Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til lettpakking


opas

Anbefalte innlegg

1 time siden, whistler skrev:

Ingen kritikk, men skjønner at du må stor sekk til når du har med "matkasse" i sekken ;-)

 

Hehe:) tar litt plass ja, men veier ikke noe... Men kjekk å ha kjølevarer i som jeg kan sette i vannkanten:) ikke bestandig denne er med da, men stort sett :P

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, ViktorS skrev:

Hehe:) tar litt plass ja, men veier ikke noe... Men kjekk å ha kjølevarer i som jeg kan sette i vannkanten:) ikke bestandig denne er med da, men stort sett :P

 

Hehe. Jeg som nesten syntes jeg er gæern når jeg pakker i plastbakker i pulkbaggen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :) 

 

sporer litt av nå, men innså det her om dagen, at set lettpakker-greiene blir for dyrt for meg, og enn så lenge så er jeg faktisk i form til å bære 30-50 kg ett godt stykke.

men skal etterhvert få redusert volumet og vekt på tingene mine. Der telt, og sovepose blir byttet ut først. Liggerunderlaget mitt, synmat 7 lw blir ikke byttet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ViktorS skrev:

Haha :) 

 

sporer litt av nå, men innså det her om dagen, at set lettpakker-greiene blir for dyrt for meg, og enn så lenge så er jeg faktisk i form til å bære 30-50 kg ett godt stykke.

men skal etterhvert få redusert volumet og vekt på tingene mine. Der telt, og sovepose blir byttet ut først. Liggerunderlaget mitt, synmat 7 lw blir ikke byttet ut. 

Godt poeng, jo lettere jo dyrere. Tilbake i 1968 hadde jeg en startvekt på oppimot 30 kg. Det var det året Helsport kom med det lille blå fjellteltet sitt som kostet 300kr.. En revolusjon den gangen da de fleste hadde grisetunge "pyramide telt" i bomull med jordslag. Da jeg startet med å redusere vekt og volum var det først jeg kjøpte nytt, telt og sovepose. For meg var det helt nødvendig med lettere sekk for å kunne fortsette med fotturer i tillegg til kanoturene mine. men som du er inne på, det koster ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
6 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Godt poeng, jo lettere jo dyrere. Tilbake i 1968 hadde jeg en startvekt på oppimot 30 kg. Det var det året Helsport kom med det lille blå fjellteltet sitt som kostet 300kr.. En revolusjon den gangen da de fleste hadde grisetunge "pyramide telt" i bomull med jordslag. Da jeg startet med å redusere vekt og volum var det først jeg kjøpte nytt, telt og sovepose. For meg var det helt nødvendig med lettere sekk for å kunne fortsette med fotturer i tillegg til kanoturene mine. men som du er inne på, det koster ganske mye. 

Tipper du var i jævla seig og upåklagelig form da. Bomullstelt etter et par netter med regn, var vel dårlige kår for kvalpefett etter noen somre med det på slep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Landsem skrev:

Tipper du var i jævla seig og upåklagelig form da. Bomullstelt etter et par netter med regn, var vel dårlige kår for kvalpefett etter noen somre med det på slep..

Jo da, gikk på ingeniørskolen i Luftforsvaret den gangen, vi måtte være i form for å bestå testene. Lenge siden dette, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, ViktorS said:

Haha :)
sporer litt av nå, men innså det her om dagen, at set lettpakker-greiene blir for dyrt for meg, og enn så lenge så er jeg faktisk i form til å bære 30-50 kg ett godt stykke.
men skal etterhvert få redusert volumet og vekt på tingene mine. Der telt, og sovepose blir byttet ut først. Liggerunderlaget mitt, synmat 7 lw blir ikke byttet ut. 

Man kan jo spare masse vekt bare på å være litt selektiv når man pakker sekken da.
Og det er ikke nødvendigvis dyrere å pakke lettere. Kommer litt an på hvordan man hva man kjøper og hvordan man setter sammen sine systemer; isolasjon, beskyttelse mot elementene og bo/ sove. Man får flere lag for samme pris som en feit shell jakke f eks, med mye større bruksområde enn den ene jakka.

Jeg er ikke lege, men det spørs hvor lenge du forblir i form hvis du fortsetter å bære 30-50kg, og da mener jeg ikke kondis, men rygg, hofter og knær. Men.... jeg skulle ønske jeg var i stand til å bære med kjølebag også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ly av duskregn (= innevær) så har jeg også prøvd min form for lettvektspakking for sommerlige forhold.

Ekskluderte min V8, 75 liter og Kajka 100 L  sekk og brukte Lowe Alpine Kibo 65. (Kibo veier 1,8 kg og har sidelommer samt helt ok festepunkter i front)

Vekten havnet på 12 kg og det som mangler i sekken da er mat/drikke og evt. fiskeutstyr.

Ser at det er god plass for mat og fiskeutstyr, så jeg har ingen bekymring med denne sekken videre. (Har mer å gå på ved å komprimere klær og sovepose)

Det jeg observerer er at de 2 ekstra  par raggsokker og Crogs skoene TAR plass. Her må det funderes.

 

Kan sikker knipe 1 kg til, men vil heller prioritere å redusere kroppsvekten med 2 kg,  det er mye mer utfordrende :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blaser said:

....Det jeg observerer er at de 2 ekstra  par raggsokker og Crogs skoene TAR plass. Her må det funderes.

Kan sikker knipe 1 kg til, men vil heller prioritere å redusere kroppsvekten med 2 kg,  det er mye mer utfordrende :)

Crocs henger du lett utenpå sekken. Bruk noen små alukarabinere og strikk (shock cord).

2 kg? Det er vel ikke så vanskelig....jeg jobber med å få vekk 25..... Har klart 0,5 hittil :-(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, 7homas skrev:

Crocs henger du lett utenpå sekken. Bruk noen små alukarabinere og strikk (shock cord).

2 kg? Det er vel ikke så vanskelig....jeg jobber med å få vekk 25..... Har klart 0,5 hittil :-(

Takk for tipset 7homas.  Jeg hadde allerede 2 alu.karabinere og strikk på. (tanken var å bruke dette til jakken++). Så nå henger Crogcs'n der. Jakken og svette plagg får da henge langs siden.

 

LYKKE TIL MED DE 25 KG !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

Jeg gikk fra 90 liters sekk til 65 liter.  Bare på sekkbytte sparte jeg 1,8 kg.  Og siden sekkens volum er redusert med 25 liter sier det seg selv at da må alt "kjekt å ha" bli igjen hjemme.  Og merkelig nok, jeg har ikke savnet noe etter sekkbytte.  På kokeutstyret sparer jeg også en god del.  Bruker min egen vedovn (Tom`s Wood Stove Mk2, "Gjør det selv") i 90% av tilfellene, og har med en Triangia gassbrenner + en liten gassboks. 

0(640x480).jpg

 

4.jpg

 

10 - 18 Vestlandslefse (384x640) (2).jpg

Teltet er et Hilleberg Akto.  I mangel av fortelt har jeg modifisert en tarp fra Magsinet, som gir godt med plass.  Vekt av telt + baldakin er under 2 kg.  På bildet er det en bastard baldakin som er litt større, men den tilpassede nye baldakinen er stor nok. 

10 - 14 Etablert teltleir 1307 (640x384).jpg

I tillegg tørker jeg alt som kan tørkes av mat, og der kniper jeg også en del vekt. 

'10 - 1 Forberedelser (640x384).jpg

Jeg har også kuttet ut alt snop, mest fordi jeg ikke klarer å fordele goddisene på flere dager.  Eneste luksusen jeg unner meg er sjokoladepudding med vaniljesaus omtrent midtveis på turen og en pose med pannekakerøre, ja og ikke forglemme et par poser Icetea. 

097 (640x480).jpg

096.JPG

Det eneste jeg ikke resonnerer på er sikkerhetsutstyret.  I hovedsak gjelder det klær nok til å tackle 4 årstider.

Likevel sliter jeg med å komme under 19 kg.  En annen ting som er vektbesvarende er å foreta alle innkjøp før starten og pakke sekken helt ferdig hjemme, slik at når jeg er klar til å gå, er jeg klar til å gå.  Før gjorde jeg alltid en del innkjøp på veien, med det som resultat at sekken ble altfor tung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42 "Det eneste jeg ikke resonnerer på er sikkerhetsutstyret.  I hovedsak gjelder det klær nok til å tackle 4 årstider."

Er helt enig med deg her. Jeg er en av de som har opplevd snø/sludd over Besseggen midt på sommeren. Samt en del andre caser som ikke behøver å nevnes her.

Derfor har jeg alltid med meg en jervenduk og en gravlykt ( med brenntid på 50 timer). Jervenduken er fin som nødly, men kan fint brukes til tarp, regnjakke/poncho (med beskyttelse over sekken, slik at du kan fjerne regntrekket).  Jervenduken er også varmende, så dette kan kompensere for en evt. ekstra genser.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på lette poser nå, og ramlet over cumulus sine quilts... Ser meget spennende ut. Skal brukes 3 sesonger. Lav vekt, lavt pakkevolum, og jeg får ikke fnatt fordi den er for trang... Noen erfaringer her?

 

ser også at de har dun-dyner, som man kan kneppe sammen til ei slags pølse(sovepose).

tenker at med en quilt 250/350 så kan jeg bruke denne inni min helsport alta wide vinterstid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, ViktorS said:

Har sett litt på lette poser nå, og ramlet over cumulus sine quilts... Ser meget spennende ut. Skal brukes 3 sesonger. Lav vekt, lavt pakkevolum, og jeg får ikke fnatt fordi den er for trang... Noen erfaringer her?

ser også at de har dun-dyner, som man kan kneppe sammen til ei slags pølse(sovepose).

tenker at med en quilt 250/350 så kan jeg bruke denne inni min helsport alta wide vinterstid:)

En quilt er i prinsippet en sovepose uten bunn. Man har tatt prinsippet om at komprimert isolasjon ikke isolerer og ergo bortkastet vekt og volum, og rett og slett fjernet det fra likningen. Du må uansett ha isolasjon mot bakken i norsk klima spør du meg. Et tynt skumunderlag over det oppblåsbare vil gi deg isolasjon og demping mot bakken eller bruk et isolert oppblåsbart for samme effekt.


Man vil nok oppleve at man må være noe mer nøye enn med en sovepose da det kan trekke inn fra sidene om man snur seg og ikke får quilten til å tette skikkelig. En tradisjonell sovepose vil jo bare følge etter.

Ser man på videoer om lettpakking, blir quilt ofte brukt som del av et sovesystem, der sovesystemet består av de fleste klærne dine også som isolerende lag.

 

Om det er noe poeng å bruke den inni Alta'en din kommer an på hvor mye alt komprimeres - det er lufta som er fanget i materialet i posen/ quilten som isolerer - presses det flatt isolerer det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men den kan sikkert ha vel så god effekt om du legger den over soveposen. Det handler jo om å skape lag med stillestående luft rundt kroppen. Komprimert vil isolasjonen være dårligere enn om den ligger åpent.

Jeg har ligget ned i nærmere minus 10 med en Alta-pose, og da hadde jeg satt stor pris på å hatt en tynn quilt å trekke over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cumulus comforter blanket kunne kanskje funket bra da. Sommerbruk kan jeg bruke den som dyne, litt kaldere så snurper jeg sammen fotboksen og wrapper den under underlaget. På vinteren kan jeg legge den OVER altaposen min.

 

og i alle situasjoner kan jeg bruke den som pledd inni lavvo-telt eller ute hvis det er litt hustrig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2016 at 7:55 PM, ViktorS said:

Haha :) 

 

sporer litt av nå, men innså det her om dagen, at set lettpakker-greiene blir for dyrt for meg, og enn så lenge så er jeg faktisk i form til å bære 30-50 kg ett godt stykke.

men skal etterhvert få redusert volumet og vekt på tingene mine. Der telt, og sovepose blir byttet ut først. Liggerunderlaget mitt, synmat 7 lw blir ikke byttet ut. 

Det ypperste av det ypperste er dyrt, ja, men mesteparten av vekta (kilo) kan du spare til en rimelig penge med utstyrsliste og forholdsvis rimelige valg. Jeg vil hevde at penga renner fort når du skal spare inn gram på ting som telt, sovepose og sekk. Jeg vet jeg kan kvitte meg med hele 300 gr på å skifte ut soveposen og sekken, men det vil koste mer enn det smaker. Så lenge utstyret jeg har virker utmerket og er langt lettere enn normalen, så er jeg fornøyd.

To stikkord som kan unngåes om du vil pakke lett uten å blakke deg: cuben og karbon.

Husk også at mye av lettpakkingen sitter mellom øra og det koster ikke mer enn tid og en smule anstrengelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg nå, skal sakte men sikkert fjerne volum og vekt fra ryggen. Var å prøvde exos58 i dag, og det virket som en kjempesekk, men atmos 65 AG fristet enda mere, til tross for at den er ett kilo tyngre. Men litt mere plass og mere behagelig med velt på ryggen enn exosen taler for:)

det jeg har i dag er:

Helsport Fjellheimen 3camp

Helsport Alta Wide

synmat 7 lw med chairkit

Trangia kjøkken med 1/2 brenselflaske.

 

kommer ikke til å kvitte meg med noe av utstyret, men ser at noe må vike for å få plass i sekken. Det første jeg tror blir byttet ut er nok soveposen, da den tar uhorvelig med plass. Og tanken er en cumulus comforter, med limit på -6 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ViktorS skrev:

Har bestemt meg nå, skal sakte men sikkert fjerne volum og vekt fra ryggen. Var å prøvde exos58 i dag, og det virket som en kjempesekk, men atmos 65 AG fristet enda mere, til tross for at den er ett kilo tyngre. Men litt mere plass og mere behagelig med velt på ryggen enn exosen taler for:)

det jeg har i dag er:

Helsport Fjellheimen 3camp

Helsport Alta Wide

synmat 7 lw med chairkit

Trangia kjøkken med 1/2 brenselflaske.

 

kommer ikke til å kvitte meg med noe av utstyret, men ser at noe må vike for å få plass i sekken. Det første jeg tror blir byttet ut er nok soveposen, da den tar uhorvelig med plass. Og tanken er en cumulus comforter, med limit på -6 grader.

Nå er du inne i rette tankegangen ;-) Trenger nødvendigvis ikke bytte ut så mye. Har du en enkel gassbrenner? Trangiakjøkken er ganske plasskrevende og tunge. Kanskje klarer du deg med en kjele eller en kaffekjele på mange turer? Da kan en enkel gassbrenner være kurant.

Posen ville jeg nok også vurdert å bytte ut. Stor, tung og ikke særlig varm er min erfaring med Alta ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk veldig fornøyd med alta-posen min :) mulig jeg ikke er frosen av meg haha :P også er sen vid i passformen, så får ikke klaus:p

Har en enkel gassbrenner ja, som jeg er fornøyd med som bare det. Men liker trangian min hehe :) lurer på om kjelene der tåler å bli brukt på gass... Da kan jeg jo bruke kjele/stekepanne/kaffekjele der i fra, men bruke gassbrenneren min :)

målet er i første omgang å få plass til alt jeg trenger i atmos 65 ag:)

vet at underlaget med chairkittet er tungt og tar litt plass, men får sove godt på det, og stolkittet er gull verdt!:)

så får se hva det ender opp i. Sekk blir bestilt i kveld!:) og cumulus dun-teppe på 120*210 blir nok bestilt i morgen, etter at regninger er betalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViktorS skrev:

Er faktisk veldig fornøyd med alta-posen min :) mulig jeg ikke er frosen av meg haha :P også er sen vid i passformen, så får ikke klaus:p

Har en enkel gassbrenner ja, som jeg er fornøyd med som bare det. Men liker trangian min hehe :) lurer på om kjelene der tåler å bli brukt på gass... Da kan jeg jo bruke kjele/stekepanne/kaffekjele der i fra, men bruke gassbrenneren min :)

målet er i første omgang å få plass til alt jeg trenger i atmos 65 ag:) :P

Trangiakjeler funker utmerket på gass. Det finnes jo en egen innsats til trangiasettet for å bruke dem med gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ViktorS skrev:

Er faktisk veldig fornøyd med alta-posen min :) mulig jeg ikke er frosen av meg haha :P også er sen vid i passformen, så får ikke klaus:p

Har en enkel gassbrenner ja, som jeg er fornøyd med som bare det. Men liker trangian min hehe :) lurer på om kjelene der tåler å bli brukt på gass... Da kan jeg jo bruke kjele/stekepanne/kaffekjele der i fra, men bruke gassbrenneren min :)

målet er i første omgang å få plass til alt jeg trenger i atmos 65 ag:)

vet at underlaget med chairkittet er tungt og tar litt plass, men får sove godt på det, og stolkittet er gull verdt!:)

så får se hva det ender opp i. Sekk blir bestilt i kveld!:) og cumulus dun-teppe på 120*210 blir nok bestilt i morgen, etter at regninger er betalt :P

Trangiakjelene fungerer strålende med gass :-) Brukte trangiasett med gassinnsats i cirka 10 år før jeg ble idiot og ble hekta på lettere alternativer.. ;-)

Ellers enig med deg angående underlaget og chairkit. Det veier, men er helt suverent! Hjelper ikke om sekken er lett hvis du sover ukomfortabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler så eg grin og konstatera at eg aldri vert lettpakkar. På skitur på bre har eg 22-25 kilos sekk for 5 dagar. Då har eg tyna, har mellom anna berre en kilo kle med.

Skal dog seiast at breutstyr og tau ligg på 2,5 - 5 kg alt etter samansetninga på taulaget og utstyrsbehov. Vekta inkluderar også utvida medic for gruppe, to par fellar og sjølvsagt spade/søkestang og ein vindsekk eigna til innpakking av skadd person. Vekta er også ferdigpakka vekt, så det vil seie at det er 2 l væske inkludert i den. 

Konkluderar likevel med at eg har ein lang veg å gå, den dagen kne byrjar skrangle og eg må tenke lettvekt :P

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.