Gå til innhold
  • Bli medlem

Sytråd - alternativer


ost

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har bestilt et slikt hengekøye-DIY-sett fra Bark, men jeg ser jeg må skaffe sytråd selv. De anbefaler Gutermann Tera 80 eller Mara 70. 

Mara 70 finner jeg i noen norske nettbutikker, Tera 80 må jeg bestille fra utlandet. 

Er det noen som vet om det er noen særlig forskjell på disse to, eller om det er annen tråd som vil fungere vel så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tera 80 er en tynnere tråd en Mara 70, men cirkus like sterk som Mara 70 (Om ikke sterkere)

Fordelen med en mindre tråd er at du kan bruke tynnere nål, og at 'finish'en' blir finere med en tynnere tråd da denne blir litt mere skjult (selvfølgelig avhenging om du velger samme farge eller ikke). I tillegg er 

Jeg har noen km med Mara 70 kjøpt fra bla Dutchware og Shelbyoutdoor.com, er fornøyd med den og den brukes som en generell sytråd til 'altmulig'. Hadde ikke hatt noe kvaler med å brukt den for ett hengekøye prosjekt.

Om du får tak i fargen(e) du ønsker for Mara 70 i norske nettbutikker, så er det bare å gunne på :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kult prosjekt! Min erfaring med både Mara 70 og 100, og Tera 60 og 80, er det samme som @Walle. I tillegg synes jeg at Tera som er en glattere tråd kan gi finere sting i visse stoffer. 

Hvis du ikke allerede har bestilt tråd vil jeg anbefale å sjekke ut AdventureXpert.com. De har alle trådene vi snakker om i mange farger. I tillegg er frakten rimelig så tråd + frakt havner på ~12€ som er momsfritt og fort lavere enn en norsk nettbutikk. 

Lykke til og del bilder av hengekøya når den er ferdig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Ingen bilder enda - men prosjektet er endelig ferdig. Tok bare et halvt år og vel så det. Symaskinen jeg bruker er primært tatt av to syinteresserte jenter samt en støttende mor, samtidig som jeg ikke akkurat har prioritert å bruke fritiden på dette prosjektet. 

Uansett - bilder kommer når været inviterer til oppheng og prøveligg, akkurat nå er det gråvær. 

Dessverre har Bark nå kastet inn håndkleet så det vil ikke være mulig å kjøpe mer fra dem. Jeg har instruksjonene fra dem fortsatt for eventuelle nye prosjekter. Det var ikke vanskelig å følge dem eller å sy køya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

spent på å se bilder. Får en helt annen glede av utstyret man har laget selv!
Bark har fortatt køyer og kit igjen som selges ut til meget hyggelig pris. bare å ta kontakt med dem på Mail 👍

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.