Gå til innhold
  • Bli medlem

4 uker på tur, hva er bør pakkvekta ligge på?


Markus og Mira

Anbefalte innlegg

Skal på tur fra Juni til Juli i skog og fjellterreng. Har regnet vekten på sekken og den blir på i rundt 47 kilo med ekstrautstyr som kamerautstyr, solcellepanel og Powerbank på 5 kilo totalt. Maten veier 16,4 kilo og regner med å få fisk underveis. Trenger noen tips eller erfaringer før turen min til meg og bikkja som bærer sin egen kløv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville startet med å dele en pakkliste.
De som har stilt noenlunde samme spørsmål tidligere har blitt oppfordret til det samme og fått mye tilbakemeldinger som tilsynelatende har hjulpet dem å dra ned vekta.

Er greit å bli utfordret på valgene man gjør i forhold til det man putter i sekken.
For alt jeg vet, har du 10 kg vann inkludert i den voksne vekta du oppgir på sekken 😏


 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til pakkliste: Hvor vandt er du til å ferdes med tung sekk?

Vekten høres ikke veldig levelig ut. Har du muligheter til å sende/legge ut matdepot på hytter e.l. på forhånd? Da kunne du spart mye vekt i sekken.

Om du regner med fisk burde det være mulig å kutte noe vekt i maten og (uten at det blir ekstremt ved fisketørke)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 kg på langtur er altfor mye, det vil bli kun et sabla slit og du vil ikke få glede av etappene i det hele tatt, og sjansen for akutte belastningskader på knær etc vil være stor og turen blir ødelagt. Det min mening såklart, men har erfaring med tung sekk og vet hva det kan innebære. På min første langtur veide sekken min 36 kg og det var ikke gøy, etter det bestemte jeg meg for å aldri bære så tungt over lenger tid igjen. Så trivselsvekta for meg er mellom 20-25 kg på langtur, det går greit og sekken blir lettere for hver dag også når man spiser og drikker opp medbragt. Det kommer an på din fysiske form og da. Det er mange som velger langt lettere sekk enn det såklart, typisk mellom 12-18 kg. Men da velger man meget lett utstyr og er veldig bevisst på vekta av tingene man har med seg. Så jeg vil si at du burde strebe etter å komme deg ned til rundt 22-25 kg på totalvekta og få en fin turopplevelse som ikke innbærer slit og enda mer slit :) Lykke til.

Endret av Martin HJ
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 kg, heftig! Spesielt i skogsterreng, regner med at du skal gå skogsvei også da? Du vil brenne en del kalorier med den sekken, så skal du gå lange etappar hverdag må du ha deg ekstra med mat. Samme gjelder for bikkja om den skal gå med tungkløv. Kan fint ha litt tyngre kløv på kortere etappar, men på lengre etapper har jeg alltid litt lettere kløv for å hindre skader og slitasje på bikkja. De fleste hunder er dessverre lite flike å si fra eller vise at de har det vondt, spesielt når de er på tur og har det gøy. Den 1. bikkja jeg hadde elska kløven sin og det var det kjekkeste  den viste. Men viste seg dessverre at han hadde artorose, hadde jeg vist det før hadde han aldri gått med kløv :-( Så det er særdeles viktig å ta vare på bikkja på slike turer. Du bør også kjenne og trent bikkja godt før du drar på en langtur. På en slik tur hadde jeg lett droppa kamerautstyret, solcellepanel og tunge powerbank. Tipper du redusere vekta betraktelig her. Letter sekk er mindre kalorier per dag som igjen er lik mindre kg mat på turen. Kanskje til nøds med en liten powerbank til mobilen i tilfelle den trengs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå med en slik vekt over tid, bør du være i god form på startstreken og være vant med slike bører. På sekk og skotøy har du lite slingringsmonn.

Jeg er enig med samtlige forbehold ellers i tråden. Dette er mulig, men da skal du vite hva du gjør.

Pakkliste er hvor du tar jobben med å føre alt du skal ha med deg inn i en liste som inkluderer antall og vekt. Sørg for å veie hver enkelt sak selv. Selve sekken er med i den lista - du har tenkt å bære den, så før den opp... og der bikker vi 50 kg...

 Ut fra hva du sier, så regner jeg med besparelser i de ca 25 kg du har under "annet" etter mat og kamerautstyr.

Antagelig skjuler det seg også mye under "mat". Dropp svinekotelettene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er pakkeliste mi fylt ut til sin fulle en så langt. 

Utstyrsliste

Klær:

Ett sett ytterplagg: bukse og jakke (Goretex)

Tynt lærbelte pga tung sekk for gnagsår osv

Ett sett ullundertøy (per mnd): stillongs og trøye

Ullgenser

2 par tjukke ullsokker (per mnd)

Kort underbukse bomull (per mnd)

En kort bukse

1 balaclava lue i ull

1 par tynne vind votter

1 par fingervanter

Fjellstøvler

Leirsko (joggesko)

Nylon pose til å ha klær og utstyr i

Ryggsekk 120L

Sitteunderlag til matfat og kortbord i teltet + hindrer fukt

Telt 2,1 kilo

Sovepose kunstfiber -15 grader kompress trekk pga volum tjukk plastpose utenfor så den holder seg tørr

Liggeunderlag

Tre kopp, bestikk, en skei, en ostehøvel, en gripeklype, 2 kniver (sløyekniv og alt mulig kniv), multiredskap, 1 kaffekjele, 1 gryte med hank, en uten hank (ha i stoff pose), 1 skuresvamp, rødsprit brenner i tett aluminium (1 liter rødsprit), fyrstikker 6 esker, drikkeflaske i aluminium, 1 mobilt urinal (tom flaske), kortstokk, skrivesaker, en mappe med kulepenner, skrive ark, skrive bok, et par solbriller, fotoutstyr, ekstra batteri til kamera, kamera veske, lommebok med penger, mygg middel 3 stk (mygga), 1 rull elastisk elektriker tape (alt mulig bruk), lim flaske, sy saker og en snelle med tynn sterk tråd, litt nylon til rep, 4 nåler, 1 boks lær impregnering til fjellstøvler (Sifra), liten lommelykt, toalett og medisin saker, tannbørste og tannkrem, tannpirkere, en rull toalettpapir, en boks vann fri vaselin mot tør hud og gnagsår, paragin forte tabl, en boks pensilin tabl mot infeksjon og betennelse, gnagsårplaster, neglesaks, fiskeutstyr, 2 haspel stenger (en 5 fot til elv og stryk, en 9 fot til store vann, alt i ett trekk), 2 sporer (1 tykk sene 0,25mm og en tynn sene 0,22mm), lær futural til sluker og spinnere, best curby mark kroker i forskjellige størrelser, mark boks med mark, en liten mark boks til lomme bruk, en boks blyhagl, 3 ti grams blyant bly, 6 korke dupper i forskjellige størrelser, fiskeutstyrs veske til bakpå sekken, 1 snor til å bære fisk i, klokke (hånd ur), 1 fløyte om katastrofe, 2 kompass (1 speil og en plate), høydemåler på 100 gram, 2 kart

Oppbevaring i tube pose,

Hundeutstyr: 30 liter kløv, halsbånd, 1 strikk, 1,5m kjetting med 2 sjakler og en snuer, 1 ekstra sjakel, mat gryte i aluminium som kan brukes på bålet, 2 hundesokker, boks potesalve, 12,5 kg hundefor fordeles litt på egen sekk i starten, 400 gr grisehaler

Matforsyning

 

Frokost

6000 gr risengryn ca 170gr pr dag

1600 gr tør melk ca 35 gr pr dag

1000 gr rosiner ca 28 gr pr dag

135 gr kanel 15 gr pose pr 4 dag

360 gr smør 10 gr smørøye pr dag

720 gr sukker ca 20 gr pr dag

180 gr salt ca 5 gr pr frokost rasjon

Total vekt 9995 gr

 

Lunch

1800 gr kokesjokolade 50 gr/halv plate pr dag

 

Middag

1600 gr frysetør supper og gryteretter 10 poser

1350 gr frysetør potetmos 16 poser

360 gr salt 10 gr pr middag rasjon

180 gr fiskekrydder

Totalt 3490 gr

 

Drikke

1500 gr kaffe cirka 41 gr pr dag

20 gr luxus te cirka 10 poser

10 gr sukketer ca 100 stk

Totalt 1530 gr

 

Totalt overalt 16815 gr mat

Cirka 467 gr pr dag

278 gram frokost, 50 gr lunch, 97 gr middag

42 gr drikke tilsetning, multivitamin tablett 1 gr

 

Har flere netter ute en jeg kan huske, men skal jeg tippe vil jeg si like over 800 netter ute. Er vant med hard jobbing og bikkja er trent opp til å bære kløv i 5 år så er godt vant med endel vekt i. Kjøpte nylig Togo kløv siden Amundsen kløven ikke er like behagelig med så tung vekt og skaper fortere våteksem siden den er så tett under og holder seg våt lengre en Togo sin.

Endret av Markus og Mira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Ja, skriv en pakkliste.

Hvor langt skal du gå om dagene? 47 kilo hadde jeg bare klart 20 repetisjoner før det var slutt. Det er mye vekt…

Lengden tar jeg som det kommer. Blir 10-11 km om dagen cirka. Glemte å nevne at jeg har med Kano som bidrar til hjelp i starten hvertfall med tanke på tung vekt, men blir endel bæringer forbi stryk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mil for dagen... jeg har, da jeg var ung og bittelitt dummere enn nå, gått to mil for dagen med 28 kg i sekken... så, greit, dette fikser du!

Er da spørsmålet om å få redusert vekta alvorlig ment eller er dette mer av en "se så tungt jeg kan bære"?

Jeg er imponert, men ikke det granne misunnelig om det er det siste.

Om vi fortsatt er ment å få ned vekta; hva er den hellige kua som vi absolutt ikke må røre (jeg vedder på frokosten)?

 

Uansett, du vil trenge mindre vaselin om du skifter underbukse til syntetisk eller ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ca 800 netter ute har du masse erfaring. Da vet du hva du trenger og hva som er mulig å legge igjen. Har du kano i tillegg i starten blir du nøtt til å gå to turer, med den vekta du oppgir, når du må bære forbi stryk osv....

Jeg var selv på en kanotur som varte i 12 dager i fjor høst. Jeg startet med en sekk på 17 kg. Her var mat, gass, fiskeutstyr og kamera inkludert. I tillegg kom kanoen, vest og årer. Ca halvveis klarte jeg å bære/ dra kanoen og sekken på en tur.

Bære og bo 4.04 kg

Forskjellig utstyr 2.3 kg

Matlaging 1.44 kg

Klær 1.68 kg

Fiskeutstyr 0.79 kg

Mat 6.91 kg

Total 17.17 

             oz                      lb                      g                      kg         kg 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (58 minutter siden):

Har du ca 800 netter ute har du masse erfaring. Da vet du hva du trenger og hva som er mulig å legge igjen. Har du kano i tillegg i starten blir du nøtt til å gå to turer, med den vekta du oppgir, når du må bære forbi stryk osv....

Jeg var selv på en kanotur som varte i 12 dager i fjor høst. Jeg startet med en sekk på 17 kg. Her var mat, gass, fiskeutstyr og kamera inkludert. I tillegg kom kanoen, vest og årer. Ca halvveis klarte jeg å bære/ dra kanoen og sekken på en tur.

Bære og bo 4.04 kg

Forskjellig utstyr 2.3 kg

Matlaging 1.44 kg

Klær 1.68 kg

Fiskeutstyr 0.79 kg

Mat 6.91 kg

Total 17.17 

             oz                      lb                      g                      kg         kg 

11 kg base weight er ekstremt mye. Da tror jeg du bør se i gjennom hva du tar med deg på tur. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dersom du ikke tenker å forflytte deg særlig langt hver dag, så kan man jo ta flere bæringer. 
 

Jeg hadde ikke klart 47kg, det høres ikke gøy ut i det hele tatt. Frokosten du legger opp til hadde ikke jeg klart å spise. Skjønner heller ikke hva du skal med ostehøvel. Det ser ut for meg som du har med alt for masse ting som du neppe får bruk for. For eksempel: Trenger du virkelig 3 gryter og en kaffekjele? En burde holde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus og Mira skrev (5 timer siden):

Her er pakkeliste mi fylt ut til sin fulle en så langt. 

Utstyrsliste

Klær:

Ett sett ytterplagg: bukse og jakke (Goretex)

Tynt lærbelte pga tung sekk for gnagsår osv

Ett sett ullundertøy (per mnd): stillongs og trøye

Ullgenser

2 par tjukke ullsokker (per mnd)

Kort underbukse bomull (per mnd)

En kort bukse

1 balaclava lue i ull

1 par tynne vind votter

1 par fingervanter

Fjellstøvler

Leirsko (joggesko)

Nylon pose til å ha klær og utstyr i

Ryggsekk 120L

Sitteunderlag til matfat og kortbord i teltet + hindrer fukt

Telt 2,1 kilo

Sovepose kunstfiber -15 grader kompress trekk pga volum tjukk plastpose utenfor så den holder seg tørr

Liggeunderlag

Tre kopp, bestikk, en skei, en ostehøvel, en gripeklype, 2 kniver (sløyekniv og alt mulig kniv), multiredskap, 1 kaffekjele, 1 gryte med hank, en uten hank (ha i stoff pose), 1 skuresvamp, rødsprit brenner i tett aluminium (1 liter rødsprit), fyrstikker 6 esker, drikkeflaske i aluminium, 1 mobilt urinal (tom flaske), kortstokk, skrivesaker, en mappe med kulepenner, skrive ark, skrive bok, et par solbriller, fotoutstyr, ekstra batteri til kamera, kamera veske, lommebok med penger, mygg middel 3 stk (mygga), 1 rull elastisk elektriker tape (alt mulig bruk), lim flaske, sy saker og en snelle med tynn sterk tråd, litt nylon til rep, 4 nåler, 1 boks lær impregnering til fjellstøvler (Sifra), liten lommelykt, toalett og medisin saker, tannbørste og tannkrem, tannpirkere, en rull toalettpapir, en boks vann fri vaselin mot tør hud og gnagsår, paragin forte tabl, en boks pensilin tabl mot infeksjon og betennelse, gnagsårplaster, neglesaks, fiskeutstyr, 2 haspel stenger (en 5 fot til elv og stryk, en 9 fot til store vann, alt i ett trekk), 2 sporer (1 tykk sene 0,25mm og en tynn sene 0,22mm), lær futural til sluker og spinnere, best curby mark kroker i forskjellige størrelser, mark boks med mark, en liten mark boks til lomme bruk, en boks blyhagl, 3 ti grams blyant bly, 6 korke dupper i forskjellige størrelser, fiskeutstyrs veske til bakpå sekken, 1 snor til å bære fisk i, klokke (hånd ur), 1 fløyte om katastrofe, 2 kompass (1 speil og en plate), høydemåler på 100 gram, 2 kart

Oppbevaring i tube pose,

Hundeutstyr: 30 liter kløv, halsbånd, 1 strikk, 1,5m kjetting med 2 sjakler og en snuer, 1 ekstra sjakel, mat gryte i aluminium som kan brukes på bålet, 2 hundesokker, boks potesalve, 12,5 kg hundefor fordeles litt på egen sekk i starten, 400 gr grisehaler

Matforsyning

 

Frokost

6000 gr risengryn ca 170gr pr dag

1600 gr tør melk ca 35 gr pr dag

1000 gr rosiner ca 28 gr pr dag

135 gr kanel 15 gr pose pr 4 dag

360 gr smør 10 gr smørøye pr dag

720 gr sukker ca 20 gr pr dag

180 gr salt ca 5 gr pr frokost rasjon

Total vekt 9995 gr

 

Lunch

1800 gr kokesjokolade 50 gr/halv plate pr dag

 

Middag

1600 gr frysetør supper og gryteretter 10 poser

1350 gr frysetør potetmos 16 poser

360 gr salt 10 gr pr middag rasjon

180 gr fiskekrydder

Totalt 3490 gr

 

Drikke

1500 gr kaffe cirka 41 gr pr dag

20 gr luxus te cirka 10 poser

10 gr sukketer ca 100 stk

Totalt 1530 gr

 

Totalt overalt 16815 gr mat

Cirka 467 gr pr dag

278 gram frokost, 50 gr lunch, 97 gr middag

42 gr drikke tilsetning, multivitamin tablett 1 gr

 

Har flere netter ute en jeg kan huske, men skal jeg tippe vil jeg si like over 800 netter ute. Er vant med hard jobbing og bikkja er trent opp til å bære kløv i 5 år så er godt vant med endel vekt i. Kjøpte nylig Togo kløv siden Amundsen kløven ikke er like behagelig med så tung vekt og skaper fortere våteksem siden den er så tett under og holder seg våt lengre en Togo sin.

Ullgenser - har du lettere fleece eks? 

Sovepose kunstfiber -15 grader - trenger du en så varm og tykk pose nå om sommeren?

 

Jeg ville droppet det som listes opp under: 

 

en ostehøvel, en gripeklype, en av kvivene, multiredskap, en gryte uten hank, fyrstikker byttes med ett tennastål og liten lighter, drikkeflaske i aluminium, 1 mobilt urinal (tom flaske), kortstokk, skrivesaker reduseres til en blokk og blyant, lommebok med penger byttes med bankkort (evt plastpose med penger), bytt ut 2 flasker myggmiddel med myggnett, lim flaske, sy saker reduseres til en nål som stikkes i en ørepropp, med noen meter stråd surret rundt, lær impregnering til fjellstøvler (Sifra), , og trenger du gnagsårplaster om du har 800 teltdøgn? Du vet vel om skoene går bra?, lær futural til sluker og spinnere byttes til liten lett boks eller pose, fiskeutstyrs veske til bakpå sekken byttes til en lett pose, 1 snor til å bære fisk i, 1 fløyte om katastrofe, det holder vel med ett kompass?, høydemåler på 100 gram

 

Bare noen forslag. Du tar selvsagt det som du ser en verdi i å bære :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chatmaster skrev (42 minutter siden):

11 kg base weight er ekstremt mye. Da tror jeg du bør se i gjennom hva du tar med deg på tur. :)

Brukte alt på turen. I vekta er det innbefattet 2 gassbokser, 5 dl cognac, fiskeutstyr og kamerautstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat, vann og drivstoff er ikke en del av "base weight", alt det andre. Om jeg skal mye ned i vekt krever det store investeringer og det ser jeg ingen poeng i, da utstyret og vekten fungere for meg😀

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det meste @Marius Engelsen foreslår å kutte ut høres fornuftig ut. Jeg ville dog beholdt neglesaksen med mindre denne muligheten fins på et annet redskap du har. Prøve å tenk mest overlappende bruk. Kan noe av kamerautstyr pakkes i vanntette poser som du bruker tøy rundt i stedet, og trenger du virkelig to markbokser og både kulepenn/blyant, skriveark og skrivebok?

Helt på siden her men kan man fortsatt bruke blyhagl? Regner med du skaø ferdes i områder med vann siden du ikke har det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur. Folk er forskjellige, men dette ville jeg ha anbefalt.

Legge igjen:

1 balaclava lue i ull
1 par tynne vind votter
1 par fingervanter
Leirsko (joggesko)
en ostehøvel
en gripeklype
sløyekniv
multiredskap
kortstokk, skrivesaker, en mappe med kulepenner, skrive ark, skrive bok
tannpirkere
neglesaks
høydemåler på 100 gram

Bytte ut med lettere:

Ryggsekk 120L
Telt 2,1 kilo
Sovepose kunstfiber -15 grader kompress trekk pga volum
drikkeflaske i aluminium
lommebok med penger
1 rull elastisk elektriker tape (alt mulig bruk)
fiskeutstyrs veske til bakpå sekken

For mat mener jeg det må være med mye mer mer fett til middager.


Absolutt ikke bytte ut: 1 mobilt urinal (tom flaske) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.