Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til toalettpapir på langtur…?


Anbefalte innlegg

Er som tittelen tilsier litt i tenkeboksen på om det er hensiktsmessig å drasse med seg toalettpapir til en langtur i sommer. Turen går langs Pilegrimsleden (Gudbrandsdalsleden fra Oslo- Nidaros) ca 600 km. 
Regner selvsagt med en rekke toalettbesøk i friluft og funderer mye på dette med toalettpapir og nødvendigheten av det. 
Èn ting er sporløs ferdsel og tanken på å grave ned papir fra Oslo til Trondheim (i utmark selvsagt!), et annet anliggende er plundret med å bære med seg dette i ukevis. Man får vel ikke kjøpt mindre enn 6-pack i butikk, alternativt stjeler man en rull her og der fra offentlige toaletter, men misliker stjeling på generelt grunnlag. Synes likevel det er både i overkant voluminøst med 1-6 ruller i sekken og sløseri å bringe med 2 ruller og til stadighet kaste 4 ruller. 

Finnes det alternativer til dopapir på tur? Har tenkt over dette med mose og lyng, men misliker å tørke rumpa med vegetasjon både av hensyn til potensielle parasitter som flått og mark såvel som ubehaget det gir å ha konstant «bøss» i fua. 

Noen innspill fra mine venner på forumet vil mottas med stor takknemlighet.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toalettpapir holder seg veldig bra, man kan sette igjen 5 ruller hjemme og ta med seg en (eller 2, spørs hvor god man er på å rasjonere) på tur .. klem den flat så tar den mindre plass også, toalettpapiret virker likevel ... lighter løser grave ned problemet (misforstå mag rett, man bør grave ned/grave over resten), bare ikke når det er riktig så tørt på Østlandet som nå ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann fungerer veldig bra. Det lærte jeg av mine muslimske venner fra Tsjetsjenia. De bruker ikke toalettpapir. Kun vann. Fungerer ypperlig på tur og du slipper å drasse på toalettpapir. Jeg har turfølgets reneste rumpe på tur. Alltid nyvasket. 

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Toalettpapir holder seg veldig bra, man kan sette igjen 5 ruller hjemme og ta med seg en (eller 2, spørs hvor god man er på å rasjonere) på tur .. klem den flat så tar den mindre plass også, toalettpapiret virker likevel ... lighter løser grave ned problemet (misforstå mag rett, man bør grave ned/grave over resten), bare ikke når det er riktig så tørt på Østlandet som nå ... 

Tenker du typ 2-3 ark rundt en ball med mose? Slik drøying av papir kan jo strekke en rull ganske langt…? 

Aurejeger skrev (55 minutter siden):

Vann fungerer veldig bra. Det lærte jeg av mine muslimske venner fra Tsjetsjenia. De bruker ikke toalettpapir. Kun vann. Fungerer ypperlig på tur og du slipper å drasse på toalettpapir. Jeg har turfølgets reneste rumpe på tur. Alltid nyvasket. 

Hvordan gjør du dette? Har du med egnet flaske med tut, ala sykkelflaske? Selv bruker jeg utelukkende bredmunnet Nalgene. Den er svært praktisk som drikkeflaske, havregrynsflaske og varmeflaske, men sliter med å se akkurat hvordan man bruker vann fra den til vask av «baken».

 

Btw: Takk for svar begge to :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med en rull toalettpapir for min del. Det er kjekt å ha til så mangt, og burde vare veldig lenge om du ikke blir dårlig i magen.

En liten flaske med håndsprit og/eller håndsåpe er kjekt å ha til vask av hender, kropp og oppvask. Men det heller varer ikke uendelig, så det må provianteres en gang uansett. Hvorfor ikke proviantere med litt toalettpapir samtidig?

Men det fungerer sikker bra med en slik bidè: https://backpackinglight.no/products/ultralett-bidet-med-flaske?variant=43195132510363&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_369794

Har du med deg en brusflaske, dyttes den i tuten på flasken og du kan spyle inn i hakket der ryggen skifter navn.

Ellers mose, blader, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte brukt mose. I høyfjellet, som på Hardangervidda, er mosen ved myrene perfekt. Myk og fuktig, ett naturlig bidé. Mye rensligere enn å bruke toalettpapir, da hendene er mye lenger borte fra uhumskhetene. Mose har faktisk en viss antiseptisk effekt, og ble i tidligere tider brukt til sårbehandling. Det hender jeg putter noe myrmose i en plastpose og henger utpå sekken, til senere bruk. hvis jeg går forbi en plass med perfekt mose. Jeg har alltid en rull papir med, men prøver å unngå å bruke den. Mest fordi mose er så mye bedre. Hvis det ikke er vann i nærheten av mosen og den er tørr, skal det bare en skvett vann til fra vannflasken, så blir den som den mykeste vaskeklut.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (2 timer siden):

Jeg sitter på huk med knærne inntil brystet/skuldrene og kveiler en kabel. Deretter bruker jeg vann fra nalgene flaska mi i hånden og vasker rumpa. Og vips så har du en gullende ren rumpe. Håndvask er en selvfølge for alle dobesøk. 

Har alltid hatt med rikelig med håndsprit til dobesøk o.l, men har sjeldent tatt med såpestykke. Det blir vel nødvendig dersom man bruker hånden til vask av selve rumpa? Ser for meg at jeg ville vasket hendene noen ganger etter hvert dobesøk dersom jeg bruker hånden uten tilbehør. Før jeg avslutter med sprit så klart :)

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Ser ikke problemet med en rull toalettpapir for min del. Det er kjekt å ha til så mangt, og burde vare veldig lenge om du ikke blir dårlig i magen.

En liten flaske med håndsprit og/eller håndsåpe er kjekt å ha til vask av hender, kropp og oppvask. Men det heller varer ikke uendelig, så det må provianteres en gang uansett. Hvorfor ikke proviantere med litt toalettpapir samtidig?

Men det fungerer sikker bra med en slik bidè: https://backpackinglight.no/products/ultralett-bidet-med-flaske?variant=43195132510363&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_369794

Har du med deg en brusflaske, dyttes den i tuten på flasken og du kan spyle inn i hakket der ryggen skifter navn.

Ellers mose, blader, etc.

Kul dings- kanskje det blir et innkjøp? Dopapir blir vel med på turen når sekken omsider blir pakket, men kanskje mest som reserve. Er jo greit å bruke mose der det er tilgjengelig. Med andre ord å primært satse på toalettpapir som back up- løsning. 

Robinson skrev (10 minutter siden):

Jeg har ofte brukt mose. I høyfjellet, som på Hardangervidda, er mosen ved myrene perfekt. Myk og fuktig, ett naturlig bidé. Mye rensligere enn å bruke toalettpapir, da hendene er mye lenger borte fra uhumskhetene. Mose har faktisk en viss antiseptisk effekt, og ble i tidligere tider brukt til sårbehandling. Det hender jeg putter noe myrmose i en plastpose og henger utpå sekken, til senere bruk. hvis jeg går forbi en plass med perfekt mose. Jeg har alltid en rull papir med, men prøver å unngå å bruke den. Mest fordi mose er så mye bedre. Hvis det ikke er vann i nærheten av mosen og den er tørr, skal det bare en skvett vann til fra vannflasken, så blir den som den mykeste vaskeklut.

Skal absolutt prøves ut. Er ute etter å gå langt og grunne over store og små ting i livet mitt, men er også ute etter å samle erfaringer til senere turer. Har en liten drøm om å gå langt i fjernere strøk i årene som kommer. Bruker derfor Pilegrimsleden som en slags generalprøve når det gjelder langtur.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel papirlommetørkle. I stedet for en rull som man for alt i verden må sørge for ikke blir våt, så har jeg slike små pakker med papirlommetørkle, pakket i plast. Er også litt sterkere, så jeg bruker mindre ifht til vanlig dopapir.  Ikke like lett nedbrytbart vil jeg dro, derfor brenner jeg alltid opp. Ditto med plasten det er pakket i. Rødsprit hjelper i regnvær.  Mose brukes når jeg kan, særlig på langtur der jeg rasjonerer på papiret. Det meste kan brukes så klart. Også en pinne eller glatt stein - for å gjøre "grovarbeidet". (Om jeg da ikke treffer på @Aurejeger og han kan gi meg en hånd, ha ha) :)
How to poo in the woods. (Because it's kind of a big deal)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktet myrmose (torvmose?) fungerer bra synes jeg. Grankongler ikke like bra. ;)
Mosen i skogsterreng funger bra den også. Bare den ikke inneholder maur eller barnåler. Brennesler bør unngås. Erfart etter et dobesøk i mørket en gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blader fra ormgress er fint. Tørt gress går også; bøy og brekk litt på forhånd og bruk "bøyen". Sikkert mange andre gode alternativer, men viktigst er å gjøre en skikkelig jobb. Minst tre tørk for å unngå "bavianrompe".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (5 timer siden):

Blader fra ormgress er fint. Tørt gress går også; bøy og brekk litt på forhånd og bruk "bøyen". Sikkert mange andre gode alternativer, men viktigst er å gjøre en skikkelig jobb. Minst tre tørk for å unngå "bavianrompe".

Sår rumpe på langtur må vel være helt på høyde med medium stygge gnagsår på irritasjonsskalaen. Fysj og fy 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (21 timer siden):

Sår rumpe på langtur må vel være helt på høyde med medium stygge gnagsår på irritasjonsskalaen. Fysj og fy 😩

En bitteliten tube rektalsalve ligger alltid i toalettsakene på lengre turer. Reparerer sårhet umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd ett år i sørøst Asia hvor vann var eneste metode, synes jeg egentlig toalettpapir er urenslig og ekkelt (men er tilbake til toalettpapir igjen).

Du kan sjekke denne videoen for en innføring. 

 

Endret av Likse
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier er vann overlegent. Man blir skikkelig rein.


Dette mener jeg er svaret.

Culo clean. Funker på vanlige flasker.

Bidet på tur!

Som et eksperiment: gni bbq-saus på armen og tørk av med toalettpapir. Lukt deretter på armen. Gjenta det samme, men skyll av med vann. Ganske stor forskjell.

Og forurenser ikke.

 

 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner å gni mose, blader eller enda verre: stapper hånden oppi der, så vil jeg gjerne dele metoden jeg brukte på 1,5 måneds tur i fjor. 

Toppen på en sprutflaske

Slik gjør du: Kjøp en flaske og ta med korken på tur. Når du skal på do så fyller du en vanlig flaske med vann og skrur på toppen. Grav et hull langt unna vann. Spyl deg ren og pen bak etter på. Du trenger maks 3 ruter med dopapir per dag. Nå har du et lite do-kit som alltid gjør deg 100% ren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.