GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

OppÄ eit av dei store turistmĂ„la i landet, Hardangervidda, har ein "alltid" kunne hĂžyre radio. Fiskarar, telt-vandrarar, hytte-til-hytte-turistar, jegarar og lokale bu- og hytteeigarar har hatt tilgang til nyheiter, - og ikkje minst vĂȘrmelding. Ikkje alltid krystallklart i stereo, men godt nok til praktisk bruk.  Til sommaren stengjer dei FM-nettet her vestpĂ„.   

NRK har ei chat-teneste som svarar pĂ„ spĂžrsmĂ„l om omlegginga frĂ„ FM til DAB. Eg spurde om korleis DAB-dekninga kom til Ă„ bli pĂ„ Hardangervidda, og om dei vil rĂ„ meg til Ă„ kjĂžpe DAB-radio til dette formĂ„let. Eg fekk svar utpĂ„ kvelden frĂ„ nokon som skreiv at dei skulle fĂ„ ein teknikar til Ă„ svara meg. Teknikaren svarte dagen etter med Ă„ vise til kartet for omrĂ„dedekning pĂ„ same sida. Dersom eg har tolka dette kartet riktig, skal det det bli stille. Det er fint at det er stille i fjellet. Det er difor eg dreg dit. Men av og til, som nĂ„r ein t.d. ligg vĂȘrfast Ă„leine i teltet, har eg hatt glede av Ă„ hĂžyre litt pĂ„ radio. Andre som har tankar om dette?      

radio.jpg

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Tror ikke du (el. andre) fÄr sÄ mye inn pÄ DAB radioen, pÄ Hardangervidda. Heller ikke i resten av fjellheimen (og stÞrre skogsomrÄder) noen mil fra sentrale strÞk, eller stÞrre hyttegrener/hoteller. Dette tror jeg blir en tragedie for sikkerheten til fjells, spessielt vinterstid. (Tenker nÄ ikke pÄ DAB dekkning langs fylkes og riksveger). Vi fÄr kanskje noen rapporter etter PÄsken, fra folk som har vÊrt i nevnte omrÄder.

• Liker 1
Skrevet

Kommer til Ä savne radio, menmen. VÊrmelding er sÄpass kritisk at en bÞr vurdere alternativ. DAB er bare Ä gi opp, altsÄ er det vel satellitt neste. 

Skrevet

Vedkommende, den og de, som fant ut at man skulle stenge FM-nettet skulle ha vĂŠrt karnĂžfla - og sĂ„ til de grader.. Ikke noe imot DAB ellers, men den kan ikke konkurrere med FM pĂ„ dekning. Veldig mange er imot stenginga av FM, likevel blir vi overkjĂžrt fullstendig tross for viktige argumenter 👎👎

• Liker 5
Skrevet

For Ä kverulere bittelitt: det er ingen som stenger FM-nettet, de flytter det meste av sendinger over til DAB. Lokalradioer vil fremdeles sende pÄ FM-nettet. Men det blir nok uansett stille pÄ radiofronten i fjellheimen...

Skrevet
15 minutter siden, Vandrefalk skrev:

For Ä kverulere bittelitt: det er ingen som stenger FM-nettet, de flytter det meste av sendinger over til DAB. Lokalradioer vil fremdeles sende pÄ FM-nettet. Men det blir nok uansett stille pÄ radiofronten i fjellheimen...

Med mindre Stasi ikke fÄr tak i disse som driver disse farlig og ulovlig piratsending av DAB-sendinger pÄ FM-bÄndet. Da kan det vÊre at en klarer Ä fÄ tak i NRK alltid dÄrlig vÊr ogsÄ pÄ fjellet. Hva med gratis satellitt-internett i stedet?

Skrevet
2 timer siden, Vandrefalk skrev:

For Ä kverulere bittelitt: det er ingen som stenger FM-nettet, de flytter det meste av sendinger over til DAB. Lokalradioer vil fremdeles sende pÄ FM-nettet.

For Ä kvÊrulere litt tilbake. :) Intill videre er det satt av LITT plass for nÊrradioer, sÄ forelÞpig kan de fortsette en stund til. Men, dette er bare midletidig! Dab/DAB+ skal ha hele "frekvensen". Og det er ikke alle steder det er nÊrradio. Er det mobildekkning, sÄ er det en lÞsning. Men, sÄ var det den dekkningen da......

• Liker 2
Skrevet

Og sÄ bruker DAB radioer betydelig mer strÞm enn FM, sÄ en mÄ drasse med seg flere sett batterier, hvis det er DAB dekning. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Tiur3 skrev:

For Ä kvÊrulere litt tilbake. :) Intill videre er det satt av LITT plass for nÊrradioer, sÄ forelÞpig kan de fortsette en stund til. Men, dette er bare midletidig! Dab/DAB+ skal ha hele "frekvensen". Og det er ikke alle steder det er nÊrradio. Er det mobildekkning, sÄ er det en lÞsning. Men, sÄ var det den dekkningen da......

FM-nettet sender vel pÄ 87,5 - 108MHz, mens DAB-sendingene gÄr pÄ 174 - 230MHz?

Skrevet

Prinsippet med DAB er vel det samme som med tv signaler.De sendes i sirkel ut fra en sendermast, som ringer i vann, og da mÄ du i prinsippet se senderen som du tar inn. Tidligere sÄ ble analoge radiobÞlger sendt ut med forskjellige frekvens, eller bÞlgelengde. Frekvensen kan vÊre fra ca. 15 000 Hz (perioder/s) og oppover til 300 000 MHz. BÞlgelengden vil tilsvarende vÊre fra ca. 20 km nedover til 1 mm.   Lange bÞlger fÞlger jordkrumningen bedre enn korte bÞlger, men de har en begrenset rekkevidde. Korte bÞlger reflekteres oppe i ionosfÊren et sted og tilbake til jorden og nÄr derfor lengre ut fra senderen enn andre bÞlger. KortbÞlge og mellombÞlgenettet har vel vert dÞdt for oss vanlige radiolyttere ganske lenge uten at vi har hatt sÄ store problemer av den grunn. Vi vender oss sikkert til det digitale DAB nettet, men for noen blir det kanskje en vanskelig og kostbar overgang. Dekningen i fjellheimen er nok ikke sÄ bra som noen skulle Þnske, og jeg sendte en gang dette spÞrsmÄlet til Den Norske Turistforening. De svarte at de skulle ta dette opp med NRK, men siden har jeg ikke hÞrt noen ting. Hvis du sómer inn nok pÄ dekningskartet som ligger pÄ nettet sÄ vil du se at det er store huller i dekningen, spesielt i fjellomrÄdene. Dette er det ingen som Þnsker verken Ä kommentere eller Ä gjÞre noe med. Som NRK kunde sÄ fÄr du ta imot det du fÄr og vÊre fornÞyd med det. Dette er prisen vi betaler for en monopolsituasjon.

• Liker 1
Skrevet
On 4/12/2017 at 3:44 PM, Movy said:

Og sÄ bruker DAB radioer betydelig mer strÞm enn FM, sÄ en mÄ drasse med seg flere sett batterier, hvis det er DAB dekning. 

Dette var riktig for endel Är siden men i dag sÄ er ikke dette riktig lenger. Velger man riktige modeller sÄ er mange faktisk mer energi effektive en mange rene FM radioer.

https://radio.no/digitalisering/batteritid-og-stromforbruk/

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis er det DAB-dekning i mitt hovedturomrÄde i Finnmark. SÄ der fÄr jeg inn vesentlig flere kanaler enn pÄ FM, men utenfor dekning her jeg et kurant alternativ og det er vÊrmelding inn pÄ Inreachen min. Har bare testet det et par ganger i hÞst og vinter, men forelÞpig har det i hvert fall stemt veldig bra med andre vÊrmeldingstjenester....

Skrevet

Det kan vel vÊre. Fiskeriorganisasjonene maste om sikkerheten til sjÞs pga vÊrmeldingen, der tror jeg kanskje NRK skjerpet seg noe. Men turgÄere lever jo ikke av Ä gÄ i marka, sÄ de kan jo enklere holde seg hjemme, sÄ det spÞrs...

• 2 mĂ„neder senere...
Skrevet

FÞr den store stillheten sÄ brukte jeg en oppladbar radio. Ladet den via USB "overalt". I tillegg var det solceller oppÄ, mest for Ä forlenge batteritiden mer enn Ä lade den opp. For oppladning, utenfor rekkevidde til strÞmkilde, skjedde via en sveiv pÄ baksida! 3 minutters sveiving ga meg ca 3 timer lytting!!! 

Men det hjelper lite nÄ... 

Er det noen som vet om en bÊrbar radio som har noe av disse finurlighetene, eller som har jÊkla lang batteritid? Er bra dekning pÄ hytta, men der er det heldigvis (?) ikke strÞm. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.