Gå til innhold
  • Bli medlem

Droneflyving for enhver pris?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Nå prøver du bare å være morsom, eller ekkel. Jeg vet ikke, men jeg liker ikke den kommentaren, den bidrar ihvertfall ikke noe positivt.

Som sagt, dronen flyr ulovlig nært. Kan være farlig om den faller ned eller man mister kontroll. Den følger etter, uten at du kan hindre den eller snakke til den. Du ser ikke hvem som filmer, man gjør det anonymt i skjul. En person med kamera i hånden er HELT noe annet. Den personen kan du SE, snakke til, han faller forhåpentligvis ikke i hodet på deg, og kan ikke komme like nær anonymt.

Det er sånn jeg føler det, min mening, og ferdig med den.

Du har sikkert en annen mening, den skal du få lov å komme med, forhåpentligvis uten at noen vitser med den eller prøver å gjøre narr av deg, Anders. For jeg synes ikke det er noe kjekt, «Anders G».

Unødvendig å diskutere andre sine meninger, kom heller med din uten å gå inn for å fornærme andre hvis du har noe fornuftig å komme med.

Syns kanskje du er litt hårsår nå. Det var i alle ikke meningen å være ekkel eller såre noens følelser. Du får tolke det som du vil. 

At man ikke vil bli tatt bilde av er jo greit nok, men om det er med en drone som man både ser og hører eller en mobil som man kanskje ikke ser, spiller vel fint liten rolle. 

Selv kan jeg ikke gå rundt å være redd for å få en drone i hodet, det mener jeg er altfor usannsynlig.

Skjønner godt at folk irriterer seg over lyden, men da er drona uansett for nære og regler er alt brutt.

Vi har et regelverk og det bør man følge. @Friluftsamatørene posta en video om konsekvensene av å ikke følge disse reglene og det syns jeg er informativt og bra. At det samtidig klages på dårlig informasjon fra forvaltningen er også helt ok, og bør tas til etterretning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Ser man litt stort på det så er vel strengt tatt droneflyging et relativt begrenset problem i øde nature områder. Det er svært få som gidder å drasse med og bære det som kreves langt inn i naturreservater for å lage lettvinte klikk på sosiale medier? Tvert om har jeg som oppfatning av at de få som gjør dette faktisk er langt over snittet interessert i å lage vakre naturfilmer. Personlig må jeg innrømme jeg aldri har opplevd noe problem med droner flaksende rundt i øde naturområder.

Derimot mener jeg det kan være langt mer forstyrrende i mere sivile strøk og på steder i naturen som har lett adkomst med f.eks bil eller lignende.

Klart man skal følge lokale regler og vise aktsomhet ovenfor andre. Selv har jeg nytt mange flotte dronefilmer av vakker norsk natur og de gir helt klart unike bilder. Så fremt det er lovlig og de få som bruker drone i ødemarken eventuelt ikke forstyrrer andre unødig eller eventuelt spør hvis det er andre i området så er jeg helt for det.

Men har jo forståelse for at det finnes forskjellige meninger.

Pluss til friluftsamatørene for å være åpne og ærlige så ser jeg frem til flere flotte you tube videoer fra deg - stå på!

Du skal forresten være ganske nær en drone for og høre den, mye som har skjedd de siste åra. Hvis du er midt oppe på Hardangervidda så tror jeg vinden rundt øra dine langt overdøver en drone 1km unna.

Her er jeg enig med deg på alle punkter 👍

Hyggelig det du sa om Friluftsamatørene også, takk skal du ha 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fly drone lovlig så krysser man av på at man har lest seg opp på reglene og forskriftene.

Det er ulovlig å kjøre for fort også, men folk gjør det selv om risikoen for ulykker med dødelig utfall øker betraktelig etter 66kmt. Jeg unner alle bøter for lovbrudd både i lufta og på veien, for det setter min sikkerhet i fare.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 22.23, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ser man litt stort på det så er vel strengt tatt droneflyging et relativt begrenset problem i øde nature områder. Det er svært få som gidder å drasse med og bære det som kreves langt inn i naturreservater for å lage lettvinte klikk på sosiale medier?

Mavic 2 Pro veier 907 gram. En drone veier mindre enn to halvlitere. Jeg har alltid med min i sekken, selv gjennom verneområder, for man flyr jo på utsiden av nasjonalparken.

Du skulle bare visst hvor mye folk anstrenger seg for å lage lettvinte klikk på sosiale medier. Et kikk på køen foran Trolltunga er vel egentlig nok? Ikke mange av de er ute etter en rolig naturopplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fjellfilmeren said:

Mavic 2 Pro veier 907 gram. En drone veier mindre enn to halvlitere. Jeg har alltid med min i sekken, selv gjennom verneområder, for man flyr jo på utsiden av nasjonalparken.

Du skulle bare visst hvor mye folk anstrenger seg for å lage lettvinte klikk på sosiale medier. Et kikk på køen foran Trolltunga er vel egentlig nok? Ikke mange av de er ute etter en rolig naturopplevelse.

Jeg forsøker å se drone-flyging fra flere perspektiver og ikke dra alt under samme kammen. Selvfølgelig finnes det idiotflyging med drone på lik linje med sykling, bilkjøring osv. Tror ingen er uenig at det er dumt. Men jeg mener også det finnes tilfeller hvor drone-flyging absolutt er mer aksepter kontra andre tilfeller. Det jeg her snakker om er altså droner i mer øde natur benyttet på en lovlig og respektfull måte til å lage naturfilm.
 

950 gram er takeoff vekten på en Mavick 2 pro. Legg till annet nødvendig utstyr du må ha med pluss et eller to ekstra batterier så er man kjapt på 2-3 kg med alt. Så tar det også dyrebar plass og volum i en sekk.

Jeg mener det må være mulig å være for eller mot noe basert på situasjon og bruk og ikke bare kategorisk avfeie absolutt all drone-flyging å si at alt er noe svineri og hærk uansett.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at visse områder blir naturreservater, landskapsvernområder, nasjonalparker osv, og når de først har denne statusen så bør det vel ringe en bjelle hos alle om at man ikke kan gjøre som man vil der. Joda, fjellstyrer kan sikkert informere bedre, "noen" kan sikkert sette opp noen fine og lettleste skilt, men handler det i bunn og grunn ikke om at man selv har ansvar for å sette seg inn i ting?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Skal man lage naturfilm så får man også søkt nasjonalparkstyret om unntak, på lik linje med andre motoriserte aktiviteter. Jeg er sjeleglad for at ikke hvermannsen får lov til å lage "naturfilm" i nasjonalparker og naturreservater.

Joda, det får man. Men ikke med drone 😊👍 Film i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

I Lofoten har nasjonalparkstyret for Lofotodden nasjonalpark anmeldt folk for droneflyving etter å ha sett opptak på "sosiale medier." Det flys mye ulovlig der, selv om det er satt opp skilt med forbud mot droner ved de mest vanlige inngangene/stiene til nasjonalparken. Problemet er ikke primært uvitenhet, men at folk gir blaffen og ikke bryr seg. Jeg liker selv å fly med drone, men jeg nøler ikke med å dokumentere og anmelde ulovlig flyving (akkurat som jeg gjør ved ulovlig snøscooterkjøring!)

https://www.nrk.no/nordland/har-anmeldt-ulovlig-bruk-av-drone-i-lofotodden-nasjonalpark-1.15084758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (6 timer siden):

men at folk gir blaffen og ikke bryr seg.

...som med det meste annet for tiden desverre.

Folk tenker bare mer og mer på seg selv, og gir F i alt annet, enten det er dyr, natur eller andre mennesker. Heldigvis finnes det  unntak, men det ser ut til å bli værre og værre.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Kristian J. Vabø said:

...som med det meste annet for tiden desverre.

Folk tenker bare mer og mer på seg selv, og gir F i alt annet, enten det er dyr, natur eller andre mennesker. Heldigvis finnes det  unntak, men det ser ut til å bli værre og værre.

Ja, jeg ser samme tendensen. Det er skremmende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Magnus Karlsen skrev (1 time siden):

Jeg vil gjerne igjen sette fokus på dette før sesongen går i gang, vennligst ikke fly droner og slipp hunden løs i fjellet og andre fredningssoner. Det har enorme konsekvenser for flere arter som er på rødlisten i et svært utsatt miljø.

Man kan vel ha med seg i bakhodet at det i så fall nok også har konsekvenser for fugl som det er flere av, også i andre områder. Det går jo an å vise hensyn selv for arter som ikke er rødlistet og utenfor fredningssoner også.

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillhet har blitt en mangelvare i dagens samfunn, uansett hvor i landet man måtte befinne seg . Respekt for naturen  generelt og dyrelivet er fraværende. Søppel etter folk ser jeg overalt. Min opplevelse av den type friluftsliv jeg utøver har blitt kraftig redusert siste tiår, og droner skulle vært ulovlig. Voksne folk kjører elektriske ufoer med kamera for å legge ut film fra naturen i fugleperspektiv på facebook. Barnslig og har lite med naturopplevelser å gjøre. De to siste høstene har jeg møtt elgjaktlag som benytter drone for å finne elg. Smakløst! Sånn har verden blitt, sånn bedriver flere og flere mennesker i dag friluftsliv. Hvor skal dette ende?

  • Takk 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Karlsen skrev (3 timer siden):

Det er forøvrig kommet nye regler og prøver for førere av droner over 250g. Takk til @Friluftsamatørene for fin video om emnet.

For de under 250gr også, så lenge de har kamera..:

"Nå må alle dronepiloter med en drone med kamera eller tyngre enn 250 gram"

...så Mavic Mini og Mini 2 faller ikke utenfor reglene, selv om de veier under 250gr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kristian J. Vabø said:

...så Mavic Mini og Mini 2 faller ikke utenfor reglene, selv om de veier under 250gr.

Nei, heldigvis ikke. De samme reglene (avstand fra flyplass, øyekontakt med dronen til enhver tid, max høyde 120m, forbudt å fly i nasjonalparker osv.) gjelder også for droner under 250g. Men siden de har kamera må du registrere deg på flydrone.no. Du slipper imidlertid å ta kurs og eksamen for droner under 250 gram, slik du må for tyngre droner (Phantom, Mavic Pro osv.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nå er jo at flere forskningsinstitusjoner ønsker å ta i bruk droner i fjellet for å overvåke og telle rein. Droner er brukt av reindriftsnæringen i stor skala allerede, hvor de brukes til å finne savnet rein, samt at de bruker «lyden fra rotorene [for å] drive dyrene i ønsket retning.»

https://www.uasnorway.no/droner-i-reindriftsnaeringen-vil-telle-rein-med-droner-og-ai/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (29 minutter siden):

Siste nå er jo at flere forskningsinstitusjoner ønsker å ta i bruk droner i fjellet for å overvåke og telle rein. Droner er brukt av reindriftsnæringen i stor skala allerede, hvor de brukes til å finne savnet rein, samt at de bruker «lyden fra rotorene [for å] drive dyrene i ønsket retning.»

https://www.uasnorway.no/droner-i-reindriftsnaeringen-vil-telle-rein-med-droner-og-ai/

Må jo være bedre enn å bruke helikopter som de gjør nå i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 8.10.2018 den 21.02):

 

Vel, jeg mener at luftfartstilsynet/forskriftene skiller på "modellfly" og "luftfartøy uten fører", og kategorien bestemmes av bruken.

Det er ikke hva luftfartstilsynet definerer som har noe på si i et naturvernområde. Det er hva vernemyndighetene definerer. Od de definerer drone som modellfly. Er det forbud mot modellfly i verneforskriften, er det forbud mot drone. Punktum.
I nyere forskrifter for nasjonalparker står "drone" eksplisitt.
Og, som sagt:
http://www.nasjonalparkstyre.no/Dovrefjell/Nyheter/Drone-i-nasjonalparken---8000--takk/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl S. Bj skrev (16 minutter siden):

Det er ikke hva luftfartstilsynet definerer som har noe på si i et naturvernområde. Det er hva vernemyndighetene definerer. Od de definerer drone som modellfly. Er det forbud mot modellfly i verneforskriften, er det forbud mot drone. Punktum.
I nyere forskrifter for nasjonalparker står "drone" eksplisitt.
Og, som sagt:
http://www.nasjonalparkstyre.no/Dovrefjell/Nyheter/Drone-i-nasjonalparken---8000--takk/

Jepp. Flere forskrifter som omhandler dette har heldigvis blitt mye tydeligere nå enn de var tilbake i 2018. 😊

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.