Populært innlegg Utendørs Skrevet 2. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 2. juli 2016 Testing av nytt telt og ryggsekk fredag til lørdag. Teltet var meget bra, men ryggsekken holdt på å ta livet av ryggen min, selv om det bare var 30 min gåing. Ekstremt mye innsekter, men ble bedre når det kom litt vind utpå natta. Fra Ringvassøya. Tok et panoramabilde av noen av de mange vannene i området, ble litt dårlige "skjøter" men man kan se at det er mye å velge i 10
Gjest Turlyst Skrevet 2. juli 2016 Skrevet 2. juli 2016 Fra en tur ved Gaustatoppen i mai, dvs. før regnværet kom til østlandet. Temperaturen om natt natten var rundt 0 grader. Det sluddet i morgentimene, men smeltet raskt. Nede i Rjukan igjen, dvs. noen kilometer lenger ned i dalen.
Johan2000 Skrevet 3. juli 2016 Skrevet 3. juli 2016 Det blev en lite övernattning vid sjön Kringla. Jag tänkte leta efter min ta-moj till mitt Trangia Mini som jag slarvade bort där i höstas. Men jag fann den inte. Säkert en skata (skjæra) som tagit den. Ja ja... Jag glömde på den här turen: Regnkläder och mjukost. Det gick fint ändå. Kaloribomber till fruksot och snabbt ned till bilen. Jag höll precis på att packa in i bilen när regnet kom! Animaliska observationer: Flaggemus Fisk (hörde en mega-fisk som slog 2 gånger under natten. Det måste ha varit sjöns gammelgädda) Sau (som inte var ett dugg rädd av sig och försökte komma in i tältet och äta upp mitt campingkök (trangia mini igen). Kreaturen lyckades trassla in sig i ryggsäcken tillfälligt också. 9
Gjest Turlyst Skrevet 3. juli 2016 Skrevet 3. juli 2016 Den 18.6.2016 at 22.58, a_aa skrev: En stadig økende nordlig vind, opp mot kuling utpå ettermiddag/kveld i Bergen i dag, og jeg benyttet anledningen - nær toppen av Damsgårdsfjellet - til å se hvordan oppsettet med StS Nano Tarp funket når det ble vind litt over normalen: Det er lavt, smalt og nesten ikke langt nok - men igjen: Som nødløsning er dette godt nok Etter at jeg hadde satt den opp, krøp jeg inn og slappet av og bladde i en bok - og plutselig var en halvtime gått. Da jeg krøp ut og reiste meg opp, ble jeg overrasket over den kjølige vinden jeg ikke hadde merket under TarpPonchoen, vindjakken ble funnet fram umiddelbart. Pakket sammen og gikk over til Holefjellet og ned derfra - fin tur Satser på å raffinere TarpPoncho-løsningen litt - må lage noen "ferdigløsninger" som gjør den kjappere å få opp og ta ned. Feriepenger er til for å brukes, og noe dyneema- og karbon-greier er ventet i postkassen snart... Når frostnettene kommer er vel knott og mygg borte, så da skal jeg prøve ut både tarp og min nye hengekøye. Gleder meg Fine bilder
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 3. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2016 En 2 dagers i Kanstadfjellene med overnatting på Toralfsbu og Haakonsbu etterfulgt av Senjatur Barden på Senja. Ganske likt Segle som ligger like ved bare mindre trafikkert Breitinden i bakgrunnen. Ser litt liten ut i vidvinkel Breitinden i bakgrunnen 200mm Breitinden Enda et bilde av Breitinden sett fra ''hundeperspektiv'' 17
Gjest Turlyst Skrevet 3. juli 2016 Skrevet 3. juli 2016 22 timer siden, Baguett skrev: Testing av nytt telt og ryggsekk fredag til lørdag. Teltet var meget bra, men ryggsekken holdt på å ta livet av ryggen min, selv om det bare var 30 min gåing. Ekstremt mye innsekter, men ble bedre når det kom litt vind utpå natta. Fra Ringvassøya. Tok et panoramabilde av noen av de mange vannene i området, ble litt dårlige "skjøter" men man kan se at det er mye å velge i Flott telt Jeg har vurdert samme telt selv, mest grunnet selvstående konstruksjon og gjennomluftings muligheten. Er meget godt fornøyd med Ringstind 2 til 3-sesongs bruk.
Utendørs Skrevet 3. juli 2016 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, JanRH skrev: Flott telt Jeg har vurdert samme telt selv, mest grunnet selvstående konstruksjon og gjennomluftings muligheten. Er meget godt fornøyd med Ringstind 2 til 3-sesongs bruk. Kan anbefales! Veldig fin takhøyde og enkelt å sette opp. Bra ventilering stemmer også
+Miamaria Skrevet 3. juli 2016 Skrevet 3. juli 2016 Forrige helg ble det en liten gourmet-tur, hvalkjøtt er noe av det enkleste jeg vet til turmat – når man ikke skal så langt. Flere bilder fra turen selvfølgelig i bloggen HER. 5
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 3. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2016 Vi hadde planer om tre dager i Rondane, og så sjekket vi værmeldingen. Da ble turen nedskalert til en natt i Nordmarka og publiv. Men så kom vi på bedre tanker og dro to netter til Hvaler. Vi fant en stille strand helt for oss selv. Ingen andre gadd å dra ut i den kalde vinden og regn på nettene. Men min lille gjeng hadde det helt topp. Vi fant en fin plass i le. Kort oppsummert; øde strand, et biologisk mangfold, bedre burger enn hos Munchies, god øl, alt for mye kjip rosé, skinny dipping, lettere solbrent, morgenyoga på svaberget, sightseeing, jakt på mer kaffe og vi fant løsningen på alle verdensproblemer. Og så lærte vi at tarper liker å fly, at det er mulig å flytte et oppsatt tre-mannstelt med innhold og at det faktisk funker veldig bra å flambere champignon i Fireball (kanel og sopp er faktisk godt). 17
Populært innlegg Hulderjenta Skrevet 3. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2016 (endret) En ettermiddagstur med eldstemann på 12 i etterhvert lett regn, til Steinshåmmåren, 183 moh. En av "5 på topp" i Stjørdal, ordnet av kjentmann.no. Kjøpte heftet i går, og tenkte jeg måtte skvise inn en tur mellom pakkingen, før en 3-ukers ferietur i lavvo alene med 3 unger fra i morgen. Fin tur, ganske bratt og ulendt, men helt overkommelig. Mye furuskog - gir godfølelse for meg som er fra sørlandet og vant til mye furuskog. Tok oss god tid til å studere funn langs stien frem til det begynte å dryppe. Masse lav i skogbunnen, og det ser ut til å bli endel blåbær i år. Beklager uklare bilder - hadde bare mobilen med. Ønsker meg et lite kompaktkamera som tar knall bilder! Endret 3. juli 2016 av Hulderjenta 14
Populært innlegg Lar5 Skrevet 3. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 3. juli 2016 (endret) Hoppa i seng fornuftig tid i går i håp om og sove til i alle fall kl 08.. 04.15 var jeg lys våken Trøtt var jeg, men og sovne igjen kom ikke på tale. Lå og tenkte fælt på hva en skulle bruke såå mange timer søndag på. Endte men at jeg raska sammen litt kjekt og ha, litt mat, klær og fjellsko. 06.50 kjørte jeg ut fra bensinstasjon med full tank. Svingte til venstre.. 10 km østover, så venstre igjen. Da var det snaue 2 timer rett frem. Bare avbrutt av en stopp på evenstad for og se hvor mye vann det er i Glomma. En stopp for og spise pølse og brus på tjurn kro. Og en siste stopp for og se på denna store blanke elgen oppi Stor-elvdal. Så, Venstre igjen. Opp forbi Sollia og til Sohlbergs plass. Stoppa og kikka på rondane, tok bilde. Fant ut at været var jo slettes ikke værst. Straumbu neste stopp, bytta om og kom i veien 09.50 ca. Så snudde jeg ryggen til rondane og trampa i veien oppover lia, inn i det som er alvdal-vestfjell. BRATT var det, ikke noe mykstart der nei. 470høydemeter på 2.3km var fasiten når jeg kom hjem og fikk kikka på et kart. Jaja, alt er relativt, er jo tross alt fra flatbygda på hedmarken og der er det lite motbakker:p Uansett, på 1180meter var toppen av kneika nådd, og terrenget dumpa litt nedover igjen før det begynte og stige mot 1350 meter. Det begynte omtrent da og hagle, hagl på størrelse med grov havsalt.. På høgda der fikk jeg og nærkontakt med målet, Gravskardhøgda, Stor-elvdals høyeste fjell. 1767moh.( Straumbu ligger på 710ca) Sa var det ned i enda ett bekkefar og oppover mot Gravskardet på 1482moh. Der inne ligger det 2-3 gamle fangstgroper og en steingard som strekker seg over bredden av skaret. Jeg hadde gått og kikka på denna toppen i et par timer, og var ikke helt sikker på hvordan den skulle angripes best. Man kunne sikkert ha gått rundt og til vestsiden og opp den veien for og få en flatere stigning. Og samtidlig få kikka på det som så ut som et flyvrak. Sti var det nå ikke merka på noe kart så den var nå bare og la det stå til. Tok av på skrå i fra fangstgropene og satsa på og komme så høyt som mulig før jeg vendte nesa sør vestover og fortsatte på på skrå oppover.(bilde 2-3) Sånn gikk det frem og tilbake lenge. Var sikker på at detta var en juksetopp, for alt jeg satte beina i rørte seg eller raste nedover:o Haglbygen hadde blitt avløst av regn, Nå ble det snø 2/3 oppe mot toppen. Great! Jeg så meg heletiden rundt under de utallige småstoppene jeg hadde pa turen. Men all den tid jeg var på nordsiden av toppen,sa det ut som toppen delte været i to:) Så begynte det og rumle borte ved Høgronden, den var innhyllet i en lav svart sky. Så aldri noe lyn. Fortsatte oppover og var veldig nære toppen da det rumla til for andre gang, nå nermere. Snudde meg etter lyden, det blinka over eriksrudhøe. Men da var det helgrått, så ikke noe svarte skyer. Været over rondane forsvant nord/østover mot folldal,det måtte være det samme. Tilslutt så nådde jeg nå toppen, innhyllet i tåke og snødrev, den 3juli.. Ble ett par bilder i vest/øst og av varden før jeg satte nesa nedover igjen.. Nå var det ikke kondisen som var hefta, men underlaget. Løse stein heller/fliser som er glatte av mose er ikke gøy.. Sikta meg inn mot der stien krysser bekken og satte utfor. 470høydemeter på 1.4km. Fasiten i bunn var at jeg gikk på ræva en 4-5 ganger. Og at jeg ikke skal på den toppen igjen:p Da var det rast, dvs koke vann og fortsette med real posen i nævan.. Regna gjorde det og nede ved Atna hørte jeg mere tordenvær på vei oppover. Ja, jeg nevnte ikke det. Hadde med 3 pakker real, 2 lå i bilen:O Det gikk, men det er lenge sia jeg har vært såå tom. Uansett, sjarmøretappa igjen, gikk greit, men det tar nok noen dager før anklene har vent seg til flatt underlag:p Rakk hjem til 21.10, med 360km på tripptelleren. Kjørte om venabygdsfjellet og lillehammer hjem:) Planen var og se fotball. Men.. Endret 3. juli 2016 av Lar5 17
fumigatus Skrevet 4. juli 2016 Skrevet 4. juli 2016 21 timer siden, Gittiamo skrev: Vi hadde planer om tre dager i Rondane, og så sjekket vi værmeldingen. Da ble turen nedskalert til en natt i Nordmarka og publiv. Men så kom vi på bedre tanker og dro to netter til Hvaler. Glimrende valg! 1
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 4. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juli 2016 Da er jeg ferdigblogget med forrige helg. Søndagsturen ble en gjenganger, endte på Gaukværøy som ikke var helt etter planen. Jeg bare dras utover dit, ser det ut til. I motsetning til idiotene som skulle være med turlaget, som våknet til samme grå himmel som meg og meldte avbud. (Om det ER dårlig vær, så avlyser turlaget turen selv.) De gikk sannelig glipp av mye. Selv padlet jeg på egenhånd og fikk en flott tur siden det klarnet fullstendig opp, dog ikke like god mat som dagen før. Pølse på kjipt bål er ikke helt samme dreisen over som hvalbiff, men det går ned. Flere bilder i bloggen HER for de som gidder. 10
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 4. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juli 2016 (endret) Roalden ved Senjahopen. Anbefaler virkelig denne toppen til folk som liker å kjenne litt puls. Ikke en topp for tåke og regnvær. Fin sti men litt luftig i enkelte partier. Senjahopen Endret 4. juli 2016 av Mørkeblå 22
awesomevicc Skrevet 5. juli 2016 Skrevet 5. juli 2016 8 timer siden, Mørkeblå skrev: Roalden ved Senjahopen. Anbefaler virkelig denne toppen til folk som liker å kjenne litt puls. Ikke en topp for tåke og regnvær. Fin sti men litt luftig i enkelte partier. Senjahopen Veldig fint, men fikk litt høydeskrekk her jeg satt i kontorstolen... 3
7homas Skrevet 5. juli 2016 Skrevet 5. juli 2016 11 hours ago, Mørkeblå said: ....Fin sti men litt luftig i enkelte partier.... Bare litt.... 1
+Miamaria Skrevet 5. juli 2016 Skrevet 5. juli 2016 Jeg snubler alt for ofte til å kunne gå slike steder på vanlig vis. Flotte bilder! Selv var jeg ute på vannveien igjen i helgen. Skulle egentlig rusle meg opp på en liten høyde etter padleturen, men været dro sånn over at det ble liten vits. Men padleturen ble nærmest ei treningsøkt i motvinden, så det var kanskje like greit egentlig. Friskt var det i hvert fall, er det ikke så man sier. Alle bildene ligger HER i bloggen. 5
Elisabethsk Skrevet 5. juli 2016 Skrevet 5. juli 2016 6 timer siden, awesomevicc skrev: Veldig fint, men fikk litt høydeskrekk her jeg satt i kontorstolen... Samme her. Ørlitt svimmel og uvel, mulig jeg må holde meg ekstra godt i gelenderet når jeg går ned trappa til 1. etg etterpå. Tror jeg holder meg til å vidder og skoger gitt. (Måtte forøvrig skru av et program med Sigrid Henjum og samboer på fjellklatring i går av samme årsak.. *pyse*) 2
Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 5. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juli 2016 (endret) Den første uken av sommerferien ble tilbrakt i båt utenfor Lillesand. Skjærgården utenfor Lillesand er noe av det fineste som finnes (etter min mening) for båtturister i hele landet. Det finnes tusenvis av supervakre øyer og holmer her. Turen ble super, selv om været varierte kraftig. Fisking ble det mye av, og nesten ti forskjellige arter ble halt opp! Les om turen her: https://isakfriluft.wordpress.com/2016/07/05/en-uke-med-oyhopping-og-sjofiske-i-lillesand/ Her er noen bilder Endret 5. juli 2016 av Isak Knutsen 12
a_aa Skrevet 5. juli 2016 Skrevet 5. juli 2016 21 timer siden, Mørkeblå skrev: Fin sti men litt luftig i enkelte partier. KALOIIINK! (<- lyden av pyse-genet mitt som slo seg "På" igjen) 1
awesomevicc Skrevet 6. juli 2016 Skrevet 6. juli 2016 Litt slappe uker i det siste, mye annet som har stått på agendaen. Men avdelingen på jobb gikk en samlet tur til Naså og Varden i går 9
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 6. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2016 Topptur til Storviglen (1561 moh) - kommunetopp i Røros med en venninne. Syklet inn til Ljøsnåvollen og overnattet der før vi gikk på toppen og syklet ut igjen dagen etter. Flott tur i fint turvær. Vi gikk i sol og oppholds nesten hele turen til tross for at det regnet og tordnet rundt oss på alle kanter. Knærne holdt kjempefint, så nå vurderer jeg å dra ned på Stokkanklinikken og peke nese til operasjonslegen som mente at mine toppturdager var over. Ikke så hyggelig at en mann døde av hjertestans 10 min. fra setra omtrent samtidig med at vi ankom. 11
Populært innlegg tklami Skrevet 6. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2016 Var en liten tur i Nordmarka etter jobb for å få kastet litt med fluestanga og for å teste den nye fjellstanga(haspel) som er innkjøpt til årets to store fjellturer. Fikk et par solide napp på sluk, men de satt bare et par sekunder. På flua hadde jeg litt mer lykke og fikk opp et par ørreter. Den største var en fin stekefisk på 500g 12
REs Skrevet 6. juli 2016 Skrevet 6. juli 2016 (endret) Ja ja, nettopp hjemme fra tre dagers tur i Lyseheiene. En tur som inneholdt det meste av det som er kjekt når man er på tur. Selvfølgelig hadde jeg glemt både telefon og kamera hjemme, så det ble dessverre ingen bilder bortsett fra de som er inne i hodet mitt. Det startet med biltur til Lysebotn, så ble det "taxi", dvs. en kar fra baseklubben (de som driver basehopping fra toppen av Kjerag) kjørte oss opp til demningen på sørsiden av Nilsebuvatnet. Så ble det spasertur med innlagte fiskepauser inn til Turistforeningens hytte Stakken. Været var vekslende regn og opphold. Det regnet akkurat lenge nok til at buksen min ble helt våt og så var det opphold til den nesten var tørr og så regnet det igjen. Sånn fortsatte det til vi var fremme ved hytta. Neste dag ble det tur fra Stakken til Nilsebu. været var perfekt for fjelltur, passe varmt og passe mye sol. Naboen, turkameraten min, hadde ikke vert her før så han satte stor pris på turen. På Nilsebu laget vi god middag, baconsurret svinefillet med rødvinsaus og sotterte grønnsaker, og drakk opp resten av Cognacen. I dag ble det å "spasere" ca. fire timer tilbake langs sørsiden av Nilserbuvatnet, ned Klegjadalen og frem til veien hvor vi hadde parkert to sykler på veien opp. Deretter ble det en time med nedoversykling før vi var tilbake i Lysebotn. Det gikk en hurtigbåt fra Lysebotn akkurat da vi var klare til å dra, men vi vurderte køen og fant ut at uten plassbestilling så var det nok liten mulighet for å få plass, og da jeg nevnte rømmegrøt og spekemat på Byrkjedalstunet så var saken klar. Vi kjørte veien fra Lysebotn, over til Sirdalen og hjem til Stavanger, og selvfølgelig glemte vi ikke å stoppe på Byrkjedalstunet. "Og alle var enige om at det hadde vert en fin tur." Endret 6. juli 2016 av REs 8
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 7. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 7. juli 2016 Ute av Femundsmarka etter 14 dagers rundtur! Fantastisk fin tur i godt selskap! 13
Anbefalte innlegg