GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne brukes begrepet langtur. I sykling blir vel turer pÄ 15-20 mil regnet som langtur. Det vil si turer pÄ 5-7 timer. 

De som jogger/lÞper er det vel nok med 10 km for Ä kalle det langtur. 

Men slik det blir brukt her inne er langtur - turer over en ukes varighet.  Hvor tung sekken/antall hÞydemeter er har ikke noe Ä si, gÄr du fra hytte til hytte telles det ikke som langtur. 

Hva oppfatter dere at skal til for Ä kalle de langtur? Svar med deres egen defenisjon, Ikke andres, da det ikke finnes noen fasit. 

Annonse
Skrevet

Folk har nok ganske forskjellige meninger og tolkninger i det brukte begrepet, som noen andre begreper. :) HÄper de avklarer i utfyllende tekst, hva de selv mener nÄr de bruker begrepet. Her er vel alt fra lang dagstur, til Norge pÄ langs.

Skrevet (endret)
23 minutter siden, foroll skrev:

Jeg kaller det langtur om jeg mÄ ha med negleklipper. 

Etter fĂžrste langtur er det alltid en negleklipper i fĂžrstehjelpsvesken :)

For Ä rote seg bort i semantikkens hengemyr sÄ bruker jeg Ä si at en tur pÄ 2 uker eller mer er en langtur, mens en ukestur er en lang tur. Det er ett eller annet med det Ä bare vÊre pÄ tur uten Ä ha slutten i tankene nÄr turen er pÄ et par uker eller mer. Men skal innrÞmme at jeg har brukt langtur om en 12 dagers tur ogsÄ.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Skrevet

Det kommer vel an pÄ hver og enkelt. Men Ä dele opp i lang tur (lang dagstur f.eks) og langtur, var lurt. Det er en definisjon jeg kunne brukt. 

Men igjen - alle definerer slikt utifra eget perspektiv. En pÄ jobb anser jo UllevÄllseter som en topptur, sÄ ja vi ser nok ganske sÄ forskjellig pÄ ting. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk to fÞrstehjelpssett, satt sammen selv, hvor det pÄ det ene stÄr skrevet med tusj "korte turer" og det andre "lange turer". Innholdet er relativt likt, men settet for lange turen har negleklipper, q-tips, flere gnagsÄrplaster og er litt mer utfyllende ellers. SÄ naturlig nok definerer jeg turen etter hvilket sett jeg tar med. Jeg regner korte turer som opp mot en uke, og lange turer som over det. 

Jeg fÞler i allefall at skillet mellom en langtur og en korttur mÄ gÄ en plass der jeg er pÄ begge typene tur. Om langtur er over 30 dager sÄ har jeg aldri noensinne vÊrt pÄ annet enn kortturer. Jeg antar at dette er situasjonen til de fleste her. Hvis man trenger et begrep for skikkelig lange turer med proviantering underveis og den slags, fÄr man kalle det en "ekspedisjon" 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det kommer vel an pÄ hver og enkelt. Men Ä dele opp i lang tur (lang dagstur f.eks) og langtur, var lurt. Det er en definisjon jeg kunne brukt. 

ï»ż Men igjen - alle definerer slikt utifra eget perspektiv. En pĂ„ jobb anser jo UllevĂ„llseter som en topptur, sĂ„ ja vi ser nok ganske sĂ„ forskjellig pĂ„ ting. 

Topptur... Der har du et begrep som har mistet sin mening ja. Noen kaller det til og med topptur om de gÄr opp pÄ en topp om sommeren :P

• Hehe 1
Skrevet
47 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Topptur... Der har du et begrep som har mistet sin mening ja. Noen kaller det til og med topptur om de gÄr opp pÄ en topp om sommeren :P

Det er jo topp med topp 😉 sĂ„ jeg ser ingen feil i Ă„ kalle det topptur selv pĂ„ sommeren. 

Hva annet ville du kalt en tur opp pÄ Dyrhaugstinden ol da? Fjelltur er det ikke for det er jo like mye rusling pÄ vidda. Og klatretur er det ikke, siden man ikke gÄr med sikring. Sier man klyvetur, sÄ skjÞnner vel ikke folk hva du holder pÄ med? Og mÄlet med turen er jo Ä nÄ toppen. 

Jeg bryr meg fint lite om hvordan folk velger Ä definere sine turer, sÄ lenge jeg skjÞnner hva slags tur de har vÊrt pÄ. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Gittiamo said:

Hva annet ville du kalt en tur opp pÄ Dyrhaugstinden ol da?

Fjelltur til Dyrhaugstind 😊

4 minutes ago, Gittiamo said:

Fjelltur er det ikke for det er jo like mye rusling pÄ vidda. 

Tur pÄ ...vidda.

7 minutes ago, Gittiamo said:

Jeg bryr meg fint lite om hvordan folk velger Ä definere sine turer, sÄ lenge jeg skjÞnner hva slags tur de har vÊrt pÄ. 

Enig. 👍 Dog er topptur for meg ensbetydende med at man har brukt  ski opp og/eller ned, men slike begreper begynner Ă„ bli utvannet/endret nĂ„ nĂ„r det er blitt populĂŠrt Ä ferdes i naturen.

• Liker 2
Skrevet

Jepp. NÄr jeg snakker med blÄsnippene pÄ jobb, sÄ er det en type definisjoner. Men en helt annet nÄr jeg snakker med utefolk. 

Å si topptur til blĂ„snippen pĂ„ jobb (ski that is) nytter ikke. Da sier jeg oppognedskipĂ„fjelletutenforskibakkene. Og sĂ„nt synes noen er helt sjuuuukt villt 😂 

• Hehe 1
Skrevet (endret)
53 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er jo topp med topp 😉 sĂ„ jeg ser ingen feil i Ă„ kalle det topptur selv pĂ„ sommeren.Â ï»ż

Hva annet ville du kalt en tur opp pĂ„ Dyrhaugstinden ol da? Fjelltur er det ikke for det er jo like mye rusling pĂ„ vidda. Og klatretur er det ikke, siden man ikke gĂ„r med sikring. Sier man klyvetur, sĂ„ skjĂžnner vel iï»żkke folk hva dï»żu holder pĂ„ med? Og mĂ„let med turen eï»żr jo Ă„ nĂ„ toppen.Â ï»żï»żï»ż

ï»żï»żï»żï»ż Jeg bryr meg fint lite om hvordan folk velger Ă„ definere sine turer, sĂ„ lenge jeg skjĂžnner hva slags tur de har vĂŠrt pĂ„. 

Hehe. Enig i at folk fÄr kalle det hva de vil. Topp er topp, sÄ sÄ lenge en ikke gÄr nede i dalen sÄ kalles det en topptur i dag. SÄ har ikke noe i mot at folk sier topptur nÄr de gÄr opp pÄ en topp. SprÄk endrer seg, og har til og med godtatt at folk bruker tarp om en pressening. 

Men, alltid et men, i gamle dager, da bakkene var sÄ meget brattere, begynte vi Ä bruke topptur om skiturer til en fjelltopp, der mÄlet var Ä kjÞre pÄ ski nedover. Ellers var vi pÄ skitur, til og med nÄr vi gikk opp pÄ en liten hÞyde for Ä fÄ utsikt. Var det barmark var vi pÄ fjelltur, sÄ lenge det ikke var snakk om tau til sikring. Da klatret vi. (muligens ikke sÄ rart dama pÄ politikontoret sÄ pÄ meg, og sa grÄtt, da hun skulle fylle inn hÄrfarge. Selv ville jeg fylle inn nei... :P )

Tilbake til saken. Å definere begrep er en umulig sak nĂ„r sĂ„ mange driver med ulike ting som havner under sekkebegrepet friluftsliv. Som igjen heller ikke er sĂ„ helt enkelt Ă„ definere. Er jo ikke rent sĂ„ fĂ„ akademikere som har det som jobb Ă„ prĂžve Ă„ definere faget sitt. Starter med "...Ibsen i diktet pĂ„ vidderne...", og "I stortingsmelding XX stĂ„r det...". Og lenger kommer heller ikke jeg, for nĂ„ pakkes sekken for fjelltur, om det da ikke blir topptur, for nysnĂžen ligger lavt i Troms i dag. Pakker for 7-10 dager, sĂ„ fĂ„r vel kalle det en lang fjelltur :) 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 3
Skrevet

Som nevnt ovenfor flere ganger er dette et begrep som brukes svÊrt forskjellig, noen tenker det i avstand og andre i tid, ogsÄ er det jo svÊrt individuelt hva som fÞles som en lang tur :)  Personlig definerer jeg vel turer etter lengden jeg er borte og ikke lengde i avstand. Dagstur, helgetur, ukestur osv....grensa til langtur er nok for min del nÄr det passerer en uke med telting ute i marka. 

• Liker 2
Gjest Turlyst
Skrevet

12-20 mil er langtur pÄ sykkel for meg.

LÞpetur pÄ 10 km er en god Þkt, men ikke langtur.

Uke eller mer pÄ fjellet med full oppakning er langtur. Helst en god del gange.

6-7 dagers telttur over vidda med middag pÄ hyttene er hybridtur.

Skrevet

Tror det beste er Ä si det som det er, enten i antall dager eller andre benevninger: Skal du pÄ ukestur sÄ sier du det. Skal du pÄ to-ukerstur sier du det. Skal du pÄ mÄnedstur sier du det :)  Sier du at du skal pÄ langtur blir det uansett spÞrsmÄl om hvor lenge den varer :P 

For meg er langtur mer enn en langhelg :D 

Skrevet

Jeg tipper folk pÄ Vestlandet og spesielt i sona SunnmÞre er uenig i bruken av "topptur" utrykket bare pÄ ski @Gittiamo :-) 

For meg er topptur nÄr jeg skal bestige en topp over 1000m.

Langtur er nÄr jeg overnatter pÄ veien. Om det er en eller flere netter spiller ingen rolle. Skal jeg vÊre mer enn 1 uke pÄ tur, kaller jeg det eventyr :-P

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg tipper folk pÄ Vestlandet og spesielt i sona SunnmÞre er uenig i bruken av "topptur" utrykket bare pÄ ski @Gittiamo :-) 

Langtur er nÄr jeg overnatter pÄ veien. Om det er en eller flere netter spiller ingen rolle. Skal jeg vÊre mer enn 1 uke pÄ tur, kaller jeg det eventyr :-P

Jepp. Derfor er jeg heller ikke konsekvent i bruken av ordet «topptur». Det kommer litt an pÄ hvem jeg snakker med. Men ovenfor de fleste, som beveger seg utenfor asfalten, sÄ blir det stort sett kun brukt for snukaffeskigÄstÄing. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutes ago, tshansen said:

For meg som er fÞdt og oppvokst pÄ Vestlandet sÄ er det ganske sÄ enkelt som  at nesten allt over tregrensa er en fjelltur, noken gonger er det bare en tur sjÞlv over tregrensa om mÄlet er ein haug, eit berg, ein dal etc. (Mjelkhaug er 1005 m))  Under tregrensa er ein pÄ "tur", i skogen/lia/etc. 

Topptur er nymotens (Har sjÞlve brukt det frÄ 199x ein gong), og da om Ä gÄ tur med ski til ein fjelltopp, gjerne brattere og hÞgare en Ä fÄ eit stykke innover fjellheimen kor ein er innom ein snill topp eller to (dÄ var me pÄ skitur).

Edit: Eg er frĂ„ Hardanger.. @Tessatroll kan svare meir ang ordbruk i hennes region đŸ€Ł

Egentlig sÄ er det sÄ enkelt som at der brukes (ski/fot)+tur til/pÄ/i + 'mÄlet for turen'. 

Skrevet
51 minutter siden, Terka skrev:

For meg som er fÞdt og oppvokst pÄ Vestlandet sÄ er det ganske sÄ enkelt som  at nesten allt over tregrensa er en fjelltur, noken gonger er det bare en tur sjÞlv over tregrensa om mÄlet er ein haug, eit berg, ein dal etc. (Mjelkhaug er 1005 m))  Under tregrensa er ein pÄ "tur", i skogen/lia/etc. 

Topptur er nymotens (Har sjÞlve brukt det frÄ 199x ein gong), og da om Ä gÄ tur med ski til ein fjelltopp, gjerne brattere og hÞgare en Ä fÄ eit stykke innover fjellheimen kor ein er innom ein snill topp eller to (dÄ var me pÄ skitur).

Edit: Eg er frĂ„ Hardanger.. @Tessatroll kan svare meir ang ordbruk i hennes region đŸ€Ł

Egentlig sÄ er det sÄ enkelt som at der brukes (ski/fot)+tur til/pÄ/i + 'mÄlet for turen'. 

Eg skiljer stort sett berre mellom tur, fjelltur og klatretur. Sesongen og fjellet/staden seier noko om kva type fjelltur.

Korleis sunnmÞringar flest nyttar desse orda skal eg ikkje uttale meg bastant om, men dei fleste eg kjenner nyttar fjelltur om sommar, og topptur/fjelltur om kvarandre pÄ skiturar.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske sĂ„ enkel.. Min definisjon av turer jeg er pĂ„ er relativt ift alt annet av faktorer for turen jeg er ute pĂ„. er mĂ„let en av de hĂžyeste punktene i et omrĂ„de anser jeg den som en topp og jeg er pĂ„ topptur. til fots eller ski eller hva det nĂ„ mĂ„tte vĂŠre. Selvsagt annen topptur enn om det hadde vĂŠrt 1000 hĂžydemetre pĂ„ en ruvende fjelltopp, og jeg fĂ„r jo av enkelt eikke lov til Ă„ kalle de for topper men humper.. 😛

Men sÄ  ser jeg pÄ det sÄ enkelt som at jeg ekstremt sjelden snakker med noen om en tur uten at det kommer en tilleggsbeskrivelse i form av enten antall km/tid/hÞydemetre eller andre ting som gjÞr at jeg tror de jeg prater med stort sett skjÞnner det om jeg har vÊrt pÄ en veldig veldig  lang dagstur og ikke en tur som krever oppsigelse av jobb og salg av hus og barn  osv.

Skrevet

Jeg pleier Ä skille mellom lang tur, og lenge ute. Jeg kan godt vÊre lenge ute, men pÄ en kort tur, men er sjelden kort ute pÄ en lang tur, om det gir mening. Turen i fjor var en lang tur, med ca. 26 km palding og bÊring fra KÀrringsjön i Sverige til VonsjÞen i Femundsmarka og tilbake igjen, 19 dager ute med 18 overnattinger. Lenge ute er for meg en uke eller mer. Har ogsÄ hatt en tur i Femunden der vi var ute i en uke men knapt 2 km fra kaien ved utlÞpet av RÞa.

Jeg er ikke helt fan av "Monsen" turer hvor det virker som at det er viktig Ä kommer seg opp om morgenen og pakke uansett vÊr, bare fordi man skal videre, da blir jeg heller lenge pÄ ett sted. 

• Liker 2
Skrevet

Mer enn 5 overnattinger i telt der du bĂŠrer med deg alt uten Ă„ kjĂžpe noe underveis, er langtur. Om du er 10 dager pĂ„ fjellet og stopper ved Rauhellern for ett mĂ„ltid, sĂ„ er det fortsatt langtur. Er noen grĂ„soner. 2 uker + , er ekspedisjon. 😎

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.