Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 26. nov. 2015 i alle områder

  1. Gikk fra Bygland og heia heim til Evje i dag. Blir litt lurt av kartet på en slik tur. Veldig kupert og de 4 milene etter kartet blir nok fort endel ekstra kilometer i terrenget. Tåka nede i dalen lå tett som fann men oppe på heia skein sola og med null vind ble det en flott 10 timers tur for meg og Balder. Frosne myrer lettet føret og når høsten i tillegg har vært svært tørr er det bare en glede å vandre mellom fjell, vann og myrer i et urørt terreng.
    4 poeng
  2. Drittvær er vakkert. Regn. Tåke. Sludd. Snø. Is. Som vestlending har jeg lært meg å elske det. Aursjøveien i ekte novembervær. Geiranger i november. Det er det ikke ofte man ser bilder av! Dette var en av de siste dagene før fjellveien over til Stryn stengte for vinteren. På vei oppover Romsdal, mot Bjorli. Motlys og tunge regndråper skapte en magisk scene.
    3 poeng
  3. Black-friday tilbud fra våre samarbeidspartnere Skittfiske - en "del" knalltilbud - 70-80-90% Highpoint gir 30% på hele nettbutikken. Vertikal Playground Stormberg - 50% på en mengde varer Didriksonsshop gir 20% på hele butikken Disse lenkene gir noen kroner til forumdriften om dere klikker på de før dere handler - dette er altså kommerst så det holder.
    2 poeng
  4. Har en labrador på snart 2 år. Meget ivrig og turvillig hund, har akkurat begynt med snørekjøring og gå tur med kløv.
    2 poeng
  5. I dag ble det bare en tur, sammen med konemor, rundt store Stokkavann. Det var etter den første natten med minusgrader av betydning og vannpyttene på veien var bunnfrosset. Dagen var fin med kaldt klart vær og i øst var fjellene hvite av snø. Det gikk ikke så fort og selv om jeg hadde ryggsekk på ca. 14 kilo på ryggen så hadde jeg problemer med å få opp varmen. Om det var fordi jeg hadde for lite klær på eller fordi konemor ikke klarte å gå fortere vet jeg ikke, men det var en fin luftetur uansett. Fjellene i øst var hvite av snø. Håper vi får en fin og snørik vinter.
    2 poeng
  6. Av en eller merkelig grunn å så har jeg gått glipp av "Hvor har du vært på tur i dag" tråden siden forumet ble oppgradert. Og godt er jo det, for det var jo en pen samling med bilder som hadde "samlet" seg opp. Keep'em coming
    1 poeng
  7. selv om det er sånn at dyr ikke er redde for ett og annet kjøretøy som passerer i leveområdet deres, så er jeg ganske sikker på at om man åpner ei skuterløype gjennom dette området så vil dyrene etterhvert fortrenges. Det finnes så vidt jeg vet bare en undersøkelse av dette, og den er fra Svalbard - det er alt for lite forskning på dette området til å bruke enkeltobservasjoner av 'uredde' dyr som bevis for at dyrelivet ikke lar seg forstyrre av skutere...
    1 poeng
  8. Har hatt både pointer, KV og Nå SV. Har hvert på turer med telt og hund mange ganger. Ned mot 30 minus. Og det er heilt uproblematisk. En KV har foresten en veldig god pels. Mye bedre enn du tror. Og den tåler fint å være ute i alt slags vær. Om natta er det fint med eit varmedekken. Men går fint uten, Så lenge dem får ligge inne i teltet. Har strihåret Vorsteh Nå, Og det er den beste alround hund man kan tenke seg. Sterk og praktisk på alle måter. Tåler alt av vær og vind. Fryser aldri. Anbefales på det varmeste. Gemytt og egenskaper er dei samme som KV.
    1 poeng
  9. Hvis du har et relativt lite antall hunder så er det egentlig bortkastet å kjøpe seg slede til å stå på. Da er det langt mer økonomisk og brukervennlig å ha kun én doning som kan brukes til både trening og tur. Da er det nordisk stil som gjelder. Der trekker hundene en pulk eller nordiskslede og du selv går/snørekjører etter på ski. Da kan du fylle sleden med den bagasjen du skal ha med og så henge på slep selv når det er lett terreng og gå når det er tungt. Polaris-sledene som lages av en tusenkunstner i Sverige er ypperlige til denne type kjøring. De kan virkelig anbefales. http://kallasgarden.se/snick/hundsl.htm Her er også en snutt som viser mine to døtre med sine sleder på vei over Femunden med hver sin Polaris. https://www.youtube.com/watch?v=jOvDQDBLOP8
    1 poeng
  10. Hei Jeg har nettopp hatt de første sledeture i siste uke i Ål fjellet! Moro er det! Hvis du kjører med 4-6 hunder trenger du vel også en slede som stabil og ikke bare lett? Det vet andre mer om enn jeg. Jeg kjører bare med 2 huskyer og derfor på en spark med Kick-spark ski under. Veier vel ca. 9 kg. Det fungerer stor sett bra, men med bare 2 hunder må du jobbe mye selv oppover. Men mosjon skal jo være sunt! Sparken er dessverre ikke spesiell stabil og får ved høyere fart lett sleng. Dessuten er den styrbar som en spark, hvor meiene kan vries noe eller en form for plogsving med hælen ned i snøen kan brukes. Men skien kan ikke kantes og det merkes både i sving og spesielt i skråkjøring i hellinger. Derfor har jeg sett en del på styrbare lettvekt sleder på under 10 kg. (Og så bør jeg kanskje tape noen kg selv?) http://www.hundeschlitten.at/index.php/en/ http://www.bewesleds.com/ http://www.nordichuskyfarm.com/?file=category-sleds http://www.danler-sleds.com/dogsleds/danler-sleds/wir-ueber-uns.php?navanchor=2310001 hertil kommer Oinakke og Bjørkis. Jeg er i gang med et selvbygger prosjekt ettee RSS slede konsept i aluminium, da jeg et par gamle ski stående. Disse vil kunne kantes noe og har litt innsving, så en viss carving effekt forhåpentlig kan oppnås. Når jeg er ferdig vil jeg legge ut på " DIY" tråden. Jeg er ganske spent på resultatet som vil bli ferdig til jul og prøvekjørt da. Besynderlig nok har det vært vanskelig å få tak i alu-profiler mm. her i aluminums produserende Norge! Mer om det i DIY senere. Hilsen Elgen
    1 poeng
  11. Hva med å låne/leie ski av ulike type innen du kjøper. Du skriver jo stort sett at du vil alt. Der er ingen ski som kan alt.
    1 poeng
  12. Hei. Jeg har en KV hannhund, og vi har vært endel på tur. Vi har ikke overnattet i telt i -20, men jeg hadde ikke vært redd for det med dekken og sovepose. Mitt opplegg er: Kalde pluss-grader: Dekken i ro, ingenting i aktivitet. Ned til minus 10: Dekken i ro, evt pose (jerven elns), ingenting i aktivitet. Potesalve og kuldekrem på ballene (i hver fall mellom -5 til -10 og litt avhengig av snøforhold). Pass på ballene til korthåra hannhunder! Minus 10 til minus 20: Dekken, pose/sovepose i ro. Ingenting ved aktivitet, kanskje et tynt dekken hvis bikkjekaldt Skikkelig med potesalve og kuldekrem på ballene. Har også brukt testikkelvarmer noen ganger (en slags "teit" pose som bindes rundt ballene). Funka fint for oss. Aldri hatt noen frostskader eller opplevd bikkja som utilpass. Kanskje bortsett fra når jeg har surra på balleposen. Det synes han er flaut. Lykke til med bikkja. En veldressert vorsteh er en glede å eie (en udressert er et mareritt....)
    1 poeng
  13. Ble en tur til Hvalebykampen på Hadeland, 771 m.o.h. Hadde kjempeutsikt til Blefjell, Gaustadtoppen, Norefjell og endel andre fjell jeg ikke kan navnet på. Bildet er tatt sørover mot Roa på veien ned. En frisk tur i -8, men helt ok når jeg tok på meg det samme som jeg ville brukt på skitur. Måtte kjøre gjennom beryktede Viggadalen på vei til turstart, hvor det var -13, fem grader kaldere enn på resten av Hadeland.
    1 poeng
  14. "Svalbard-brodder" - Snowline Pro - http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1401890 - https://www.gsport.no/produkt/687302/snowline-spikes-chainsen-pro-brodder-xl Holder evig lenge. Knallgode på alt i fra by-is til enkel bruk på breer/bregrotter. Vi bruker de MYE her oppe. Kan være litt tunge å dra på i begynnelsen, men etterhvert tar det deg to sekund. Største minuset er vel at du høres ut som en beltevogn når du kommer gående.
    1 poeng
  15. Fin tur i nysnøen i dag. Fjellene er Vasstindane øst for Romsdal.
    1 poeng
  16. Da er det snart klart for den kalde fine telttiden igjen. Forhåpentlig blir det kjapt snødybde nok til å grave ut kjøkkenkrok/kuldegrop i ståhøyde. Det er så snadder med ståkjøkken i telt at det nesten er fristende å grave hull på sommern også
    1 poeng
  17. Dag 1, Ten Lakes Trailhead - Ten Lakes 11 km Våknet med fortsatt feber og forkjøla etter å ha slitt meg ut litt for mye på en av avklimatiseringsturene dagene før. Ble en kjapp frokost på hotellet før jeg tok bussen til fra Mammoth Lakes til Tuolumne Meadows. Der brøt bussen sammen og jeg måtte bytte til en skyttelbuss som tok meg videre til startpunktet. Startet ved Ten Lakes Trailhead 11:30. Første delen var det tett skog og det ble raskt stille i skogen. Etterhvert åpnet det seg litt til et flott skogslandskap typisk for denne høyden. Høyeste punktet var Ten Lakes Pass på ca 2950 moh. Kroppen føltes veldig tung og jeg måtte ha mange pauser før jeg kom fram til Ten Lakes. Sekken var også i tyngste laget med basevekt på rundt 8 kg og mat for 8 dager som jeg ikke vet nøyaktig vekt på, men tipper 6 kg. Campet ved det øverste av de 10 vannene som utgjør Ten Lakes. Var et flott område som sikkert hadde fortjent litt mer utforsking, men relativt slapp i formen ble hvile prioritert. Flere bilder: Dag 2 Ten Lakes - Sunrise Lakes jct 27 km Startet dagen med en liten stigning før det bar ned en dalside med noen imponerende bartrær som på mirakuløstvis holdt seg fast i den nakne fjellsiden. Et par steder med meget flott utsikt ned i Tuolumne Grand Canyon. Nede i dalen ble skogen tettere og det gikk slakt oppover til toppen av dalen hvor stien svinger av opp over ryggen til Tuolumne Peak. Her steg pulsen kjapt og det ble også stadig varmere og mindre skygge. Traff de første folkene denne dagen på vei opp her og på toppen av ryggen traff jeg et annet par, men ellers var der lite folk. Flott utsikt mot Polly Dome og Tenaya Lake fra toppen, men de fleste steder var utsikten sperret av høye trær. Stien ned ryggen gikk i sikksakk nedover, selv om det var slakt nok til at den gjerne kunne gått rett ned. Dette tredoblet avstanden og det tok evigheter før jeg var nede. På andre siden av ryggen viste kartet at det var flere bekker og jeg bar derfor bare på en flaske vann. Stien gikk videre forbi Polly Dome Lakes som er en liten avstikker jeg ikke gadd å ta og skulle så følge Murphys Creek, hvor jeg planla å fylle vann og ta en pause. Men jeg traff aldri bekken, men krysset den ene tørre sidebekken etter den andre. Da gikk det opp for meg hvorfor bekken har fått sitt navn Murphys Lov sier at den alltid er tørr noe jeg fikk bekreftet senere når jeg var nesten nede ved tenaya lake. Bekken hadde der et par kulper med stillestående vann. Nede ved Tenaya Lake hadde jeg lagt igjen en pose med mat noen dager før i en bjørneboks på parkeringsplassen. Men når jeg kom til enden av vannet og så parkeringsplassen der kjente jeg meg ikke helt igjen, jeg måtte ha lagt den på feil sted. Etter å ha gått et stykke videre og funnet ut at det var bomtur fant jeg ut at det nok måtte vært på plassen som var sperret av av et spirituelt indianer arrangement. Besluttet å gi blaffen, har sannsynligvis nok mat og sekken er ihvertfall mer enn tung nok så jeg gikk videre etter å ha kvittet meg med litt søppel og en 110 volts kabel jeg ikke skjønner hvorfor havnet i sekken. Stien opp mot Sunrise Lakes er bratt og stiger drøyt 300 meter på et pr km. Jeg rekker ikke opp før solnedgang og tar derfor en liten avstikker ut på ryggen for å fotografer Clouds rest og half Dome i solnedgangen. Det har nesten blitt helt mørkt når jeg kommer til topps og der tar jeg av fra stien for å lete etter en teltplass på pynten. Finner en finn plass med god utsikt og fint underlag og tar kvelden der. 27 km ble en drøy dag, forkjøla, stekende sol og i den høyden. Flere bilder: Dag 3 Sunrise jct - Echo Valley 19 km Våknet tidlig med kondens på soveposen og ikke helt lysten på å stå opp. Sovnet igjen og våknet ikke før over åtte. Bare å få pakket ned og komme seg av gårde. Kom et par dagsturister før jeg kom meg avsted som hadde gått feil og havnet inn i campen min de skulle til Clouds Rest i dag. Det var også mitt store mål for dagen. Stien fikk først litt nedover mot en liten tjønn før det bar slakt oppover mot Clouds rest. Var en del dagsturister med lette sekker som tok meg igjen og jeg gikk forbi noen andre med oppakning. Ikke før helt mot toppen ble det særlig bratt og siste biten gikk på en smal rygg. På toppen var det fantastisk utsikt ned i yosemite valley og ikoniske half Dome. Utsikten fra Clouds rest er så bra at det var herfra yosemite ble kartlagt. Gikk tilbake litt samme vei før jeg tok av på Forsynth trail. Denne går gjennom området som brant i fjor høst og det var imponerende å se hvilke krefter som har stått på. Skogen som stod igjen var som tatt fra en fantasyfilm. Videre gikk jeg inn på stien mot Echo Lake og fulgte den til litt under vannet hvor jeg fant en nydelig campplass rett i nærheten av en kulp hvor jeg fikk tatt et velfortjent bad. Flere bilder: Dag 4 Echo Valley - Harriet Lake 21 km. Våknet relativt tidlig og kom meg avgårde ca halv åtte. På stien opp mot Merced Lake var der to hjort som krysset elva. Hadde dessverre på ultravidvinkelen så ble ikke noe bra bilde. Gikk forbi Merced Lake High Sierra camp og tok av stien mot Vogelsang. Det ble en drøy stigning på ca 700 høydemeter gjennom en flott sidedal. Halvveis opp tok jeg av på stien til Isberg Pass. Oppe på høyden skjulte trærne det meste av utsikten, men en liten avstikker gav mye bedre utsikt ned mot dalen. Nedstigningen til Lyel Fork var fantastisk. Fra et par utsiktspunkter kunne en se fjellrekkene både i sør og nord. Fra Lyel Fork bar det igjen oppover og etterhvert inn i tett skog igjen før det åpnet seg mer og mer og jeg til slutt kom over tregrensa ved Harriet Lake. Forlot stien litt nedenfor Harriet Lake, herfra er det ingen stier og svært lite folk som ferdes. Navnløst tjern nedenfor Foerster Peak Prøvde fiskelykken og fikk min første Sierra ørret som var en regnbue på snaue 200 gram. Dag 5 Harriet lake - Upper Twin Island Lakes. Våknet til blå himmel og flott vær. Kom meg raskt på beina og var igang med Harriet Lake pass halv åtte. Det tok en time og komme til topps uten særlige utfordringer. Utrolig fin utsikt på toppen av passet både nord mot Yosemite og sør mot Ansel Adams Wilderness. Gikk litt opp i sida for å få enda bedre utsikt og det endte med st jeg gikk helt opp til det som viste seg å være en false summit. Selve toppen var en kort rygg unna, men den virket litt for eksponert for meg. V: Utsikt fra Harriet Lake Pass mot Rockbound Lakes H: Koselig steinrøys mellom passet og Blue Lake Fra passet skulle jeg skrå meg ned mot Blue Lake og det viste seg å være vanskeligere enn selve passet. Mye steinur og løs grus, men det gikk relativt greit med tiden til hjelp. Ved Blue Lake traff jeg to fra en større gruppe, de tok meg seg ungdommer ut i villmarka og ungdommene var i ferd med å klatre Foerster Peak. Fra Blue Lake gikk turen videre ned Bench Canyon. Et fantastisk flott sted som virker helt uberørt. Etter hvert som jeg kom nedover ble det noen trær som livet opp landskapet her og der. Før der Bench Canyon gjør et stort fall gikk jeg opp i fjellsida igjen og prøvde så godt jeg kunne å følge ruten jeg hadde blitt forklart til Twin Island Lakes. Vekselvis var det fjell, ur, løsmasser og gressletter som måtte forseres. Vinden begynte å blåse opp og den tok med seg røyk fra "the willow fire" som pågår lengre vest. Dette sperret mye av sikten og jeg kjente en klar eim av røyklukten. Når jeg nærmet meg Twin Island Lakes begynte det også å tordne og jeg skyndte meg for å rekke fram til en trygg plass. Heldigvis drev det forbi i det fjerne og jeg fikk en rolig time med fisking i vannet før vinden snudde og blåste opp til kraftig kuling. Da vinden fortsatte utover kvelden ble det en tidlig kveld i soveposen. Dag 6 Twin Island Lakes - Thousand Island Lake 12 km Vinden roet seg utover natta og når jeg først fikk sove så sov jeg så godt at jeg like godt forsov meg. Ikke før ti på ni var jeg klar til å gå. Strekningen denne dagen bærer preg av mye rutevalg og navigering i kupert fjellterreng. Det ble mye opp og ned bare for å komme forbi de to Twin Island Lakes. Fra nedre Twin Island Lakes starter klatringen mot lake Catherine som ligger rett under North Glacier Pass som er utgangspunktet for å klatre Mount Davis, Mount Ritter og Banner Peak. Jeg hadde fått beskrevet en rute som skulle være noe enklere enn den roper beskriver i Sierra high route og den stemte ganske bra. En plass valgte jeg å gå noe lavere for så å ta stigningen litt lengre borte og det viste seg å være et greit valg. Om enn tidkrevende sånkom jeg meg omsider greit fram til Lake Catherine. Der ble det en liten pause før den siste steinura rundt vannet og over passet. Nedstigningen ned mot Thousand Island lake var også preget av mye steinur før det etterhvert ble gresskledd og derfra var det også en sti å følge. Hadde flott vær hele dagen selv om det var meldt regn og torden også denne dagen. Thousand Island lake er et nokså populært campsted. Vannet ligger langs John Muir Trail og er også bare en dagsmarsj unna Agnew Meadow som nås med skyttelbuss fra Mammoth Lakes. Var derfor flere som campen her og de første jeg traff var på vei opp til North Glacier Pass på dagstur fra campen de hadde ved vannet. Thousand Island lake er regnet som en av de vakreste innsjøene i Sierra Nevada så det forklarer kanskje populariteten. Fant meg en teltplass litt over fem og første gjøremål ble å gjøre opp status over matforådet. Viste seg at jeg hadde mye mer igjen enn jeg trenger for de tre dagene til første resupply så da bør det etegilde med stringcheese i tortillalompe til forrett og både potetmos og frysetørket kylling i ris et eller annet med m&m og larabar til dessert. Har planer om å trø ned et par barer før jeg legger meg, men vet ikke om jeg orker... Kvelden var den første med mørk nok himmel etter fullmåne til litt stjernefotografering så prøvde meg på noen bilder av melkeveien før jeg tok natta. Dag 7 Thousand Island lake - Iceberg Lake 11 km Våknet av at sola var kommet opp noe den gjør ganske tidlig ved Thousand Island lake siden det ikke er noen høye fjell mot øst. Tok meg god tid på morgenen og tørket alt av sovepose, liggeunderlag og telt for kondens og fukt. Litt før åtte var jeg på vei. Møtte mange folk lang med vannet, tipper nok det må ha vært en 30 stk som teltet der totalt. V: Thousand Island Lake og Banner Peak H: Bro over utløpet til Thousand Island Lake I enden av vannet tok jeg inn på John Muir Trail. Spesielt denne delen av jmt er veldig folksomt siden det er så kort vei til Mammoth Lakes, så jeg møtte mye folk på veien og også en fyr på hest med 8 muldyr på slep fullastet med hva det måtte være. Sikkert en grei måte å lettpakke på, trenger ikke ha noe i egen sekk ihvertfall. Ved ruby lake så jeg noen store regnbueørreter som svømte langs land så jeg tok meg en pause og prøvde fiskelykken litt. Den store ville dessverre ikke ta, men det ble tre stykk på tre-fire hekto. Videre passerte jeg Garnet Lake, også det en utrolig billedskjønn innsjø med både Banner Peak og Mount Ritter tronende i bakgrunnen. Et stykke etter garnet lake tok jeg av fra jmt og inn på stien mot Ediza Lake. Shadow Creek kommer ned fra Ediza og den skaper utrolig mange fine settinger. Det var en opplevelse å gå oppover der og når jeg kom til en flott kulp ble det også anledning til et lite bad. Jeg var litt i tvil om jeg skulle campe allerede med Ediza Lake, men det var allerede noen som hadde tatt den finest teltplassen og det var flere på vei oppover bak meg så jeg valgte å gå videre etter å ha fotografert det utrolig vakre vannet fra de fleste vinkler. V: Shadow Creek M: Ediza Lake H: Iceberg Lake Stien videre mot Iceberg Lake er ikke lang, men det er noen høydemeter og en del switchbacks som amerikanerne kaller sikksakkstiene opp de bratte partiene. Framme ved Iceberg fant jeg en teltplass litt ovenfor vannet og brukte ettermiddagen til å fiske litt uten det store hellet. Også denne kvelden ble det anledning til litt nattfotografering. Dag 8 Iceberg lake - ovenfor Johnson Meadow Startet fra Iceberg Lake kl åtte. Fulgte stien gjennom steinura opp til Cecile Lake som er drøyt 35 grader og selv om det er sti ble det litt hopping fra steinblokk til steinblokk noen steder. På toppen av stien rett før jeg kom til vannet så jeg det svermet døgnfluer, og på vannet vaket det, så jeg tok en pause og prøvde meg litt med fluestanga. Klokka var bare ni så jeg hadde god tid. Det ble en liten bekkerøye før jeg gikk videre. Utrolig flott plass å prøve fiskelykken med Minarets i bakgrunnen. Er endel steinur også langs med Cecile Lake og der gikk litt tid før jeg kom til andre siden av vannet. Møtte to eldre herremenn som hadde kommer opp fra minaret lake og to andre grupper også som var på vei motsatt vei av meg. Dette er en nokså populær offtrailrute, men nesten alle går opp fra minaret lake og grunnen er en 7-8 meter klatreetappe som er særdeles mye vanskeligere å gå ned enn opp, ihvertfall uten tau. Jeg stod en stund på toppen og vurderte mulighetene, det hadde nok sikkert gått bra siden det var endel fester både for føtter og hender, men et fall hadde blitt ganske fatalt, så jeg valgte å ikke ta sjansen. Istedet fant jeg et bekkefar litt lengre borte som var mulig å gå ned, det ble en mye lengre tur med køyring i stein og busker, men ihvertfall mye tryggere. Nede ved Minaret Lake ble det tid for et bad og en matbit. Minaret lake er nydelig plassert under Minarets med frodig vegetasjon langs kantene. Fra Minaret Lake gikk turen inn i skogen mot Nancy Pass. Her var første del jeg har gått utenfor sti i skogen her, og jeg hadde ikke gått lenge før jeg fikk øye på en hjort. Hjorten var ikke særlig brydd av å ha meg i nærheten og jeg rakk fint å bytte fra vidvinkelen til zoomlinsa. Etterhvert fikk jeg øye på enda en hjort like i nærheten og den første la seg like godt ned i gresset. Selve Nancy pass var relativt enkelt selv om det var ganske bratt i steinur og noen løse partier. Det var imidlertid aldri noe eksponert. Utsikten fra toppen var flott mot Minarets og kanskje litt mer beskjeden sydover ned mot Superior Lake. Nedturen var det endel løsere masse, men det gikk likevel helt greit. Kom meg ned til Superior Lake og fortsatte et stykke videre på stien mot Reds Meadow før jeg slo leir nede i skogen. Dag 9 Johnson Meadow - Mammoth Crest 16 km Kom meg opp relativt tidlig for å få best mulig tid ved Reds Meadow. Turen nedover gikk greit med nedoverbakke hele veien. Kom inn på jmt ved minaret falls. Devils postpile ligger like før Reds Meadow og der er en obligatorisk stopp for litt bildetaking. Klarte å gå feil etter devils postpile og endte oppe på veien, gikk tilbake noen hundre meter og var snart tilbake på rett spor. Om litt var jeg framme ved Reds Meadow og kvart over ni fikk jeg servert egg og bacon i restauranten der. Fikk satt batteriene til kameraet til lading og gikk for å hente bøtta med mat jeg hadde vært innom med der en drøy uke tidliggere. Fikk med meg en øl og en pose chips fra butikken og gikk i gang med sortering av maten. Endel barer og en pose m&m gikk i "hiker barrel" en bøtte hvor en kan legge igjen mat en har til overs og hvor andre gratis kan forsyne seg. Etter en stund var det klart for nytt besøk i restauranten, dobbel cheeseburger med ekstra bacon og potetsalat ved siden, et og kuler is ble det også til dessert. Rett før avgang ble det tredje besøk i restauranten, denne gangen nøyde jeg meg med en enkel cheeseburger med en fruktsalat ved siden. Så var det omsider klart for å komme seg videre igjen. Målet var å komme seg opp på Mammoth Crest. Fulgte stien mot mammoth pass som går gjennom området for "the rainbow fire" som herjet i 20xx. Det hadde begynt å spire opp nye trær mellom de brente. Her klarte jeg å miste et stidele og havnet mye lengre syd enn jeg skulle vært. Endte opp på å forsøke meg å ta meg gjennom skogen, men det var et virrvarr av veltede trær og et mareritt å komme seg igjennom. Til slutt kom jeg opp under der stigningen til mammoth crest begynner, riktignok fra en ganske annen plass enn der stien går opp. Det var ganske bratt og veldig løs sand som underlag så jeg gikk delvis å sklei halvveis ned igjen for hvert steg. Ikke rart trærne velter i vinden når underlaget er så løst. Etterhvert kom jeg meg opp til der stien kommer opp Mammoth Crest og fulgte denne videre. Det begynte å bli utpå kvelden og solen farget himmelen rød i vakre nyanser. Ble mange stopp for å snu meg og fotografere Minarets i stadig skiftende fargenyanser. Og nå som det nye forumet er på plass er det nok ikke så lenge til del 2 kommer... PS! GPX filen viser John Muir Trail og ikke nøyaktig rute jeg fulgte.
    1 poeng
  18. Hvordan du vet at du har valgt rett teltplass... A moment in time by Espen Ørud, on Flickr
    1 poeng
  19. Slik såg det ut 13. oktober. Mjølkevegen over Blåbergi by Asle Feten, on Flickr
    1 poeng
  20. Denne tråden burde bli obligatorisk lesing for alle som sysler med tanken om å gå tur med full sekk. Mange gode innspill og totalt sett en skikkelig bra tilnærming til problemet. Jeg har sett for mange komme med svintunge sekker og planer om "den" turen, og så å snu etter første dagsmarsj på 3-4 timer. I noen tilfeller, etter å har lempet ut en god del av sekken - helst mat og liknende (frukt), men også klær, sovepose og underlag.
    1 poeng
  21. Blad: Ukjent opprinnelse (kjøpt på Finn) Skaft: Syrnet bjørk fra egen hage, reinsdyrhorn, vulkanfiber Slire: bjørk, skinn
    1 poeng
  22. Mange gode forslag, og er vel bare å si "Ja takk, alt sammen" når det er snakk om en skikkelig langtur. En blir lei av det meste om en spiser det samme hver dag, uansett om det er havregrøt, risgrøt, musli, pannekaker eller andre godsaker. Stikkordet på langtur er variasjon, så prøv mange av tipsene og bruk de du liker best.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.