Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
8 hours ago, fjellræv said:

Kjøpte hard voks og et sånn "strykejern". Men glemte det man skal polere med etterpå. Kan man bruke noe annet?

Det viktigste du trenger etterpå er sikling (plastskrape) for å fjerne glideren du har smeltet inn. En flat skrape og en rund for sporet i midten. En børste er også okei for å få bort det siste.

Skrevet

Hvorfor skal du glide festesonen?  Der er det vel enten grovrubb, smøring eller som du sier, en fell? 

Hvis man glider og etterbehandler med sikling og børste så påvirker ikke dette fellens festeegenskaper til sålen. 

Ligger det masse gammelt grums i festesonen og du setter på kortfell, så kan det bli noen lommer hvor våt snø blir til vann. Dette kan etterhvert påvirke fellens festeegenskaper til sålen. Det samme skjer dersom gammel smøring og grannbar setter seg i fellelimet.

- Colltex selger forresten fellelim på tube.

Skrevet (endret)

Glider til fjellskiene gjør jeg stort sett 1 gang i året før sesong. Da varmer jeg inn først en "varm glider" og så en "kaldere glider" oppe på den igjen. Den siste er normalt slitt av før jeg trenger den varmere når det nærmer seg vår.

I festesonen varmer jeg inn en grunnvoks etter at sålen er rubbet noe. Så smører jeg dagens festevoks på denne og gnir ut med kork (i 2 runder). 

Til de aller fleste turer renser jeg ikke av noe av dette, men legger på nytt lag av dagens voks. Om det skal benyttes kortfeller så brukes de enten utenpå dagens voks eller utenpå gammelt lag av dagens voks. Eneste unntak er når det brukes klister osv. Da renser jeg av før kortfeller evt benyttes for å slippe masse klin på kortfellene. Har hatt de samme syntetiske fellene i mange år uten å ha gjort annet med dem enn å lime dem sammen lim mot lim når de ikke er i bruk. 

(Eneste gliding jeg noen gang gjør i festesonen er evt å spraye eller gni inn feller med noe glider beregnet for dette. Da trekker de trolig litt mindre vann også...)

image.thumb.png.340e0c88d111a71159d0a2423fc9d8a6.png

(Så etterpå at jeg har svart i samme tråd for noen år siden og seg at bruk og metode har endret seg veldig lite siden forrige svar...)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet
fjellræv skrev (På 15.11.2025 den 21.04):

Kjøpte hard voks og et sånn "strykejern". Men glemte det man skal polere med etterpå. Kan man bruke noe annet?

Raskeste måten er å gnukke glideren rett på sålen, så varmer du det inn i skien med smørejernet etterpå. Da blir gliderlaget så tynt at du ikke trenger å tenke på å sikle eller fjerne overskytende. Du trenger heller ikke spenne skiene fast i noe.

Smelter du inn glideren, så kan du kan også legge en bit fiberlene under smørejernet og "kjøre" over sålen, da trekker overskuddet inn i fiberlene papiret. Bruker også samme metode for å fjerne klister.

Det er kun om jeg skal ha "kjempeglid" på langrennskiene at jeg sikler og børster. Metodene over er mer enn bra nok for meg 98% av gangene når jeg glider skiene mine.

Skrevet

Jeg tror jeg lander på at glider egentlig er unødvendig på fjellski.

Plastsåler ”tørker“ egentlig ikke, og hinnen full glideprosess danner har veldig kortvarig effekt, selv på racingski.

(Gliding har to egenskaper. 1. Fjerner mikrohår som reiser seg. Krever sikling og børsting. 2. Danner en kortvarig vannavstøtende hinne under skien.)

Det som ser ut som ”tørr“ hvitaktig såle er stort sett mikrohår som reiser seg fra sålen. Hvis man bruker kun fibertex/bronsjebørste og kanskje nylon til slutt så mener jeg dette holder i lange baner for fjellski. 

Bruker man kortfell så er det uansett fellen som reduserer glid

Skrevet

Eg følger med på sport akkurat så mykje at eg har fått med meg at proffane bytter ski 1-2 gonger i løpet av 5 mil, pga av glideren har mista funksjonen sin. Det seier meg at det har ingen funksjon å glide fjellskia mine 1 gong pr sesong.

Men ved spesielle forhold, slik som det fjellræv opplevde i helga, vil nyglida fjellski ha ein fordel, men då må dei faktis vera nyglida. Kor grundig denne glidinga er, etter mi erfaring, ikkje så viktig. Det finnst flytande glider som fungerer til formålet. Sjølv har eg med meg ein klump vanleg glider, og gnir denne på som vanleg skismurning utanom i smurningsona, og klossar ut med vanleg kork. Dette har redda meg når det har vore føre som fjellræv beskriv. Dersom ein ikkje har med glider, kan blå eller grøn festevoks gjera same nytten, men ikkje vera så positivt for gliden.

Rens av skia utanfor smurningsona, særleg bak smurningsona har også stor nytteverdi for å hindre framtidig klabbing. Men dette er greiast å gjera heime.

Glider i fellelimet, er noko ein bør prøve å unngå.

Skrevet
Apokope skrev (14 timer siden):

Hvorfor skal du glide festesonen?  Der er det vel enten grovrubb, smøring eller som du sier, en fell? 

Hvis man glider og etterbehandler med sikling og børste så påvirker ikke dette fellens festeegenskaper til sålen. 

Ligger det masse gammelt grums i festesonen og du setter på kortfell, så kan det bli noen lommer hvor våt snø blir til vann. Dette kan etterhvert påvirke fellens festeegenskaper til sålen. Det samme skjer dersom gammel smøring og grannbar setter seg i fellelimet.

- Colltex selger forresten fellelim på tube.

Glider i festesonen fordi jeg ikke så ofte bruker feller. Henger ofte bak en hund. Jeg har glidet skiene nå (utenom festesonen) og det var veldig stor forskjell iallfall :D

Skrevet

Kom hit for enkle smøretips, men her var det mye som ikke kvalifiserer som enkelt på min skala

• Hehe 2
Skrevet
aico skrev (1 time siden):

Kom hit for enkle smøretips, men her var det mye som ikke kvalifiserer som enkelt på min skala

Du kan kjøre veldig veldig enkelt: La være altsom har med glider å gjøre og kjør dagens voks i festesonen og gni det med kork og gjenta f.eks 2 ganger til. 

(Grunnen til at de fleste kommer med utfyllende tips ut over dette er at du da typisk går av all smøring på kort tid. Og derfor må gjenta det ovenstående en del ganger i løpet av dagen. De aller fleste har derfor gått lei av dette og kommer med anbefalinger som gjør at ikke alle skal "gå i samme fella". Noen trives med å smøre ski hver time og kan se bort fra alle disse tipsene.)

Skrevet (endret)

Hur gör ni med vallning ute på en tur?(hemma med 220v med strykjärn,varmluftspistol eller gasol vet jag hur man gör)

Har ni extra gas och brännare som har std gänga till engångskanister för att tex jämna ut och ta bort klister.

Tar ni in skidorna i tältet för att valla där och har vallan inne i tältet ev innertältet för att den ska vara lätt att lägga på samt att skidorna ska vara varma nog för att valla ska fästa.

Extra vantar som enbart anv till vallning för att hålla andra rena.

Jag hade glömt all valla hemma på en kort tur sam fick avbrytas pga okänd skada (som var kramp vid kontroll pga dåligt tränad inre vadmuskel)jag hade endast långa nya stighudar som enbart passade bra i uppförsbacke,på plan mark gled det nästan inget alls men utan valla och pulka var ju inte kul.

Störst anledning till att valla är ju att det blir roligare att slippa ha snö som sitter fast under skidorna samt att slippa staka så mkt samt att det blir lättare att åka skidor och ej gå på skidorna dvs som mad stighudar.

Samt som säkerhet vid dåligt väder så kan man åka fort till en stuga eller lämplig tätplats och att man sparar på energin dvs vikt på packningen då det går åt mindre mat.

Endret av Håkan S
Skrevet
Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Du kan kjøre veldig veldig enkelt: La være altsom har med glider å gjøre og kjør dagens voks i festesonen og gni det med kork og gjenta f.eks 2 ganger til. 

(Grunnen til at de fleste kommer med utfyllende tips ut over dette er at du da typisk går av all smøring på kort tid. Og derfor må gjenta det ovenstående en del ganger i løpet av dagen. De aller fleste har derfor gått lei av dette og kommer med anbefalinger som gjør at ikke alle skal "gå i samme fella". Noen trives med å smøre ski hver time og kan se bort fra alle disse tipsene.)

Det var en god del av tipsene som var ganske enkle, men så sier noen noe annet, så sier noen at du bør gjøre dette, dette og dette i tillegg. Og kjøper du denne og denne så får du dobbel effekt av innsatsen.
Så joda... enkelt og overveldende på samme tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.