntet som tar opp minst fukt, men ull kan allikevel føles tørrere.

Når det gjelder tørking tørker begge deler akkurat like fort, det er plagget som er minst vått som er ferdig tørket først. 

Begge deler isolerer når det er vått, men isolerer dårligere enn når det er tørt.

Begge deler fungerer akkkurat like bra til friluftsliv både sommer og vinter :) Så bruk favorittskjorten og favorittgenseren din, helt uavhengig av hva den er laget av.

Personlig går jeg nesten alltid for ull innerst mor kroppen på overnattingsturer. Men det er kun fordi det lukter mye friskere etter noen dager.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manko skrev (14 timer siden):

ha en tørr, tynn ulltrøye lett tilgjengelig. Når dagsetappen er over, av med klær på overkropp, kjapp risting av ulltrøye, på med tørr og så den fuktige på utsiden av den og så ytterligere camp-påkledning utenpå der. Da tørker den uten at det er ubehagelig fuktig på overkroppen og noe fuktighet på overkroppen forsvinner ved luftingen også.

Dette virker logisk, og veldig smart!

Om klærne mot huden tørker, trekkes 80% av energien til fordamping fra kroppen, 20% fra omgivelsene.

Om du flytter det våte plagget ut, trekkes 20% av energien til fordamping fra kroppen, og 80% fra omgivelsene.

Samme prinsipp som når man skal ha kald brus i solen, og legger den i solsteiken med en vått håndkle rundt.

Jeg har visst hørt om dette før, men nå skal det jammen prøves også :) 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (24 minutter siden):

Ok, dette var motsatt av hva andre har svart. Men syntetiske klær er visstnok tingen, da. Jeg har hele tiden kjøpt ull - også å gå i. Men syntet nettingundertøy og fleece muligems da til å gå i - og så ull når teltet er oppe.

Det er nok litt individuelt hva man foretrekker, kan hende avhengig av arbeidsintensitet og hvor mye man svetter. For min del økte komforten på tur betraktelig etter at jeg gikk fra vanlige ulløsninger a la devold til syntetisk netting fra brynje. Ullnetting er for meg et sted midt imellom, fortsatt vått, men mere luftisolasjon som gir litt mer komfort.

Det viktigste grepet for min del på skikkelig kalde turer er å bruke dampsperre innenfor sokkene. Det å alltid ha tørre sokker og sko er gull, det isolerer veldig mye bedre enn våte sokker og våte sko. En liten tørr klut og litt talkum gir tørre føtter 2 min etter at du har tatt av damsperren i teltet. 

På korte turer i "varmt" vintervær med mye sol slipper man unna med mye rart, men når turene begynner å nærme seg en uke+ i skikkelig kulde uten veldig mye soltørk er min erfaring at man har mindre å gå på mht fuktighet. Om man slurver litt blir soveposen litt fuktigere og litt kaldere hver dag. Om man ikke børster ut kondensen fra telttaket tar det ikke så mange dager før alt er vått. Er det kaldt nok tørker ikke teltet noe særlig selv om det er sol om morgenen. Om man svetter på føttene er skoene etter et par dager blitt til isklumper. Om dunjakka absorberer litt fuktighet hver eneste dag fordi du tar den utenpå noe som er vått blir den også etterhvert våt. Om du bruker teltklærne til å tørke gå-tøyet blir teltklærne etterhvert våte. Av denne grunn foretrekker jeg å skille på det som alltid skal være tørt og det som kan være vått. Mulig jeg er sær 😄

Om du har mulighet til å teste ulike varianter og strategier før langturen på svalbard er nok det å anbefale.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Dette virker logisk, og veldig smart!

Om klærne mot huden tørker, trekkes 80% av energien til fordamping fra kroppen, 20% fra omgivelsene.

Om du flytter det våte plagget ut, trekkes 20% av energien til fordamping fra kroppen, og 80% fra omgivelsene.

Samme prinsipp som når man skal ha kald brus i solen, og legger den i solsteiken med en vått håndkle rundt.

Jeg har visst hørt om dette før, men nå skal det jammen prøves også :) 👍👍

Kan bekrefte at dette funker superbra for rask tørking av tøy. Fuktig tøy utenpå tørt tøy på kroppen. Jeg gidder sjeldent det på vinterstid, men jeg har brukt det ganske flittig på langturer tidligere. En våt t-skjorte tørker på null komma niks etter litt syssling i camp.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det først: Ingen erfaring med turer i andre forhold enn norske.

Bruker som regel litt av hvert av allerede nevnte forslag i tråden og siden jeg alltid er alene på lengre turer er det lett å tilpasse aktivitet. Men som hovedregel setter jeg bestandig ned tempo en god halvtime før planlagt camp. Dette gir som regel mulighet for å kvitte seg med overskuddsvarme uten å bli kald. Vist oppsett av camp virker enkelt skifter jeg til tørt om nødvendig og trekker fuktig utenpå, eller setter camp uten å skifte. Skifter ikke før camp, vist det innebærer mye jobb typ levegg etc.

Tynne ullstrømper og raggsokker i skisko av minst mulig plast. Bruker opp til 3 par som rullerer avhengig av turens lengde. Noen ganger kan det likevel være at at strømper/vanter/buff havner på skuldrene mellom klesplaggene. Dampsperre er sikkert bra til sine turer, men personlig liker jeg det ikke.

Underbukser i tynn ull. Lukter lite og lufter godt ut i løpet av dagen tredd inn på pulkdraget.

Har altid tørt sovesett i ull, inkl lue med øreklaffer, som ikke brukes til noe annet enn oppi soveposen.

Skisko og gamasje i bomull for varme, beskyttelse og ventilasjonens skyld. Klipper til såler av snø-solbeskyttelse til bil som legges i bunn av skoen med god såle ovenpå. 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (21 timer siden):

Det var smart med Nalgene flasker, burde hatt to små slike da.:)

Jeg har tre Nalgene flasker med meg på tur som drikke-/varmeflasker. En på 1 liter og to på halvliteren. De to små bruker jeg f.eks. til å tørke sokker - trer sokkene over flaskene, eller til å varme skiskoene på morgenen før jeg skal ut å gå hvis det er skikkelig kaldt- veldig digg med varme sko, men vær helt sikker på at flaska er tett, kjipt å få støvlene fylt med en halvliter vann.

Endret av Peacemaker
Rettskriving
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Globerotta said:

Vet forresten at du har brukt Crispi Svalbard - fornøyd med de? Jeg vurderer enten de eller Alfa Outback. Sistnevnte er visstnok favoritten til de aller fleste. De virker stivere og tyngre - men muligens mer forseggjorte. 😙

Jeg har Crispi fjellsko, og kan ikke fatte å begripe (eller helene mine kan ikke) hvorfor jeg kjøpte ALFA outback fjellskisko... (Endt opp med å få støpte såler og plastrer før tur.)

Velg det som funker for din fot, så langt jeg har lest er begge bra.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (18 timer siden):

Jeg har tre Nalgene flasker med meg på tur som drikke-/varmeflasker. En på 1 liter og to på halvliteren. De to små bruker jeg f.eks. til å tørke sokker - trer sokkene over flaskene, eller til å varme skiskoene på morgenen før jeg skal ut å gå hvis det er skikkelig kaldt- veldig digg med varme sko, men hver helt sikker på at flaska er tett, kjipt å få støvlene fylt med en halvliter vann.

Smart! Jeg har kun store Nalgene, men skal se etter de små. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.