Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur - Rena (ish) til Hjerkinn?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Litt vel mye penger, koordinering og planlegging (vs lengde på tur) gjorde at jeg la Svalbard-tur kommende påske på is for denne gang:(. Søken etter andre fine langturer på ski begynner... Tanken har streifet innom Nord-Norge, typ. Finnmarksvidda, Pasvikdalen o.l., men det blir fort mer planlegging enn jeg har lyst til akkurat nå.

Etter å ha sett litt på kartet virker det som om en kan gå en ganske variert tur fra Rena (ish) og helt til Hjerkinn via en rekke fjellområder på veien uten å miste for mye høyde eller gå på for bratte fjell. Rent koordineringsmessig er dette en enkel tur å gjennomføre for meg som holder til i hovedstaten. Skyss til Rena og tog fra Hjerkinn hjem igjen.

Er det noen som har gått tilsvarende tur eller deler av strekningen på ski med pulk som har noen erfaringer å dele?

Et veldig grovt tegnet forslag:

image.thumb.png.a7a30b3d286aa492431f1b7c8652e39a.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La inn start - stopp på kartæppen min og og fikk skiløype på hele strekket ca 220km og 3459hm.

Da blir det vel å følge traseen til Birken fra Rena til ca Sjusjøen og så dreie nordover på det som heter Trolløypa. I Påsken er det jo både kvistet og oppkjørt i hvertfall til ca Spidsbergseter.

Litt usikker på strekket gjennom Rondane, vet mange går den turen på ski, men kjenner ikke til om det kvistes eller kjøres løype der.

Har gått med pulk et par ganger fra Spidsbergseter og sydover, hhv til Sjusjøen og til Budor. Flaks med vindretning og vær begge ganger (Påske) og deilig å gå mot sola.

Det året jeg vurderte å gå fra Hjerkinn var det vistnok veldig avblåst flere steder mellom Hageseter og Flakksjøen og derfor start fra Spidsbergseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (4 minutter siden):

La inn start - stopp på kartæppen min og og fikk skiløype på hele strekket ca 220km og 3459hm.

Da blir det vel å følge traseen til Birken fra Rena til ca Sjusjøen og så dreie nordover på det som heter Trolløypa. I Påsken er det jo både kvistet og oppkjørt i hvertfall til ca Spidsbergseter.

Litt usikker på strekket gjennom Rondane, vet mange går den turen på ski, men kjenner ikke til om det kvistes eller kjøres løype der.

Har gått med pulk et par ganger fra Spidsbergseter og sydover, hhv til Sjusjøen og til Budor. Flaks med vindretning og vær begge ganger (Påske) og deilig å gå mot sola.

Det året jeg vurderte å gå fra Hjerkinn var det vistnok veldig avblåst flere steder mellom Hageseter og Flakksjøen og derfor start fra Spidsbergseter.

Takk! 3459 høydemeter var ikke smått. Jeg regner med at den ruten du fikk drodlet opp gikk ned fra fjellet minst én gang? Tanken her var (i den grad det er mulig) å holde seg på høyden så mye som mulig. Det kan bli en artig navigasjons-øvelse.

Det behøver ikke å være noe kvistet løype egentlig, men for å komme frem uten å bruke for lang tid på turen må jeg nok belage meg på _litt_ kvisting. Hadde jeg skulle tatt turen over Hardangervidda igjen ville jeg valgt å gå på egen rute utenfor kvistingen for mer "villmarksfølelse". I følge Ut.no-kartet er det vinterløyper igjennom Rondane-trekanten så vidt jeg kan se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg droppet Rena og heller siktet meg mot Vollkoia, Gåsbu eller Budor for å få med mer av Hedemarksvidda. Tror det blir litt snillere stigning også, dersom du går fra sør mot nord.

Samtidig vil jeg tro det er behagelig å starte turen med preppa løype for enklere å vinne høydemeter. Vel "oppe" på vidda kan en jo så velge egne spor dersom en ønsker det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (5 minutter siden):

Personlig ville jeg droppet Rena og heller siktet meg mot Vollkoia, Gåsbu eller Budor for å få med mer av Hedemarksvidda. Tror det blir litt snillere stigning også, dersom du går fra sør mot nord.

Samtidig vil jeg tro det er behagelig å starte turen med preppa løype for enklere å vinne høydemeter. Vel "oppe" på vidda kan en jo så velge egne spor dersom en ønsker det. 

 

Samd i dette. Har gått deler av strekninga du snakkar om i litt ulike variantar. Ville også starta slik at eg fekk meir av Hedmarksvidda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (7 minutter siden):

Personlig ville jeg droppet Rena og heller siktet meg mot Vollkoia, Gåsbu eller Budor for å få med mer av Hedemarksvidda. Tror det blir litt snillere stigning også, dersom du går fra sør mot nord.

Samtidig vil jeg tro det er behagelig å starte turen med preppa løype for enklere å vinne høydemeter. Vel "oppe" på vidda kan en jo så velge egne spor dersom en ønsker det. 

 

Jeg kunne godt tenkt meg å inkludere Hedmarksvidda egentlig, ja. Turen blir noe lenger, men som du sier noe slakere opp også mot høydene. Det skal ses nærmere på!

Når jeg skev Rena mener jeg ikke helt Rena (derav ish), men mer i området vest for Skramstadsætra og starte opp mot høyden på vestsiden av døl-fjellet. Det er nok en relativt heavy første-etappe, men ikke det verste heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (21 minutter siden):

Personlig ville jeg droppet Rena og heller siktet meg mot Vollkoia, Gåsbu eller Budor for å få med mer av Hedemarksvidda. Tror det blir litt snillere stigning også, dersom du går fra sør mot nord.

Samtidig vil jeg tro det er behagelig å starte turen med preppa løype for enklere å vinne høydemeter. Vel "oppe" på vidda kan en jo så velge egne spor dersom en ønsker det. 

 

Det pleier å være kjørt løype som går fra Brumundkampen og nordover (Ljøsheim) til løypenettet som Sjusjøen er en del av. Pleier å kjøres opp til HHT sin årlige tur Sjusjøen - Gåsbu, som i år går 9. mars. I værste fall så mangler du ca en mil med preppa løypenett. Se https://www.skisporet.no/map så får god oversikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,
Artig. Jeg skal gå noenlunde motsatt retning og starter fra Hjerkinn i morgen 3. januar. 

Under er en link til ruten jeg har planlagt mellom Hjerkinn og Rv3, men erfaringsmessig kommer den helt sikkert til å endres underveis (f.eks godt mulig jeg legger siste del lenger vest mot Sjusjøen for å låne litt oppkjørte spor videre sørover…). Målet er gå så langt sørover mot Oslo som jeg kommer frem til 19 januar. Med korte dager og januarvær er det ikke godt å si hvor langt jeg kommer, men det vil jo tiden vise 🤣

jeg kan dele erfaringene fra ruten når jeg er kommet hjem fra turen.


Hilsen Haavard 

https://ut.no/delte-turer/1112173393

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haavard Haaskjold skrev (45 minutter siden):

Hei,
Artig. Jeg skal gå noenlunde motsatt retning og starter fra Hjerkinn i morgen 3. januar. 

Under er en link til ruten jeg har planlagt mellom Hjerkinn og Rv3, men erfaringsmessig kommer den helt sikkert til å endres underveis (f.eks godt mulig jeg legger siste del lenger vest mot Sjusjøen for å låne litt oppkjørte spor videre sørover…). Målet er gå så langt sørover mot Oslo som jeg kommer frem til 19 januar. Med korte dager og januarvær er det ikke godt å si hvor langt jeg kommer, men det vil jo tiden vise 🤣

jeg kan dele erfaringene fra ruten når jeg er kommet hjem fra turen.


Hilsen Haavard 

https://ut.no/delte-turer/1112173393

Dette blir nok fint no, det er fantastiske tilhøve. Blir kaldt til helga dog, så ta med den tjukke dunjakka 😅 (i alle fall meldt 30 blå her på Rena). God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haavard Haaskjold skrev (2 timer siden):

Hei,
Artig. Jeg skal gå noenlunde motsatt retning og starter fra Hjerkinn i morgen 3. januar. 

Under er en link til ruten jeg har planlagt mellom Hjerkinn og Rv3, men erfaringsmessig kommer den helt sikkert til å endres underveis (f.eks godt mulig jeg legger siste del lenger vest mot Sjusjøen for å låne litt oppkjørte spor videre sørover…). Målet er gå så langt sørover mot Oslo som jeg kommer frem til 19 januar. Med korte dager og januarvær er det ikke godt å si hvor langt jeg kommer, men det vil jo tiden vise 🤣

jeg kan dele erfaringene fra ruten når jeg er kommet hjem fra turen.


Hilsen Haavard 

https://ut.no/delte-turer/1112173393

Kult, takk for rute-insp og god tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Haavard Haaskjold skrev (På 2.1.2024 den 19.40):

Hei,
Artig. Jeg skal gå noenlunde motsatt retning og starter fra Hjerkinn i morgen 3. januar. 

Under er en link til ruten jeg har planlagt mellom Hjerkinn og Rv3, men erfaringsmessig kommer den helt sikkert til å endres underveis (f.eks godt mulig jeg legger siste del lenger vest mot Sjusjøen for å låne litt oppkjørte spor videre sørover…). Målet er gå så langt sørover mot Oslo som jeg kommer frem til 19 januar. Med korte dager og januarvær er det ikke godt å si hvor langt jeg kommer, men det vil jo tiden vise 🤣

jeg kan dele erfaringene fra ruten når jeg er kommet hjem fra turen.


Hilsen Haavard 

https://ut.no/delte-turer/1112173393

Hvordan gikk turen din?

Jeg starter fra Brumundsætra på fredag og setter snuten mot Hjerkinn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 timer siden):

Hvordan gikk turen din?

Jeg starter fra Brumundsætra på fredag og setter snuten mot Hjerkinn!

Hei,

Veldig artig tur, anbefales virkelig. Jeg brukte 17 dager fra Hjerkinn til Jaren på Hadeland etter å ha startet på Hjerkinn 3 januar. Var en del ymse vær og snøforhold så tidlig på året som ga litt varierende fremdrift. En del åpne bekker og elver ga også litt plunder og heft så tidlig på året, så jeg brukte langt tid på spesielt den nordligste delen av ruten. Skal få lagt ut turrapport etter hvert, men her ser du vedlagt en skisse som viser ruten jeg tok. 

Gleder meg til å høre mer om turen din etterpå. God tur!!

Hilsen Haavard

Haavard_rute.pdf

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk Hjerkinn til Nordseter (ved Lillehammer) under skimarsjen på Befalsskolen. En fantastisk tur i flott vær med gamle NATO-plank og blytunge pulker. Mener at vi brukte ca 12 dager. Det er noen år siden dette nå, så jeg husker dessverre ikke alle detaljer. Vi gikk midtvinters og hadde fjellet til oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haavard Haaskjold skrev (1 time siden):

Hei,

Veldig artig tur, anbefales virkelig. Jeg brukte 17 dager fra Hjerkinn til Jaren på Hadeland etter å ha startet på Hjerkinn 3 januar. Var en del ymse vær og snøforhold så tidlig på året som ga litt varierende fremdrift. En del åpne bekker og elver ga også litt plunder og heft så tidlig på året, så jeg brukte langt tid på spesielt den nordligste delen av ruten. Skal få lagt ut turrapport etter hvert, men her ser du vedlagt en skisse som viser ruten jeg tok. 

Gleder meg til å høre mer om turen din etterpå. God tur!!

Hilsen Haavard

Haavard_rute.pdf 19.01 MB · 11 Nedlastninger

Fantastisk, takk! Det blir nok mye overlapp med din nordlige halvdel av ruta ser det ut som! Satser på ganske godt føre, men tiden vil vise😅 Hvordan var det med pulktrekking fra Hjerkinn (jeg antar stasjonen)? Var det grei snødekke fra stasjon til "felt"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Fantastisk, takk! Det blir nok mye overlapp med din nordlige halvdel av ruta ser det ut som! Satser på ganske godt føre, men tiden vil vise😅 Hvordan var det med pulktrekking fra Hjerkinn (jeg antar stasjonen)? Var det grei snødekke fra stasjon til "felt"? :)

Godt spørsmål. Det ble mye baksing i løssnø i bjørkeskog med pulken akkurat det første strekket fra stasjonen for min del når jeg var der. Jeg fulgte «sommerstien» på vestsiden av E6 (innersvingen) fra stasjonen og tror ikke det var noe sjakktrekk akkurat 🤣

Så kanskje det er enklere å følge sykkelveien/scooterspor på østsiden av E6 eller noe? Jeg er ikke så lokalkjent der så sikkert lurt å høre med noen som er kjent der oppe eller bare stikke innom Hagesæter når du passerer så får du sikkert tips om enkleste vei til stasjonen. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.