Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevare rødsprit i bilen


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å ha fiskeutstyr og en del turutstyr liggende permanent i bilen. Årsaken er at der jeg jobber er vesentlig nærmere fiskevann enn der jeg bor. Jeg gir meg da muligheten til å dra direkte fra jobb på fisketur uten behov for å dra hjem først, som er 20 minutter kjøring i feil retning. I den forbindelse trenger jeg også stormkjøkkenet for å lage middag på tur. Jeg ser at det står på flasken at rødsprit skal oppbevares under 50 grader. I følge NAF så kan en bil holde 60-80 grader innvending på en varm sommerdag. Jeg har tilgang på gassbrenner også men er litt skeptisk med tanke på potensiell lekkasje. Hva tenker dere om sikkerheten ved å oppbevare rødsprit i bil? Er det tryggere med gassboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt rødsprit i Trangias rødspritflaske liggende under gulvet i bagasjerommet rett ved reservehjulet. Ganske kjølig der sammenlignet med resten av bilen. (Det er vel en grunn til at drivstofftanken også er plassert der…) Har aldri hatt noen problemer med lekkasjer eller at flaska har blitt veldig varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar også Trangia sine flasker, og har aldri hatt problem med oppbevaring av verken raudsprit eller bensin i bilen. Men eg har flaskene ståande, slik at det eventuelt bare er luft som siv ut av flaska ved for høgt trykk pga høg temperatur.

Det er potensiell høg oppbevaringstemperatur i bilen som er grunnen til at eg ikkje brukar gass til bil-kokeapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Eg brukar også Trangia sine flasker, og har aldri hatt problem med oppbevaring av verken raudsprit eller bensin i bilen. Men eg har flaskene ståande, slik at det eventuelt bare er luft som siv ut av flaska ved for høgt trykk pga høg temperatur.

Trangiaflasken med «T-helletut» slipper ikke ut trykk om det øker i flasken. Det er ikke overtrykksventil i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilnærmet null kunnskap om kjemi og hva som inngår i de potensielle risikoene. Er det overtrykk i flaska som er faremomentet her? Hva er worst case scenario ved for høy oppbevaringstemperatur? Finnes det flasker med overtrykksventil som løser denne utfordringen? Jeg var mest skeptisk på selvantenning eller skadelig gasser som siver ut i bilen. Men nå har jeg som sagt veldig liten kunnskap om dette og spør derfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, bare så det er sagt, men faren er vel slik jeg har oppfattet det først og fremst at det skal lekke ut sprit og danne en eksplosiv gass i bilen som antenner med en liten gnist (for eksempel statisk elektrisitet). For gassbokser er det at boksen skal revne (eventuelt ventilen ryke) og gassen komme ut i bilen og antennes av ett eller annet. Selvantenning på grunn av oppvarming av rommet i bilen tror jeg er helt utelukket. Tenntemperaturen på etanol (som er hovedbestanddelen i rødsprit) er 360 °C. Hadde det vært varme motordeler kunne man nok fått selvantenning, men sånt finnes jo ikke inne i bilen. Det hender jo at noen koker sprit hjemme og at dette har ført til eksplosjoner. Det er nok fordi det har dannet seg eksplosiv gass i rommet der apparatet står og at denne antennes enten av selve kokeplata eller av en gnist ett eller annet sted.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt uaktuelt å ta med flasken med rødsprit til jobb?
Faren med overtrykksventil er vel at eventuell trykk som slipper ut også har med seg rødsprit, og kan gi en farlig blanding inne i bilen?

Eventuelt bruke en kvistbrenner, da er bare litt ved som skal ligge i bilen. Har du ferdig kappet ved til kvistbrenneren så bruker du ikke lang tid før du har varme å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Häll över i AL flaska och ej helt full och lägg i Bagaget eller om du ha kombi längst ned mot golvet i bakre del av bil,samt att ej parkera i skugga om det är möjligt tex bakom berg eller byggnad.

Kan ju jämföra med när man hade T-sprit på vandring då hade man de utv i fickor för att ev ej få läckage på mat eller utr men placerade ryggsäcken i skugga vid raster och i extremfall kyla ner flaskan i vatten lika smör.Gas är ju även mer säkert om du har beg behålare som ej är fulla.först ska gasen expandera sedan trycka ut botten före de ev kan explodera.

Ollycksrisken med T-sprit ligger mest då man återfyller brännare som ej svalnat,samt med gas på kopplade behållare till kök med läckage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg ville helt rødsprit over på en drivstofflaske i aluminium. Men vet ikke om det er godt nok.

Jeg har en gang hatt rødsprit "for lenge" på en Sigg drivstofflaske. Belegget innvendig i flaska løsnet og ble som "sand" og gjorde flaska og rødspriten ubrukelig. Heller nå alltid drivstoff tilbake på originalemballasje etter en bruksperiode, og lar drivstofflasken tørke for å unngå dette.

Legg drivstoffet i reservehjulsbrønnen, eller eventuelt på gulvet bak forsetene, men legg noe som skjermer/isolerer for varmen oppå. Det er "skygge" under bilen, det gjør at det blir en "kjøleeffekt" undenifra som gjør at temperaturen holder seg lavere enn ellers i bilen.

Er du usikker, tape fast en temperaturprobe på en flaske med vann, legg den som du kunne tenke deg, og mål makstemperatur over en periode.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatør her også, men tenker at forslaget om å legge den så kjølig som mulig i bilen er en god idé om en mistenker det kan bli for varmt. Nå er jeg så gammel at før i verden kjørte vi rundt med ei svart 5 liters bensinkanne i bilens bagasjerom (også i stv)

Idag har jeg ikke bensinkanna for bilen, men det kan være en 1l. med bensin, parafin, rødsprit eller gassboks og plasserer det der jeg mener det kan være kjøligst.

Ellers så ønsker ikke jeg overtryksventil på flaskene, det er vel gassen som er skummel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører stadig rundt med reservekanne for bensin i bilen uten at det har blitt bensindamp i bilen av det, i hvert fall ikke noe jeg har luktet. har gjort det i årevis. Det kan bli godt overtrykk i kanna har jeg merket, men kanna holder tett. Hvis jeg åpner den gjør jeg det utafor bilen og litt forsiktig for å slippe trykket ut uten søl. Jeg ville satset på ei drivstofflaske beregnet på rødsprit eller bensin. Den trangia-flaska som @ketilring og @Marius Engelsen nevner ville jeg personlig uten problem tatt i bruk til det formål du sikter til, og lagt den slik at den aldri ble liggende rett i solsteika. Jeg synes reservehjulsbrønnen (eller andre tildekkede rom som finnes i mange biler) høres fornuftig ut. Jeg hadde heller ikke hatt problem med å la en gassboks ligge på et sånt sted.

Men med alle forbehold altså. Risikovurderingen må du nesten gjøre selv.  Temperaturmålingen som @Omnilite foreslår vil jo kunne bidra inn i en sånn vurdering. Kanskje ha et min/max-termometer liggende ved siden av flaska som sjekkes av og til for å få en idé om hvor varmt det egentlig blir. Tror jammen jeg skal gjøre det selv. Kanskje jeg lever et livsfarlig liv...😬 (men hvem gjøre egentlig ikke det? Jeg har hørt at at det mest livsfarlige vi kan gjøre er å være i live, for det er man garantert å dø av - før eller siden, helst siden da...)

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både rødspritflaske (Trangia) og gassboks liggende i bilen hele året. Ser at noen legger slikt under bilsetet, men der har jeg dynamitten. Ligger derfor i ei plastkasse med lokk bak i bilen, sammen med diverse tur-utstyr klar til bruk. Burde nok tenkt på det i sommerhalvåret, men har jo gått bra til nå...er det ikke slik man gjerne tenker da? Kan dessverre ikke tilføre noen kunnskap om dette, rekker bare opp hånden for å si "jeg også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har i årevis kjørt rundt med et par gassbikse med gjenge-kopling i skapet i multivan-camperen. Uten noen lekkasjer. Ganske visst et noe kjøligere i skapet, men temperaturen kommer vel også opp der ved lang parkering i solen. 

Endelig kan man jo plassere spritten/gassen godt inn under bilen?! noen legge jo nøklen på forhjulet.

zimwalker skrev (14 minutter siden):

men der har jeg dynamitten

😉Det går vel bra, og du rekker ikke å oppdage noe som helst hvis ikke! Bare tennsatsene er en annen plass! Jeg oppdaget en gang på et dykkerskip, at jeg hadde sovet i mange frivakter på en køje full med dynamitt i kistebenken - tennsatsene lå ganske visst i maskinrummet - men et dårligt sted mht statisk elektrisitet, brann mv.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Jeg har en gang hatt rødsprit "for lenge" på en Sigg drivstofflaske. Belegget innvendig i flaska løsnet og ble som "sand" og gjorde flaska og rødspriten ubrukelig. Heller nå alltid drivstoff tilbake på originalemballasje etter en bruksperiode, og lar drivstofflasken tørke for å unngå dette.

Jeg har bare MSR drivstofflasker. Har disse belegg innvendig? Reagerer sprit med alu?

Kanskje det er en grunn til at Trangiaflaskene er av plast 🤔🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (7 timer siden):

Eg brukar også Trangia sine flasker, og har aldri hatt problem med oppbevaring av verken raudsprit eller bensin i bilen. Men eg har flaskene ståande, slik at det eventuelt bare er luft som siv ut av flaska ved for høgt trykk pga høg temperatur.

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Trangiaflasken med «T-helletut» slipper ikke ut trykk om det øker i flasken. Det er ikke overtrykksventil i den.

Kun med tanke på at korken før eller seinare vil lekke. pga av gammal pakning, for laust skrudd på eller rusk mellom pakning og flaske. T-helletuten har ein ekstra lekkasjemoglegheit i forhold til ein vanleg tett kork. Ei liggande flaske med trykk pga høg temperatur, vil kunne bli tømt ved ein lekkasje i korken. Står flaska, skjer ingenting.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (2 minutter siden):

Kun med tanke på at korken før eller seinare vil lekke. pga av gammal pakning, for laust skrudd på eller rusk mellom pakning og flaske. T-helletuten har ein ekstra lekkasjemoglegheit i forhold til ein vanleg tett kork. Ei liggande flaske med trykk pga høg temperatur, vil kunne bli tømt ved ein lekkasje i korken. Står flaska, skjer ingenting.

 

Jeg er enig med det.

Det er en del som trodde denne korken hadde overtrykksventil, men da var du ikke blant dem :) 

Når det er sagt, jeg har en 25 år gammel slik flaske med originalpakninger. Den har vert brukt til parafin, mulig det har noe med saken å gjøre. Gummipakninger virker som får god levetid i kontakt med parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gassflaske liggende i bilen i "alle år" Den har ikke blitt deformert enda. (Hvis det er en trøst)  Men den ligger ved reservehjulet og der blir det ikke fullt så varmt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt lekkasje på de flaskene rødspriten leveres i. Andre flasker derimot, særlig sånne små flasker i plast som ofte selges som "flaske til rødsprit for forvarming". At ei flaske er vanntett har jeg også oppdaget ikke betyr sprittett. Men en type flaske som ikke er beregnet for sprit har jeg veldig god erfaring med, og det er disse flaskene som selges med munnskyllevann i og som har et integrert målebeger øverst i tuten (man trykker på flaska for å fylle det og det overskytende suges tilbake når man slipper). Jeg har hatt rødsprit stående i sånne i årevis uten at det har minsket noe i de (i motsetning til andre flasker som har vært tomme på grunn av fordampning før året har gått). Det er sånne jeg bruker til oppbevaring av rødsprit, enten det er i skuffen på kjøkkenet, i sekken eller i bilen.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Men en type flaske som ikke er beregnet for sprit har jeg veldig god erfaring med, og det er disse flaskene som selges med munnskyllevann i og som har et integrert målebeger øverst i tuten (man trykker på flaska for å fylle det og det overskytende suges tilbake når man slipper)

Har langtidsoppbevart rødsprit på Eddikflasker av disse typene. Stående i skap. Ikke erfart noe svinn med disse. Samme med antiback flaske vist under.
153102_7035220004791_.jpg?ref=81647C45E6183630_7340011420293_a1c1.jpg?ref=5A9097p_000000000004522022_default_1

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Gamla Sigg AL flaskor så köpte vi dessa till T-sprit för att plastflaskorna är lite ömtåliga under transport i rycksäck bl på tåg samt om man ramlar med säcken mot en sten eller slänger av sig säcken oförsiktigt vid en rast då man har tröttnat på att vara en packåsna.

Nya AL flaskorna har en plastbeläggning på insidan,men vi gjorde nog slut på det mesta bränslet på turen och stog nog ej länge med T-sprit i.Har flaskor som är 40 år gamla som ej läcker genom godset där det varit fotogen de sista åren,däremot minskar livslängden på gummi packningens livslängd samt att man ev får skruva åt lite extra när de stått ett tag.

Sedan ang förvaring i bilen är det många kanske de flesta som har spolarvätska i bilen som brinner nästan lika bra som T-spit iaf om den är konc. som jag brukar ha och späda eller ´toppa´blandningen med ber på temperatur.(vissa har även spolarväskan i motorrummet som ej är rekomendabelt ur brandsynpunkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.