Gå til innhold
  • Bli medlem

Alle norske 2000-metere - hva med Beerenberg?


Hansi

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en meget heftig diskusjon gående med en kamerat som påstår han har klatret alle norske 2000-metere.

Han har vært på alle 2000-meterene på fastland-Norge med faktor over 20 meter, men han har ikke vært på Beerenberg (2277 m) på Jan Mayen.

Jan Mayen er jo ikke norsk biland, slik som Dronning Mauds land, men en "del av Riket". Jeg påstår derfor at han IKKE har vært på alle norske 2000-metere, noe han likefullt påstår han har vært.

Har sjekket en del lister som norske 2000-meterklatrere har satt opp, men ingen har tatt med Beerenberg-

Mitt spørsmål til de av dere der ute som samler 2000-meter er om man egentlig kan si å ha klatret alle norske 2000-metere uten å ha klatret Beerenberg? Jeg mener klart nei, og at de som sier noe annet gjør det av bekvemelighensyn (Jan Mayen ligger en kort ukes seiltur unna vestlandet om sommeren) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har slått oss tidligere, og en stund vurderte vi å gjøre noe med det. Det er derimot veldig kostbart og krever enormt med planlegging lang tid i forveien, slik at vi ikke gjorde noe med det likevel...

Men så er jo dette med listene, alle definerer jo sine egne mål for seg selv. Og dersom man kjører etter en liste som ikke inkluderer Beerenberg og fullfører den, så er vel målet nådd uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet samleren må stille seg er: hva er målet? Jo, for de aller fleste er det 2k-toppene på fastlands-Norge. Det at Jan Mayen har Beerenberg vet nok de fleste, men likevel sier man seg ferdig uten å ha nådd den. Slik er det også med meg, selv om jeg drømmer om å dra dit.

Når vi først snakker om bekvemmelighetshensyn så bør det ikke brukes uttrykk som "å klatre alle". Det høres fryktelig tøft ut å ha klatret over 300 topper. Det er kun et fåtall av 2k-toppene som må klatres for å kunne nå toppen. De fleste er vanlige toppturer, dog med mye stein :wink:

Folk må uansett få lage sine egne mål, men det er ofte greit med noen presiseringen av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk samlar på 2000-meterstoppar, er det Fastlands-Norge det plar handla om. Når det er sagt, så er Beerenberg ein av dei norske 2000-meterstoppane, ja. Vel, me får sjå korleis det går når danskane skal bestiga alle 3000-meterstoppane sine på Grønland. G-arnt har allereie vore på fleire av dei. De finn flotte bilete frå Grønlandske toppar på heimesida hans.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra Beerenberg inn i samlingen av norske 2000 meter topper synes jeg blir litt vel drøyt. Men hadde vært helt rått og vært på toppen. Særlig bildene fra denne første linken får meg nesten til å grine av misunnelse. Men det holder jo ikke å bestige selve hovedtoppen. Man må jo gå kraterkanten rundt sånn at man får med seg alle sekundærtoppene.

http://www.jan-mayen.no/februar2006.html

http://home.online.no/~vteigen/beerenberg/fjellet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke meningen å trekke folks prestasjoner i tvil. Klart er det en prestasjon å gå/klatre samtlige 2000-meter på Fastlands-Norge (har ca. 200 av de selv). :roll:

Dette var bare ment som et spørsmål om min - noe skrytende - kamerat kunne si at han hadde klatret ALLE Norges 2000-metere, noe han hardnakket har påstått og meget tydelig har fortalt "alle" han kjenner om :D

Hansi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var faktisk inne på tanken om å dra til Jan Mayen for en del år siden. En dame jeg jobbet sammen med på den tiden hadde en svoger som jobbet i forsvaret. Hun mente at det ikke ville være umulig å få lift med et av forsvarets Herkules-fly som tar turen dit med jevne mellomrom. Men Behrenberg er jo en vulkan med en kraterkant. Det som ville ha vært aktuelt var å gå hele kraterkanten og også måle opp primærfaktorene på de enkelte småtoppene. Jeg tror ikke det er gjort.

Hermed er dette en utfordirng til yngre krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med å få lift med Hercules til Jan Mayen er vel kanskje at man må kjappe seg opp på toppen før flyet rekker å snu på rullebanen og returnerer til fastlandet - eventuelt man må vente en måned til neste fly kommer?

For min del hadde det vært fascinerende å dra til Jan Mayen, så er det noen som skal passere forbi med seilbåt er det bare å si fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som samler 2000-meterstopper må jo vulkanen Beerenberg være en kjærkommen variasjon til steinrøysa i Jotunheimen, få den med på lista !

For meg som samler kommunetopper vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til Jan Mayen, Svalbard, Bjørnøya osv. Kanskje noen kan komme med synspunkter her også ? Det er mange kommunetopper(til dømes Utsira) som ligger på øyer, men de regnes vel med til fastlandsnorge likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For meg er det greit at hver setter opp egne mål, hver etter sine ambisjoner.

F.eks. er der mange fjell over 2000m som aldri har hatt noe interesse for meg, av den simple årsak at det er for kjedelig.

Jeg foretrekker flotte turer -- og gir blaffen i om det er en 2000m -- eller litt mindre.

Derfor vil jeg aldri bruke tid på en topp hvis det er regn eller tåke, bare for å sette et kryss på en liste.

En av de fineste ture jeg har hatt er Kvandalstind med Thorshammeren, men den er bare 1700m -- og hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det greit at hver setter opp egne mål, hver etter sine ambisjoner.

F.eks. er der mange fjell over 2000m som aldri har hatt noe interesse for meg, av den simple årsak at det er for kjedelig.

Jeg foretrekker flotte turer -- og gir blaffen i om det er en 2000m -- eller litt mindre.

Derfor vil jeg aldri bruke tid på en topp hvis det er regn eller tåke, bare for å sette et kryss på en liste.

En av de fineste ture jeg har hatt er Kvandalstind med Thorshammeren, men den er bare 1700m -- og hva så?

Fint for deg at du setter like stor pris på lave topper som høye. Er forsåvidt enig i at lave topper kan gi minst like god turfølelse som høye, men det kommer an på så mange faktorer. Men mange foretrekker toppene over en viss høydegrense, og det er vel ikke noe galt i det..? Føler at det ligger en kritikk av "samlere" mellom linjene i innlegget ditt... Hvorfor bry seg om andres prioriteringer? En tur i regn og tåke gir ikke den samme opplevelsen, men en opplevelse blir det uansett. Noen søker utfordringer, andre søker utsikt. Og noen søker "alle" norges 2k-topper, inkl. Beerenberg, la dem gjøre det uten negativ kritikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det greit at hver setter opp egne mål, hver etter sine ambisjoner.

F.eks. er der mange fjell over 2000m som aldri har hatt noe interesse for meg, av den simple årsak at det er for kjedelig.

Jeg foretrekker flotte turer -- og gir blaffen i om det er en 2000m -- eller litt mindre.

Men trenger det være noen kollisjon her? Selv om man har et mål å gå alle 2K er, er det da ikke den eneste form for friluftsaktivitet mange bedriver. Er rimelig sikker på at en god del 2K samlere også har feid over de fleste av landets vidder, har hundrevis av markaturer, jakter, fisker, klatrer osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjoner som med Beerenberg er det jo flere av. En velkjent er jo Teide på Tenerife for Spania (men det er jo litt lettere å reise dit da) og til og med her i Nederland har vi et lignende 'problem': på en av disse småøyene borte i Karibien er det visst en topp på ca. 800 meter. Det er jo ekstermt høyt for nederlandske forhold. Jeg får vel finne på en god unnskyldning for å ta en tur dit. Litt varmere enn Jan Mayen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært inne på diskusjonen i world wide wikings vedrørende nasjonstopper. Biland etc teller her ikke med. Vørterkaka(3630 moh) i Dronning maud land kan jo regnes som høyest i Norge om man fortsetter den linjen. Der tror jeg ikke det er mange som har vært !

Kanariøyene er en fullverdig del av Spania, så at Teide er Spanias høyeste fjell er vi ikke i tvil om. Spørsmålet blir om man regner Spania med til Europa eller Afrika i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beerenberg er absolutt en av toppene jeg har lyst til å få med meg og bør absolutt være gjennomførbart i løpet av en sommerferie. Det gjelder bare å treffe med været...

Norske biland er Bouvetøya, Peter 1.s øy og Dronning Maud Land. Svalbard og Jan Mayen er en del av Kongeriket Norge og er ikke biland.

Dermed hører Berensberg med på en liste over 2k toppene med pf = 2267 m. Fjellet er Norges eneste aktive vulkan.

Om man setter Beerenberg opp på sin toppturliste er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har 2000-meters samlere fått et greit svar. Tror jeg skal starte å arrangere charterturer til Beerenberg :idea:

Har leita litt for å finne ut om dette kan kalles kommunetopp og finner at administrativt sorterer Jan Mayen under Bodø. Men å si det er en del av Bodø kommune er vel kanskje ikke helt rett likevel ? I så fall er Beerenberg også fylkestopp i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å begynne å spare. Utrolig kjipt om man ikke hadde fått bra vær da. En risikerer jo å måtte vente i ukesvis på bra vær og det er vel grenser for hvor lenge folk har mulighet til å vente på et toppforsøk. Men jeg skal helt klart dit en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en opplevelse, helt klart, med en tur dit og fått klaff med været på en Beerenberg-tur! Håper å få komme dit engang jeg også, og lysten minker ikke akkurat når jeg ser bilder av fjellet:

http://home.online.no/~vteigen/nbeeren.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Beerenberg_JanMayen.JPG

http://www.hustadnes.net/Tur/Jan_Mayen/BB.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.