Gå til innhold
  • Bli medlem

Når du står fast med bilen….


loffarn

Anbefalte innlegg

Vanlig stasjonsvogn med forhjulsdrift er ikke alltid kompatibelt med skogsbilveier av varierende kvalitet, off road parkering, slaps og kornete snø.

Er det noen som har erfaring med å berge bilen med portabel vinsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portabel vinsj fungerer utmerket. Men du skal ikke undervurdere et vanlig statisk tau/stor jekkestropp som du dytter/trekker på tvers av. Må strammes mellom hvert dytt. Det er imponerende effektivt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loffarn skrev (På 22.7.2023 den 10.23):

Vanlig stasjonsvogn med forhjulsdrift er ikke alltid kompatibelt med skogsbilveier av varierende kvalitet, off road parkering, slaps og kornete snø.

Jeg har endel erfaring innen området. Men gode hurtigkjettinger i god kvalitet hjelper mye, men de må passe til din bil. 

En vinsj må ha solide festepunkter, og det er ikke alltid så lett å finne. Ikke minst har de fleste normale biler ikke noe egnet sted å feste inn vinsjen på bilen. Delen du skrur inn i bilen er ikke veldig sterk, og ikke egnet til å dra opp en bil, uten at du skader feste/bilen. Styring av vinsjen er også en del av problemstillinga, og at tauet/wire går riktig inn, uten at det bygger seg feil på. Lang wire er skummel når/hvis den eller festepunktet ryker. Ikke minst så går det utrolig sakte med en vinsj….
 

I tillegg kommer norsk lov, kan du ikke kjøre med en vanlig bil normalt er det kjøring i utmark! Selv ubrøytet vei regnes som utmark mange steder ved 15~20 cm snø og bøtlegges i området 12~25 tusen. 
 

Er vel bare et tips. Ikke kjør deg fast…..🙈. Personlig rekord er vel rundt 2 timer på noen få meter, hvor jeg kjørte med tillatelse fra kommune og grunneier, i forbindelse med løypekjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer på firhjulstrekkere også...

Jeg vil tro denne fortellingen går såpass langt tilbake i tid at den er strafferettslig foreldet (og bilfører er uansett ikke straffbar lenger). Jeg var 7-8 år, faderen hadde hogd ved på eiendommen til storebroren sin, og normalt ville onkel kjørt ned den med beltetraktor, men av en eller annen grunn ble det ikke slik det året. Året før var Mazda 626en byttet ut med en Mazda B2600 4x4.... Overmotet var stort, veien gjennom skogholt, over myr og elv var planlagt. Faderen er stillferdig og generelt lovlydig, så ideen stred mot normalen, men han ville vel spare broren for jobben. Han kom vel drøye 300 meter før farta ble for lav for myra, styringa ble nok litt tung og da farten ble enda lavere for å svinge rundt en furustubbe sank bilen til den lå på ramma. Gubben hentet wirejekken, spade og hakke. Mine forslag etterhvert om å heller få onkel til å komme med traktor ble avvist. (I voksen alder har jeg tenkt at dette var en god egenskap.) Det tok vel drøye 12 timer med graving og jekking før bilen var tilbake på vei.

Et oppslag på vegvesenets sider på bilen nå viser en egenvekt på 1570 kg og utrolig nok at bilen i en alder av 35 år fremdeles er på veien. Mener jekken hadde en kapasitet på 1 tonn. 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Skal du kjøre mye på slike steder vil 4-hjuls trekk være en velsignelse som du kommer til å bli glad for.

Kjetting på de drivende fremhjul hjelper masse, men er surt å legge på om natten i snøslaps!! Som nevnt er 4x4 en velsignelse - særlig hvis det er forsynet med differntial-sperre, så spinnende hjul låses. Ikke alle automatgir jappe-traktorer har dette!

Men alt kan kjøres fast inkl. traktor! Har satt en Mercedes Unimog fast i løst sand - gravde sig bare lenger ned!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.