Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiltak for villreinen - forslag om å stenge turisthytter Hardangervidda

Anbefalte innlegg

Skrevet
Robinson skrev (12 minutter siden):

Jeg skulle likt å se hvordan de skal gå fram for å fjerne stier fra ett kart. De hadde møtt utfordringer hadde de ringt på døren min med korrekturlakk i hånden og bedt om å få korrigerere kartene mine. Samme med alle kart appene, tror neppe det lar seg gjøre å fjerne noe i en håndvending der heller. Men de kan male over de røde bokstavene og kanskje rive varder. Trafikken blir nok mest redusert ved å stenge hytter. Hvis bare de som trives best i telt vandrer, blir trafikken mindre. Ingen tvil om det. 

Når stigane er fjerna frå turrutebasen (https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/turrutebasen/d1422d17-6d95-4ef1-96ab-8af31744dd63), forsvinn dei som merka stig frå kart-appar, online-kart og nytrykk av fysiske kart etter kort tid. 

Sjølve stigen vil fortsatt vera der i lang tid, men bruene vert fjerna og dei raude T-ane vert ikkje vedlikehaldne og vil falme bort med tida.

Og heile poenget med å redusere tilrettelegginga i sårbare område, er at trafikken vert mindre, sjølv om kven som helst fortsatt kan gå kvar dei vil. Merka stigar og skiløyper er (skremmande) effektivt for å styre trafikken. Basert på turrapportar på dette forumet, ser det ut til at også ein stor del av dei som ligg i telt, vel å følge dei merka rutene.

• Liker 4
  • Takk 1
Annonse
Skrevet (endret)
Robinson skrev (34 minutter siden):

Hvis bare de som trives best i telt vandrer, blir trafikken mindre. Ingen tvil om det. 

Jepp, vil påstå hardnakka at 70 % på tur, gjør det fordi det er tilrettelagt for det, tar du dette bort, vil disse holde seg hjemme eller dra ett annet sted. 95 % går på sti, slutter man å merke og vedlikeholde stien, samt lar det gro igjen, så er det få folk på tur. Dette ser jeg her jeg bor. Så med andre ord, veldig effektivt tiltak. Skal man gå utenfor kjent sti nettverk, krever det lokal kunnskap eller ekstreme ferdigheter på kart og kompass, noe de færreste har eller gidde å bruke tid på.

Endret av Dompappen
Skrevet (endret)

Du kom meg i forveien @Skal bare...

Dette har jeg jobbet mye med, og har hatt møter med både Bodø & omegn turistforening og Kartverket om akkurat dette temaet. Jeg har holdt foredrag på BOTs rutetilsynsmøte om stiene på Saltfjellet. Jeg har jobbet med besøksforvaltning i Saltfjellet, og der har man områder som ser slik ut:
image.png.e24b869be3bc10b43b8b6a9e6409b96c.png

Et spindelvev av stier. Det er ingen god grunn til at stiene skal gå så tett, fra mer eller mindre start- og endepunkt. Det gjør det vanskelig å kanalisere de besøkende. Tilrettelegging blir og utfordrende som igjen går ut over opplevelsen av nasjonalparken. 

Her er et utklipp fra besøksstrategien:

Sitat

I Saltfjellet er det et omfattende stinett med over 440 km merkede stier. I enkelte områder går stier parallelt gjennom samme fjellområde, og noen stier går gjennom sårbare naturområder med fjellrevhi, kalvingsland og rovfuglreir. Ingen av stiene benyttes i et slikt omfang i dag at det truer naturverdier i området, men økt besøk vil i fremtiden kanaliseres til de stiene hvor vi vet naturverdiene tåler det.

De merkede stiene klassifiseres i to kategorier:

Kategori A) Fremhevede stier i merkevaren for Norges nasjonalparker

Kategori B) Viktige for lokale brukere

A-stier skal markedsføres sammen med nasjonalparken, og man skal kunne forvente en økning i besøket langs disse stiene. Dette er stier som vil bli synlig på merkevarekart som igjen brukes i brosjyrer, nettside og informasjonsplakater. Det er også stier som skal anbefales av informasjonssentrene rundt nasjonalparken. Det forventes økt trafikk på disse stiene. Ved enden av disse stiene skal det i alle tilfeller være startpunkter med hovedplakater og temaplakater. Det skal skiltes til disse stedene fra riksvei og fylkesvei. A-stier vil sammenfalle med de foreslåtte innfallsportene, og områder som tåler økt bruk.

Så i alt materiell som følger nasjonalparken, vil det kun være disse stiene som er synlige. De andre må folk finne ut av selv, og jeg håper at flere av de forsvinner når de ikke blir brukt. 

image.png.7badcdbe0f57e22773afef6467b40fe0.png

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet
Dompappen skrev (27 minutter siden):

Skal man gå utenfor kjent sti nettverk, krever det lokal kunnskap eller ekstreme ferdigheter på kart og kompass, noe de færreste har eller gidde å bruke tid på.

Det du kaller "ekstreme ferdigheter" er i grunn barnelærdom for i alle fall meg, og for mange av min generasjon. Og det er ikke vanskelig å lære seg heller.  Folk har vandret regelmessig  i fjellene våre lenge før vi fikk kart appene, og egentlig lenge før vi fikk kart også. Men opp i denne diskusjonen, ser jeg ikke noe som helst negativt med tiltak som gjøres for å minske trafikken. For de går ikke ut over meg, og kanskje jeg kan få oppleve å slutte å ergre meg over de som bruker vannbøttene i steinbuer som søppeldunker. 

Skrevet

När jag gick i Breeheimen i Juli/Aug så var det några flockar av vildren ca 50-100 st individer i varje som gick på snö endast några 10 tal meter från markerad led.

De ser dig långt före du ser dem speciellt om du har färgglada kläder.

När man ser dem så stannar man tills de gått undan från området du planerar att beträda.

Oftast är det flera hundra meter som är det närmaste du kommer vildren,men i Sv fjällen är det tamren och de kan gå fram till tältet om du är tyst och har stängt tältet ev för att leta mat om du har något som doftar mat.

När du är utanför tältet kan de stå 10-20 m från dig och vara nyfikna.

De och får har gjort att jag filtrerar Allt vatten med ytterst få undantag när man inte orkar packa upp utr och vänta på att vattnet ska rinna igenom filtret.

Skrevet (endret)
Håkan S skrev (På 31.10.2025 den 14.42):

När jag gick i Breeheimen i Juli/Aug så var det några flockar av vildren ca 50-100 st individer i varje som gick på snö endast några 10 tal meter från markerad led.

De ser dig långt före du ser dem speciellt om du har färgglada kläder.

När man ser dem så stannar man tills de gått undan från området du planerar att beträda.

Oftast är det flera hundra meter som är det närmaste du kommer vildren,men i Sv fjällen är det tamren och de kan gå fram till tältet om du är tyst och har stängt tältet ev för att leta mat om du har något som doftar mat.

När du är utanför tältet kan de stå 10-20 m från dig och vara nyfikna.

De och får har gjort att jag filtrerar Allt vatten med ytterst få undantag när man inte orkar packa upp utr och vänta på att vattnet ska rinna igenom filtret.

Korleis rein oppfører seg varierer stort frå område til område, mellom anna grunna ulik grad av innblanding av tamrein.

I Snøhetta vest til dømes, ville du sannsynlegvis (men ingen regel, som det sjeldan er i naturen), hatt ei anna oppleving. Der oppfører reinen seg annleis. Den er 

I Breheimen har ein både villrein og tamrein tilhøyrande Lom tamreinlag, så kva du såg kjem an på kva delar av Breheimen du var i. I tillegg er det ikkje så veldig lenge sidan villreinen i Breheimen var tamrein. 

Endret av Tessatroll
Rydda tekst
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Virkningsfullt å fjerne bruer og slikt. Liten packraft og ei halv åre fikser jo biffen enkelte steder, for de som "Wil den vey"( liten avsporing her for poesiens venner; Da Herman som yngre sto ved Veiabekken ved Portåsen i Mjøndalen, så så han hvor den ville, og tok sitt etternavn etter det han så).

En annen ting er å sende Monsen ut på tur uten kamera. Syntes episoden der han padler i Nord Sverige og sier noe sånt som det her; "det er sånn natur jeg liker, uberørt!", tar kaka. Som kjent er det, var hvertfall, et renn av ubefestede sjeler til disse områdene Lars dro på tur til i ettertid. 

NRK bør, som DNT, komme sterkere på banen ift naturforvaltning! Særlig, da mediet er statsfinansiert.

Rikskringkasting som sender minutt for minutt med Monsen og hans disipler i hundretalls over vidder og fjell, er rett og slett pinlig å se på. 

Lars Monsen er en grepa kar...missforstå meg rett. NRK Underholdning derimot, har utnyttet både mennesker og natur, og trenger en statlig påminnelse...(når det gjelder underholdning).

Ellers så må jeg innrømme, at det å hvile i lyngen, utenfor sti, og knaske på nyskårne skiver av tørka reinsdyrkjøtt, er ubetalelig!

Overlater herved ordet til de som klarer å følge trådens tema på en mer stram måte.

(PS! Dropper neste års medlemskontigent til DNT. Har mer vært en sponsing enn reell bruk av hyttene, lell)

Endret av Myriameter
Skrevet
Myriameter skrev (7 timer siden):

sting som sender minutt for minutt med Monsen og hans disipler i hundretalls over vidder og fjell, er rett og slett pinlig å se på. 

Lars Monsen er en grepa kar...missforstå meg rett. NRK Underholdning derimot, har utnyttet både mennesker og natur, og trenger en statlig påminnelse...(når det gjelder underholdning).

Helt uenig!

Monsen og NRK bringer naturglede, opplevelser, inspirasjon, tips og triks både til oss som vanligvis ferdes i skog og fjell, men ikke minst hjelper de folk som ikke har gjort dette før ut i naturen.

Om Monsen og NRK bidrar til å få folk opp av sofaen og ut i frisk luft så har de virkelig lykkes med sitt oppdrag.

Naturen er for oss alle. Ikke bare vi som allerede ferdes der, men også nye.

• Liker 1
Skrevet (endret)
ingen87 skrev (På 31.10.2025 den 11.13):

Takk! Først og fremst må jeg berømme din sylskarpe sarkastiske tone. Du behersker den på en fantastisk måte :) Dette var ikke ment sarkastisk!

Nå som hele 125 av 25 000 km sti legges ned, blir det nok umulig å ferdes i naturen på de gjenværende 24 875 km med merket tursti. Og hvordan i all verden skal vi komme oss ut i naturen når det bare er 595 DNT-hytter igjen :( 

Nå er antall fredede rovdyr, som jeg antar det siktes til her, på et helt marginalt nivå i Norge. Det er svært lite rovdyr i områder med villrein. Av de 39 ynglende jervetispene vi skal ha i Norge, skal ingen av disse være i Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud, Vestfold, Østfold, Oslo og Akershus. I all hovedsak skal alle jerveynglinger være fra Trøndelag og nordover. Her er oversikt over ynglingene forrige vinter, og de prioriterte jerveområdene i Norge. Reinheimen, Breheimen og Jotunheimen er berørt, med svimlende 5 ynglinger. 

image.thumb.png.3261f1d1fea0fc741f2a34e4b3d8f31a.pngimage.png.27cefde2030e05e5ce04fa128ddd5e05.png

Bjørn skal bare være i Hedmark, og nordover. Ulv skal bare være i en begrenset ulvesone i sørøst Norge. 

I teorien er det bare gaupe og kongeørn som "fråtser" i reinsdyrskalver fra villrein, men også der er bestandene små innenfor villreinområdet i Norge. At ferdsel og aktivitet fra oss mennesker utgjør en større inngripen i fjellheimen, der bestandene av rovdyr er så marginale, er logisk men om det er forsket på vet jeg ikke. Men ja, også rovdyr vil ha en inngripen på bestand av villrein. For helt fritt er det ikke. Så kan man jo gjøre et naturetisk valg, utrydde rovdyrene, eller legge ned 100 km sti? 

Hovedårsaken til at vi fremdeles har rovdyr i Norge er at vi forpliktet til å ta vare på "visse dyr" gjennom Bernkonvensjonen. Husk at både rein og rovdyr er "lysskye" dyr, og jo mer menneskelig aktivitet det blir i et fjellområde, jo mer presses disse dyrene sammen på andre områder, og man får høyere predasjon på rein enn mindre byttedyr som hare, rype, smågnagere og dyr som ikke har samme frykt for mennesker. Problemstillingen du legger frem er ikke enten menneskelig aktivitet eller rovdyr. Det er både og, samtidig som de forsterker hverandre. 

Men as we speak jobber et ekspertutvalg med å se på forholdet mellom Bernkonvensjonen og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter blant reindriftssamene: https://www.regjeringen.no/no/dep/kld/organisasjon/styrer-rad-og-utvalg/midlertidige-rad-og-utvalg/ekspertutvalg-som-skal-utrede-norges-forpliktelser-overfor-rovvilt-og-reindrift/id3082020/ kanskje får man mer faglig innsikt i disse spørsmålene når de har lagt frem sin rapport?

https://www.nrk.no/nordland/xl/834.665-sau-og-rein-drept-av-freda-rovdyr-pa-20-ar-1.17553619

hva tenker du om denne artikkelen da? 🤔i forhold til hvor stor påvirkning det har på rein vs mennesker? 

Endret av tshansen
Skrevet (endret)

Tamrein.. og det er ikke noen som helst tvil om at rovdyr er en stor utfordring for reineiere. Ironisk nok et det jo innenfor det samiske reinområdet at nesten alle jerveynglinger skal være.

Men igjen. Det er ikke enten eller, det er både og.  Hadde enda folk vært redd for rovdyr og holdt seg unna de områdene jerv, gaupe og bjørn tar rein, så kunne kanskje poenget ditt hatt noe for seg.

Her er forøvrig en annen nyhetssak med de samme personene: 

https://www.dn.no/d2/friluftsliv/reindrift/natur/naturvern/-nasjonalparkene-er-blitt-en-ny-form-for-naturinngrep/2-1-1589236

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet
ingen87 skrev (1 time siden):

Tamrein.. og det er ikke noen som helst tvil om at rovdyr er en stor utfordring for reineiere. Ironisk nok et det jo innenfor det samiske reinområdet at nesten alle jerveynglinger skal være.

Men igjen. Det er ikke enten eller, det er både og.  Hadde enda folk vært redd for rovdyr og holdt seg unna de områdene jerv, gaupe og bjørn tar rein, så kunne kanskje poenget ditt hatt noe for seg.

https://www.dn.no/d2/friluftsliv/reindrift/natur/naturvern/-nasjonalparkene-er-blitt-en-ny-form-for-naturinngrep/2-1-1589236

Må bare få lov til å berømme ditt tilfang av kunnskap! Lest andre tråder og. Flott at du deler dette med andre/ oss. Betyr en del ift vekting av tema/ problemstilling. Jeg er av yrke " provokatør". Halvveis greit hjemme i stua, men der ute så er det fakta som gjelder. Så takk!!!

Skrevet
ingen87 skrev (2 timer siden):

Jeg har skjønt det sånn at ferdsel og stier gjør at også rovdyr styrer unna. Nettopp derfor setter mange grunneiere som har sau pris på at det opprettes stier og legges til rette for ferdsel - slik er det i hvertfall her ute ved kysten -lokale fjelltopper.

Takk for lenke til den nyhetssaken om Børgefjell. Hadde ikke lest den før. Jeg kjenner jo området godt og det har ikke akkurat vært konfliktfritt, men kjenner meg ikke helt igjen i fremstillingen i denne artikkelen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.